پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: کمک‌های مردمی به دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد 30 درصد افزایش یافته است.

شعار سال: پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در برنامه نگاه یک با اشاره به اینکه کمیته امداد اقشار مختلفی را حمایت می کند و هدف عمده فرزندان خانوارها هستند؛ اظهار کرد: ما ۳۳۰ هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار دادیم. این دانش آموزان لوازم و کیف و وسایل تحصیل می خواهند و کمیته امداد در این زمینه برنامه ویژه ای داشته است.

وی افزود: عمده وسایلی که ما برای دانش آموزان تهیه می کنیم با کمک های نقدی و غیر نقدی مردم تهیه می شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)با بیان ساز و کار حمایت مردمی از دانش آموزان نیازمند ادامه داد: کمک های جمع اوری شده در اختیار مدارس قرار می گیرد و در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار می گیرد. دست کم ۳۰ درصد کمک های مردمی به دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد افزایش یافته است.

فتاح با بیان اینکه یکی از برنامه های من از ابتدا افزایش اعتماد عمومی است ؛ عنوان کرد: فلسفه کمیته امداد این است که مردم خیر را فعال کند تا نیازهای نیازمندان جامعه را تامین کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته مجموعه دریافتی ما ۱۴۵۰ میلیارد تومان بود و سال ۹۴ ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود. در شش ماهه نخست امسال ۳۰ تا ۵۰ درصد کمک های مردمی افزایش یافته است.

فتاح گفت: در بحث محسنین که کمک نیازمندان طرح محسنین بود صدا و سیما به ما کمک کرد. با همکاری رسانه ملی ۵۲۰ هزار نفر به کمک فرزندان محسنین آمدند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) یادآور شد : منحنی دریافتی های ما از مردم جهت کمک به نیازمندان رو به رشد است. نسبت به دو سال قبل ما کمیته امداد را ۲۰ درصد کوچکتر کردیم و از محل این صرفه جویی ها ۸۰ میلیارد تومان ازاد شده که تبدیل به خدمت برای جامعه هدف شده است.

وی افزود: معامله فروش ساختمان با دولت انجام شده و سیر اداری خود را طی می کند که امیدواریم هرچه زودتر پرداختی اول انجام شود چون ما این ساختمان را تخلیه کردیم.

فتاح با بیان اینکه روند کوچک سازی کمیته امداد ادامه خواهد داشت ؛ تصریح کرد: ما باید سازمان ها را کوچک کنیم تا کشور را کم هزینه تر اداره کنیم.

وی تاکید کرد: ما در کمیته امداد به شدت و با روش های علمی کار می کنیم که هزینه ها کاهش یابد و طرح های مردم نهاد را در این زمینه گسترش دادیم.

کمیته امداد و بهزیستی باید هر ساله ۱۰ درصد از افراد تحت پوشش را کاهش دهند

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در پاسخ به این سوال که چه ساز و کاری برای سیاسی نشدن کمیته امداد در نظر دارید ؛ گفت: من تصمیماتی در این زمینه گرفته اند. شهادت می دهم کمیته امداد در انتخابات اخیر مبرا از هرنوع دخالت انتخاباتی بوده است و ما اصرار داریم که کمیته امداد وظیفه خود را زیر نظر ولایت فقیه درست انجام دهد.

فتاح با بیان اینکه کمک به نیازمندان آرمان انقلاب است ادامه داد: من بخشنامه کردم که کسی دخالت نکند و البته برخی همکاران که حدود ۹۰ نفر بودند را برخورد کردیم.

وی افزود : ما در انتخابات تلاش کردیم تا هیچ دخالت و شائبه ای ایجاد نشود.

فتاح در پاسخ به این سوال که ساز و کار پرداختی به مستمندان چگونه است ؛ افزود : شفاف سازی و اطلاع رسانی یکی از اصول اعتماد عمومی است و البته ما در این حوزه نقص هایی داریم. چون جامعه هدف آبرومند هستند لذا نمی توانیم همه موارد را مطرح کنیم و ما وظیفه داریم این را رعایت کنیم‌ .

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: سال گذشته 400 میلیارد تومان صرف درمان افراد تحت پوشش کمیته امداد کردیم و دفترچه های بیمه آنان به نام کمیته امداد صادر می شود و تمامی هزینه را پرداخت میکنیم البته این افراد بیمه تکمیلی هم دارند.

وی تصریح کرد: یک میلیون و 600 هزار خانواده یعنی نزدیک به سه میلیون نفر بیمه تکمیلی و درمانی دارند افزون بر این بیمه حوادث هم شده اند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره بحث اطلاع رسانی در این نهاد، گفت: ما 320 هزار دانش آموز را شناسایی کردیم که اگر حمایت نمی‌شدند از تحصیل باز می مانند، کار کمیته امداد پیشگیری از آسیب های پیچیده تر است.

فتاح اضافه کرد: سالانه 90 هزار ازدواج در جامعه هدف ما به کمک کمیته امداد صورت می گیرد در سال 95 ، 250 میلیارد تومان برای جهیزیه هزینه کردیم اگر کمک های کمیته امداد نباشد جامعه هدف ما نمی تواند این ازدواج ها را انجام دهد.

وی با اشاره به حمایت کمیته امداد از 72 هزار دانشجو، اظهار کرد: هزینه دانشگاه دولتی و آزاد آنان را کمیته امداد پرداخت می کند، در این مورد با دانشگاه آزاد صحبت کردیم و قرار شد در شهریه ها تخفیف دهند و مابقی شهریه را کمیته امداد پرداخت می کند مردم باید بدانند که اگر این کمک ها نباشد این افراد قادر به ادامه تحصیل نیستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان کرد: 20 هزار خانه برای افراد تحت پوشش ساخته شده است و 50 هزار خانه را بازسازی کردیم که حدود 300 میلیارد تومان هزینه داشت.

فتاح افزود: از فروردین ماه امسال با مصوبه مجلس و اقدام دولت مستمری پرداختی به خانواده های تحت پوشش سه برابر شده است یعنی خانواده پنج نفره‌ای که قبلا صد هزار تومان می گرفتند، اکنون 400 هزار تومان می گیرند و این دریافتی غیر از مبلغ یارانه‌هاست.

وی ردیف بودجه افزایش سه برابری مستمری افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را چهار هزار میلیارد تومان عنوان کرد و کاهش تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد، ادامه داد: براساس برنامه پنجم توسعه باید کمیته امداد و بهزیستی هر سال 10 درصد از تعداد افراد تحت پوشش خود را از طریق توانمند سازی و ایجاد شغل کاهش دهند ما سال گذشته این را محقق کردیم، امسال نیز انجام می دهیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: سال گذشته 1400 میلیون تومان وام قرض الحسنه به 102 هزار نفر پرداخت شده، تمامی آمارها نشان می هند که هدف گذاری ما درست بوده است، بنده منکر تلفات هم نیستم اما این آمار بیشتر از 10 درصد نیست، دولت و مجلس اتفاق نظر دارند که شغل هایی که ما ایجاد می کنیم، شکست پایینی دارند.

وی درباره معیارهای کمیته امداد برای شناسایی افراد نیازمند، گفت: بخشی از این به صورت خوداظهاری است ما در همه کشور حضور داریم متاسفانه شما روستایی را پیدا نمی کنید که کمیته امداد آنجا افراد تحت پوشش نداشته باشد؛ بخش دیگری از این کار با معرف هاست یعنی از طرف ائمه جمعه، مساجد و نمایندگان مجلس و... افراد به ما معرفی می شوند و بعد از تشکیل پرونده، تحقیق را آغاز می کنیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اضافه کرد: گاهی به کمیته امداد ایراد می گیرند که مثلا فلان فرد تحت پوشش نیازمند واقعی نیست ما اگر با چنین مواردی مواجه شویم حتما فرد را از تحت پوشش بودن خارج می کنیم، در مناطق محروم ظاهر خانه و افراد، واقعیت را نشان می دهد و شناسایی نیازمندان راحت تر است.

وی درباره خانواده های زندانیان تحت پوشش کمیته امداد، گفت: یکی از مواردی که برای ما مشتری درست می کند همین مسئله است و بنده این را به آیت الله آملی لاریجانی هم گفته ام، زمانی که قاضی حکم می دهد و سرپرست یک خانواده زندانی می شود، خانواده او چگونه باید اداره شوند؟ قانون اینجا ناقص است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: 30 تا 35 هزار خانواده از افراد تحت پوشش کمیته امداد را کسانی تشکیل می دهند که سرپرست آنان زندانی است و اگر کمک نکنیم آن خانواده ها آسیب می بینند.

فتاح درباره تلاش ها برای زندان زدایی، گفت: خود قوه قضائیه برای کاهش این مسئله تلاش می کند ما هم با همکاری ستاد دیه اقداماتی را انجام می دهیم، برای اینکه کمک کنیم و آن زندانیان آزاد شوند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان کرد: تا زمانی که سرپرست آزاد شود خانواده او خدمات کاملی را از ما می گیرند و بعد از آزاد شدنش هم خدمات ما برای آن خانواده ها فوری قطع نمی شود بلکه فرصتی می دهیم تا او شغل پیدا کند.

فتاح درباره اینکه گفته می شود کمیته امداد موسسه های خیریه را رقیب خود می پندارد، اضافه کرد: ما خیریه ها را رقیب و مزاحم نمی دانیم بلکه آن ها را بهترین شکل نهاد مردمی خیرخواهانه می دانیم که در تاریخ ما هم ریشه دارد. حرف ما این است که این ها چگونه مجوز می گیرند ؟

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: تاکید ما این است که در مجوز دادن ها دقت شود یعنی این نشود که به نام خیریه کمک جمع کنند و بعد اتفاقاتی دیگر بیفتد، چرا که پرونده های زیادی در دادگاه ها بخاطر سواستفاده برخی خیریه ها داریم.

وی بیان کرد: بنده در مجلس هم گفتم که تمنا دارم دولت و مجلس فکری برای این مهم کنند قانون ما در این مورد ناقص است اگر خیریه ای تخلف کند چه کسی ناظر است؟ آیا کسی دفاتر اینها را کنترل می کند ؟ برخی از این خیریه ها از مردم کمک جمع می کنند و بعد برای خود ماشین و دفتر می خرند، البته تعدادشان کم است اما چنین خیریه هایی وجود دارند.

تعامل قوای سه گانه با کمیته امداد رو به بهبود است

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)با اشاره به اینکه همکاری با خیریه ها برنامه ماست، تاکید کرد: جهت گیری خیریه ها معلوم نیست و رابطه شان با بهزیستی، کمیته امداد و حتی وزارت کشور تعریف نشده است، برای ایجاد خیریه مجوز می دهیم اما برای نظارت ضابطه خاصی نداریم.

فتاح درباره تعامل قوای سه گانه با کمیته امداد، اظهار کرد: وضعیت تعامل خوب و رو به بهبود است، مجلس در بودجه 96 بالاترین اهتمام را نسبت به کمیته امداد داشت و در برنامه ششم هم سنگ تمام گذاشتند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: دولت نیز همکاری خوبی با ما دارد، سال گذشته 100 درصد بودجه کمیته امداد را پرداخت کرد و امسال هم قول پرداخت 100 درصدی را داده است؛ سال گذشته ما 1000 میلیارد تومان وام از بانک ها داشتیم بنده 1100 میلیارد تومان جدب کردم، باید از بانک ها تشکر و قدردانی کنم چرا که این در کشور بی سابقه است.

وی اضافه کرد: نگاه حمایتی در سطح ملی شکل گرفته است، این همکاری را در سطح رسانه ملی هم به وضوح دیده ایم حتی برخی به من می گویند که با رسانه ملی قرارداد دارید؟ می گویم نه؛ آنان براساس علاقه خودشان کمیته امداد را یاری می کنند.

فتاح با اشاره به معنای واقعی فقر مطلق و این مساله که اولویت دولت دوازهم ریشه کن سازی فقر مطلق است تصریح کرد : باید از روحانی تشکر کرد که این شعار را در طی رقابت های انتخاباتی ندادند بلکه بعد از در دست گرفتن سکان ریاست جمهوری به مردم که یکی از برنامه های وی در دولت آینده ریشه کن سازی فقر مطلق است وبه نظر میرسد در طول پیروزی انقلاب چنین شعاری وجود نداشته است.

وی افزود:رییس جمهور جسارت به خرج داد و چنین شعاری داد که به طور یقین برای دولت بار سیاسی،مالی و اجتماعی دارد و در طی چند ماه گذشته ریشه کن سازی فقر مطلق بارها توسط روحانی مطرح شده است.

فتاح تاکید کرد:ما از طرح چنین موضوعی بسیار استقبال کردیم. البته ممکن است این سوال به وجود بیاید که اگر تمامی افرادمددجوی کمینه امدادوکسانی که دچار فقط مطلق هستند به خودکفایی برسند آن وقت تکلیف کمیته امداد چه خواهد شد؟لازم است بگویم که اگر دولت موفق به ریشه کن سازی فقر شود در واقع میتواند که کمیته امداد را از سر کشور باز کند

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان کرد: من فکر میکنم جمعیت سه تا چهار و نیم میلیون نفری جزء فقر مطلق تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد:تعریف فقر مطلق بسیار سخت شده است و اگر بخواهیم آمار دقیق این معضل را اعلام کنیم تنها بار سیاسی خواهد داشت و آیا مسئولان ما تحمل طرح چنین بحثی را دارند که گفته شود در جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است کا وضعیت به این گونه است؟

فتاح افزود: لذا تعریف دقیقی از فقر مطلق ارائه نشده است و ما نیز مسئول اعلام آمارهای آن نیستیم و به نظر میرسد که متولیان وزارت تعاون و رفاه اجتماعی که طبق قانون اساسی نظام مسئول این امر هستند .

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: لازم است که دامنه فقر مطلق تعریف شودو نهاوندیان گفت که به نظر ما یک و نیم دهک جامعه که ۱۰ الی ۱۲ میلیون از جمعیت کشور را تشکیل میدهد مشمول این امر هستند و به نظر من نیز این امر صحیح است.

وی ادامع داد:اگر بخواهیم سطح رفاه مردم را خیلی بالا ببریم این عدد ببشتر خواهد شد لذا بستگی دارو که ما میخواهیم مردم در چه سطحی زندگی کنند .و دارای چه امکاناتی باشند که پایین تر از آن فقر مطلق نامیده شود لذا در شرایط کنونی جامعه تحت پوشش بهزیستی،خیریه ها ۱۰ تا ۱۲ میلون نفر است و وظیفه دولت است که بر این آمار متمرکز شود.البته مانیز به دولت کمک خواهیم کرد و این هدف دست نیافتنی نخواهد بود.

فتاح بیان کرد: تمامی افراد زیر پوشش کمیته و بهزیستی دارای دفترچه بیمه سلامت هستند و این افتخار نظام ما است و نظام از ابتدا برای ریشه کن سازی فقر مطلق تلاش کرده است و بنده نیز به عنوان رییس کمیته امداد به شهرهای دور دست برای مشاهده شرایط مردم این شهرها سفر میکنم .

وی گفت: هرجایی که ما سرکشی کرده ایم مردم از نعمت برق ،گاز ،آب برخوردارند.که این مسایل مشخصه های رفاه هستند که هزینه نیز ایجاد کرده است به عنوان مثال یک خانه با وجو برق به یخچال نیاز دارد.اکنون شرایط به گونه ای شده که مردم در دورترین استان ها از ما یارانه میخواهند.

پرداخت یارانه به همه اشخاص مورد نقد قرار دارد

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد؛ اشتباهی که وجود دارد این است که یارانه به همه تعلق می گیرد در برخی روستاها برای تامین برق هر خانه ده الی ۲۰ میلیون هزینه صرف شده است .

وی تاکید کرد: پرداخت یارانه به همه اشخاص مورد نقد نا است و البته همه دولتمردان با آن مخالف هستند و البته مجلس نیز راه را بر این امر هموار کرده است حال این سوال به وجود می آید که چرا در این امر تجدید نظر نمیشود ؟چرا باید ۴۰ هزار میلیار تومان را هدر بدهیم دو اگر بتوانیم نصف جمعیت را حذف کنیم صرفه جویی خواهد شد

فتاح ادامه داد: هر شخصی که نیازمند دریافت یارانه است باید به کمیته امداد مراجعه کند ما نیز برای این اشخاص پرونده تشکیل خواهیم داد.و ما میخواهیم که دولت و مجلس را در تحقق این امر یاری کنیم

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: بسیاری از امکانات به روستاها رسیده اما ما این امکانات را شغل و درآمد محور نگاه نکرده ایم و فقط هزینه ها بالا رفته است لذا ما باید به و درآمد نگاه مبنایی داشته باشیم .به این صورت که شخص روستایی کوچ نکند و به تولید و درآمد کمک کند و این مساله نقطه ضعف ماست که البته آن را محور قرار داده ایم

وی افزود: ما باید برای توسعه اشتغال جامعه هدف را شناسایی کنیم لذا افراد ناتوان و دارای کهولت سن قادر به کار نیستد که بشترین آمار کمینه را تشکیل میدهند.البته ما افراد واجد شرایط را شناسایی کرده ایم و از طریق سازمان فنی حرفه ای به آنها آموزش داده و وام ارائه میدهیم به طوری که در سال گذشته ۱۰۲ هزار نفر وام دریافت کردند که این رقم در سال جاری به ۱۴۰ هزار نفر رسیده است.

فتاح تاکید کرد: هر اشتغال میتواند یک خانواده را از پوشش کمیته خارج کند و بوده اند افرادی که تا دیروز نیازمند بودند اما اکنون تبدیل به کار آفرین شده اند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: چرا باید در جامعه معتادان متجاهر آزادانه تردد کنند اما ما مسئول به جمع آوری آنان نیستیم بلکه میگوییم اگر این اشخاص خانواده دارند و نیازمند هستند تحت پوشش ما قرار میگیرند امت معتاد آسیب است.

کودکان کار باید با آموزش تغییر شرایط بدهند

فتاح در پایان خاطر نشان کرد: ما نمیخواهیم عمق خدمات را بیشتر کنیم به عنوان مثال وقتی خدمات درمانی ارایه میدهیم باید کاری کنیم که جامعه هدف ما مشکل هزینه درمانی نداشته باشند البته هنوز نتوانسته ایم در زمینه بیماری های ناعلاج توفیق چندانی کسب کنیم که باید آن را تقویت کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 26 شهریور 96، کد مطلب: 6245167: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین