پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۶۷۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: درجریان طرح جذب و ساماندهی کودکان کار خیابان که از ۱۳ شهریورماه در تهران آغاز شده است، ۲۵۵ کودک به مراکز یاسر، شهدای افسریه و بعثت بهزیستی ارجاع داده شده‌ که ۱۷۸ نفر آنان اتباع و غیرایرانی هستند.

شعار سال: احمد خاکی ، در خصوص طرح جذب و ساماندهی کودکان کار خیابان با بیان آنکه هر چند تعداد کل کودکان پذیرش شده را در اختیار نداریم زیرا آمار دقیق در اختیار فرمانداری تهران است اما از میان پذیرش شدگان تاکنون ۲۵۵ کودک به مراکز یاسر، شهدای افسریه و بعثت بهزیستی ارجاع داده شده‌اند افزود: سال گذشته ۶۴ درصد از کودکان کار و خیابان اتباع بودند اما آمارهای طرح کنونی حاکی از افزایش این آمار است به طوریکه بیش از ۷۰ درصد این کودکان اتباع هستند.

به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، مرکز ورامین ویژه ساماندهی کودکان اتباع بوده و تحت نظارت سازمان بهزیستی نیست.

خاکی در ادامه با بیان اینکه بر اساس طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان که در سه ماهه اول سال جاری صورت گرفت تنها ۳۶ درصد کودکان کار و خیابان حاضر در تهران، ایرانی بودند گفت: در این میان ۹۰ درصد آنان نیز تهرانی نبوده و از سایر استان‌ها به تهران مهاجرت کرده بودند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران تصریح کرد: بر اساس آمارهای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان که در سه ماهه اول سال جاری انجام شد ، اکثر کودکان ایرانی جذب شده در این طرح از استان های خراسان جنوبی و رضوی و پس از آن نیز استان‌های کرمانشاه،‌ لرستان و بوشهر دارای بیشترین فراوانی بودند؛ این درحالیست که در میان اتباع نیز اکثرا افغان و درصد کمی از این کودکان پاکستانی بودند.

وی در پاسخ به آنکه برخی از کارشناسان اجرای چنین طرح‌هایی را غیرکارشناسی می‌دانند،‌ گفت: برخی، تهمت‌ها، توهین‌ها و بی‌احترامی‌های زیادی را به نیروهای ما وارد می‌کنند و نمی‌دانند که این افراد چه رنج‌ها و زحمت‌هایی را برای اجرای چنین طرح‌هایی متحمل می‌شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران افزود: در این میان انتظار بیشتری از سازمان‌های مردم‌نهاد داریم این در حالی است که هم‌اکنون ۱۸ سازمان مردم‌نهاد در تهران با ما همکاری می‌کنند اما در طرح‌های فوریتی همچون طرح مذکور، مرکز فرماندهی طرح، فرمانداری تهران بوده که با کمک شهرداری، اداره اتباع وزارت کشور، بهزیستی و ... آن را به انجام می‌رساند.

خاکی در ادامه با اشاره به آنکه از ۱۳ شهریور ماه تاکنون ۲۵۵ کودک در جریان این طرح به بهزیستی ارجاع داده شده‌اند، گفت: البته تعداد کودکان ساماندهی شده بسیار بیشتر از این رقم است اما فقط ۲۵۵ نفر از آنها به بهزیستی مربوط می‌شدند این در حالی است که در این میان ۷۰ درصد آنها اتباع بوده و طبق قانون آنها را به اداره اتباع وزارت کشور تحویل داده‌ایم.

وی افزود: برخی مدعی‌اند که اجرای چنین طرح‌هایی آسیب‌هایی را به همراه داشته و به نوعی کودک‌آزاری محسوب می‌شود این در حالی است که سوال من از آنها آن است که آیا حضور کودکان در خیابان منجر به توهین، تحقیر و کودک‌آزاری آنها نمی شود؟ و یا اگر حضور آنان در خیابان مشکلی ندارد پس چرا سازمان‌های مردم‌نهاد نسبت به حضور آنها حساس بوده و در جهت بازگشت آنها به خانواده تلاش می‌کنند؟.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران ادامه داد: از تمام NGOها دعوت می‌کنیم که در این طرح همکار ما و نه مقابل ما باشند زیرا در اجرای چنین طرح‌هایی باید از احساسات دوری کرده و به صورت تخصصی و در چارچوب قانون مسائل را پیش ببریم.

خاکی همچنین خاطر نشان کرد: هم اکنون ۴۵۰۰ کودک توسط مراکز شبه خانواده بهزیستی استان تهران حمایت و نگهداری می شوند؛این درحالیست که اگر بهزیستی از آنها حمایت نکند به کودک کار و خیابان تبدیل خواهند شد.

به گفته وی، طرح مذکور همچنان ادامه خواهد یافت تا کودکان کار و خیابان سطح شهر تهران کاملا شناسایی شده و برای هر یک از آنها به طور مشخص پرونده دیجیتالی تشکیل شود این در حالی است که در جریان اجرای این طرح تکلیف آن دسته از کودکان کار و خیابانی که چندین بار طی طرح‌های گذشته جمع‌آوری و جذب شده‌اند نیز مشخص خواهد شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در خصوص آن دسته از کودکان کار خیابان که به علت مشکلات مالی خانواده اقدام به کار می‌کنند نیز گفت: این دسته از کودکان و خانواده‌های آنان تحت حمایت‌های کمیته امداد و بهزیستی قرار خواهند گرفت تا در جهت توانمندسازیشان از آنها حمایت کنیم.

خاکی افزود: بر اساس مشاهدات، بسیاری از این کودکان به ویژه کودکانی که به مرکز یاسر ارجاع داده شدند وضعیت مالی خوبی داشتند و با لباس مبدل به جهت استفاده از احساسات مردمی اقدام به این کار می‌کردند که البته درصدد شناسایی آنها هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اتباع به ویژه افغان‌ها به علت خلاءهای قانونی موجود در کشور از وضعیت موجود سوء استفاده کرده و تعداد کودکان کار خیابان پایتخت را به شکل چشمگیری افزایش داده‌اند، گفت: این کودکان مدعی‌اند که با پرداخت ۱.۵ میلیون تومان ۱۷، ۱۸ نفری از مرز افغان به وسیله ماشین به تهران آورده می‌شوند این در حالی است که اغلب آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشته و کودکان هفت تا هشت ساله و کمتر نیز در میان آنها دیده می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در ادامه با بیان اینکه این کودکان پس از ورود به کشور به صورت دسته‌جمعی عمدتا در تهران زندگی می‌کنند، گفت: همه آنها مدعی‌اند که پدر و مادران‌شان فوت کرده‌اند زیرا می‌دانند طبق قانون ایران در صورت عدم شناسایی والدین نمی‌توان آنها را رد مرز کرد.

خاکی ادامه داد: باید خلاءهای قانونی در این حوزه را برطرف کنیم و باید بتوانیم بر اساس حکمی، چنانچه خانواده‌های این کودکان در افغانستان حضور دارند آنها را شناسایی کرده و نسبت به رد مرز آنها اقدام کنیم.

وی افزود: بر اساس قانون ایران، کودکان کمتر از ۱۸ سال را نمی‌توان رد مرز کرد که این هم یک خلاء قانونی است و باید برای آن چاره بیندیشیم زیرا در حال حاضر این کودکان از خلاءهای قانونی موجود در این زمینه سوء استفاده می‌کنند.

به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، تعداد کودکان کار و خیابان تهران بیش از سه هزار نفر است این در حالی است که مراکز سازمان بهزیستی پاسخگوی ساماندهی این تعداد کودک نیست.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 31 شهریور 1396، کد مطلب: 96063117940: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین