پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
مجلس شورای اسلامی در دومین روز کاری خود پس از بررسی صلاحیت سید محمود علوی برای تصدی وزرات طلاعات و مسععود کرباسیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی همچنین محمد جواد ظریف برای تصدی وزارت خارجه دارایی وارد دستور بعدی شد.

شعارسال: ششمین وزیر پیشنهادی که پرونده بررسی‌ آن روی میز نمایندگان قرار گرفت سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان بود.

مجلس شورای اسلامی در دومین روز کاری خود بعد از بررسی صلاحیت سید محمود علوی برای تصدی وزرات طلاعات و مسععود کرباسیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی همچنین محمد جواد ظریف برای تصدی وزارت خارجه دارایی وارد دستور بعدی شد.

در میان اعضای پیشنهادی سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت یازدهم به‌ عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت در دولت آینده برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت دولت دوازدهم، چشم‌ پزشکی که قبل از حضور در دولت،‌ به‌ دلیل راه‌اندازی بیمارستان تخصصی چشم‌پزشکی نور شهرت داشت و او را یکی از متمول‌ترین پزشکان ایران می‌دانستند.

سید حسن قاضی زاده هاشمی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284/ موافق: 260 رأی؛ مخالف: 18 رأی؛ ممتنع: 6 رأی) از مجلس رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیر بهداشت دولت یازدهم به فعالیت مشغول شد.

گزارش مذاکرات مجلس در خصوص تعیین صلاحیت وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در روز سه‌شنبه-24 مرداد

وزیر پیشنهاد بهداشت،‌ در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود

کاهش ۱۶ درصدی پرداختی از جیب مردم/مشکلات حوزه بیمه با تدابیر رئیس جمهوری برطرف می شود

سید حسن قاضی زاده هاشمی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی با درود و رحمت بر شهیدان و خانواده آنان، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دوران دفاع مقدس، مدافعین حرم، جانبازان، ایثارگران و شهدای مجلس شورای اسلامی و شهدای جامعه پزشکی و پیراپزشکی گفت: رحمت الهی را برای همه کسانی که در 4 سال گذشته به ما کمک کردند خواستارم. 4 سال گذشته به رسم همه ادوار در محضر همه نمایندگان برنامه دولت یازدهم را ارائه نمودم برنامه ای که با همیاری جمعی از خردمندان و صاحب نظران حوزه سلامت تدبیر شده بود.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان تصریح کرد: امروز نیز برای اخذ رأی اعتماد از محضر نمایندگان ملت با کارنامه 4 ساله توفیق حضور در مجلس را پیدا کردم. 4 سال گذشته با همه تلخی ها و شیرینی ها به سرعت سپری شد لذا به طور یقین شما حامیان سلامت به ویژه 76 نماینده که در دوره قبل حضور داشتند در پی استماع گزارش عملکرد اینجانب بوده و متعاقب آن همه نمایندگان مجلس دهم انتظار ارائه برنامه 4 ساله دوم را خواهند داشت.

وی افزود: دستاوردهای دوره گذشته که در قالب طرح سلامت و سایر برنامه ها و اقدامات اصلاحی و توسعه ای به واسطه تلاش جهادگران که بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و رؤسا و مدیران دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های وابسته به پشتوانه امدادهای الهی و حمایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و رؤسای قوای مقننه و قضایی مراجع و بزرگان و ائمه جمعه و نمایندگان در مجلس و همدلی اعضای هیأت دولت جامعه خدمات پزشکی و پیراپزشکی حاصل شد در بسیاری از موارد کم نظیر و به عنوان تجربیات موفق نظام سلامت قابل ارائه به جامعه جهانی است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در دولت یازدهم گردوغبار کم توجهی از چهره رنجور بهداشت و درمان زدوده شد در حوزه سلامت به گفتمان قالب و اولویت دار دولت و برگ حاکمیت توجه شد تا جایی که علیرغم کاستی ها می توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور نامید.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با اشاره به بخش هایی از کارنامه 4 ساله قریب به 500 هزار زن و مرد تلاش گر و خستگی ناپذیر را در دومین وزارتخانه پرجمعیت کشور که بیش از سایر وزارتخانه ها کار و تنوع برای ارائه خدمت دارد، گفت: این وزارتخانه مسئولیت خطیر سلامت ایرانیان را بر دوش دارد در طول 4 سال گذشته با حفظ و ارتقاء سلامت مردم ایران و امانتداری صادق بودیم لذا با مطالعه و مشورت برای اجرای قانون برنامه پنجم و با وقت گذاری و پاکدستی و انجام کار حرفه ای و غیرنمایشی و رعایت نظم و انضباط سبب ارتقاء شاخص های درمانی کشور شده ایم و سلامت مردم را در همه زمینه ها طلب کردیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: هنگامی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد پرداخت بیش از 56 درصد هزینه های سلامت از جیب مردم کشور را در زمره 40 کشور دنیا قرار داد در حالی که این شاخص در 2 برنامه چهارم و پنجم توسعه مورد حمایت قانونگذار قرار گرفته و بهبود آن را تا 30 درصد به دولت های وقت تکلیف کرده بودند.

وی ادامه داد: اینک به استناد بررسی های مرکز آمار ایران مفتخریم این رقم به کمتر از 39 درصد کاهش یافته است لذا کاهش 16 درصدی از میزان پرداخت مستقیم مردم طی کمتر از 3 سال در هیچ جای دنیا سابقه ندارد به ویژه زمانی که متوجه شویم برای کاهش هر یک درصد 790 میلیارد تومان باید هزینه شود که این دولت توانست با کمتر از یک سوم به این توفیق دست یابد.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان یادآور شد: با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قریب به 11 میلیون نفر با پرداخت حق بیمه توسط دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و امروز می توان ادعا کرد که هر ایرانی متقاضی بیمه سلامت صرف نظر از توانایی پرداخت بیمه می تواند تحت پوشش قرار گیرد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر وضعیت بحرانی بیمه ها گفت: این وضعیت مرتبط با بیمه همین بخش است زیرا 11 میلیون نفر بیمه شدند و طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به 85 درصد درآمد این افراد کمتر از یک میلیون تومان بود.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل مشکلات بیمه ها غیر از تأمین اجتماعی، از سال جاری در بودجه سالیانه سرانه برای این افراد در نظر گرفته شده بدین معنی که سفره ای در طول 2 سال و نیم گذشته بدون سرانه پهن شده بنابراین کاملا روشن است که صورتحساب ها با مشکل روبه رو می شود البته یقین دارم در دولت دوازدهم با تدابیر پیش بینی شده رئیس جمهور این وضعیت ادامه نخواهد داشت.

عملکرد مثبت وزارت بهداشت در ایجاد 24 هزار تخت بیمارستانی

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان ادامه داد: در مدت اخیر زیرساخت های بهداشتی در قالب ساخت خانه های بهداشت و پایگاه های بهداشت و 24 هزار تخت بیمارستانی مورد توجه قرار گرفته است فرصت های بی نظیری برای خرید راهبردی و نظام ارجاع فراهم شده است.

قاضی زاده هاشمی افزود: در حیطه آموزش و پژوهش با هدف مرجعیت علمی در منطقه و به لطف بهره مندی و همکاری برجسته هیأت های علمی و با طراحی و اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی تحولات چشم گیری عاید ما شد. توسعه راهبردی و هدفمند و مأموریت گرا شدن دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی پزشکی، اجرای برنامه آمایش سرزمینی، تمرکززدایی و ارتقاء توانمندی دانشگاه ها، بین المللی سازی آموزش در حوزه پزشکی، توسعه آموزش عالی و افزایش 30 درصدی ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی و دندان پزشکی و تخصصی از جمله این توفیقات است.

ایران در منطقه رتبه اول تولید علم در رشته پزشکی را دارد

وی یادآور شد: بومی گزینی در کنکور سراسری با اولویت مناطق محروم و روستاها و استقرار نظام ثبت بیماری های برای بیش از 40 برنامه ملی از بزرگ ترین توفیقات دولت از 4 سال گذشته است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در منطقه رتبه اول تولید علم در رشته پزشکی را دارد و در استنادات علمی رتبه اول را کسب کرده است، همچنین در 4 سال گذشته 30 درصد به تعداد مقالات ایرانی اضافه شده است البته شاید نمایندگانی که در دوره قبل در مجلس حضور داشتند سردرگمی و مراجعات مکرر مردم برای دریافت داروهای ضروری در سال های 90 و 91 را دیده باشید.

کاهش 400 میلیون دلاری واردات دارو در دولت یازدهم

قاضی زاده هاشمی افزود: امروز تعداد داروهای کمیاب به کمتر از 30 قلم در کشور رسیده است، همچنین میزان واردات دارو به رقم یازده میلیون بیمه شده در این دولت نسبت به قبل 400 میلیون دلار کاهش پیدا کرد از سوی دیگر سهم داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی که حدود 60 درصد در سال 91 بود به 70 درصد در سال 95 افزایش پیدا کرد، همچنین میزان صادرات به 2 برابر افزایش پیدا کرد بنابراین به طور میانگین در هر ماه 2 داروی جدید وارد بازار شده است.

وی ادامه داد: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی همیشه حرف و حدیث هایی وجود داشته است بنابراین هر فردی هر مدرک و سندی در این خصوص دارد به دستگاه قضایی ارائه دهد بنابراین ما در برابر قانون تابع هستیم باید تاکید کنم که در طول 2 سال گذشته حاشیه سازی در این حوزه بسیار زیاد بود، در همه دولت ها چندین مسئول در حوزه غذا و دارو تغییر پیدا می کردند اما در این دولت شاهد موفقیت های فراوانی در این حوزه بوده ایم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: نسبت به فساد حساس هستم و اگر کسی در این خصوص مدرک و سندی دارد می تواند ارائه کند هرچند که اشکالات مدیریتی در این حوزه وجود دارد که امیدواریم این اشکالات در دولت دوازدهم مرتفع شود.

قاضی زاده هاشمی در خصوص تعارض منافع و سوالات مطرح شده نمایندگان در این باره افزود: این موضوع به آن معنا است که در بخش بهداشت و درمان از مهندس و در وزارت دادگستری از یک پزشک استفاده شود یا اینکه در حوزه راه و ساختمان از یک متخصص علوم سیاسی استفاده گردد اما مهم این است که از فساد جلوگیری شده و خوشبختانه در حال حاضر در هر وزارتخانه یک فرد مرتبط با حوزه کاری خود تعیین شده است.

عملکرد متولیان حوزه سلامت در طول تاریخ ایران بی نظیر است

وی با اشاره به موضوع شایسته سالاری در اظهارات مخالفان گفت: شایسته سالاری به معنای آن است که هر فردی در جایگاه خود فعالیت کند، افتخار می کنم که در این دولت افرادی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می کردند در طول تاریخ ایران به لحاظ علمی بی نظیر هستند، همچنین از وزرای دولت قبل آقایان فاضل، ملک زاده و دانش جعفری در این دوره کمک های بسیاری به وزارت بهداشت و درمان کردند.

قاضی زاده هاشمی در خصوص بحث سپرده گذاری در حساب های دانشگاه ها تصریح کرد: برخی نمایندگان صحبت از سپرده گذاری 400 میلیون تومانی در حساب های دانشگاه ها می کنند، در حال حاضر 625 بیمارستان در کشور فعالیت کرده که حدود 120 هزار پرسنل در این بیمارستان ها کار می کنند که متاسفانه هیچ ردیف پرداختی ندارند بنابراین اگر حقوق یک ماه این افراد را حساب کنیم مبلغی به میزان 350 میلیارد تومان می شود که بیمارستان برای اداره امور خود باید میزانی را به عنوان سپرده در حساب های خود داشته باشد.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: مسئولیت های هیات امنا با قدرت پیگیری شده و برخی شرکت ها در دولت گذشته درست شده و در حال حاضر فشارهایی به برخی افراد فاسد و در پشت پرده این شرکت های تجهیزات پزشکی وارد شده و در این شرایط از هیات امنای ارزی شکایت می کنند مگر این هیات امنا مصوب مجلس نیست؟ مگر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص اظهار نظر دیوان محاسبات تاکید نکردند که این دستگاه علیرغم همه گستردگی و با دارا بودن صندوق های بسیار جزء پاک ترین ها بوده است.

وی گفت: هیات امنا نه تنها حیاط خلوت نیست، همچنین باید تاکید کرد که برخی مطالب مخالفان از روی اطلاع نیست و باید گفت که حقوق پرداخت شده به بنده در این دولت از دانشگاه و حدود 3 میلیون و 270 بوده است، در عین حال به هیچ کار اقتصادی جز حرفه اصلی خودم در طول سالیان گذشته نپرداخته ام، نه شرکت نه زمین نه ساخت و ساز و نه هیچ چیز دیگری در فعالیت های بنده وجود ندارد. فرزندان من هنوز راه وزارت بهداشت را بلد نیستند و از میان برادران، خواهران و فامیل من و تنها یکی از برادرانم سه نوبت و کمتر از یک ساعت در وزارتخانه حضور داشته است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نامه حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر، گفت: در مطلع این نامه آمده است "ای مالک بدان که تو را به بلادی فرستادم که پیش از تو دولت ها دیده، برخی دادگر و برخی ستمگر و مردم در کارهای تو به همان چشم می نگرند که تو در کارهای وادیان پیش از خود می نگری و درباره تو همان گویند که تو درباره آنها می گویی و نیکوکاران از انچه خداوند درباره انها بر زبان مردم جاری ساخته می توان آنها را شناسخت. باید بهترین اندوخته ها در نزد تو اندوخته کار نیک باشد" لذا با علم به مشکلات و سختی راه در صورت کسب اعتماد نمایندگان مردم تلاش خواهم کرد تا رضایت مردم شریف ایران اسلامی فراهم شود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: خداوند می داند برای کسب مقام و موقعیت و هوای نفس دوباره به میدان نیامده ام و برای دین خداوند و خدمت به برگزیده ترین مخلوقات آماده تلاش هستم.

غلامرضا تاجگردون در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت:

کسی بهتر از قاضی زاده هاشمی در شناسایی و رفع مشکلات نبود

غلامرضا تاجگردون در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان اظهار کرد: موافقان و مخالفان نکاتی را در ارتباط با وزیر پیشنهادی بهداشت مطرح کردند اما بنده از باب وظیفه ساختاری خودمان در مجلس این نکته را یادآوری می کنم که طرح تحول سلامت که توسط آقای قاضی زاده صورت گرفت، این کار زاده مجلس بود.

وی تصریح کرد: یادم نمی‌رود سه، چهار سال پیش در آغاز کار دولت جدید در مجلس قبل و این مجلس هم با قوت در برنامه ششم و احکام دائمی و سایر فعالیت‌ها از جمله بودجه این طرح را ادامه دادیم و روزی که تصویب شد؛ این اختیار را به دولت دادیم که اجرا کند؛ یعنی یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را اضافه کردیم تا دولت بتواند این طرح را اجرا کند.

این نماینده مجلس افزود: روزی که تصویب می‌کردیم می‌دانستیم که نیاز جامعه است و مردم چه سهمی از خود ر ا صرف بهداشت و درمان می‌کنند. این سهم در کشور قابل جبران نبود؛ ناگزیر بودیم کمک کنیم.

نماینده مردم گچساران در مجلس اظهار کرد: روزی که سهم مردم در بستری قریب به ۲۰ تا ۲۵ درصد بود وامروز به ۵ درصد رسیده است دوستان در نظر داشته باشند که همیشه باید در طول جریان نگاه کنیم. امروز به واسطه یک مشکل کوچک نیاییم یک طرح بزرگ را که بسیاری از کشورهای پیشرفته در اجرایش موفق نبودند زیر سوال ببریم.

تاجگردون ادامه داد: درآمد پایدار خوبی را تصویب کردیم از یک درصد تا ۵ درصد و بعد دولت علیرغم کاستی‌هایی که در منابع وجود داشت کمک کرد.

وی همچنین بیان کرد: یک بار دیگر بیایید مراکز درمانی و بیمارستانی را مرور کنید که چه مشکلاتی داشته و اکنون در چه شرایطی است، برنامه‌های آقای هاشمی را مطالعه کنید حتی یک درصد خطا با اسناد بالادستی ندارد ضمن اینکه کاملا منطبق با اسناد بالادستی سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم و قانون بودجه است.

وی در ادامه گفت: امروز یکی از همکاران اشاره‌ای به گزارش دیوان محاسبات داشت که حتما آن را بررسی خواهیم کرد، اما بنده افتخار می‌کنم که اعلام کنم در آخرین گزارشی که از دیوان محاسبات در تفریغ بودجه سال ۹۴ در صحن مجلس ارائه شد تقریبا خطا از حیث عملکرد در این حجم سنگین منابع در بهداشت و درمان نداشتیم و خوشبختانه پیش رفتیم و هماهنگی بین اسناد بالادستی از جمله افتخارات آقای هاشمی در بحث بهداشت و درمان وطرح تحول بود.

وی افزود: آقای جهانگیری و ربیعی در مجلس حضو ر دارند. بنده عرض می کنم یک نقصانی هست و از هردو وزیر و آقای جهانگیری خواهش می‌کنم که این مشکل راحل کنند تا بدون دغدغه این مسائل پیش رود.

تاجگردون اظهار کرد: وقتی شنیدم آقای هاشمی تمایل ندارند ادامه خدمت دهند به همراه چند نفر از دوستان خدمت رسیدیم و از ایشان خواهش کردیم؛ نه اینکه کسی نیست که بتواند وزیر بهداشت باشد، اما کسی که بتواند مشکلات را شناسایی و رفع کند بهتر از قاضی زاده هاشمی نبود. خواهش کردیم که بپذیرد و پذیرفتن به این معنی که بیاید و این طرح را ادامه دهد. وقتی هم دیدم که بسیاری از نمایندگان به عنوان موافق ثبت نام کردند خوشحال شدم که تصمیم ما اشتباه نبود.

وی در ادامه اظهار کرد: ده، بیست روز پیش حدود ساعت یک و نیم نیمه شب موبایل بنده زنگ خورد و آقای هاشمی موضوعی را مطرح کرد و گفت که خوابم نمی‌برد و ما در مجلس کمک کنیم که این مسئله حل شود.

تاجگردون ادامه دا: برادران عزیز ما می فرمایند که اخلاق تندی دارد. بار سنگینی که بر دوش آقای هاشمی است اشکالی ندارد که یکی دو بار اخلاق تند را هم داشته باشند؛ اگرچه رفتار حسنه ایشان با آن مستضعفین و محرومین قابل ستایش است. شاید من خواص از بعضی از رفتارها ناراحت شوم؛ اشکالی ندارد. ای کاش دیگر وزرا هم به این موضوع توجه داشته باشند، اما آنچه مهم است خشنودی مردم و رضایت عمومی است و نه خشنودی خواص. فعالیت‌های ایشان باعث شده مردم خشنود و راضی شوند.

نماینده مردم گچساران در مجلس گفت: بعضی از مسائل حواشی مانند دارو هم مطرح می‌شود؛ در حالی که سهم ورادات دارو به شدت کاهش یافته و کالاهای پزشکی رتبه بندی شده‌اند و کسی هم از راه نمی‌رسد دارو وارد کند؛ لذا کار سنگینی که دولت و مجلس شروع کرده باید ممارست کنیم تا به نتیجه برسد وامیدورایم که نمایندگان رای قاطع دهند.

صفاری در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت:

برنامه قاضی‌زاده بالاترین همپوشانی را با اسناد بالادستی دارد

مرتضی صفاری نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعد از ظهر امروز چهارشنبه 25 مرداد و در موافقت با سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بالاترین رضایت مردمی را در نظرسنجی‌ها میان وزارتخانه‌ها این وزیر پیشنهادی دارد گفت: دستاوردهای 4 سال اخیر در حوزه بهداشت و درمان خود به خود به وجود نیامده و نتیجه تلاش‌های آقای قاضی‌زاده هاشمی بوده است.

وی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی بهداشت با توجه به تاکید رهبری مبنی بر کاستن از مشکلات بیماران و خانواده‌هایشان در طرح تحول سلامت به بخشی از دستاوردهای قاضی‌زاده هاشمی در دوره وزارتش اشاره کرد و گفت: پوشش هزینه‌های ناباروری، احداث 122 بیمارستان جدید، احداث 365 مرکز جامع پزشکی روستایی و راه‌اندازی مراکز اورژانس متعدد گوشه‌هایی از تلاش‌های آقای قاضی‌زاده هاشمی در وزارت بهداشت بوده است.

صفاری با یادآوری 270 سفر وزیر پیشنهادی بهداشت به مناطق محروم گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی 313 روز از دوران وزارت خود را با مردم گذرانده است که همراه با اخلاق مداری در حوزه درمان کشور مایه رضایتمندی مردم شده است.

وی با ذکر این نکته که قاضی‌زاده هاشمی بخشی از زمان خود را بدون چشم‌داشت به مراجعه بیماران محل زندگی خود اختصاص می‌دهد اظهارداشت: شخصیت علمی و حرفه‌ای آقای قاضی‌زاده هاشمی ستودنی است و حتی کسانی که به عنوان مخالف در مجلس صحبت کردند نتوانستند ویژگی‌های مثبت ایشان را نادیده بگیرند و عمدتاً به عنوان موافق صحبت کردند.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی به تألیف 10 جلد کتاب و نگارش مقالات متعدد و شرکت قاضی‌زاده هاشمی در سمینارهای داخلی و خارجی را یادآور شد و گفت: برنامه ایشان حکایت از اشراف بر حوزه سلامت دارد که بالاترین هم‌پوشانی را هم با اسناد بالادستی دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان قاضی زاده هاشمی را از افتخارات نظام دانست که باید از نعمت وجود او استفاده کرد.

احمد علیرضا بیگی دبه عنوان مخالفت وزیر پیشنهادی بهداشت:

عملکرد برخی از معاونان وزارت بهداشت باعث کاهش بودجه این وزارتخانه شد

احمد علیرضا بیگی دبه عنوان مخالفت وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مجلس گفت: علی رغم ارادتی که به آقای قاضی زاده هاشمی دارد ولی لازم است ایشان در مواردی روشنگری کرده و پاسخ به سوالات بدهند که از جمله آن میزان اجرای برنامه توسعه توسط ایشان در دولت یازدهم است.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن نظام ارجاع و بیمه تکمیلی گفت: اگر این موارد قبل از طرح تحول سلامت اجرایی می‌شد شاهد هزینه‌های کمرشکن و بدهی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومانی دولت نبودیم.

علیرضا بیگی ادامه داد: براساس قانون تشکیل شرکت‌های دولتی باید به تصویب مجلس رسد اما وزیر بهداشت شرکت‌های متعددی همچون آواپردیس و آواپزشکی را به عنوان شرکت خصوصی ایجاد کرده است که خلاف قانون است. همچنین معاون وزیر بدون برگزاری مناقصه به دانشگاه‌های وزارت بهداشت مجوز تشکیل چنین شرکت‌هایی را داده است که این روند در نهایت باعث فساد می‌شود؛ آن هم در شرایطی که دیوان محاسبات در نامه‌ای فعالیت این شرکت‌ها را غیر قانونی و معاملات آن‌ها را باطل اعلام کرده است.

نماینده تبریز با بیان اینکه وزارت بهداشت اقدام به سپرده گذاری در بانک‌ها به جای پرداخت بدهی‌هایش کرده است، گفت: در شرایطی که وزارت بهداشت ادعای کسری بودجه و بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی را دارد شاهد سپرده گذاری در بانک‌های مختلف هستیم که این وزارتخانه بهره‌های سپرده‌های خود را نیز می گیرد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر هیات امنای بهداشت برای تامین تجهیزات در زمان جنگ تشکیل شد نه اینکه در زمان فعلی اقدام به واردات تجهیزات پزشکی و دارو کند.

علیرضا بیگی خطاب به وزیر بهداشت گفت: سوال ما این است که چرا قول خود را مبنی بر پیگیری اقدامات معاون غذا و داروی خود عملیاتی نکردید آیا این معاونت شرکت وارد کننده یا تولید کننده است، براساس مستندات ما شرکت روناج برای او و بستگانش است و شما هنوز پیگیری نکردید. چه کسانی پشتیبان چنین اقداماتی هستند؟ همچنین سوال دیگر این است که نمایندگی انحصاری لنزهای داخل چشم آلکان برای چه کسی است؟

وی ادامه داد: براساس اصول اولیه در اداره حکومت مسئولان دولتی و حاکمیتی نباید ذی‌نفع باشند چون این موضوع باعث تعارض میان منافع عمومی و منافع شخصی می‌شود، اما متاسفانه خلاف این موضوع در وزارت بهداشت دیده شده است. برخی از معاونان این وزارتخانه از فعالان و ذی‌نفعان اصلی بخش بهداشت هستند که با نادیده گرفتن منافع عمومی، منافع گروه‌های خاصی را تامین می‌کنند و به همین دلیل بودجه عظیم سلامت پاسخگوی هزینه طرح تحول سلامت نیست.

احمد بیگدلی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت:

با رای بالا به قاضی‌زاده هاشمی زمینه اجرای طرح تحول فراهم شود

احمد بیگدلی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: پیش از دولت یازدهم ۵ الی ۶ میلیون نفر فاقد هرگونه بیمه درمانی بودند، مردم در مورد ۳۵۰ قلم دارو با مشکل مواجه بودند و آنها را با هزینه شخصی تهیه می‌کردند. اما آقای وزیر با روحیه جهادی وارد وزارت بهداشت شد و تحولی در این زمینه ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه طبق اصل ۲۹ قانون اساسی سلامت، حق همگانی مردم و انسان سالم محور توسعه پایدار است، گفت: ایشان به دنبال یک تحول اساسی در نحوه مدیریت پرجمعیت‌ترین و تخصصی‌ترین وزارتخانه کشور بوده‌اند و در دوره ایشان شاهد تلاش برای تقویت و ارتقای نظام شبکه‌های بهداشتی و درمانی، تامین نیروی انسانی متخصص برای مناطق محروم، بازسازی شبکه درمانی کشور، رسیدگی به محرومین و تقویت بیمارستان‌های دولتی بودیم.

نماینده مردم خدابنده در مجلس اضافه کرد: با تلاش‌های شبانه روزی آقای قاضی‌زاده هاشمی وزارت بهداشت در بین ۲۱۰ وزارتخانه کشورهای مختلف نوزدهم شد، کمبود دارو از ۳۵۰ به ۳۰ قلم رسید، ۳۲ پایگاه اورژانس هوایی تاسیس شد، تعداد تخت‌های اورژانس افزایش یافت، زیرمیزی از بین رفت و تنها ۳۰ درصد از بیماران به بیرون از بیمارستان‌ها ارجاع می شوند.

بیگدلی در پایان ابراز امیدواری کرد که با رای بالای نمایندگان به وزیر پیشنهادی بهداشت زمینه اجرای برنامه های وی در دولت دوازدهم فراهم شود.

مرتضی خاتمی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت:

۹۵ درصد برنامه‌های قاضی‌زاده‌هاشمی منطبق بر اسناد بالادستی است

مرتضی خاتمی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: وزارت بهداشت وظایف گسترده ای از جمله سیاستگذاری ارائه خدمات و خرید خدمت دارد و ما امیداریم آقای قاضی زاده هاشمی با رای بالای نمایندگان در راس این وزارتخانه قرار گیرد. ایشان کارنامه روشن چهار ساله وتجربه گران سنگ وزارت را دارد.

وی افزود: آقای قاضی زاده هاشمی طرح مهمی را به نام طرح تحول سلامت به اجرا در آورده که براساس آن بار به زمین مانده برداشته شده و زیرساخت‌های بهداشت و درمان اصلاح شده است. همچنین یک چهارم کل تخت های موجود به تخت های بیمارستانی اختصاص یافته و ایشان بالغ بر ۳۰۰ سفر کاری به ۶۰۰ شهر و روستا داشته است.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس با اشاره به سابقه ۳۳ ماهه حضور وزیر پیشنهادی بهداشت در جبهه اظهار کرد: ایشان ضمن ایجاد شناخت میدانی، کم کاری مسئولان را در سرکشی به مناطق محروم جبران می کرد و در مناطق محروم مداوای مردم محروم را انجام می داد که با این کار فرهنگ پرداخت ذکات علم را نهادینه کرد.

خاتمی با بیان اینکه طبق گزارش معاونت نظارت مجلس، ۹۵ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت منطبق بر اسناد بالادستی بوده ادامه داد: پاسخگویی، کاهش پرداخت از جیب مردم، توجه به شایسته سالاری در برنامه آقای قاضی زاده هاشمی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین با توجه به اینکه امروز بیشترین علت بیماریها را استرس می‌دانند و موثرترین راه درمان آن اصلاح شیوه‌های زندگی است این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت گنجانده شده است.

محمد قسیم عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت:

اولویت بهداشت و درمان مهمترین مسئله وزارت بهداشت است

محمد قسیم عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همانطور که از اسم وزارتخانه دیده می‌شود اولویت با بهداشت است و تمرکز بر بهداشت و اولویت دادن به بهداشت نسبت به درمان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در چهار سال گذشته آقای قاضی زاده در بخش درمان توانست شاهکار کند و می توانیم به او نمره عالی بدهیم. تختهای بیمارستانی 25 درصد افزایش یافته اما در بخش بهداشت ما گله داریم چراکه آن میزان برتری درمان را در بهداشت نداشته ایم. در برنامه آقای قاضی زاده هم نمی بینیم که چطور می‌خواهد بخش بهداشت را مثل درمان متحول کند و برای تامین مالی بهداشت چه منابعی در نظر گرفته است. اگر در دوره اول تمرکز بر درمان بود در چهار سال بعد تمرکز باید بر بهداشت باشد.

عثمانی با اشاره به پرداختها در وزارت بهداشت عنوان کرد: خواسته ما رعایت تعادل در پرداخت حقوق و دستمزد در بدنه وزارت است. درست است که پزشکان نقش اول را در درمان دارند اما درمان فرآیندی است که تنها بخشی از ان را پزشکان انجام می دهند و پرستاران پیراپزشکی و پشتیبانی هم در آن نقش کلیدی دارند.

وی ادامه داد: باید در دولت دوازدهم پرداختها با سایرین نسبت به پزشکان تعدیل و اصلاح شود تا رضایتمندی این مجموعه منجر به رضایتمندی مردم شود. این مسئله نیاز به تامین مالی دارد که من در برنامه آقای قاضی زاده ندیدم. از چه مکانیزمی می خواهند آن را جذب کنند؟ از طرفی وقتی پزشکان به حق دریافتی بالا دارند چرا PHD سایر رشته ها باید یک دهم دریافتی داشته باشد.

نماینده مردم بوکان همچنین بیان کرد: خواسته دیگر افزایش ظرفیت دانشگاه ها در گروه پزشکی و پیراپزشکی است. ما شاهدیم تعداد زیادی از جوانان به خارج از کشور می روند تا تحصیل کنند. چرا این ظرفیت را در کشور خودمان ایجاد نکنیم که من این مسئله را هم در برنامه‌های آقای قاضی زاده ندیدم.

عثمانی مشکل بیمه‌ها را از مهمترین مشکلات وزارت بهداشت دانست و افزود: بخش زیادی از حوزه عمل شما فرابخشی است و بیمه‌ها در اختیار شما نیست. شاهد بودیم که بیمه‌ها به انحاء مختلف وزارت بهداشت را اذیت کردند و الان نگرانی این سیاست‌های فرابخشی و عملکرد بیرونی است.

وی اضافه کرد: وقتی وزارت به موقع خدمات می دهد به موقع هم باید پرداختی داشته باشد. انتظار جدی ما از وزارت رفاه هم این است که در بخش بیمه بتواند با وزارت بهداشت همراهی کند که من در برنامه آقای قاضی زاده ندیدم که برای بیمه چه فکری می‌خواهند بکنند. این تضاد باعث ایجاد مشکل در ارائه خدمات به مردم می شود.

عثمانی در پایان اظهار کرد: من از اضافه نشدن تخت بیمارستانی واین گونه مسائل گله مند نیستم و باید از همه خدمات آقای قاضی زاده به همه کشور تشکر کنم. شخصیت دکتر قابل تقدیر است و بدون شک یکی از قویترنی ستونها در بدنه دولت بود و بخشی از آرای غیرسیاسی آقای روحانی مربوط به عملکرد ایشان در وزارت بهداشت است که او را به شخصیتی کاریزماتیک تبدیل کرده و می تواند یک سرمایه ملی باشد.

سید هادی بهادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت

تامین مالی ادامه طرح تحول سلامت در خطر است

سید هادی بهادری ظهر امروز (چهارشنبه) در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درباره نارسایی‌های ادامه طرح تحول سلامت با توجه به سیاست‌های مقام معظم رهبری که وزارت بهداشت را متولی حوزه سلامت می دانند دچار ابهام هستیم.

وی ادامه داد: بیمه‌ها و وضع مناسبی ندارند و حقیقتا در ادامه طرح نگرانیم که چگونه منابعش تامین می شود. من در برنامه آقای قاضی زاده مطلبی برای تامین مالی ادامه طرح تحول سلامت ندیدم.

بهادری با بیان اینکه در سطح ملی با برخی بی عدالتی‌ها روبرو هستیم یادآور شد: این بی عدالتی‌ها در مجموعه نظام پزشکان و بهداشت و درمان دیده می‌شود. تفاوت حقوق پزشکان با کادرهای پزشکی و پرستاران زیاد است و حتی تفاوت حقوق پزشکان در تخصص‌های مختلف هم قابل توجه به حساب می آید.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: باید توجه به موضوع بهداشت را بیشتر از درمان مدنظر قرار دهید و توجه به پیشگیری باید در دستور کار قرار گیرد. هدایت مریض به بخش‌های هزینه‌بر مثل بستری، آزمایش، عکسبرداری و داروهای متعدد ناشی از این است که هزینه را باید کس دیگری تقبل کند. در این زمینه پیگیری جدی‌تر طرح پزشک خانواده باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به مشکلات بهداشت در این شهر خاطر نشان کرد: برای ارومیه با قدمت طولانی در حوزه پزشکی برازنده نیست که دانشگاه علوم پزشکی آن جزو 20 دانشگاه اول در کشور نباشد. آدربایجان غربی از نظر شاخص سلامت رتبه 31 را درکشور داشته و از وزیر بهداشت انتظار داریم که نگاه ویژه‌ای به این منطقه محروم داشته باشد.

وی اضافه کرد: بیمارستان 450 تخت خوابه که در ارومیه ساختش آغاز شده در چهار سال گذشته حتی یک آجر به آن اضافه نشده و بلا تکلیف مانده است. حتی یک تخت بیمارستانی در این چهار سال در ارومیه اضافه نشده است و ما در استان بیمارستان سوختگی نداریم. چرا وقتی مشکل سوختگی در خوی ایجاد می شود باید مصدومین را به اصفهان ببرند؟

بهادری در پایان بیان کرد: آذربایجان غربی با سه استان هم مرز است و با توجه به پیشرفت‌های استانهای همسایه ما از این قافله عقب مانده‌ایم در حالی که می توانستیم مهد گردشگری سلامت در منطقه باشیم. من مطمئنم آقای قاضی زاده با رای بالایی انتخاب می شوند و این مباحث را مطرح کردم تا در آینده به بی عدالتی اشاره شده و مباحث منطقه‌ای عنایت بیشتری داشته باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی تابناک ، تاریخ انتشار: 25 مرداد 1396 ، کدخبر: 722097 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین