پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۷۲۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
چند روزی است که قیمت پیاز در بازار به شدت افزایش یافته و دست اندرکاران کشاورزی، دلایل گوناگونی را برای این موضوع مطرح می کنند، اما؛ رئیس اتحادیه میوه و سبزی، کشاورزان را مقصر اصلی آن می داند.

شعارسال: رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: کشاورزان به بهانه فروش پیاز به بهای گران تر، طمع کرده و مقدار بسیاری از این محصول را در انبارهای خود ذخیره کرده اند.

حسین مهاجران با اشاره به اینکه از 50 سال قبل معمولا این اتفاق می افتاد، افزود: وقتی هوا رو به سردی می رود، قیمت پیاز افزایش می یابد به همین دلیل کشاورزان تا جایی که بتوانند آن را در انبارهای خود نگه می دارند تا به بالاترین قیمت به فروش برسانند. البته پیاز جزو معدود محصولاتی است که بعد از یخ زدن، کیفیت بهتری پیدا می کند.

مهاجران تاکید کرد: اکنون که قیمت این محصول در بازار به بالای 2 هزارتومان در هر کیلوگرم نیز رسیده است، بهترین فرصت برای کشاورزان است تا پیاز انباری خود را به فروش برسانند. به گفته وی، کشاورزان حداکثر تا 25 روز دیگر مهلت دارند تا از این موقعیت بهره ببرند. زیرا بعد از این مدت، پیاز چابهار به بازار آمده و قیمت ها را خواهد شکست. بنابراین انبار آن به مدت طولانی، توجیه اقتصادی ندارد. البته گفتنی است که اگر در این فاصله هوا کمی گرم تر شده و به قول معروف آفتاب بزند، به دلیل آب شدن یخ پیاز، کشاورزان مجبور به ارائه محصولات خود در بازار هستند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به قیمت میوه های مختلف در بازار گفت: اکنون گران ترین میوه در بازار نارنگی بندری است که با قیمتی بین 4 هزار و 500 تا 7 هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم به فروش می رسد. البته این میوه به صورت نوبرانه بوده و برای بازار تازگی دارد.

مهاجران افزود: به نظر می رسد محصول انار که تا چند روز پیش به صورت تازه به بازار عرضه می شد، تمام شده و از این پس، انارهای داخل سردخانه ها وارد مغازه ها می شود که ممکن است کمی قیمت آن را افزایش دهد. وی ادامه داد: اکنون ارزان ترین میوه در بازار، پرتقال رسمی با قیمت هزار تا 2 هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم است.

مهاجران در ارتباط با بازار شب عید تصریح کرد: هیچ نگرانی از بابت تامین میوه های ویژه برای شب عید وجود ندارد و ذخیره های موجود در انبارها این موضوع را به اثبات می رساند که تولید داخل نه تنها جوابگوی نیاز داخلی است، بلکه می تواند برای صادرات نیز روی آن حساب کرد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی عنوان کرد: اکنون انگور بین هزار و 200 تا 2 هزار و 500 تومان، انار 2 هزار تا 4 هزار و 500 تومان، خرمالو 5 تا 7 هزار تومان، سیب سفید و قرمز هزار و 500 تا 4 هزارتومان، کیوی 2 تا 3 هزار تومان و موز بین 2 هزار و 500 تا 3 هزار و 200 تومان در هر کیلوگرم به فروش می رسد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج، تاریخ انتشار خبر 7 دی 1394، کدمطلب: 8866، www.mojnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خبیری ابیانه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
0
1
طمع کشاورزان دخالتی ندارد. یک بنگاه دار و یا یک کشاورز، همیشه به کسب سود حداکثری خود می اندیشد. این تفکر در سر کلیه کشاورزان یک منطقه یا در سطح ملی وجود دارد. لذا بنا بر نظریات اقتصادی، کشاورزان ناخواسته اقدام به تولید انبوه یک محصول می کنند و به اصطلاح علم اقتصاد، وارد منحنی تار عنکبوتی می شوند. یعنی عرضه زیاد می شود و قیمت پایین می آید.
به منظور ممانعت از ایجاد منحنی تارعنکبوتی ، لازم است دولت ها و خصوصا در خصوص مسئله حاضر، تصمیم گیران بخش کشاورزی، اطلاع رسانی های لازم را بنمایند.
حال اگر مجددا به تیتر خبر رجوع کنیم، ملاحظه می گردد که طمع کشاورزان تاثیری بر افزایش و کاهش قیمت نداشته و سیاست های نادرست اطلاع رسانی در بخش کشاورزی در این خصوص موثر است.
پیروز باشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین