پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸
تدبیر چهار ساله دولت یازدهم به پشتوانه دیپلماسی فعال اقتصادی سرانجام دروازه های بازارهای جهانی را یکی پس از دیگری بر روی تجار و صادرکنندگان کشور گشود و تبادل تجاری بازرگانان مازندرانی را با کشورهای حوزه اوراسیا از جمله روسیه وارد مرحله جدیدی کرده است.

شعار سالورود تجار مازندرانی به بازار اوراسیا قرار است با سفر هفته آینده ' لوان جاگاریان ' سفیر روسیه در ایران به این استان وارد مرحله تازه ای شود ، سفری که بسیاری از تجار مازندرانی نسبت به دستاوردهای آن خوش بین هستند.

سفیر روسیه به گفته دبیر شورای اطلاع رسانی مازندران ، قرار است شنبه 25 شهریور به دعوت ربیع فلاح استاندار مازندران به این استان سفر کند.
احمد مظفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که صادرات ، سیاست راهبردی برای رونق اقتصادی و توسعه اشتغال محسوب می شود ، افزود : سفر سفیر روسیه به مازندران پیش زمینه ای برای توسعه مناسبات اقتصادی 2 جانبه خواهد بود.
وی بررسی راههای توسعه همکاری و پیگیری برای اجرای مصوبات نشست های گذشته روسای جمهور 2 کشور برای توسعه مناسبات را از مزیت های این سفر برشمرد.
** نیاز روسیه به محصولات کشاورزی مازندران
وجود بازار 146 میلیونی روسیه و نیاز آن کشور به محصولات کشاورزی و غذایی و ظرفیت مازندران در تولید 6 میلیون تنی محصولات کشاورزی در کنار نزدیکی این خطه شمال کشور به برخی استان های روسیه ، توقع را برای توسعه مناسبات با این کشور در میان تجار مازندرانی افزایش داده است.
براساس آمارهای رسمی ، ایران و روسیه در سال 2016 حدود 2.2 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشتند که سهم ایران از این مبادلات حدود 300 میلیون دلار و عمده صادرات به روسیه هم محصولات کشاورزی و غذایی بود.
بازتعریف مناسبات اقتصادی و تجاری 2 جانبه بین ایران و روسیه بویژه پس از تحریم آن کشور که در سفر روسای جمهوری 2 کشور و دیدار چندین باره آنان در چند سال اخیر نیز بیان شده ، قرار است میزان مبادلات تجاری دو کشور را در سال 2018 به حدود 10 میلیارد دلار برساند که سهم ایران از این مبادلات حدود 2 میلیارد دلار برآورد شده است .
تجار و بازرگانان مازندرانی بر این اعتقادند که تنها راه تحقق آمارهای پیش بینی شده برای مبادلات تجاری میان ایران و روسیه در سال 2018 ، بر داشته شدن موانع پیش روی گسترش روابط اقتصادی میان این استان با مناطق مختلف کشور روسیه است .
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : سفر سفیر روسیه در تهران به طور قطع بر آینده روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور از جمله ورود بیشتر مازندران به بازارهای روسیه اثرگذار خواهد بود.
عبدالله مهاجر افزود : به همین دلیل نیز سفیر روسیه علاوه بر دیدار با استاندار ، نشستی هم با فعالان اقتصادی مازندران در سفر نیم روزی به این استان خواهد داشت .
وی بررسی روند توسعه و گسترش مبادلات تجاری مازندران با روسیه و رفع موانع پیش رو را از مهم ترین اهداف سفر سفیر روسیه به مازندران اعلام کرد.
** تعرفه گمرگی ، طلسم ماندگار
مهاجر مهم ترین موانع پیش روی توسعه صادرات کالاهای ایرانی از جمله مازندران به روسیه را تعرفه گمرکی و سخت گیری برای ورود کالاهای ایرانی به آن کشور با وجود توافق دو جانبه بین روسای جمهوری ایران و روسیه اعلام کرد.
دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران گفت که این استان حدود 2.5 میلیون تن مرکبات تولید می کند و روسیه یکی از کشورهای هدف صادراتی ما می تواند برای این محصول کشاورزی باشد.
مهاجر افزود : با وجود تقاضا برای صادرات مرکبات مازندران به روسیه ، سخت گیری در ورود کالاهای ایران و تاخیر در صدور مجوز باعث شده تا ما توفیق زیادی در صادرات این محصول به روسیه نداشته باشیم.
وی سفر سفیر روسیه به مازندران را فرصتی برای بررسی این مشکلات و یافتن راهکار مناسب برای تسهیل در صدور مرکبات این خطه شمال کشور به روسیه دانست.
طبق گزارش اتاق بازرگانی روسیه در سال 2016 میزان مبادلات تجاری بین 2 کشور 2.2 میلیارد دلار بود. عمده صادرات روسیه به ایران در این مدت ماشین آلات و تجهیزات روسی و عمده صادرات ایران هم محصولات کشاورزی به ارزش حدود 300 میلیون دلار بود.
مازندران با داشتن سه بندر و 2 فرودگاه بین المللی در غرب و شرق و تولید سالانه 6 میلیون تن محصولات کشاورزی و نردیکی به روسیه ، می تواند یکی از قطب های اصلی صادرات به آن کشور تبدیل شود.
در سال گذشته مازندران حدود 500 میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر کرد که برآرود می شود کمتر از 10 درصد از این صادرات به کشور روسیه رفته باشد.
مازندران برای توسعه روابط تجاری با روسیه در اوایل شهریور ماه سال جاری نخستین نمایشگاه صنایع غذایی را در ولگوگراد یکی از استان های روسیه برگزار کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 23 شهریور 96، کدمطلب:82664827، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین