پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸
بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شریف، علم و صنعت و خواجه نصیر در نامه‌ای به آیت الله علی‌اکبر کلانتری عضو مجلس خبرگان رهبری خواستار حضور وی در محکمه‌ صالحه برای شفاف شدن و «تعیین تکلیف رسمی» مساله سرقت علمی حسن روحانی شدند.

شعارسال: بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شریف، علم و صنعت و خواجه نصیر در نامه‌ای به آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری عضو مجلس خبرگان رهبری خواستار حضور وی در محکمه‌ صالحه برای دفاع از شأن علمی خود و مجلس خبرگان رهبری و نیز در راستای شفاف شدن و «تعیین تکلیف رسمی» مساله سرقت علمی حسن روحانی که جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران را با چالش اعتبار و صلاحیت روبه‌رو کرده شدند.

در ابتدای این نامه آمده است: «تیم بررسی اصالت علمی رساله‌ دکتری آقای حسن روحانی» پیش از انتخابات ریاست جمهوری 1396، با همکاری گروهی از نخبگان، پژوهشگران و دانشجویان ایرانی مقیم در داخل و خارج از کشور، بررسی‌های مفصلی را درباره ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر وجود سرقت علمی در رساله‌ی مذکور، آغاز کرده و اکنون در مراحل پایانی این بررسی به سر می‌برد.

در ادامه این نامه بیان شد: این بررسی که گزارش‌های قطعی آن درباره‌ بخش‌های مختلف این رساله‌یدکتری به‌طور مستمر منتشر شده، تاکنون نتایجی را در برداشته که حاکی از قطعیت سرقت کلان علمی در رساله‌ دکتری دفاع شده توسط آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی، در دانشگاه کلدونین گلاسگو در بریتانیاست. سرقت علمی در رساله‌ مذکور انواع گوناگونی داشته که قابل‌توجه‌ترین نوع آن، سرقت کلمه به کلمه بدون ارجاع از شمار متنابهی از نویسندگان ایرانی و خارجی، اعم از مسلمان و غیرمسلمان است.

همچنین در این نامه تصریح شد: حداقل میزان سرقتِ علمی قطعیِ کلمه به کلمه از نوع بدون ارجاع در کل این رساله بطور میانگین بیش از 60 درصد بوده که میزان آن در برخی فصول به بالای 90 درصد می‌رسد. در میان قربانیان این سرقت علمی نام‌های بین‌المللی آشنایی مانند پروفسور وائل حلاق، پروفسور هاشم کمالی، پروفسور احمد حسن، علامه شهید مرتضی مطهری به چشم می‌خورد. شوربختانه، طبق نتایج حاصله تاکنون، قربانی اصلی این سرقت علمیِ عظیم، شما هستید و آقای حسن روحانی، بیش از 90 (نود) درصد فصل چهار رساله‌ خود بالغ بر 16700 کلمه که حدود 16.5 درصد از کل رساله را تشکیل می‌دهد را از کتاب شما با عنوان «حکم ثانوی در تشریع اسلامی» (نتیجه‌ تحقیقی پایان یافته در سال 1376 و منتشر شده در سال 1378 و حائز جوائز پژوهشی متعدد) سرقت کلمه به کلمه نموده به صورتی که در هیچ جای این رساله، یادکردی از اثر شما به میان نیامده است.

در این نامه خطاب به کلانتری خاطر نشان شد: نسخه‌ رساله‌ دکتری آقای حسن روحانی، که تحت نام حسن فریدون و با شماره و مهر مرکز اطلاعات و تهیه مدارک ایران («ایرانداک» که اکنون پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نام دارد) توسط تیم منتشر شده و بررسی‌های تفصیلی این تیم، عینیت کامل آن با نسخه‌ موجود در دانشگاه کلدونین گلاسگو را تائید قطعی می‌کند. گرچه این سرقت علمی عظیم، قربانیان متعددی دارد، ولی قربانی بودن شما بُعد دیگری به این سرقت علمی داده و حساسیت‌های بیشتری را به ضرورت پیگیری آن افزوده است. اکنون به برخی از این حساسیت‌ها اشاره می‌کنیم.

همچنین در این نامه آمده است: نخست آنکه هم متهم (آقای حسن روحانی) و هم قربانی سرقت علمی (شما) نمایندگان فعلی مجلس خبرگان رهبری هستید و باوجود تشکیک برخی بر تقدم زمانی پژوهش شما بر رساله‌ دکتری آقای روحانی (علی‌رغم دلایل مثبِته‌ای که توسط شما نیز بیان شده‌اند)، عدم تعیین تکلیف حقوقی این مساله نه تنها ممکن است به حسن سُمعه علمی‌تان لطمه بزند، بلکه به‌طورکلی پرسش‌هایی را درباره صلاحیت علمیِ (دست‌کم) برخی از اعضای خبرگان رهبری ایجاد می‌کند؛ امری که حتی اگر درباره‌ خود تضحیه کنید، دراین‌باره راضی نخواهید بود.

در ادامه این نامه تاکید شد: لازم به یادآوری نیست که بند الف ماده یازده در فصل دوم از قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، یکی از شرایط قطعی‌الزوم نمایندگان آن را «اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی» می‌داند، و تردیدی نیست که وثوق و شایستگی اخلاقی در امر دانش‌ورزی و تحقیق، برای علمای حاضر در این مجلس، از شروط لازم است. از این گذشته، هم آقای حسن روحانی و هم شما، در لباس روحانیت هستید و نمی‌توان حساسیت خدشه‌پذیریِ اعتماد عمومی به صلاحیت علمی روحانیونی را که در مناصب کلیدی نظام قرار دارند، از نظر دور داشت. استطراداً به عرض می‌رساند که سخنگوی محترم قوه قضائیه، جناب آقای محسنی اژه‌ای در نشست مطبوعاتی خود در تاریخ 25 تیرماه 1396 در پاسخ به پرسشی مربوط به این سرقت علمی، بررسی آن را در صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت و منوط به وجود شاکی خصوصی دانسته‌اند.

در انتهای این نامه بیان شد: از اینرو، ما «جمعی از دانشگاهیان، تشکل‌های دانشجویی، پژوهشگران و فعالان اجتماعی» از شما درخواست داریم برای دفاع از شأن علمی خود و مجلس خبرگان رهبری و نیز در راستای شفاف شدن و «تعیین تکلیف رسمی» این رویداد ناگوار که جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران را با چالش اعتبار و صلاحیت روبه‌رو کرده است، با حضور در محکمه‌ صالحه، شکایت خود را تقدیم نمایید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی صراط، تاریخ انتشار: 28تیر1396، کدخبر: 372479: www.seratnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین