پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۷۹۴۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
اتفاقی که وقوع آن در زمانی که وزیر علوم دولت دوازدهم انتخاب نشده، تأمل برانگیزتر نیز به نظر می‌رسد، به ویژه اگر به یادآوریم در آخرین روزهای عمر کاری وزیر قبل، حذف برخی رشته شهرها از پذیرش کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم، به شدت ارتباط مدیران این دانشگاه و وزارت علوم را شکرآب کرده بود.
شعار سال: پس از تغییراتی که در ترکیب مدیریتی دانشگاه آزاد رخ داد، سلسله تغییراتی در این دانشگاه کلید خورده که حکایت از برنامه‌ریزی‌های ویژه مدیران این دانشگاه برای کسب درآمدهای جدید از دانشجویان دارد.

از جمله این تغییرات، بخشنامه‌ای ا‌ست که بر اساس آن، ورودی‌های مهرماه تحصیلات تکمیلی سال 95 می‌توانند به جای شیوه تحصیلی «پژوهشی»، شیوه «آموزش محور» را برگزینند و به جای پایان نامه، شش واحد درسی انتخاب کرده و با گذراندن آنها، فارغ التحصیل شوند.

تغییری که در کنار امتیازات ویژه اش، محدودیت‌هایی متوجه فارغ التحصیلان شیوه آموزش محور خواهد کرد. از جمله محدودیتی که در تبصره نخست این بخشنامه آمده و بر اساس آن، نوع شیوه دانش آموختگی این دسته از دانشجویان در دانشنامه ایشان درج خواهد شد؛ یعنی دانشنامه‌ای که برای ایشان صادر خواهد شد، نشان خواهد داد این افراد پایان نامه را انتخاب نکرده و سابقه کار پژوهشی در کارنامه ندارند.

جز این محدودیت، بر اساس تبصره دوم این بخشنامه ویژه، دانشجویانی که به شیوه آموزش محور تحصیل نموده‌اند، نمی‌توانند در دوره‌های بدون آزمون دکترا شرکت کنند؛ محدودیتی که برای آن دسته از دانشجویان کارشناسی ارشد که قصد ادامه تحصیل دارند، مسیر دشوارتری ترسیم می‌کند و از این روی، ممکن است برخی موافق انتخابش نباشند.

محدودیت هایی که با توجه به دشواری‌های تهیه و تدارک پایان نامه و سپس عبور از مراحل دفاع از آن، ممکن است ندید گرفته شده و دانشجویان فراوانی را در صف تغییر شیوه آموزشی از پژوهشی به آموزش محور قرار دهد، چون راه نزدیک تر و راحت تری برای فارغ التحصیل شدن به نظر می‌رسد؛ موضوعی که ظاهرا مدیران این دانشگاه بزرگ به خوبی به آن واقفند و از این رو، درآمد بزرگی را در در سایه این تغییر برای خود تضمین نموده اند!

در این رابطه پیشتر ابراهیم واشقانی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد گفت: بخشنامه مربوط به دوره های آموزش محور ابلاغ شده است و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد می توانند به جای پایان نامه واحد درسی بگذرانند.

واشقانی تأکید کرد: در صورتی که دانشجویان کارشناسی ارشد نتوانند واحد پایان نامه را بگذرانند موضوع در گروه آموزشی و شورای پژوهش و فناوری واحدها بررسی می شود و در صورت تایید این دانشجویان می توانند به صورت دوره آموزش محور فارغ التحصیل شوند.

وی با تأکید بر اینکه این مهم برای دانشجویان ورودی سال 95 به بعد اجرایی می شود، افزود: براین اساس به جای واحد پایان نامه به دانشجویان ۶ واحد درسی ارائه می شود و دانشجویانی که به صورت آموزش محور فارغ التحصیل می شوند دیگر نمی توانند در دوره های بدون آزمون دکتری شرکت کنند.

بر اساس این بخشنامه ـ که تصویر آن به پیوست آمده است ـ راه تبدیل شیوه آموزشی متقاضیان از پژوهشی به آموزش محور، اخذ واحد پایان نامه و سپس ارائه درخواست برای این تغییر است؛ یعنی انتخاب واحد گران‌قیمت پایان نامه و پرداخت وجه چند میلیون تومانی به ازای آن و سپس طی کردن فرایندی که ظاهرا فحوای آن، اعلام عجز دانشجو از گذراندن این واحد است!

این در حالی است که پس از پیمودن این مراحل و پرداخت وجه گزاف بابت انتخاب پایان نامه، دانشجویان موظف به انتخاب شش واحد دیگر هستند بابت انتخاب این واحدها، دست کم می‌بایست هزینه انتخاب این شش واحد را به دانشگاه پرداخت نموده و احتمالا همراه با آن، مجبور به پرداخت شهریه ثابت و متغیر ترم نیز شوند.

مبالغی سنگین که دوبار پرداخت می‌شوند اما به ازای یک بار آن به دانشجو خدمت ارائه می‌شود و از این رو، صورت ماجرا را به مدرک فروشی تغییر می‌دهد. مدرک فروشی به دانشجویانی که نمی‌توانند پایان نامه را بگذرانند و با پرداخت مبلغ آن و سپس ثبت نام به صورت واحدهای درسی و پرداخت وجوه مرتبط با آن، قادر به فارغ التحصیل شدن و دریافت دانش نامه خواهند شد.

موضوعی که اعتراض شماری از دانشجویان را به دنبال داشته و در زمان کوتاه سپری شده از صدور این بخش نامه عجیب، نامه نگاری هایی در این خصوص را سبب ساز شده اما واکنشی به دنبال نداشته است. نکته‌ای که برخی دانشجویان معترض را به این باور رسانده که هدف مسئولان دانشگاه از صدور این بخشنامه، چیزی جز افزایش درآمدهای مجموعه شان نبوده و نیست.

اتفاقی که وقوع آن در زمانی که وزیر علوم دولت دوازدهم انتخاب نشده، تأمل برانگیزتر نیز به نظر می‌رسد، به ویژه اگر به یادآوریم در آخرین روزهای عمر کاری وزیر قبل، حذف برخی رشته شهرها از پذیرش کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم، به شدت ارتباط مدیران این دانشگاه و وزارت علوم را شکرآب کرده و به جدالی بی مانند منجر شده بود.

جدالی که ممکن است با انتخاب وزیر علوم و مخالف وی با مصوباتی مانند مصوبه فوق، ابعاد جدیدی بیابد یا به تأیید شیوه جدید مدرک فروشی در دانشگاه آزاد با نظر موافق وزیر منجر شده و دورنمای جدیدی از آینده علمی کشور ترسیم نماید که در آن هرچقدر پول بیشتری بدهید، موانع کمتری پیش رویتان قرار گرفته و راحت تر کارشناس ارشد و دکتر خواهید شد!


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک، تاریخ انتشار 19شهریور 96، کدمطلب:728647 : www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین