پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۳۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۱
روابط پاکستان و ایران تا جایی خوب بوده که دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا برعهده پاکستان است اما مشخص نیست وقتی ترکیه و عربستان و آلمان از هزاران کیلومتر آن طرف تر خود را به جشن ملی پاکستان می رسانند و چین هیاتی به همراهی معاون نخست وزیر خود را می فرستد بی توجهی دولت و وزارت خارجه ایران چه توجیهی دارد؟

شعار سال: جنگنده های سعودی وارد پاکستان شدند، روی آسمان اسلام آباد مانور دادند و مردم برای آنها دست زدند و خوشحالی کردند. همان جنگنده ای که بر سر مردم یمن بمب های خود را ریخته اما اینجا پیام صلح آورده و سالگرد استقلال پاکستان را تبریک گفته است! از همه کشورها هیات هایی به این کشور رفته اند و یا پیام تبریک برای دولت و ملت پاکستان فرستاده اند.

اما این مراسم یک غایب بزرگ دارد. غیبت کننده ای که حتی پیام تبریک هم نفرستاده است. بله. جمهوری اسلامی ایران غایب بزرگ شادباش گویی روزملی پاکستان

ماجرا چیست؟

هفتاد سال از استقلال پاکستان و جدایی این کشور از هند می گذرد.هفتاد سال از روزی که رویای علامه اقبال لاهوری و تلاش‌های شبانه روزی رهبر بزرگ پاکستان محمدعلی جناح تحقق یافت می گذرد. بی شک یکی از مهمترین و غرورآفرین روزهای پاکستانی ها همین روز است که با جشن های مردم و دولت این کشور همراه بود.


پاکستان دو روز پیش یکرنگ به شکل پرچم سبزرنگ خود در آمد تا این روز را گرامی بدارد.
در کشور همسایه ما که بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با آن داریم و به لحاظ فرهنگی و مذهبی نیز اشتراکات فراوان داریم جشن بزرگی برگزار شده است اما ما چگونه خود را در شادی های این کشور شریک کردیم؟
در جشن امسال، نیروهای هوایی ترکیه و عربستان خود را به پاکستان رساندند تا همراه با نیروی هوایی پاکستان قوت قلبی برای این کشور باشند و روابط خود با این کشور را نزدیک تر کنند.بی شک نزدیکی یک کشور به عربستان به همان اندازه دوری آن کشور از ایران را هم شامل می شود.
اما در خبرها هیچ خبری از پیام تبریک وزارت خارجه دیده نمی شود، نماینده ای از ایران در این جشن حضور ندارد و دولت در خواب زمستانی به سر می برد.

ایران و پاکستان

این در حالی است کهایران اولین کشوری بوده که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخته است.
ایران همسایه ای با بیش از 900 کیلیو متر مرز مشترک برای پاکستان است.
ایران جزو اولین کشورهایی است که در مواقع سختی همچون سیل گذشته در کنار پاکستان ایستاده و کمک های مردمی را برای این کشور ارسال کرده است.
ایران و پاکستان هر دو مسلمان هستند و اتفاقا پاکستان دومین کشوری است که جمعیت قابل توجهی از آنها را شیعیان نیز تشکیل می دهد، چیزی حدود نصف جمعیت ایران شیعه دارد!
پاکستان نیز کشوری بوده که علی رغم برخی سستی ها سعی کرده حق همسایگی را به جا بیاورد.
دومین کشوری است که پیروزی انقلاب ما رابه رسمیت شناخت و آن را تبریک گفت.
پاکستان به عنوان دومین کشور پرجمعیت مسلمان حتی در جنگ یمن نیز بی طرف ماند و مورد ناراحتی ائتلاف عربستانی شد.
همچنین بازار 200 میلیونی این کشور فرصتی بسیار مناسب برای گسترش روابط ، رفع نیازهای این کشور و درآمدزایی و تقویت تولید و اقتصاد داخلی است.
روابط پاکستان و ایران تا جایی خوب بوده که دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا برعهده پاکستان است اما مشخص نیست وقتی ترکیه و عربستان و آلمان از هزاران کیلومتر آن طرف تر خود را به جشن ملی پاکستان می رسانند و چین هیاتی به همراهی معاون نخست وزیر خود را می فرستد بی توجهی دولت و وزارت خارجه ایران چه توجیهی دارد؟
مگر نه این اینکه داعیه روابط خوب با همه کشورهای دنیا را داریم؟ آیا کشورهای همسایه جزئی ازین دنیا نیستند؟ آیا عراق نزدیک ترین همسایه به ما نیست؟ پس بیشتر بودن سهم ترکیه از بازار عراق نسبت به ایران چه دلیلی دارد؟ چرا از تیره شدن روابط عربستان و قطر فقط صادرات خیار و کاهو سهم ایران از بازار قطر می شود و کشورهای دیگر که با چند واسطه هم همسایه این کشور محسوب نمی شوند بهترین قراردادها را می بندند و بیشترین منافع را به جیب می زنند آن هم با استفاده از آسمان و دریای ایران!آیا تامین مواد غذایی و نیازهای یک کشور دو میلیونی برای ایران کاری نشدی است؟ این انفعال در قبال همسایگان و ندیدن ظرفیت ها و بی توجهی به رخدادهای مهم را چگونه می توان توجیه کرد؟ انگار مقامات سیاست خارجی کشور فقط تحولات اروپا را پیگیری می کنند که در صف اول در تسلیت گفتن حوادث تروریستی فرانسه هستیم اما بعد از چند روز فلان عملیات تروریستی در لبنان را محکوم می کنیم.
و این قصه پرغصه ادامه دارد. وزارت خارجه منافع خود را در خندیدن با چشم آبی ها می بیند و درصدد است درهیچ شرایطی اروپایی ها از ایران ناراحت نشوند حتی به قیمت نقض چندباره برجام! حتی به قیمت تقدیم بازار کشورمان به فرانسوی ها!
با این دست فرمان اگر فردا کشورهای منطقه یکی یکی به سمت عربستان گسیل کردند و سعودی ها به نمایندگی آمریکا سیاست های همسایگان ما را جهت دادند باید خود را سرزنش کنیم نه هیچ کس دیگر!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رجانیوز ، تاریخ انتشار 25 مرداد 96، کدمطلب:275044، www.rajanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین