پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۷۴۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
وزیر بهداشت در مقدمه کتاب گذری بر سرنوشت سربازان جنگ در ملل مختلف، نوشت: مدافعان شجاع شرافت انسانی، در یاد مردم و تاریخ سرزمین‌شان جاودان می‌شوند.

شعار سال: کتاب " گذری بر سرنوشت سربازان جنگ در ملل مختلف " در ۲۰۸ صفحه به کوشش محمد حسین سرایداران، مرضیه سپهری منش، طاهره شکری زاده و سید محمد هادی موسوی و با همکاری دکتر محمد هادی ایمانیه و نیز معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دفتر مشاور وزیر در امور شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بررسی مقایسه‌ای نحوه خدمت رسانی و ایثارگران در ایران و کهنه سربازان جنگ در سایر ملل پرداخته و انتشارات نامه پارسی نیز آن را چاپ کرده است.

متن مقدمه وزیر بهداشت بر این کتاب به شرح زیر است:

" جنگ از تلخ ترین رویدادهای حیات و تاریخ بشر است؛ رخدادی که نتیجه زیاده خواهی جمعی از انسان هاست و آثار نامطلوبی بر زندگی یک یا چند ملت و منطقه ای از جهان برجای می گذارد.

آثاری که نه تنها در دوران جنگ که تا سال های طولانی پس از آن و در نسل های متمادی قابل مشاهده و درک خواهد بود و عرصه های گوناگون زندگی ملت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

این تجربه ناخوشایند اما روی دیگری هم دارد و آن، از خودگذشتگی کم نظیر سربازان و نیروهای داوطلب کشور یا کشورهایی است که مورد هجوم دشمن قرار گرفته‌اند؛ آنان که برای دفاع از آب و خاک و آیین و فرهنگ خویش تا سرحد فدا کردن جان ایستادگی می‌کنند و خالق صحنه‌هایی هستند که در هیچ مقطع دیگری از تاریخ تکرار نمی‌شود. به همین دلیل این مدافعان شجاع شرافت انسانی، در یاد مردم و تاریخ سرزمین شان جاودان می‌شوند.

همواره در طول جنگ‌ها و پس از آن، بخشی از فرهنگ کشورها به این موضوع اختصاص می‌یابد. در مورد مدافعان کشور داستآن ها گفته و نوشته می‌شود؛ فیلم‌ها، بناها، نمادها، موزه‌ها و ... ساخته می‌شود تا فداکاری، شجاعت، جان بازی و از خود گذشتگی آن ها در تاریخ کشور و حتی خاطره بشریت ماندگار شود.

فرهنگ حاصل از دفاع ملت‌ها در برابر متجاوزان، تا سال‌های طولانی چون موتور محرکه جامعه عمل می‌کند و پایه‌گذار پیشرفت‌های فراوان و شگرفی در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

بهره گرفتن از چنین ظرفیت‌های عظیمی، در کنار توجه به مولفه‌های بومی و فرهنگی جوامع مختلف در گرو توجه جدی به تجربه‌های جهانی است.

کشورهایی مانند ایران عزیز که درگیر جنگ‌های طولانی بوده‌اند، لازم است با تحقیق در مورد آنچه دیگران برای بزرگداشت مدافعان میهن و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن ها انجام داده‌اند، به راهکارهای مناسبی برای انتقال فرهنگ فداکاری و از خودگذشتگی به نسل‌های آینده تلاش کنند و از این مسیر، ضمن گرامیداشت مقام رزمندگان، جانبازان و ایثارگران سال‌های دفاع در برابر دشمن، راه جبران خسارت‌های باقی مانده از دوران جنگ را نیز سریع‌تر طی کنند.

در این راه، انجام تحقیقات و مطالعات و برگزاری نشست‌ها و همایش‌های بین‌المللی کارآمد و سودمند، نیازی واقعی است که باید از سوی سازمآن ها و نهادهای ذیربط صورت پذیرد تا بتوانیم آن چنان که شایسته است از آن ها که جان و سلامت خویش را برای حفظ وطن و آرامش و آسایش هموطنان فدا کردند، تجلیل و قدردانی کنیم.

ضمن سپاسگزاری از دوستانی که در گردآوری کتاب حاضر تلاش کردند، به ویژه همکاران ارجمند در حوزه مشاور وزیر در امور ایثارگران و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، امیدوارم این راه با جدیت ادامه یابد و محققان و نویسندگان، گام‌های بعدی را محکم‌تر بردارند و بر تعداد و غنای کتاب‌های کاربردی و سودمند در این عرصه افزوده شود.

در پایان از درگاه پروردگار مهربان برای شهیدان ایران زمین، علو درجات و برای جانبازان و ایثارگران، سلامت، سربلندی و طول عمر آرزو می‌کنم و امیدوارم همه ما آن چنان که باید سپاسگزار این بزرگان باشیم. "

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران نیز در همین زمینه گفت: در تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مزار شهدای گمنام وجود دارد و به این دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که تصویر مزار شهدا را برای ما ارسال کنند زیرا کتاب "اطلس شهدای گمنام" در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال تدوین است. سید محمدهادی موسوی با بیان این مطلب، افزود: در کتاب "اطلس شهدای گمنام" دانشگاه های علوم پزشکی کشور که تا چندماه آینده رونمایی می شود، توضیحاتی از دانشگاه های علوم پزشکی، تعداد شهدا و ایثارگران و شهدای گمنام دفن شده در آن دانشگاه، ارائه شده و تقاضا داریم که دانشگاه هایی که هنوز مشخصات و تصویر شهدای گمنام را ارسال نکرده اند، به سرعت این اطلاعات را به دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت ارسال کنند.

وی همچنین گفت: با همکاری دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز کتاب "گذری بر سربازان جنگ در ملل مختلف" با مقدمه وزیر بهداشت، منتشر شد و در این کتاب به بررسی مقایسه‌ای سرگذشت و خدمات ارائه شده به سربازان و بازماندگان جنگ‌ها در کشورهای مختلف، پرداخته شده است.

موسوی افزود: جنگ تقریبا در تمامی کشورهای دنیا رخ داده و افرادی در قالب این جنگ ها، شهید، جانباز و اسیر می‌شوند. برخی افراد تصور می کنند که ایران در زمینه ارائه خدمات به خانواده های شهدا، ایثارگران و جانبازان، اقدامات بسیار خوبی انجام می دهد اما خدمات برخی از کشورها، قابل مقایسه با ایران نیست. اکثر کشورها تسهیلاتی در حوزه آموزش، تسهیلات استخدام، مسکن، نگهداری از فرزندان، پرداخت ماهانه مقرری، تحصیل رایگان در دانشگاه، مشاوره حقوقی، معافیت‌های مالیاتی و پرداخت هزینه‌های کفن و دفن را به سربازان و بازماندگان جنگ ارائه می‌دهند.

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران، تاکید کرد: در برخی از کشورها حتی از حیواناتی که در جنگ حضور و نقش داشته اند و از سربازان مراقبت کرده یا پیغامی را منتقل کرده اند، تقدیر می شود و به آن ها مدال افتخار می دهند.

وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف هر سال برای یادآوری رشادت ها و شهامت‌های سربازان در جنگ‌ها یادمان و یادواره برگزار می شود، افزود: در برخی از کشورها لوگو و نماد سربازان به عنوان لوگوی مراکز آموزشی و دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در موزه‌های جنگ تمام جزییات جنگ رخ داده و شجاعت‌های سربازان آن ملل به تصور کشیده می‌شود. بنابراین اختصاص منابع به این حوزه‌ها، هزینه نیست بلکه اشاعه فرهنگ ایثار و زنده نگه داشتن این فرهنگ است.

موسوی تصریح کرد: در کشورهای مختلف دنیا از هنر برای به تصویر کشیدن شجاعت سربازان در جنگ‌ها و انتقال فرهنگ ایثار به نسل‌های بعدی استفاده می‌شود، اما آیا ما توانسته‌ایم تمام سطوح دفاع مقدس را به نسل‌های بعدی نشان دهیم و به آن ها منتقل کنیم؟ هنوز باید اقدامات زیادی در این زمینه انجام شود.

بنابر اعلام وب‌دا، مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران با اشاره به وجود فدراسیون جهانی جانبازان از چندین دهه پیش، گفت: این مجمع و تشکل جهانی برای جانبازان از پیش از جنگ تحمیلی در دنیا وجود داشت، اما برخی افراد به حمایت از جانبازان دفاع مقدس اعتقادی ندارند. در صورتی که حمایت از جانبازان جنگ، سابقه و الگوی جهانی دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 4 مهر 96، کد مطلب: 96070402356، www. isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین