پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۱۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
گرشاسبی اظهار کرد: پدیده های طبیعی مانند فرسایش خاک و سیلاب سالانه ۴۷ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل می کند اما در مقابل برای جبران این خسارات مجموعاً دو هزار میلیارد تومان هم هزینه نمی شود. لذا به نظر می رسد تا در جایگاه کلان این اعداد را نبینیم توجه به منابع طبیعی و مسائل زیست محیطی یک مساله درجه دوم است. به همین دلیل است که گاهی اوقات دولت ها منابع طبیعی و محیط زیست را حیاط خلوت خود می بینند.

شعار سال: معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیش از ظهر سه شنبه در همایش استحصال آب و اقتصاد مقاومتی که در اداره حفظ نباتات استان یزد برگزار شد گفت: همه از توجه به آب سخن می گویند اما حقیقت این است که هیچ آبی بدون خاک و پوشش گیاهی مناسب حاصل نمی شود و از این حیث خاک موضوع مهم تری است. لذا اگر از خاک به عنوان بستر نگه دارنده آب غافل شویم بسیار ضرر می کنیم.

پرویز گرشاسبی با اشاره به اهمیت مساله آب در جهان عنوان کرد: بر اساس آمارهای بین المللی هم اکنون 700 میلیون نفر در جهان در بحران کم آبی هستند. در این میان خاورمیانه بزرگترین مشکلات آب را در جهان دارد و کشورهای عربستان، سوریه، عراق و ایران در رأس این مشکلات هستند.

وی افزود: بحران آب در ایران از دهه سال 40 کلید خورد و منحنی بهره برداری شدید از آب های زیرزمینی به دلیل تغییر بهره وری و استفاده و توسعه چاه ها تشدید شده است. این که می گوئیم بحران سفره های زیر زمینی به این دلیل است که اکنون 130 میلیارد متر مکعب از 500 میلیارد متر مکعب ذخیره استراتژیکمان در این حوزه را مصرف کرده ایم.

گرشاسبی اظهار کرد: پدیده های طبیعی مانند فرسایش خاک و سیلاب سالانه 47 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل می کند اما در مقابل برای جبران این خسارات مجموعاً دو هزار میلیارد تومان هم هزینه نمی شود. لذا به نظر می رسد تا در جایگاه کلان این اعداد را نبینیم توجه به منابع طبیعی و مسائل زیست محیطی یک مساله درجه دوم است. به همین دلیل است که گاهی اوقات دولت ها منابع طبیعی و محیط زیست را حیاط خلوت خود می بینند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به گسترش استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در کشور بیان داشت: حقیقت این است که سیستم های نوین آبیاری باعث حفاظت از آب نشده اند چون اگر آبی ذخیره کردیم در مقابل حوزه کشاورزی را توسعه داده ایم و در نتیجه با روی آوردن به آبیاری های مدرن هم نتوانستیم بر حوزه های زیرزمینی بیافزائیم.

وی با بیان اینکه با شیوه های جدید می توان تا 45 درصد تبخیر منابع آبی را کاهش داد تاکید کرد: تبخیر شدید اکنون در ایران حدود 72 درصد از بارش‌های کشور را به اتمسفر برمی‌گرداند و در نتیجه حجم تبخیر کشور در بیلان بارش 292 میلیارد متر مکعب است.

این مقام مسئول عنوان کرد: بهترین راهکار بحث استحصال آب روش مدیریت جامعه حوزه آبخیز است. البته در این شیوه باید مساله آب را با نگاه جامع و به صورت حوزه ای ببینیم در این صورت است که می توانیم مؤثر باشیم.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر لزوم مدیریت منابع آب اظهار کرد: در استانی مانند استان یزد که وضعیت آب بحرانی است کنترل مصرف با سیستم کنترل معمول امکان پذیر نیست یا باید کنتور حجمی برای کشاورزان نصب شود و یا مثلاً هر کسی کمتر مصرف کرد کمک هزینه ای از دولت دریافت کند. حتی در برخی کشورهای دنیا اگر میزان محصولات تولید شده با آب مصرف شده تناسب نداشته باشد کشاورز جریمه می شود، این اهرم ها در حوزه مدیریت آبخیز ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار 4 مهر 96، کد مطلب: 37163، www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین