پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
خبر کذب جراحی رایگان اطفالِ مبتلا به بیماریِ قلبی و عروقی در حالی در فضای مجازی منتشر می‌شود که مراجعه حجم زیادی از خانواده‌ها و بیماران به بیمارستان شهید لواسانی نه تنها، مشکلات زیادی برای بیمارستان ایجاد کرده که خانواده‌های امیدوار به درمان فرزندانشان را هم ناامید از در بیمارستان برمی‌گرداند. اما این شایعه از کجا آمد؟

شعار سال: آبان ماه سال گذشته بود که رسانه‌های رسمی و صدا و سیما اخباری مبنی بر جراحی‌های پیچید‌‌‌‌‌ه قلب کود‌‌‌‌‌کان از سوی پزشکان قلب آمریکا و اروپا را با هماهنگی یک موسسه خیریه منتشر کردند که در پی این خبر خانواده‌های نیازمندی که کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی داشتند می‌توانستند با مراجعه به بیمارستان شهید لواسانی کودکان خود در نوبت عمل جراحی قرار دهند.

با توجه به این که حضور این تیم پزشکی آبان ماه سال گذشته در یک دوره 10 روزه به این عمل‌ها پرداختند برخی از مردم ناآگاه با تصور اینکه امسال هم این عمل‌های جراحی رایگان در بیمارستان شهید لواسانی صورت می‌گیرد، خبر سال گذشته مبنی بر «تیم جراحی قلب اطفال آمریکا از فرد‌‌‌‌‌ا تا 21 اسفند‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ر بیمارستان شهید‌‌‌‌‌ لواسانی تأمین اجتماعی تهران به‌ طور رایگان کود‌‌‌‌‌کانی که نیاز به عمل قلب د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌ را جراحی می‌کنند‌‌‌.‌‌ لطفا اگر کود‌‌‌‌‌ک بیماری را می‌شناسید‌‌‌‌‌ معرفی کنید‌‌‌.‌‌» را در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های مجازی خود دست به دست می‌کنند غافل از اینکه هنوز خبری از حضور مجدد این تیم درمانی به کشور در دست نیست.

دکتر سعید سید علی اکبر، معاون درمان بیمارستان شهید لواسانی با تایید کذب بودن خبر جراحی رایگان اطفال در بیمارستان در این مورد به خبرنگار آنا می‌گوید: تاکنون چنین برنامه‌ای برای جراحی رایگان کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در بیمارستان شهید لواسانی در نظر گرفته نشده است و فقط سال گذشته این تیم جراحی در بیمارستان ما حضور داشتند و دوره قبل نیز در بیمارستان طبی کودکان و بیمارستان مدرس به درمان رایگان پرداختند.

وی می‌افزاید: همچنین سال گذشته نیز این تیم بین المللی جراحی به مدت 10 روز در ایران حضور داشتند در حالی که در پیام کذبی که این روزها در دست مردم بازنشر می‌شود عنوان شده تیم پزشکی از آبان تا اسفند در ایران عمل جراحی انجام می‌دهند.

هجوم به بیمارستان لواسانی

متاسفانه انتشار این خبر کذب بسیاری از بیماران و خانواده‌های آنان را از سراسر کشور راهی بیمارستان شهید لواسانی کرده است به طوری که حسین خزائی، مد‌‌‌‌‌یر روابط عمومی بیمارستان شهید‌‌‌‌‌ لواسانی می‌گوید: متاسفانه پس از انتشار این خبر نادرست و بی اساس برخی از خانواده‌های بیماران از استان‌های مختلف به تهران آمده‌اند و حتی یکی از بیماران نوبت عمل فرزندش در بیمارستان قلب شهید رجایی را لغو کرده بود زیرا تصور می‌کرد در این بیمارستان می‌تواند کودکش را به رایگان جراحی کند.

او ادامه می‌دهد: انتشار این اخبار نادرست مشکلات بسیاری برای بیمارستان و خانواده‌ها به همراه دارد زیرا چطور می‌توانیم به پدر و مادری که با یک کودک بیمار از یک شهرستان دور افتاده به تهران آمده‌اند بگوییم پذیرش نداریم و نمی‌توانیم فرزندشان را عمل کنیم در حالی که بسیاری از این خانواده‌ها از قشر نیازمند و محروم هستند و حتی محلی برای اقامت در تهران ندارند.

خزائی می‌افزاید: پس از انتشار این خبر جمعیت بسیاری در بیمارستان حاضر شدند این درحالیست که در این بیمارستان 300 تختخوابی تنها 10 تخت آن برای آنژیوگرافی در نظر گرفته شده است و به همین منظور بیماران از ماه‌های قبل نوبت می‌گیرند.

ناامیدی و یأس نتیجه اخبار نادرست!

او به تجربه سال گذشته این بیمارستان برای جراحی رایگان کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته طی یک فراخوان سراسری و با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی اولویت‌بندی برای جراحی کودکان صورت گرفت و پس از چند ماه برنامه ریزی دقیق عمل جراحی صورت گرفت در حالی که امروز بدون انتشار هیچ فراخوانی انبوهی از بیماران قلبی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که وضعیت بیمارستان را بحرانی کرده است همچنین متقاعد کردن خانواده‌ها مبنی بر کذب بودن خبر نیز دشوار است.

این مقام مسئول در بیمارستان شهید لواسانی تامین اجتماعی از مردم خواست از باز نشر اخبار کذب خودداری کنند زیرا این کار هزینه‌های روحی و مالی بسیاری برای زخانواده‌های بیماران و بیمارستان در پی دارد به طوری که بسیاری از مراجعان به بیمارستان با ناامیدی و یاس از تهران خارج می‌شوند و این موصوع تبعات بسیاری به همراه دارد.

براساس این گزارش، با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برخی از مردم ناآگاه و بی اطلاع با نیت خیر اخبار نادرست و کذبی را در این فضا بازنشر می‌دهند که ناامیدی و سرخوردگی بیمار و هزینه‌های مالی برای خانواده را به همراه دارد البته این اولین بار نیست که شاهد انتشار چنین خبرهایی در فضای مجازی هستیم بلکه پیشتر نیز اخباری مبنی بر درمان صد در صد سرطان در یکی از بیمارستان‌های خصوصی شهر تهران منتشر شد که بازهم مشکلات بسیاری را برای بیمارستان و بیمار رقم زد.

متاسفانه انتشار شایعات در فضای مجازی به خصوص در حوزه بهداشت و درمان چندسالی است که فراگیر شده به طوری که هراز گاهی خبری می‌رسد مبنی اینکه خرمای وارداتی حاوی سموم کشنده است و ایدز از طریق تست قند خون یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی منتقل می‌شود در حالی که این اخبار کذب است و مردم باید تا اطلاع از صحت اخبار از ارسال خبر برای افراد و گروه‌های دیگر خودداری کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار 10 مهر 1396، کد مطلب: 288820 : www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین