پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۸۸۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
تحصیل در استانی غیر از محل سکونت اما در دانشگاهی رایگان مگر چه محدودیتی دارد که دانشجویان امروز و خانواده‌هایشان تحصیل پولی در دانشگاه آزاد محل سکونت را انتخاب می‌کنند؟ برخی وضعیت نامناسب خوابگاه و دوری از خانواده و برخی دیگر نیز آینده‌ی مشابه را مدنظر قرار می‌دهند.

شعار سال: چندی پیش در موسم انتخاب رشته دواطلبان کنکور کارشناسی شاهد کاهش پنج درصدی اقبال داوطلبان به تحصیل در دانشگاه‌های سراسری نسبت به سال گذشته بودیم و از طرف دیگر عکس چنین روندی را در جریان انتخاب رشته موبوط به دانشگاه‌های آزاد مشاهده کردیم و آمار و ارقام در همین زمینه از رشد 20 درصدی انتخاب رشته داوطلبان در مقایسه با آمار سال گذشته حکایت می‌کند.

در قدم اول این افزایش اقبال به دانشگاه آزاد و متقابلا کاهش توجه داوطلبان به دانشگاه‌های سراسری آن هم در بستر اختلافات عدیده میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد را می‌توان پیروزی دانشگاه آزاد معرفی کرد و آن را برنده نبرد پنهان و آشکار میان مسئولین این دو نهاد عریض و طویل آموزش عالی دانست. اما مبرهن است که این نگاه تک‌بعدی به ماجرای انتخاب رشته داوطلبان تنها مناسب توصیف اختلافات اداری و بعضا سیاسی است و فاقد وجوه تحلیل محور و آسیب شناسانه است و نمی‌توان آن‌ها را مبنایی برای بررسی حرفه‌ای مسائل دانشگاهی قرار داد. به دیگر سخن مواجهه با اعداد آماری این‌چنینی لزوما راوی نکته‌ای نیست که از نگاه اول برداشت می‌شود و چه بسا تعمق در آن پرده از وقایع نوین‌تری بردارد.

بنظر می‌رسد این ارقام مربوط به انتخاب رشته دواطلبان کنکور سال 96 و اختلاف آن با آمار کنکور سال 95 از همان دسته‌ای است که به راحتی نمی‌توان آن را تفسیر به رای کرد و امضای پیروزی دانشگاه آزاد را در پای نامه منقش کرد چرا که در این صورت مهم‌ترین ضلع تمامی این ماجراها یعنی دانشجویان از قلم می‌افتند و نقش بی‌بدیل آن‌ها در این معادلات در نظر گرفته نمی‌شود.

اما آنچه که در این قضایای مربوط به جابجایی آمارهای انتخاب رشته‌های دانشگاه‌های آزاد و سراسری اهمیت ویژه‌ای دارد، این است که برآیند این جابجایی تا چه میزانی در جهت منافع دانشجویان و مهم‌تر از آن جامعه علمی کشور قرار دارد و موجبات بهبود علم‌آموزی در دانشگاه‌ها را فراهم می‌آورد؟

بررسی علل این اختلاف ارقام، نکات مهمی را برای دنبال‌کنندگان عیان می‌سازد که برای دست یافتن به این نکات ابتدا باید این سوال را طرح کرد که علی رغم اینکه تحصیل در دانشگاه‌های سراسری رایگان است، پس چه عامل یا عواملی موجب کاهش استقبال نودانشجویان از تحصیل بدون هزینه در دانشگاه‌های دولتی شده است؟!

و یا اینکه از طرف دیگر تحصیل در دانشگاه‌های آزاد چه فرصت‌ها و مزیت‌هایی را در اختیار دانشجوی جدیدالورود قرار می‌دهد که وی دانشگاه پولی را به دانشگاه رایگان ترجیح می‌دهد؟!

برای رسیدن به پاسخ چنین سوالاتی باید این گزاره بدیهی را مد نظر قرار داد که بدون شک موثرترین عامل این هجوم به سمت دانشگاه آزاد این است که امروزه تقریبا علاوه بر مراکز تمامی استان‌ها حتی در مراکز تعداد بسیاری از شهرستان‌ها نیز یک دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شده است و داوطلبان می‌توانند بدون اینکه از شهر محل زندگی خود دور شوند، به ادامه تحصیل بپردازند.

اما طبیعتا علتی که ذکر شد همه واقعیت و کنهِ این پدیده نیست و مقدمه و موخره‌هایی دیگر رسیدن به چنین وضعیتی را ناگزیر جلوه داده‌اند. به عبارت دیگر اصالت یافتن نزدیکی محل تحصیل دانشگاهی به محل زندگی خانوادگی تنها به مثابه کاتالیزوری عمل می‌کند که روند کم توجهی به دانشگاه‌های سراسری را سرعت بخشیده است.

اما مهم‌تر از همه این سوال نیز مطرح می‌شود که تحصیل در استانی غیر از محل سکونت اما در دانشگاهی رایگان مگر چه محدودیتی دارد که دانشجویان امروز و خانواده‌هایشان تحصیل پولی در دانشگاه آزاد محل سکونت را انتخاب می‌کنند. در اولین گام و برای شروع می‌توان وضعیت از هر نظر نامناسب خوابگاه‌های دانشگاه‌های سراسر کشور را عاملی در جهت فرار از تحصیل در استانی دیگر عنوان کرد. چرا که در ابتدای امر هرکسی که آشنایی ولو حداقلی با امکانات رفاهی خوابگاه‌ها داشته باشد، اذعان می‌کند که دانشجویان خوابگاهی با حداقلی‌ترین امکانات اسکان پیدا می‌کنند و مانند مواردی چون وضعیت نامناسب سرمایشی خوابگاه‌های دانشگاه شهید چمران شهر اهواز از حداقلی‌ترین بایسته‌های زندگی در یک شهر گرمسیر محرومند. و یا اینکه با نگاهی به وضعیت مصرف دخانیات و مواد مخدر در بین دانشجویان خوابگاهی به راحتی می‌توان پی به شرایط اسفناک فرهنگی خوابگاه‌ها برد و طبیعتا با چنین تفاسیری قابل پیش بینی است که رفته رفته خانواده‌ها به این خاطر که مشکلات رفاهی و فرهنگی کمتر فرزندانشان را در طول دوره تحصیل تهدید کند، دانشگاه پولی اما نزدیک را به تحصیل رایگان ترجیح می‌دهند.

عامل دیگری که می‌توان از آن به عنوان مقدمه‌ افزایش 20 درصدی انتخاب رشته در دانشگاه‌های آزاد یاد کرد، این است که در شرایطی عمده فارغ التحصیلان چند سال اخیر دانشگاه‌های سراسر کشور اعم از آزاد و سراسری پس از فراغت از تحصیل به ارتش بیکاران تحصیلکرده می‌پیوندند و یا اینکه صاحب شغلی بی ربط به رشته دانشگاهی خود می‌شوند، قابل پیش بینی است که از منظر بسیاری از داوطلبان، تحمل زندگی پرمشقت دانشجویی و دور از خانواده نمی‌تواند توجیه منطقی داشته باشد. به بیان ساده‌تر هزینه مادی و معنوی زندگی دور از خانواده برای نو دانشجویان با چارچوب نگاه بخشی از خانواده‌ها بسیار بیشتر از تحصیل در دانشگاه سراسری است و وقتی ارزش علم آموزشی در هردوی این نهادهای آموزشی تنزل یافته است، طبیعتا نمی‌توان انتظاری وضعیتی غیر از این را داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرنامه دانشجویان ایران، تاریخ انتشار 15 شهریور 96، کدمطلب: 244802:www. iusnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضاصفرعلیپور
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
0
سلام ...حقیر رزمنده 24ماه جبهه 5درصدجانبازی که اخیرابخاطرتنها دخترم اقدام و احرازشده ام..هستم سالهاست فشارات عصبی و جسمی ناشی ازجنگ زندگی ام را دگرگون ساخته وخانواده رنجها کشیدند که قابل وصف نیست 30سال دنبال جانبازی نبودم تااینکه.تنها دخترم دانشجوی پزشکی سراسری بود با هزار مکافات برای انتقال به تبریزموافقت دانشگاه مبدا راجلب .لکن دانشگاه مقصدعلی رغم بخشنامه جدید دیوان عدالت مبنی بر ممنوعیت اخذشهریه ازدانشجویان مهمان وانتقال روزانه سراسری تنها بادوترم مهمانی بشرط پرداخت شهریه آنهم برای دانشجوی ممتاز معدل الف .موافقت نموده است حتی ازاعمال 30درصدتخفیف خبری نیست .ازترس اینکه درصورت اعتراض بفرمایندجانداریم ..سکوت اختیاروبدین جهت مجبور شده ام شبها دریک مغازه بقالی اجاره ای باتنها پسرم که اوهم دانشجوست تا دیروقت با انبوهی ازقرصهای اعصاب ناشی از جنگ خانمانسوزجون بکنیم ..وچندبار هم طبق گزارش ارایه شده ..مورد حمله اشرار مست قرارگرفته ام..افسرده ام آزرده ام از بی مهریها...آیا شایسته نیست بجهت اجرای دیر هنگام سهمیه کنکور وعدم استفاده امثال فرزند بنده ..اینان درزمره دانشجوی شاهد از امکانات تسهیل درانتقال به دانشگاه محل زندگی استفاده نمایند.. .آیا واقعا شایسته یک گوشه چشم لطفی درایام سالخوردگی که نیازمند استراحت وآرامشم. نیستم...آیا مسیولین اینقدر بی مهرند واقعا..خدا از تقصیراتم بگذرد بمیرم اتشاالله این روزها ی بی حرمتی پیش بجه هایم را نبینم کدام عزتمندی را دراین 30سال سروپنجه نرم کردن بامشکلات روحی جسمی دیدم باخیال واحی که همواره مسیولین بفکر ماهستند..به.بالاترین مقامات نامه دادم ونتیجه نگرفتم..زمانی که جبهه بودم خیلیها برای فرارازجبهه بجه هاشان رابخارج فرستادند.لکن هرچند پشیمان نبوده ونیستم وافتخار میکنم که رفتم.اما ایکاش از رشادتهایم زمانی که زیر بمباران پادگان ابوذرسال 63 باتن زخمی جان خیلی ها را نجات دادم وازپادگان باگواهینامه پایه2 ماشین سنگین رو با مهمات ومجروحین باتن زخمی بیرون کشیدم وسالها دنبال مدرک جانبازی نرفتم .را به بچه هام تعریف نمیکردم تا الان بانگاههای معنادار بی مهری. بیتوجهی مسیولین ومقامات را به رخم بکشند..کمک به مردم مسلمان جهان کاریست پسندیده ..اما زمانیکه رزمنده دردمندی درخانه ازبیمهری به خود میپیچدو عرق شرمساری پیش خانواده بجای عزتمندی بررخش جاریست کمک به مسجد چه ذهنیتی رادراذهان متبادر مینماید؟؟؟ من این نامردمی بی حرمتی ها را نمی خواهم ببینم
نفیر مرغ حق ، بانگ زغن ها را نمی خواهم ببینم.... قلوب ما نوای همدلی ها و زبان ما پیام همزبانی داشت...
من این صدها سخن خفته در کنج گلو ها را نمی خواهم ببینم ......دل و دستم بسوی دست و دلبازی غمین و ناتوان گشته...
من این با غم شدن دمساز و نجواها را نمی خواهم ببینم....افسردگی سراسروجودم راگرفته..دریغ از گوشه لطفی...آیا حمایت ازرزمندگان که سالها محروم ازخدمات بودند به یک ترفند تبلیغاتی تبدیل شده؟؟؟09141022475
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین