پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۱۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: متخلفین چسب و گازوئیل را با هم مخلوط کرده و به نام روغن در بازار بفروش می‌رسانند.

شعارسال: علیرضا نیک آیین با اشاره به اینکه در حال حاضر 4 هزار و 800 تعمیرگاه دارای مجوز در تهران فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: براساس آمارها حدود 4 هزار تعمیرگاه فاقد مجوز در تهران مشغول فعالیت هستند که حجم زیادی از شکایات مردم هم متعلق به این واحدهای بدون مجوز است.

وی با اعلام اینکه با همکاری اداره اماکن طی دو سال اخیر 1800 تعمیرگاه بدون مجوز را پلمب کرده‌ایم، افزود: در صدور مجوز فعالیت با آماتورها کاری نداریم بلکه افرادی که در بخش مکانیک کار کرده باشند امکان درخواست جواز را دارند همچنیندر کنار این اتحادیه آموزش و امتحان‌های لازم را هم از متقاضیان می‌گیرد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با بیان اینکه در حال حاضر میزان شکایت مردم از تعمیرکاران دارای مجوز کم است، افزود: البته من تخلف برخی از واحدهای دارای مجوز را رد نمی کنم. اما اکثر شکایت‌های مردم مربوط به تعمیرکاران فاقد مجوز و شناسنامه است. به عنوان نمونه این هفته 60 مورد شکایت به اتحادیه ارسال شده که حجم زیادی از آنها متعلق به واحدهای بدون مجوز است. البته تجربه ثابت کرده شکایت مردم بیشتر از این آمارهاست.

وی در مورد نحوه شناسایی تعمیرکاران بدون مجوز، گفت: براساس مقررات تعمیرکاران باید مجوز فعالیت خود را در معرض دید بگذارند به این ترتییب مردم در مراجعه خود به تعمیرگاه ها اول باید ببینند واحدصنفی جواز دارد یا خیر. شناسایی این موضوع بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

نیک آیین با بیان اینکه علاوه بر بی تجربه بودن تعمیرکاران قطعات نصب شده بر روی خودروها هم کیفیت لازم را ندارند، اظهارداشت: سوختی که امروز در جایگاه‌های سوخت عرضه می شود کیفیت مناسب را ندارد. همچنین روغن تقلبی توزیع شده در سطح تهران هم آسیب های زیادی را به خودروها وارد می‌کند در این رابطه اتحادیه نامه‌های مختلفی را به مراجع مربوطه ارسال کرده اما متأسفانه همچنان این روغن‌های بی‌کیفیت در بازار به فروش می‌رسد.

وی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم به عنوان مفتش در هر زیرزمین خانه‌ و یا یک سوله دورافتاده‌ای از شهر تهران سرک کشیده و دنبال روغن های بی کیفیت باشیم.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران تصریح کرد: تعمیرکار یک خودرو را تعمیر می‌کند اما وقتی مشتری از روغن بی‌کیفیت استفاده می‌کند دسترنج تعمیرکار نابود شده و در نهایت این تعمیرکار است که باید نسبت به خرابی مجدد خودرو پاسخگو باشد. در برخی موارد دیده شده متخلفین چسب و گازوئیل را با هم مخلوط کرده و به نام روغن در سطح بازار بفروش می‌رسانند.

نیک آیین در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برخی از شکایت‌های مردم از تعمیرکاران هم داخل صنفی است، افزود: متأسفانه برخی از صنف‌ها با ایجاد تداخل در کار مکانیکی مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کنند. به عنوان نمونه یدکی فروش که تخصص کافی در تعمیر خودرو ندارد در این حوزه دخالت می‌کند که این موضوع اصلاً قابل قبول نیست. برخی دیگر یک کارگر ناشی را با یک جک درب مغازه‌ها گذاشته و هم خودرو تعمیر کرده و قطعه می فروشند.

به گفته وی ، در حال حاضر اتحادیه قطعات یدکی، اتحادیه تعویض روغن ، واحدهای بدون جواز، قطعات تقلبی، سوخت و روغن نا مرغوب، فیلترهای غیراستاندارد و تقلبی مشکلات زیادی را به وجود آورده اند که در نهایت تعمیرکار باید پاسخگویی همه اینها به مشتری باشد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در خصوص بازار فروش قطعات یدکی خودرو هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: میزان قطعاتی که شرکت‌های خودروساز راهی بازار می‌کنند جوابگوی مردم نیست، به همین دلیل متخلفین از خلاء بازار استفاده کرده و با واردات قطعات بی‌کیفیت و حتی کپی کاری و بازسازی برندهای خارجی مشکلات را به وجود آورده اند.

*مانور قطعات بی‌کیفیت و کپی کاری برندهای خارجی در بازار /کسی پاسخگو نیست

وی در پاسخ به این پرسش که مگر تعمیرکاران توانایی تشخیص قطعات بی‌کیفیت را ندارند، افزود: اکثر تعمیرکاران ماهر توانایی تشخیص قطعات بی‌کیفیت را دارند اما باید به این نکته توجه کنید که امروز کپی کاری قطعه آنقدر ماهرانه انجام می‌شود که حتی برخی از تعمیرکاران توانایی تشخیص قطعات خوب را هم ندارند.

نیک آیین تصریح کرد: خودروساز فقط 30 تا 40 درصد بازار قطعه کشور را تأمین می‌کند و مابقی نیاز بازار از محل تولیدکنندگان داخلی است که فقط تعدادی از آنها توانایی تولید قطعات با کیفیت را دارند. البته آن دسته از شرکت‌های قطعه سازی که برای خودروسازان کار می‌کنند یا تیراژ تولید کمی دارند یا خودروساز آنها را در انحصار خود قرارداده است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با اعلام اینکه بسیاری از متخلفین قطعات خارجی کپی یا بازسازی شده را با قیمت ارزان در بازار می فروشند، اظهار داشت: عمده شکایت های مردم به اتحادیه بر سر قطعات بی‌کیفیت است. به این صورت که تعمیرکار بدون مجوز که فاقد تخصص لازم است این قطعات تقلبی را خریداری و بر روی خودروها نصب می‌کند و در نهایت مشتری بعد از گذشت چند روز با خرابی مجدد خودرو روبه رو خواهد شد.

*در کشور قانونی برای گارانتی قطعه نداریم/کیفیت خودروهای تولید داخل پایین است

نیک آیین اضافه کرد: متأسفانه در برخی از موارد واردکنندگان برای سود بیشتر قطعات درجه 3 یا برگشت خورده از خط تولید را وارد کشور می کنند. حتی تعدادی با برند ایرانی سفارش قطعه در چین را می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در اکثر موارد مالک خودرو به تعمیرکار پول مجددی برای تعویض قطعه خراب پرداخت نمی‌کند، افزود: همین موضوع در شکایت‌ها بسیار دیده شده است. درشکایت‌ها تعمیرکار می گوید من فقط قطعه نصب کرده‌ام و گناهی در بی کیفیت بودن قطعه ندارم اما مشتری می‌گوید هزینه زیادی بابت قطعه و دستمزد پرداخت کرده‌ اما هنوز ماشینش خراب است.

نیک آیین تصریح کرد: متأسفانه در کشور قانونی برای گارانتی قطعه تعریف نشده است و خسارت‌ها را باید تعمیرکاران پرداخت کنند. به عنوان نمونه در حال حاضر اصلاً مشخص نیست یک قطعه چند هزار کیلومتر گارانتی دارد. البته اوضاع شرکت‌های خودروسازداخلی فرق می کند اما خودروسازان هم گارانتی قطعات را به گونه‌ای تعریف می‌کنند که مصرف کننده از پیگیری آن پشیمان می‌شود.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در پاسخ به این پرسش که آیا میزان دستمزدی که تعمیرکاران از مردم می گیرندمشخص است، گفت: دراین زمینه اتحادیه با کار کارشناسی هزینه دستمزد تمام خودروها را به تفکیک تعیین کرده و تعمیرکاران باید آنها را در مغازه‌های خود نصب کنند تا در معرض دید مشتریان باشد.حتی رسته های تعمیرکاران را هم مشخص کرده ایم و آنها باید فقط خودروهای رسته خود را تعمیر کنند. با این وجود واحدهای بدون مجوز اصلاً این چارچوب ها را رعایت نمی کنند.

نیک آیین اضافه کرد: در اکثر مواردی مالک خودرو به تعمیر کار پول مجددی برای تعویض قطعه خراب پرداخت نمی‌کند واین موضوع در شکایت ها بسیار دیده شده است. از یک طرف تعمیرکار می گوید من قطعه را نصب کرده‌ام اما گناه من چیست که قطعه بی کیفیت بوده است و مشتری هم اعلام می کند که هزینه زیادی بابت قطعه و دستمزد داده ام اما ماشین من همچنان خراب است.

وی با اشاره به اینکه باید قبول کنیم کیفیت خودروهای تولید داخل هم پایین است، تصریح کرد: در هر زمستان که بحث آلایندگی هوا داغ می‌شود محدودیت هایی را برای تردد خودروهای اعمال می‌کنند در حالی که باید فکر اساسی برای کیفیت خودروها شود. باید بگویم 75 درصد خودروهایی که به تعمیرگاه مراجعه می کنند داخلی و 25 درصد خودروهای خارجی هستند.

نیک آیین درخصوص بیشترین خودروهایی که به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند، اظهار داشت: براساس گزارشات رسیده محصولات سایپا بیشترین آمار و ایران خودرو و خودروهای چینی و خارجی در رده‌های بعدی مراجعه به تعمیرگاه قرار دارند. البته باید نکته را تأکید کنم خودروهای چینی در بازار فعال هستند اما آمار تولید آنها ضعیف است و فروش آنها بیشتر براساس قیمت و شرایط خوب است ولی در بخش کیفیت عمر ماشین‌های چینی بسیار پایین است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 5شهریور1396، کدخبر: 6219735: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین