پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۹۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
حمیدرضا ترقی می‌گوید: حزب موتلفه روندی که به عنوان تشکیلات مستقل حزبی در انتخابات ریاست‌جمهوری شروع کرد، این روند در انتخابات مجلس آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

شعار سال: بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، نگاه اصولگرایان به کار تشکیلاتی متفاوت شد. عده ای دنبال پارلمان اصولگرایی هستند و برخی نیز به بازنگری در ساختار جمنا تأکید دارند. برخي دولت سايره را کليد زدند و برخي بساط نواصولگرايي را پهن کردند. گروه سومی هم هستند که معتقدند زمان آن رسیده که هر حزب و تشکلی راه خود را برود و ضرورتی به تعریف سازوکار جامع و فراگیر در جریان اصولگرایی نیست.

در روزهاي گذشته سیدمصطفی میرسلیم انتقادهای تندی به مجموعه جمنا مطرح کرد. او حتی گفت «جمنا از امکانات یک نهاد نظامی استفاده می کرد»؛ اما حمیدرضا ترقی نگاه دیگری دارد. او می گوید «آقاي میرسلیم نگاه شخصی خود را بیان کرده و حزب موتلفه با دیدگاه های او مخالف است و حتی درباره این حرفش تذکر جدی به آقای میرسلیم داده است».

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

***

صحبتی از آقایی میرسلیم روز گذشته انعکاس گسترده رسانه ای داشت که گفت «جمنا از امکانات یک نهاد نظامی استفاده می کرد»، این موضع حزب است یا تحلیل شخصی آقای میرسلیم؟

خیر، اینها حرف‌های شخصی ايشان است، ما هم با این حرف ها مخالفیم.

آیا حزب موتلفه تذکری درباره این حرف به آقای میرسلیم داد؟

بله.

حزب موتلفه به آقای میرسلیم چه تذکری داد؟

درباره آن صحبت در شورای مرکزی تذکر جدی به آقای میرسلیم داده شد.

واکنش آقای میرسلیم به این مسئله چه بود؟
ابهامات و شائبه هایی ایشان داشت و بر آن اساس چنین مطالبی را بیان کرد که درست هم نبود.

اما آقای میرسلیم در مقام اصلاح سخنانش بر نیامد. چرا؟

طبیعتا باید خود حزب نسبت به این مسئله نظر دهد، احتمالا در مصاحبه امروز دبیرکل در اين باره موضع گيري مي شود.

برخی می گویند این رویکرد آقای میرسلیم موضع حزبی است و نشان می دهد موتلفه نیز به نوعی از جمنا فاصله می گیرد. آیا همین طور است؟

جمنا از ابتدا هدفش عبور از تحزب و اصولگرایی بود. به همین خاطر هیچ ائتلافی در آن وجود ندارد و فقط نیروهای انقلابی در آن مجموعه هستند.

اما سه نفر از اعضای شورای مرکزی موتلفه در شورای مرکزی جمنا حضور دارند.

بله به عنوان شخصیت حقیقی عضو بودند نه حقوقی.

اما خودتان بارها گفتید که آقای نبی حبیبی، خانم رهبر و خانم افتخاری دیدگاه های حزب موتلفه را در شورای مرکزی جمنا نمایندگی می کردند.

بله، منتها آنها دعوتی که کردند به عنوان شخصیت حقیقی دعوت کردند. آقای حبیبی و خانم‎ها رهبر و افتخاری که به آنجا رفتند، قید کرده بودند ما بدون مشورت نه چیزی را می پذیریم و نه موضعی را اتخاذ می کنیم.

بعد از انتخابات همچنان آقای حبیبی و خانم ها رهبر و افتخاری با جمنا همکاری می کنند؟

بله، آنجا هستند البته جلسات خیلی کم برگزار می شود.

هم اکنون اصولگرایان متعددی صحبت از آن می کنند که باید طرحی نو درانداخت. چون جمنا قدرت لازم برای مدیریت جریان اصولگرایی را ندارند، دیدگاه موتلفه در اينباره چيست؟ آیا همچنان می خواهد رویکرد حزبی خودش را دنبال کند؟

قطعا ما که یک حزب با سابقه هستیم، نمی توانیم در هر جریان غیرحزبی هضم شویم. ضمن آنکه ائتلاف‎مان با جریانات شناسنامه دار امکانپذیر است.

یعنی موتلفه در جمنا هضم نشد و فقط ائتلاف کرد؟

بله، ما با نیروهای انقلاب درباره حمایت از آقای ابراهیم رئیسی ائتلاف کردیم، ولي در جمنا هضم نشدیم. اصولا آنها احزاب را نمی توانستند در درون خودشان هضم کنند، بلکه اشخاص و نیروهای انقلاب را عمدتا جمع کرده بودند. فقط ما درباره حمایت از نامزد نهایی با آنها ائتلاف کردیم.

اگر بعد از انتخابات یک ساختار جدیدی شکل بگیرد اصولگرایان و نیروهای انقلاب از جمنا عبور خواهند کرد تا به آن مجموعه بپیوندند؟

در هر دوره ای همانطور که تا به حال اتفاق افتاده، به اقتضای شرایط خاص سیاسی سازوکار اجماع نهایی می شود. در این مرحله به نظر می رسید که جمنا علی‎رغم نواقص و اشکالاتی که دارد، ولی به لحاظ جمع کردن نیروها و روند دموکراتیکی که طی کرد، موفق تر از دوره های قبل بود. همین که جمنا توانست نیروهای انقلاب را روی حمایت از یک نامزد متمرکز کند، خودش موفقیت برای نیروهای انقلاب محسوب می شود. بنابراین باید این نواقص را در آینده برطرف کرد تا بتواند کاملتر عمل کند.

پس نگاه شما هم حفظ جمنا است، چون برخی معتقدند جمنا نیز مانند7+8و 6+5اقتضای زمانی بود و باید به سمت پارلمان اصولگرایی رفت؟

آن مدل‌های قبلی خیلی برای هر دوره ای جواب نمی داد. جمنا برای آنکه از پایین به بالا شکل گرفت و از سطح کشور یک روند دموکراتیک در جذب نیروهای انقلاب بدون ملاحظات حزبی انجام داد، به نظر می رسد موفقیتش نسبت به مدل های قبلی بیشتر بود چون توانست همه گرایش های سیاسی را پوشش دهد.

اما در تصمیم گیری پایین به بالای جمنا تردید وجود دارد. چون خیلی ها معتقدند برخلاف ادعا از بالا به پایین تصمیم گیری شد!

بله، قطعا نواقصی در همین زمينه وجود داشت. اما با این سرعت و کیفیت به نظر می رسد در دوره های قبلی چنین مدلی را نداشتیم.

شما جمنا را یک سازوکار اقتضایی می بینید یا سازوکار پایدار؟

قطعا پایداری اش نیازمند یکسری اصلاحات جدی است.

مثلا چه اصلاحات جدی‌اي لازم دارد؟

ترکیب شورای مرکزی جمنا نیازمند اصلاح است، ضمن آنکه روال قانونی فعالیت مجموعه نیز باید روشن شود. اگر جمنا می خواهد جبهه باشد، جبهه مرکب از چندین تشکل شناسنامه دار حزبی است، بعد باید ثبت شود و طبق قانون مجوز داشته باشد. اینها مسائلی است که به لحاظ حقوقی و تشکیلاتی باید رعایت شود. بعد طبیعتا نوع ساماندهی در استان ها و ترکیب استان ها باید جامع و فراگیر باشد. ضمن آنکه باید فصل الخطاب در آن مشخص و نقش روحانیت در تشکیلات کاملا شفاف و روشن باشد.

یعنی نقش روحانیت در جمنا شفاف و روشن نیست؟

خیر.

پس این انتقاد که گفته می شد "جمنا به نوعی عبور از روحانیت بود" را قبول دارید؟

خیر، نمی شود گفت که جمنا، عبور از روحانیت بود. چون در نهایت نظر روحانیت مورد تأیید قرار گرفت. ولي فرایند تصميم گيري مقداری نیازمند دقت بیشتر است.

برخی اصولگرایان می گویند با توجه به اینکه جمنا پذیرای احزاب نیست باید دنبال سازوکاری رفت که حزب محور باشد. بر همین اساس درباره انتخابات مجلس آینده باید از الان فکر و ساختار مناسبي تدوین کرد. نظر شما چیست؟ این ایده چقدر می تواند به اجرا در آید؟

رفتن به سمت جریانات حزب محور، یک اقدام یک طرفه نیست. تا قانون اصلاح و نقش احزاب پررنگ نشود این اقدامات یکطرفه خیلی جواب مثبت نمی دهد. قطعا اگر سازوکاری شکل بگیرد که عناصر نماینده از درون احزاب بالا بیایند، شناخته شده، آزمایش پس داده، پاسخگو و برنامه محور باشند، نیازمند فراهم بودن بسترهایی است.

آیا حزب موتلفه به دنبال ارائه لیست حزبی در انتخابات مجلس شورای اسلامی آینده است؟

قطعا روندی که حزب در انتخابات ریاست جمهوری شروع کرد و به عنوان تشکیلات مستقل حزبی وارد عرصه شد، این روند در انتخابات مجلس هم ادامه پیدا خواهد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 8 مرداد 96، کدمطلب:692070، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین