پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
پس از پیگیری‌های تسنیم در ارتباط با اقدام بهزیستی و شهرداری تهران و انتقال بیش از ۱۰۰ کودک کار افغانستانی به اردوگاه عسگرآباد ورامین، یک مقام مسئول در اداره اتباع تهران گفت: وضعیت این کودکان چهارشنبه در وزارت کشور تعیین تکلیف می‌شود.
شعارسال: پس از پیگیری‌های تسنیم در ارتباط با اقدام بهزیستی و شهرداری تهران و انتقال بیش از ۱۰۰ کودک کار افغانستانی به اردوگاه عسگرآباد ورامین، یک مقام مسئول در اداره اتباع تهران گفت: وضعیت این کودکان چهارشنبه در وزارت کشور تعیین تکلیف می‌شود.

بیش از یک هفته می‌شود که طرحی ضربتی با عنوان «جمع آوری کودکان کار» از سوی بهزیستی و شهرداری تهران با همکاری 11 نهاد دیگر کلید خورده، طرحی که به اذعان مسئولان بهزیستی 70 درصد از کودکان آن مشمول کودکان مهاجر افغانستانی می‌شود.

در ابتدا آغاز این طرح در سایه سکوت رسانه‌ها صورت می‌گیرد، خیلی کسی اطلاعی ندارد که چند نفر در سطح تهران جمع‌آوری شده، به کجا برده می‌شوند و آینده این کودکان چه می‌شود؟ تا اینکه تعدادی از خانواده‌های افغانستانی با تماس با رسانه‌ها، آشنایان و سازمان‌های مردم نهاد و حامی حقوق کودکان از بی‌اطلاعی چند روزه کودکان هفت ساله، 10 ساله و یا خیلی کوچک‌تر آنها خبر می‌دهند، والدینی که به گفته آنها چندین روز در پس درهای اردوگاه عسگرآباد ورامین هنوز خبری از فرزند خود ندارند.

این اخبار بشدت در فضای مجازی می‌چرخد، با وجود اینکه همه مسئولان ذی‌ربط تائید می‌کنند که چنین طرحی آغاز شده اما هیچکس در ابتدا زیر بار این موضوع نمی‌رود که کودکان مهاجر دستگیر و به اردوگاه منتقل شده‌اند تا اینکه...

نهایتا «احمد خاکی» معاون اجتماعی بهزیستی تهران اعلام می‌کند که در این طرح تاکنون 220 کودک جمع‌آوری شده که حدود 70 درصد آنها کودکان افغانستانی هستند.

وی امروز در ادامه اظهاراتش گفت: همه کودکان کار افغانستانی را تحویل اداره اتباع تهران داده‌ایم، بسیاری از این کودکان والدینی در این جا ندارند و یا خانواده‌های آنها تکدی‌گری می‌کنند و تعدادی دیگر بدون داشتن پدر و مادر در خانواده‌هایی 20 نفره زندگی می‌کنند که هر ماه باید پولشان را به سرتیم بدهند.

درحالی معاون بهزیستی برای توجیه این عمل ناشایست خانواده‌های افغانستانی را متکدی و این کودکان را بی‌سرپرست می‌خواند که تعداد زیادی از خانواده‌های این کودکان پشت درهای اردوگاه عسگرآباد در انتظار دیدار فرزندان خویش هستند.

در ادامه پیگیری‌ها «موسوی» مسئول دفتر مدیرکل اتباع و امور مهاجرین تهران به خبرنگار تسنیم می‌گوید: واقعا این نمونه را تابحال نداشته‌ایم که کودکان را اینجا بیاورند و بشدت به مشکل خورده‌ایم.

وی ادامه داد: به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم اردوگاه جای نگهداری کودکان نیست اما آنها اصرار دارند تا تعیین تکلیف شدنشان باید در عسگرآباد بمانند.

موسوی افزود: براساس آخرین پیگیری‌ها قرار شده این کودکان که تعدادشان در ادامه اجرای این طرح رو به افزایش است تا چهارشنبه همین هفته در اردوگاه عسگرآباد نگهداری شوند، روز چهارشنبه در وزارت کشور جلسه‌ای با همین موضوع برگزار و پس از آن در مورد این کودکان تعیین تکلیف می‌شود.

این مسئول اداره اتباع تهران بیان کرد: طی مکاتباتی که با وزارت کشور داشته‌ایم آنها می‌گویند این کودکان در معرض خطر هستند و نگهداری آنها در اردوگاه هر چند با شرایط دشوار، ایمن‌تر از رها کردن آنها در سطح خیابان هاست.

وی در مورد این موضوع که والدین این بچه‌ها در پشت درهای اردوگاه اجازه دیدار فرزندان خود را ندارند، گفت: این چنین نیست، اگر بخواهند برای آرام شدن بچه‌ها ما اجازه دیدار می‌دهیم.

پس از اظهارات این مسئول در اداره اتباع تهران سراغی از سفارت افغانستان در ایران گرفتیم، «نصیراحمد نور» سفیر افغانستان در تهران در این باره به تسنیم گفت: مسئول مهاجرین سفارت پیگیری این موضوع است و ما باید برای حل مشکل این کودکان رایزنی با مقامات ایرانی را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: چنین رفتاری با کودکان از نظر حقوقی و انسانی قابل پیگیری است و سفارت اقدامات لازم را در اینباره انجام می‌دهد.

پیش از این «علی ربیعی» وزیر کار نیز در اظهارنظری گفته بود که با اجرای چنین طرح ضربتی آن هم در مورد کودکان کاملا مخالف است.

این در حالیست که از شب گذشته در حمایت از طرح جمع‌آوری کودکان کار که شمار زیادی از آنها را کودکان افغانستانی تشکیل می‌دهد، طوفان توئیتری با عنوان #کودک_دستگیرنشود آغاز شده که کاربران ایرانی و افغانستانی با انتقاد شدید از این طرح خواستاری آزادی این کودکان شده‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 27 شهریور 1396، کدخبر: 1523121 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین