پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
رییس انجمن واردکنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور با بیان این که میزان مطالبات شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی از مرز ۳۰۰۰ میلیارد تومان عبور کرده، گفت: دیرکرد پرداخت مطالبات در این حوزه به بیش از ۲۰ ماه افزایش یافته است.

شعار سال: میلاد بختیاری اظهار کرد: این میزان دیرکرد در پرداخت مطالبات رقم سنگینی است و گردش مالی شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه کرده است. باید به طور قطع از ایجاد وضعیت قرمز در این حوزه نام برد و در صورتی که پرداخت مطالبات شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی در دستور کار قرار نگیرد شاهد ورشکستگی ۳۰ درصد از ۱۰۰۰ شرکتی خواهیم بود که در این بخش فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: دائما می‌شنویم عنوان می‌شود مطالبات شرکت‌های دارویی پرداخت خواهد شد اما در مورد تجهیزات پزشکی صحبتی نمی‌شود. سوال ما این است که جایگاه تجهیزات پزشکی کجاست و چرا در ارتباط با پرداخت مطالبات آن ها حرفی به میان نمی‌آید؟

رییس انجمن واردکنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور با بیان این که تجهیزات پزشکی زیر مجموعه سازمان زیرنظر سازمان غذا و داروست، خاطر نشان کرد: رویکردی که اخیرا از سازمان غذا و دارو می‌بینیم رویکرد دارویی است و به هیچ وجه صحبتی از پرداخت مطالبات تجهیزات پزشکی به میان نمی‌آید.

بختیاری با تاکید بر این که شرکت‌های دارویی اکثرا شرکت‌های دولتی بوده و از توان مالی بالایی برخوردارند، عنوان کرد: این شرکت‌ها از امکانات دولتی استفاده می‌کنند و به همین علت توانایی و تحمل بالاتری دارند اما ۹۰ درصد شرکت‌های تجهیزات پزشکی خصوصی هستند و باید بدانیم که از تاب و توان محدودی برخوردارند.

وی با اشاره به موفق بودن طرح تحول سلامت، خاطر نشان کرد: این طرح آورده خوبی را برای بیماران در حوزه درمان داشت، اما هرچند در حوزه تجهیزات پزشکی با کاهش قیمت ۴۰ الی ۵۰ درصدی مواجه بودیم واردکنندگان تجهیزات پزشکی به هزینه‌هایی که متحمل شده بودند دست نیافتند.

رییس انجمن واردکنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور افزود: دیرکرد پرداخت مطالبات تجهیزات پزشکی به مرور از پنج ماه افزایش یافت و در حال حاضر می‌بینیم شرکت‌هایی وجود دارند که مطالبات آن ها با دیرکرد دو ساله پرداخت مواجه شده است. این مساله برای شرکتی که به صورت خصوصی در حال فعالیت است مشکل آفرین بوده و ادامه فعالیت آن ها توجیح اقتصادی ندارد.

بختیاری با بیان این که شرکت‌های واردکننده وام‌هایی را با بهره بالا از بانک‌ها دریافت کرده و علاوه بر پرداخت اصل پول، سود آن را نیز واریز کرده‌اند، تصریح کرد: زمانی که این اتفاق رخ داده مشخص نیست به چه علت باید پرداخت مطالبات شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی با دیرکرد حدود ۲۰ ماهه مواجه شود.

وی با تاکید بر این که اگر مطالبات شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی طی چند ماه آینده پرداخت نشود با بحران جدی در این بخش روبه‌رو خواهیم شد، مدعی شد: به طور حتم در صورتی که پرداخت مطالبات شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی در آینده‌ای بسیار نزدیک در دستور کار قرار نگیرد با ورشکست شدن حدود ۳۰ درصد از این شرکت‌ها روبه‌رو خواهیم بود.

رییس انجمن واردکنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور ادامه داد: زمانی که گردش مالی یک بنگاه اقتصادی با مشکل مواجه می‌شود مجبور است که تولید خود را متوقف کند و کارگرانش را به خانه بفرستد که این مساله در نهایت با کاهش میزان اشتغال در کشور همراه خواهد بود.

بختیاری با بیان این که در صورت ادامه عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی با بازگشت دلالی در این حوزه روبه‌رو خواهیم بود، گفت: اگر یک شرکت بخواهد در وضعیت موجود که پرداخت مطالبات آن انجام نمی‌شود فعالیت خود را ادامه دهد باید محصول خود را به دلالان بفروشد، چرا که در غیر این صورت با پدیده ورشکستگی روبه‌رو خواهد بود.

وی اظهار کرد: این فرآیند موجب خواهد شد تا کالا دست به دست بچرخد و در نهایت با قیمت بالاتری به مراکز درمانی برسد. امیدواریم با تغییر و تحول در سازمان غذا و دارو شاهد پرداخت مطالبات شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 17 شهریور 96، کدمطلب: 96061709843 ، www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین