پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۸۳۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
حجت‌الاسلام مرتضوی هشترودی یکی از آسیب های رشد افراد با علوم غربی را این گونه توصیف کرد: هنگامی که انسان نظام فکری خود را از شرق و غرب بگیرد، به یقین هویت و اصالت خود را از دست خواهد داد.

شعار سال: حجت‌الاسلام سید محمود مرتضوی هشترودی  با بیان این که اولین گام در تحول علوم، «بومی سازی علوم» است، گفت: بعد از بومی سازی باید اسلامی سازی و بعد از این باید علوم انسانی اسلامی را تولید کنیم.

مدیر مسؤول مؤسسه سروش حکمت مرتضوی ادامه داد: در نهادهای آموزشی همانند آموزش و پرورش، وزارت علوم و مراکز دیگری همانند صدا و سیما که به نوعی رسالتشان کمتر از آموزش و پرورش نیست باید برنامه هایی وجود داشته باشد که در جهت بومی سازی علوم، فرهنگ‌سازی کند.

پرورش، اولین گام در ایجاد استقلال علمی بومی در کشور

وی قدم اول در زمینه بومی سازی علوم را «پرورش» دانست و عنوان کرد: در قدیم الایام گفته می شد «پرورش و آموزش»، اما امروزه برعکس شده است؛ گام اول باید پرورش باشد، یعنی باید در مهدکودک‌ها و مدارس نیروهایی را پرورش دهیم که با مبانی قرآنی آشنا باشند.

حجت‌الاسلام مرتضوی هشترودی با تأکید بر اینکه برای ایجاد استقلال علمی بومی در کشور ابتدا باید تربیت اسلامی شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: هنگامی که ما دانش‌آموزان را با اندوخته های اسلامی واکسینه کردیم، این دانش آموز هنگام بزرگ شدن خود به خود به دنبال مبانی اسلامی خواهد رفت.

ضرورت ایجاد دیدگاه نقادانه نسبت به علوم غربی

پژوهشگر حوزوی با اشاره به ضرورت ایجاد دیدگاه نقادی نسبت به علوم غربی ابراز داشت: مرحله بعدی در ایجاد تحول در علوم، بومی سازی و ایجاد استقلال علمی در کشور این است که ما علوم غربی را یک باره رد نکنیم، بلکه با همفکری و تلاش سعی کنیم تا همان علوم را تبدیل به علوم اسلامی کنیم؛ به بیان دیگر نباید این علوم رایج را تخریب کنیم، بلکه باید همین علوم در دست را متحول سازیم.

پنج گام مؤثر در زمینه بومی سازی علوم و ایجاد استقلال علمی در کشور

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی، نقد علوم رایج، تولید علوم اسلامی، نقد تولید علوم اسلامی و ترویج آنها پنج گام مؤثر در زمینه بومی سازی علوم و ایجاد استقلال علمی در کشور است، عنوان کرد:‌ برای تحول در علوم، ایجاد استقلال علمی و بومی سازی ابتدا باید از طریق پرورش کودکان در مهدکودک، نشست های علمی، همایش ها و غیره فرهنگ سازی کنیم؛ فرهنگ سازی که صورت گرفت خود به خود دیدگاه نقادانه نسبت به علوم رایج پدید می آید و این علوم در دست نقد خواهد افتاد؛ پس از نقد عالمانه باید شروع به تولید علوم اسلامی کنیم.

شمه‌ای از آسیب‌های رشد افراد با علوم غربی

حجت‌الاسلام مرتضوی هشترودی در پایان یکی از آسیب های رشد افراد با علوم غربی را این گونه توصیف کرد: هنگامی که انسان نظام فکری خود را از شرق و غرب بگیرد، به یقین هویت و اصالت خود را از دست خواهد داد و به فردی شرقی یا غربی تبدیل خواهد شد، چراکه تربیت انسان‌ها مبتنی بر علومی است که آنها را فرامی‌گیرند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رسا ، تاریخ انتشار 10 مهر 96، کدمطلب:۵۲۹۳۰۳، www.rasanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین