پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست در حالی دوم مهرماه سال جاری در تهران آغاز به کار می کند که صنعتگران ایرانی این حوزه می توانند با استفاده از این فرصت جایگاه واقعی خود را در صنعت پلاستیک و لاستیک دنیا بدست آورند و صادرات غیر نفتی کشور را از این طریق افزایش دهند. امری که تا کنون نسبت به آن غفلت شده و عمده محصولات پلاستیکی ایران تنها به چند کشور محدود و همسایه صادر می شود.

شعار سال: امروزه تصور زندگی بدون استفاده از پلاستیک و لاستیک غیر ممکن است و تقریبا تمام بخش های زندگی از جزئی ترین موارد گرفته تا اصلی ترین آنها به نوعی به پلاستیک ارتباط دارد.

برای فهمیدن این موضوع کافی است یک روز را بدون استفاده از هیچ ماده پلاستیکی تصور کنید؛ تقریبا امکان پذیر نیست. درواقع تمامی صنایع به نوعی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به صنعت پتروشیمیایی وابسته هستند.

تولیدات پلاستیکی و لاستیکی که آخرین شاخه از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هستند با نام صنایع تکمیلی شناخته می شوند. صنایع تکمیلی با توجه به ماهیت محصولات خود، شامل بنگاه‌های تولیدی کوچک و منعطف و البته با حاشیه سود بالاتر نسبت به مجتمع‌های پتروشیمیایی و بزرگتر هستند و از همین رو از ویژگی‌هایی مانند حجم سرمایه‌گذاری پایین و اشتغال زایی بالا برخوردارند.

از همین رو در دهه‌های اخیر توجه به توسعه این بخش در دستورکار قرار گرفته است تا با تکمیل زنجیره ارزش بتوان از مزیت دارا بودن منابع بزرگ نفت و گاز در کشور بیشترین بهره را برد.

بر همین اساس از ابتدای دهه 80 شمسی،‌ نمایشگاه ایران پلاست با محوریت صنایع پلاستیک و لاستیک در ایران آغاز به کار کرد و تا کنون 10 دوره آن برگزار شده است.البته پیش از آن نیز نمایشگاه هایی در این صنعت برگزار شده بود اما انسجام نمایشگاه ایران پلاست را نداشت.

دوره اول نمایشگاه ایران پلاست در آذرماه سال 81 برگزار شد که طی آن 71 شرکت خارجی از 18 کشور جهان همراه 223 شرکت داخلی شرکت کردند.

آذرماه سال 82 شاهد برگزاری دومین دوره این نمایشگاه بود. در این دوره تعداد شرکت کنندگان خارجی رشد چشمگیری داشت و به 171 شرکت از 21 کشور دنیا رسید که در کنار 287 شرکت ایرانی در ایران پلاست دوم حضور داشتند. این نمایشگاه تا آنجا مورد توجه واقع شد که هیاتی از نمایشگاه K دوسلدورف ( مهمترین نمایشگاه صنعت پلاستیک دنیا) از آن بازدید کردند.

سومین دوره این نمایشگاه در پاییز 83 برگزار شد. در این دوره نیز بر تعداد شرکت کنندگان افزوده شد. حضور 220 شرکت خارجی از 21 کشور و 342 شرکت ایرانی در نمایشگاه سوم نوید این را می داد که ایران پلاست در دنیا به خوبی معرفی شده و از سوی فعالان صنعت پلاستیک رویدادی مهم ارزیابی شده است.

دوره چهارم نیز به مانند دوره های قبل با فاصله یکسال در آذرماه سال 84 با حضور 290 شرکت خارجی از 22 کشور و نیز 392 شرکت ایرانی برگزار شد.

پنچمین نمایشگاه ایران پلاست اما به جای آذرماه در آبان سال 85 برگزار شد. 650 شرکت شامل 390 شرکت داخلی و 260 شرکت خارجی از بیست کشور آلمان، اتریش، تایوان، کره جنوبی، چین، ایتالیا، ترکیه، فرانسه، اسپانیا، هلند، مالزی، مصر، امارات، عربستان، سوئیس، ژاپن، استرالیا، سوئد، کانادا و هند شرکت کردند. در این دوره تعداد شرکت کنددگان داخلی و خارجی کاهش پیدا کرد.

پس از دوره پنجم،‌نمایشگاه ایران پلاست به جای نمایشگاه سالانه به نمایشگاه دوسالانه تبدیل شد و دوره ششم در آبانماه 87 میزبان 366 شرکت داخلی و 137 شرکت خارجی از 13 کشور بود.کاهش دوباره شرکت کنندگان خارجی از مهمترین اتفاقات این نمایشگاه به شمار می رود.

هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست تیرماه 1389، بـا حضور 423 شرکت ایرانی و257 شرکت خارجی از 22 کشور جهان برگزار شد. این نمایشگاه درمقایسه با نمایشگاه ششم، شاهد رشد چشمگیر در مشارکت شرکت­های خارجی، داخلی و افزایش فضای نمایشگاهی و همچنین تعداد شرکت­های مشارکت ­کننده بوده است.

نمایشگاه هشتم دوباره به پاییز بازگشت و با وجود حضور بیش از 600 شرکت ایرانی تعداد شرکت های خارجی به دنبال تحریم ها کاهش چشمگیری داشت. در آن زمان تحریم های ایران آغاز شده بود و عدم حضور خارجی ها نیز موید این ادعاست که تحریم ها تاثیر خود را بر نمایشگاه های ایران و ایران پلاست داشته است.

نهمین نمایشگاه بین الملی ایران پلاست در حالی در مهرماه سال 93 برگزار شد که ایران به واسطه مذاکرات هسته ای و توفیقات در این پرونده،‌ میزبان حضور بیشتر شرکت های خارجی بود تا آنجا که فضای اختصاص یافته در این نمایشگاه به شرکت های خارجی چهار برابر شد و در مجموع 750 شرکت داخلی و خارجی از 13 کشور جهان در نهمین ایران پلاست حضور داشتند.

کشورهای ایتالیا، اتریش، ترکیه، تایوان، کره جنوبی، چین و هند به صورت پاویون و کشورهای انگلستان، آلمان، اسپانیا، یونان، هلند و امارات به صورت مستقل در نهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست حضور داشتند.

در فروردین ماه سال 95 ایران پلاست دهم با حضور 500 شرکت خارجی از 25 کشور و 400 شرکت داخلی برگزار شد. در دوره دهم نمایشگاه، برای نخستین بار در تاریخ برگزاری ایران پلاست تعداد شرکت‌های خارجی از شرکت‌های ایرانی پیشی گرفت.

پس از این دوره تصمیم بر آن شد نمایشگاه ایران پلاست در مهرماه و در زمان نمایشگاه K آلمان برگزار شود و از آنجا که نمایشگاه آلمان هر سه سال یکبار برگزار می‌شود،‌نمایشگاه ایران پلاست در دو سالی که نمایشگاه آلمان برگزار نمی‌شود میزبان فعالان صنعت پلاستیک از سراسر جهان باشد.

بر همین اساس یازدهمین دوره این نمایشگاه از دوم تا پنجم مهرماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات برگزار خواهد شد و طبق آخرین اعلام مدیر نمایشگاه، در نمایشگاه امسال آمار مشارکت کنندگان درحالی از مرز 1100 شرکت عبور کرده که سهم اروپا حدود 200 شرکت بوده است و ممکن است تا زمان برگزاری نمایشگاه تا هفته آینده به تعداد آن افزوده شود.

رضا خلج،‌مدیر ایران پلاست یازدهم، با بیان اینکه در بین کشورهای اروپایی، آلمان با 65 شرکت بیشترین مشارکت کننده را در نمایشگاه امسال ایران پلاست داشته است، تاکید کرد: بعد از آلمان، کشورهای ایتالیا با 49 شرکت، ترکیه با 24 شرکت، اتریش با 19 شرکت و فرانسه با 15 شرکت بیشترین مشارکت را داشته اند.

از سوی دیگر شنیده ها از سفر قطعی مدیران 10 نمایشگاه بزرگ پلاست جهان و نه هیات تجاری و اقتصادی مرتبط با صنعت پلاستیک به تهران برای بازدید از یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست حکایت دارد.

همچنین قرار است همایش بین‌المللی و تخصصی صنعت پلاستیک با محوریت صادرات محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی ایران به کشورهای عراق و افغانستان در حاشیه دومین روز یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست برگزار شود. این همایش از آن جهت اهمیت دارد که عراق مهمترین بازار صادراتی ایران به شمار می رود و می تواند فرصت های مناسبی را برای رسیدن به صادرات بیشتر در اختیار صادرکنندگان قرار دهد. در این همایش چالش‌ها و مشکلات پیش روی صادرات محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک ایران به کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و عراق به عنوان دو بازار کلیدی و مهم مورد ارزیابی قرار می گیرد.

فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی از فرصت برگزاری نمایشگاه یازدهم ایران پلاست می‌توانند سه برنامه کلیدی شامل جذب سرمایه و مشارکت با سرمایه گذاران خارجی، امضای قراردادهای فروش و صادرات محصولات و مذاکره برای خرید ماشین آلات و تکنولوژی‌های جدید را در دستور کار قرار دهند تا با تکیه بر آن بتوان صنایع تکمیلی و زنجیره ارزش را در کشور گسترش داد. امری که در تمامی اسناد بالادستی و برنامه های صنعت نفت مورد تاکید جدی قرار گرفته است.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 24 شهریور 1396، کد مطلب: 274571: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین