پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
به رغم تضعيف جايگاه حقوق بشر در بحث و جدل هاي سياسي بين المللي، هنوز هم کشورها نگران متهم شدن به نقض حقوق شهروندان خود هستند زيرا چنين اتهاماتي دربر دارنده فرضياتي در زمينه ضعف نظام سياسي حاکم و رفتار استبدادي آن و فقدان اخلاق و ارزش هاي انساني اساسي است.

شعار سال: به رغم تضعيف جايگاه حقوق بشر در بحث و جدل هاي سياسي بين المللي، هنوز هم کشورها نگران متهم شدن به نقض حقوق شهروندان خود هستند زيرا چنين اتهاماتي دربر دارنده فرضياتي در زمينه ضعف نظام سياسي حاکم و رفتار استبدادي آن و فقدان اخلاق و ارزش هاي انساني اساسي است. حدود ٢٥ سال پيش، تلاش فعالان در اين زمينه نتيجه داد و توانست مسئله حقوق بشر را به شعاري بين المللي تبديل کند و آن را به ارزش هاي مرتبط با پيشرفت و ثبات و دموکراسي ارتباط دهد.

اهميت حقوق بشر در سياست بين المللي با برگزاري اجلاس حقوق بشر در وين در سطح سران کشورها در سال ١٩٩٣ به اوج خود رسيد. اين اجلاس دو نتيجه مهم داشت: نخست؛ تلقي کردن اين حقوق به عنوان حقوق فرامرزي، به اين صورت که کشورها بايد به نقض حقوق بشر در هر کشوري رسيدگي کنند و اين کار به معناي مداخله در امور داخلي آنها نيست. دوم؛ تصويب اصل لزوم حمايت از فعالان مدافع حقوق بشر در هرجا که باشند و جرم تلقي کردن هرگونه اقدام رژيم هاي سرکوبگر عليه آنها. اين دو اصل، تحولي بي‌سابقه در زمينه مبارزه براي آزادي و دموکراسي تلقي مي شوند. بدترين چيزي که فعالان را نگران مي کند، قرار گرفتن در معرض سرکوب به ويژه شکنجه است. ولي عقبگرد سياسي و امنيتي غرب به ويژه پس از حوادث تروريستي يازدهم سپتامبر موجب شد کشورهاي غربي در محافظت از اين اصول يا حتي پايبندي به آن عقب نشيني کنند. به سرعت، آمريکا خودش به شکنجه کردن اعضاي «القاعده» روي آورد و رئيس جمهور سابق اين کشور جرج بوش اذعان کرد اجازه استفاده از تکنيک «غرق مصنوعي» را داده است. با اين حال، همچنان مسئله حقوق بشر از مقداري توجه در صحنه بين المللي برخوردار است و همچنان جلسات شوراي حقوق بشر در ژنو به طور منظم برگزار مي شود هرچند به جلسات سخنراني تبديل شده است بدون آن که توانايي اجراي مصوبات اعضايش را داشته باشد. شايد نکته اي که اهميت آن کمتر نباشد اين است که شوراي حقوق بشر بعد از آن که کشورهاي شناخته شده در زمينه نقض آشکار اين حقوق به اعضاي تاثيرگذار در سياستگذاري و مصوبات آن تبديل شدند، اعتبار خود را تاحدي از دست داده است. عربستان سعودي و بحرين که به نقض آشکار حقوق شهروندان خود معروف هستند توانايي تاثيرگذاشتن بر مصوبات شوراي حقوق بشر را از طريق خريد آراء شماري از ٤٧ عضو اين شورا دارند.
هفته گذشته سازمان عفو بين الملل گزارش مهمي درباره اوضاع حقوق بشر در بحرين با عنوان «هيچ کس نمي‌تواند از شما حمايت کند: يک سال سرکوب مخالفان در بحرين» منتشر کرد. در اين گزارش به وخامت اوضاع حقوق بشر در بحرين طي دوازده ماه از ژوئن ٢٠١٦ پرداخته شده است. اين گزارش که از پوشش گسترده رسانه‌اي برخوردار شد، سندي انکار ناپذير عليه دولت بحرين است که از زمان آغاز انقلاب ١٤ فوريه ٢٠١١ با اعتراضات سياسي مستمر مواجه است. اين گزارش با ذکر اسامي و ارقام، موارد زيادي از بازداشت غيرقانوني و شکنجه و لغو تابعيت و ظلم و ستم به علل سياسي و مذهبي، و هدف قرار دادن فعالان مدافع حقوق بشر و نقض آزادي ها و منحل کردن دو تشکل سياسي مهم در بحرين را مستندسازي کرده است.
به رغم آن که سازمان هاي متعددي به نقش آمريکا و انگليس در زمينه دفاع از حکومت بحرين در محافل بين المللي به ويژه شوراي حقوق بشر اشاره کرده اند، ولي اين نخستين باري است که از لندن و واشنگتن که قادر به تاثيرگذاري بر سياست هاي اين کشور کوچک منطقه خليج (فارس) هستند، به طور آشکار و مستقيم انتقاد شده است. هرچند اين گزارش به موارد نگران کننده زيادي پرداخته است ولي فعالان مدافع حقوق بشر در بحرين مي گويند دامنه نقض حقوق بشر در اين کشور بسيا وسيع‌تر از ميزاني است که در گزارش ياد شده آمده است. به عنوان مثال در اين گزارش آمده است شمار کساني که اين سازمان (سازمان عفو بين الملل) توانسته است بازداشت آنها را در مدت ياد شده تاييد کند به ١٦٩ نفر مي‌رسد در حالي که رقم واقعي از ٤٠٠ نفر فراتر مي‌رود. همچنين در اين گزارش آمده است شمار کساني که لغو تابعيت شدند بيش از ٨٠ نفر است در حالي که شمار افرادي که تابعيت بحريني آنها لغو شد از ٤٢٠ نفر فراتر مي رود.
مشکل گزارش سازمان عفو بين الملل اين است که فقط حوادث يک سال را پوشش داده است در حالي که بهتر بود به بررسي پرونده حقوق بشر از زمان آغاز اعتراضات در ماه فوريه ٢٠١١ مي‌پرداخت. محدود کردن زمان موجب شد فاجعه انساني در بحرين که از زمان اشغال اين کشور به دست نيروهاي عربستان سعودي در اواسط ماه مارس ٢٠١١ آغاز شد، به خوبي منعکس نشود. اشغالگري عربستان سعودي، پشتوانه نظامي و امنيتي و رواني براي حکومتي فراهم کرد که در برابر اعتراضات صلح آميز گسترده در سراسر کشور طي يک ماه کامل، سر خم کرده بود. محدود کردن زمان بررسي نقض حقوق بشر در بحرين شبيه به اقدام «کميته مستقل حقيقت ياب» به رياست شريف بسيوني در سال ٢٠١١ بود که دوره بررسي خود را به فقط دوماه بين ١٤ فوريه تا ١٥ آوريل آن سال محدود کرد. به اين ترتيب چنين به نظر رسيد که گويا سرکوبگري محدود به اين دو ماه بوده است در حالي که بيان حقيقت ايجاب مي کند دامنه تحقيقات گسترش يابد و شامل دوره پيش از آغاز اعتراضات و شش سال پس از آن باشد. 

اشاره به اين نکته کافي است که شدت سرکوبگري در ماه هاي اوت و سپتامبر ٢٠١٠ يعني شش ماه پيش از انقلاب ١٤ فوريه، کمتر از شدت سرکوبگري بعد از انقلاب نبود. در آن زمان هيچ انقلاب يا اعتراضي در کار نبود و فعاليت مخالفان به بيان اظهارات و برگزاري همايش ها محدود مي‌شد. از اين رو گزارش بسيوني ناکامل بود زيرا دوره سياه طولاني را که چند سال طول کشيد ناديده گرفت. مي‌توان گفت هم گزارش بسيوني و هم گزارش اخير سازمان عفو بين الملل «نمونه اي» تاريخي از سياست هاي سرکوبگرانه رژيم حاکم بر بحرين را ارائه مي‌کند.
تفاوت زيادي بين حفظ امنيت و ظلم و ستم به مردم وجود دارد. ظلم و ستم و سرکوب، از ابزارهاي سلب امنيت از شهروندان هستند در حالي که امنيت، مهم ترين نياز انسان در هر کشوري است. حق اعتراض و برگزاري تجمع و آزادي بيان بايد براي همه شهروندان تضمين شده باشد و هيچ کس حق ندارد آنها را از چنين حقي محروم کند. زماني که حاکمان از اختيارات خود براي از بين بردن مخالفان و خفه کردن صداي آنان استفاده مي کنند و آنان را از حق طبيعي خود در زمينه آزادي بيان و آزادي تجمع و وابستگي حزبي محروم مي‌کنند، به ديکتاتورهايي بيرحم تبديل مي‌شوند که آزادي ها را مصادره و با شهروندان مانند گله اي از چارپايان رفتار مي‌کنند که سود و زيان خود را تشخيص نمي‌دهند. در جهاني که پر از رويکردهاي فکري و ايدئولوژيکي مختلف است، ثروت فکري و سياسي و فرهنگي ايجاب مي‌کند به همه اين رويکردها اجازه فعاليت داده شود و فضايي براي بحث و گفتگوي متمدنانه براي همگان فراهم شود و کسي اجازه نيابد تفکر يا موضع گيري را در انحصار خود بگيرد يا از قدرت خود براي سرکوب و ظلم و ستم بهره برداري کند.
حکومت بحرين مي توانست از آنچه در هشتاد ماه اخير روي داد جلوگيري کند. پادشاه اين کشور مي‌توانست پانزده سال قبل، اعتماد شهروندان را با گوش دادن به شکايات و خواسته هايشان به ويژه از سرگيري اجراي قانون اساسي توافقي که مردم و خاندان حاکم در سال ١٩٧٣ درباره آن توافق کردند، به دست آورد. اما او چنين نکرد و به دادن وعده هاي توخالي بسنده کرد که موجب شد گرايش به سرکشي در بين شهروندان به ويژه با وخيم شدن اوضاع اقتصادي از يک سو و سيطره «برادر بزرگتر» [عربستان سعودي] بر کشور از طريق کمک مالي به حاکمان و اعزام نيروهاي مسلح از طريق پل ارتباطي بين دوکشور براي سرکوب انقلاب ملت، تقويت شود. 

اشتباهات پي در پي موجب قطع کامل ارتباط بين شهروندان و حکومت شد و مقامات را به سمت اقدامات وحشيانه اي سوق داد که به مرگ برخي افراد زير شکنجه جلادان يا به ضرب گلوله جنگي در خيابان ها يا با کمک گرفتن از نيروهاي خارجي براي غلبه بر ملت بحرين منجر شد. اين اشتباهات همچنين حکومت بحرين را به فرار به جلو از طريق تبديل شدن به دنباله رو «برادر بزرگتر» مجبور کرد به طوري که دولت بحرين در تجاوز به يمن مشارکت کرد که به بحراني واقعي براي عربستان و به ويژه امارات تبديل شده است. حکومت بحرين همچنين با امارات و عربستان براي هدف قرار دادن قطر همصدا شد در حالي که قطر تنها کشور عضو شوراي همکاري بود که پس از آغاز بحران در بحرين در سال ٢٠١١ در صدد ميانجي گري برآمد.
گزارش سازمان عفو بين الملل تاييد کننده شکست سياسي وحشتناک و مورد حمايت طرف هاي خارجي بود که اين سازمان از آنها خواست از حمايت از رژيمي که توانايي حفظ حاکميت ملي يا تامين درآمد يا شغل و مسکن براي شهروندان عادي خود را ندارد، دست بردارند. اين گزارش، سندي تاريخي است که دولت بحرين و حاميان آن را در رياض و واشنگتن و لندن محکوم و تاکيد مي کند سرکوبگري، راه پايان دادن به بحران ها نيست و نظام سياسي باثبات، ملت خود را سرکوب نمي‌کند و مرتکب جنايات ضدانساني نمي شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آریا ، تاریخ انتشار 21 شهریور 96، کدمطلب:20170912122557275، www.aryanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین