پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
باید این استان در اعتبارات به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد تا فاصله تاریخی آن با استان‌های برخوردار کشور کاهش یابد
شعارسال: باید برای حضور بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز گلستان مشوق‌هایی ایجاد شود، تا بتوان از توانمندی‌های این بخش بهره برد.حسن صادقلو استاندار گلستان با اشاره به فاصله تاریخی گلستان با استان‌های برخوردار کشور، تأکید کرد: باید این استان در اعتبارات به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و با ارائه اعتبارات ویژه به استان‌هایی چون گلستان این فاصله تاریخی کاهش یابد. گلستان فاقد صنایع بزرگ است، اما با رایزنی‌های صورت گرفته امکان استقرار کارخانه 2میلیون تنی فولاد و تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن فراهم آمده و نیاز است بانک مرکزی یک یا دوبانک عامل را برای حمایت از این طرح‌ها معرفی کند.

* ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌ گذاری در حوزه کشاورزی

«مختار مهاجر» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز با اشاره به اینکه شورای گفت‌و‌گوی استان نقش به سزایی در ترغیب به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رونق حوزه کشاورزی استان دارد، افزود: باید از ظرفیت شورای گفت‌و‌گو در رفع موانع توسعه کشاورزی استان استفاده بهینه برد و نباید این فرصت را از دست داد.وی استفاده از سرمایه بخش خصوصی در تبدیل 65 شرکت تعاونی تولید استان به شرکت‌های مکانیزه، سرمایه‌گذاری در ایجاد و توسعه کشت گلخانه‌ای با وجود زمین‌های کم بازده فراوان در استان و بازاریابی صادرات محصولات تولیدی کشاورزی را از جمله رهاوردهای فعالیت شورای گفت‌و‌گو برای استان گلستان برشمرد.

* نقش بخش خصوصی دربهبود فضای کسب و کار

«حسینقلی قوانلو» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» نقش بخش خصوصی را دربهبود فضای کسب وکار و ایجاد اشتغال پایدارمهم دانست و ازآمادگی این استان در حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاری دراین حوزه خبر داد و گفت: برای سرمایه‌گذاران دربخش تولید و بهبود فضای کسب و کار در کمتر از یک روز مجوز موافقت اصولی صادر می‌شود.براساس اعلام وی، راه رشد و توسعه گلستان از بخش خصوصی میگذرد و سرمایهگذاری بخش خصوصی دربخش صنعت ومعدن برابر با کل سرمایهگذاری بخش دولتی است.قوانلو با بیان اینکه سیاست دولت حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار است، افزود: متأسفانه درسال‌های گذشته به‌دلیل سیاست‌های نادرست، موتور اقتصادی کشور دچار مشکل شده بود و هم اینک در مسیر رشد قرار گرفته است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان بر مشارکت گرفتن از بخش خصوصی استان برای عملیانی شدن اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و افزود: دولت در تلاش برای بهبود فضای کسب و کار است و نمونه بارز این فعالیت‌ها بهبود جایگاه فضای کسب و کار کشور بوده که در میان کشورهای دنیا از 152 به 118 در سال 94 کاهش یافته است.

* لزوم تدوین استراتژی توسعه صنعتی

«رمضان بهرامی»، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه فضای آینده اقتصاد ایران با حصول توافق روشن شده و میتوان افق بلندی را تصور کرد، گفت: لزوم تدوین استراتژی توسعه صنعتی با مشارکت وزارتخانههای اقتصادی و فعالان بخش خصوصی بیش از گذشته نمود مییابد.

بهرامی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای این استان در دولت یازدهم منطقه آزاد بود، افزود: منطقه آزاد میتواند توانمندی اقتصادی گلستان را رونق دهد و امروز میتوانیم از این فضا استفاده کنیم و امیدواریم نمایندگان مجلس یک نگاه ملی به این مهم داشته باشند.وی تشکیل و فعالیت شورای گفت‌و‌گو در استان را فرصتی برای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی دانست که می‌توانند از توان خود برای مشارکت در توسعه منطقه استفاده کنند.

* نقش بخش خصوصی درتولید ثروت

در همین حال، «اراز جان شمالی» نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز بامهم دانستن نقش بخش خصوصی درتولید ثروت، گفت: هنوز در نظر برخی، تولید ثروت توسط بخش خصوصی ضد ارزش است که باید این تابو شکسته شود زیرا تولید ثروت لازمه رشد و توسعه است.

وی با قدردانی از حمایت‌های دولت یازدهم از بخش خصوصی، تصریح کرد: این حمایت‌ها اکنون از دانه به نهال تبدیل شده و نیازمند حمایت بیشتر برای تبدیل شدن به درخت است. کشور ما ظرفیت و منابع فراوان، واحدهای تولیدی، جوانان نخبه وموقعیت جغرافیایی ممتازی برای تولید ثروت دارد که باید بخش خصوصی فعال تر دراین حوزه وارد شود. باید ساختارهای اقتصادی کشور را به سمت ایجاد شرکت‌های هلدینگ سوق دهیم و با حمایت و تقویت بخش خصوصی زمینه تولید ثروت و اشتغال را فراهم کنیم.

* باید در زمینه جذب سرمایهگذار اقدام‌های اساسی صورت بگیرد

«رامین نورقلی پور»، نماینده مردم کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: در گلستان بسیاری از طرحها متوقف شده و باید در زمینه جذب سرمایهگذار بویژه سرمایهگذار خارجی اقدام‌های اساسی صورت بگیرد. امروز باید بیندیشیم چگونه میتوانیم به توسعه پایدار در جامعه دست پیدا کنیم. سند آمایش سرزمینی یکی از موضوعاتی است که نمایندگان باید به آن ورود پیدا کنند چرا که این سند جامع در حال تدوین است و باید از نیروهای متخصص و قشر دانشگاهی برای تبیین برنامهها استفاده شود.

* ارتباط توسعه نیافتگی و مسأله فقر منابع مالی

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز که خواست نامش اعلام نشود، در این باره به «ایران» گفت: بی‌تردید از مهم‌ترین دلایل توسعه نیافتگی، مسأله فقر منابع مالی و سرمایه است که شاید بتوانیم از آن به‌عنوان حلقه مفقوده توسعه در گلستان یاد کنیم. با وجود فراهم بودن مزایای نسبی و فرصت‌های بالقوه، هنوز این استان مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار نگرفته و باید پرسید که منطقه‌ای با این میزان از توانمندی‌های گوناگون، چرا تاکنون از حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بی‌بهره بوده است. سرمایه‌گذاری از موضوعات مهمی است که می‌تواند سرچشمه همه تحولات اقتصادی و اجتماعی باشد.مطمئناً برای پاسخ به این سؤال باید به بررسی سیاست‌های اعمال شده در راستای جذب و توسعه سرمایه‌گذاری پرداخت. به علاوه باید خاطرنشان کرد که نبود توانایی در جذب سرمایه‌گذار در بعضی موارد، فرار برخی سرمایه‌های داخلی را نیز موجب شده که باید به آن از منظری آسیب شناسانه نگریست. در سال‌های اخیر دولت توجه ویژه‌ای به‌منظور رهایی مناطق محروم از شرایط رکود و عقب ماندگی داشته و نهادهای مسئول کوشیده‌اند ضمن فراهم آوردن امکانات لازم، با ایجاد بسترها و مشوق‌های گوناگون، شرایط مناسبی را برای افزایش سرمایه‌گذاری در این نواحی فراهم آورند.

** برش

حمایت از سرمایه‌ گذاری‌های بخش خصوصی

بنا بر اعلام آگاهان مسائل اقتصادی، تنها 3 درصد صنایع در گلستان سنگین، 6 درصد متوسط و بخش بزرگی از آن هم یعنی 91 درصد خرد است. سهم دولت از اقتصاد کلان در سیاستهای کشور محدود است و مابقی آن در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و این الگو باید در اسناد کلان این استان دیده شود. اما حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی بویژه در مناطق مغفول مانده، از محوری‌ترین رویکردهای دولت به شمار می‌آید که در دوره 4 ساله گذشته دولت تدبیر و امید به آن توجه ویژه‌ای شده است. گلستان در تاریخ 14 آذرماه سال 76 با تصویب مجلس شورای اسلامی از مازندران منتزع و به‌عنوان یک استان مستقل در مجموعه تقسیمات کشوری قرار گرفت. این استان در زمان تأسیس دارای 7 شهرستان، 16 شهر، 13 بخش و 45 دهستان بود و اکنون به لحاظ آخرین تقسیمات کشوری، گلستان دارای 14 شهرستان، 30 شهر، 27 بخش و 60 دهستان است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: 2 مرداد 1396، شماره: 6550 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین