پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
رئیس کمیته هسته ای مجلس با بیان اینکه طرح «مقابله با اقدامات آمریکا» ۲۰ درصد امکان پاسخ به اقدامات طرف مقابل دارد، گفت: در شرایط نقض برجام، از هیات نظارت بر برجام، انتظار بیشتری وجود دارد.

شعار سال: حجت الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به مصوبات تحریمی ماهها و روزهای اخیر در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا و در پاسخ به این سوال که طرح «مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا» چقدر امکان برابری با این مصوبات آمریکایی ها را دارد، اظهار داشت: شاید حدود ۲۰ درصد امکان پاسخ به طرف مقابل در این طرح وجود داشته باشد.

وی افزود: ما معتقدیم جنس برخورد تقابلی ما باید از جنس اقدامات آمریکایی ها باشد؛ لذا چون کار آنها نقض برجام است، کار ما نیز باید از همین جنس باشد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس در توضیح این نکته افزود: به عنوان مثال، ما پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کرده ایم و حالا که آنها مدام برجام را نقض می کنند، ما باید روند همکاری را تعلیق کنیم و یا تعداد و سطح فعالیت سانتریفیوژها را به حالت قبل برگردانیم و سطح غنی سازی را افزایش دهیم.

ذوالنور خاطرنشان کرد: ظاهرا در حال حاضر نظر مسئولان این است که همچنان ما باید خویشتن داری کنیم؛ در حالی که طرف مقابل برجام را نقض کرده است.

وی درباره علت مطرح نشدن طرح سال گذشته خود و جمع دیگری از نمایندگان برای الزام دولت به اجرای دقیق قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام، اظهار داشت: در حال حاضر زمینه مطرح کردن این طرح در مجلس وجود ندارد و هیات رئیسه اجازه توزیع طرح را در صحن مجلس نداده است.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این طرح با هدف «تبیین مصادیق جزئی اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در زمینه اجرای برجام» تهیه شده بود و مکمل قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام مصوب مهرماه سال ۹۴ بوده است.

ذوالنور ادامه داد: در این طرح علاوه بر اقدامات پیش بینی شده در قانون اقدام متقابل، مصادیق دیگری از جمله توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و افزایش درصد غنی سازی اورانیوم و افزایش حجم آن مازاد بر ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده در برجام در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: علاوه بر این، ما در این طرح ضمانت اجرای دقیق تری تعریف کرده بودیم که اگر دولت این تکالیف قانونی را در هنگام مشاهده نقض برجام انجام ندهد، چه برخورد قانونی با دولت صورت بگیرد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی همچنین درباره تعلل هیات نظارت بر برجام و موکول کردن اقدامات خود به مصوبات بعدی مجلس، تصریح کرد: معتقدم این هیات قوی تر از اینها باید عمل کند و انتظار بیشتری از آن وجود دارد.

 فوریت طرح «مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا» به اخیرا در صحن مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و به گفته رئیس مجلس کمیسیون امینت ملی از شنبه به صورت ویژه این طرح را بررسی خواهد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 5 مرداد 96، کدمطلب:4042167، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین