پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶
سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح جزییات بودجه 95 نظام سلامت، با اشاره به تاثیر اجرایی شدن برجام در حوزه بهداشت و درمان گفت: با اجرای برجام قیمت‌های انتقال داروهای خارجی اصلاح می‌شود و این اصلاح قیمت شامل داروهایی است که از اکنون به بعد وارد کشور می‌شوند.

شعار سال:دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی در حوزه سلامت گفت: همایش سرمایه‌گذاری خارجی مهم‌ترین بحثی است که این هفته داریم. با توجه به عقب ماندگی‌های جدی در بحث‌های تاسیساتی و زیربنایی و محدودیت‌های بودجه‌ای در حوزه سلامت، باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم تا کمبودهای این حوزه را برطرف کنیم.

*نمی‌توانیم تجمع در برابر وزارت بهداشت را قبول کنیم

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تجمع اعتراض آمیز رادیولوژیست‌ها در برابر وزارت بهداشت، گفت: برای هرگونه اعتراض در داخل وزارت بهداشت سیستم و سلسله مراتب خاصی پیش بینی شده است. تجمع به این معنی که در جلوی وزارت بهداشت و با تجمع مذاکرات را پیش بریم جزو مواردی است که برایمان قابل قبول نیست.طی بخشنامه‌ای اعلام کردیم که فوق تخصص‌های پریناتولوژی که حدود 60 نفر هستند و باید سلامت جنین را مشخص کنند، می‌توانند سونوگرافی انجام دهند و این موضوع باعث تجمع رادیولوژیست‌ها شد. بالاخره دستگاه‌های نظارتی و امنیتی نیز وظایف خود را دارند و مطابق قانون با این افراد برخورد می‌کنند.

حریرچی با بیان اینکه هدف اصلی در نظام سلامت تامین سلامت مردم است، گفت: با توجه به اینکه ما با کمبود رادیولوژیست مواجهیم و توزیع آن نیز در کشور مشکل دارد، نمی‌توانیم انحصارهای خاصی در آن ایجاد کنیم. در دنیا اکثر سونوگرافی‌ها از سوی رشته‌ها و کارشناسانی انجام می‌شود که قدرت کارشناسی دارند و رادیولوژیست‌ها کارهای بسیار جدی را انجام می‌دهند. بنابراین باید مصالح کل مردم را در نظر بگیرم نه ملاحظات اقتصادی را.

وی با بیان اینکه در برخی تجمعات افراد از قبل مجوز قانونی برای تجمع می‌گرفتند، گفت:البته در وزارت بهداشت به هیچ وجه با تجمع تصمیم گیری نمی‌شود، اما ادعا نداریم که معصوم هستیم. بنابراین گوش‌مان برای شنیدن نظرات کارشناسی و آن هم در جلسات کارشناسی باز است.در زمینه تجمع رادیولوژیست‌ها باید بگویم برخی از این دوستان با شخص وزیر جلسه داشتند.

حریرچی درباره شایعاتی مبنی بر دستگیری 20 نفر از رادیولوژیست‌هایی که در مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده بودند، گفت:‌ در این زمینه اطلاع دقیقی نداریم، اما اینکه کسی چندین ساعت بازداشت بوده و دستگیر شده را تایید نمی‌کنیم.

*اولین دستاورد برجام در سلامت به ثمر نشست

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال درباره برنامه‌های وزارت بهداشت بعد از برجام و تاثیرات اجرای برجام بر حوزه بهداشت و درمان کشور گفت: وزارت بهداشت از مدت‌ها پیش برای بعد از برجام برنامه‌ریزی‌های خاص خود را انجام داده بود. در گذشته حدود 3.5 الی 10 درصد در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی به عنوان هزینه انتقال ارز پرداخت می‌کردیم. حال اولین دستاورد و اولین قدم این بود که این هزینه اضافی که به مردم و ارائه کنندگان خدمت تحمیل می‌شد، برداشته شده است.

وی افزود: در زمینه سرمایه‌گذاری نیز کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی تمایل دارند که در این حوزه در کشور سرمایه‌گذاری کنند و حتی اعلام کردند که تا پنج میلیارد دلار هم حاضر به سرمایه‌گذاری هستند. این کشورها در یک سال گذشته بررسی‌های خود را انجام داده‌اند و اکنون با اجرای برجام راه برای این موضوعات باز است.

حریرچی با بیان اینکه تاثیرات برجام در حوزه بهداشت و درمان دو قسمت عمده دارد، گفت:‌ اولین قسمت اینکه اجرای برجام تسهیلاتی را برای وزارت بهداشت به دنبال دارد و دومین تاثیر آن این است که فضای مالی مثبتی که برای کل دولت ایجاد می‌کند و بهبودی که در رونق و رشد اقتصادی ایجاد می‌کند، برای حوزه سلامت نیز می‌تواند بسیار راهگشا باشد. به این صورت که هم درصدی که به حوزه بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد افزایش پیدا کند و هم با افزایش درآمد دولت و رشد اقتصادی، رقم خالص افزایش یابد.

*تحول سلامت با قوت ادامه می‌یابد

حریرچی در همین زمینه گفت: اخیرا نگرانی درباره کاهش شدید قیمت نفت به وجود آمده بود و گفته می‌شد که ممکن است طرح تحول نظام سلامت متوقف شود، اما حال با اجرای برجام این نگرانی‌ها از بین می‌رود و با توجه به تاکید شخص رئیس جمهور این طرح با قوت ادامه یافته و دستاوردهای نظام سلامت حفظ می‌شود.

*برنامه‌ریزی وسیع برای خدمات دندانپزشکی در 95

وی با بیان اینکه اقدامات دیگری نیز در این حوزه بعد از برجام و در زمان بندی خاص انجام خواهد شد، گفت: یکی از اقدامات مهمی که شروع کرده‌ایم در زمینه خدمات مربوط به دندانپزشکی بود. به این صورت که بسته بهداشتی و پیشگیری آن تا آخر سال تکمیل می‌شود و برای سال آینده ارائه وسیع خدمات دندانپزشکی را در نظر داریم. بنابراین با گشایش اقتصادی برای دولت و ملت هم سهم بودجه‌ای بهداشت و درمان و هم رقم خالص آن افزایش می‌یابد و امیدواریم شاهد قدم‌های مثبت در این زمینه باشیم.

*قیمت داروهای خارجی اصلاح می‌شود

حریرچی در زمینه چگونگی اصلاح قیمت داروها بعد از برجام با بیان اینکه قیمت‌های انتقال داروهای خارجی اصلاح می‌شود، گفت: البته این به معنای این نیست که قیمت داروها از فردا اصلاح شود، بلکه این اتفاق برای داروهایی که از الان به بعد به کشور می‌آیند می‌افتد.

وی افزود: در شرایط تحریم با اقدامات مدیریتی توانستیم قیمت بسیاری از داروها را کاهش دهیم، اما نمی‌توانیم درباره همه داروها یا یک داروی خاص صحبت کنیم و قیمت دارو به قیمت جهانی وابسته است. تا آنجایی که توانسته‌ایم قیمت دارو را کاهش دادیم و امیدواریم بیش از این نیز کاهش یابد.

*رشد 10 درصدی بودجه وزارت بهداشت در سال 95

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بودجه وزارت بهداشت در سال 95 گفت: با توجه به سیاست‌های دولت، بودجه وزارت بهداشت برای سال 95 طوری طراحی شده که وزارت بهداشت بتواند دستاوردهایی را که حاصل کرده، تثبیت کند. مثلابرای برنامه پزشک خانواده بودجه لازم دیده شده است.

وی با بیان اینکه بودجه وزارتخانه‌ها خارج از بودجه شرکت‌هاست، گفت: ما یک بودجه جاری داریم که شامل سه جزء درآمدهای عمومی، درآمدهای اختصاصی و تملک دارایی و بودجه‌های عمرانی است که هر کدام از اینها نیز اجزای مختلفی دارند؛ مثلا بودجه‌ای که از درآمد عمومی حاصل می‌شود شامل قسمت‌هایی مانند درآمد عمومی، بودجه کل دولت، مالیات‌ها و غیره است. همچنین بودجه درآمد اختصاصی نیز شامل هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و غیره است. حال آنچه که از بودجه حاصل از فروش نفت و مالیات حاصل می‌شود در سال 95 نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته و تقریبا منطبق با افزایش بودجه سایر دستگاه‌هاست. این در حالی است که در سال 94 نسبت به سال 93 رشد بودجه وزارت بهداشت از بودجه سایر دستگاه‌ها پایین‌تر بود و این افزایش اتفاق خوبی برای وزارت بهداشت است.

حریرچی همچنین گفت: در مجموع دربودجه امسال میزان رشد اعتبارات حاصل از هدفمندی و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده حدود چهار درصد است. البته میزان بودجه هدفمندی ثابت مانده و همان 4800 میلیارد است.

وی از افزایش میزان بودجه از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: اقدام مبارکی که دولت انجام داد این بود که در سال 94 از محل یک درصد ارزش افزوده 3000 میلیارد تومان به وزارت بهداشت داده شد؛ این درحالیست که امسال دولت این میزان را به 4000 میلیارد تومان افزایش داده است. همچنین تغییری که رخ داده این است که در سال 94 از 3000 میلیاردی که از محل ارزش افزوده برای وزارت بهداشت قرار داده شد 2000 میلیارد آن جاری و 1000 میلیارد آن به بخش عمرانی اختصاص داده شده بود، اما امسال از 4000 هزار میلیارد این محل، 3000 میلیارد برای قسمت عمرانی و 1000 میلیارد برای هزینه‌های جاری قرار داده شده است.

حریرچی همچنین درباره بودجه طرح تحول سلامت نیز گفت: بودجه هدفمندی یارانه‌ها که 4800 میلیارد تومان بود 100درصد به طرح تحول سلامت اختصاص دارد و بودجه یک درصد ارزش افزوده نیز در حوزه بهداشت و طرح تحول برای پوشش 23 میلیون روستایی، پنج میلیون افراد شهرهای زیر 20 هزار نفر به کار برده شد.

*رشد کم بودجه بیمه‌ها از مهم‌ترین نگرانی‌های وزارت بهداشت

حریرچی همچنین گفت: مهمترین نگرانی ما برای سال 95 رشد کمی است که بودجه بیمه‌ها با آن مواجه است. در حال حاضر بودجه بیمه‌ها به جز سازمان تامین اجتماعی 12 درصد رشد داشته است که با توجه به کسری‌هایی که امسال بیمه‌ها با آن مواجه بودند و عقب ماندگی شدیدی که در پرداخت مطالبات دارند، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

وی افزود: مجموع بیمارستان‌های دولتی به صورت ماهانه 1000 تا 1200 میلیارد تومان صورتحساب به چهار بیمه اصلی ارائه می‌دهند که این موضوع با توجه به تاخیر هشت ماهه‌ای که در پرداخت مطالبات ایجاد شده، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

*آخرین وضعیت مطالبات بیمارستان‌ها از بیمه‌ها

حریرچی درباره آخرین وضعیت مطالبات وزارت بهداشت از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: در حال حاضر از اسناد ارسالی به چهار بیمه اصلی به میزان 5600 میلیارد تومان طلب داریم و همچنین 9000 میلیارد برای مطالباتی است که هنوز اسنادش ارسال نشده است. میزان پرداختی که بیمه‌ها از اسناد ارسالی سال 94 داشته‌اند، 1864 میلیارد بوده است.

حریرچی در ادامه درباره وضعیت تخصیص بودجه‌های سال94 گفت: با توجه به مشکلاتی که وجود داشته از ابتدای سال با دولت تفاهمات مختلفی را منعقد کرده‌ایم و دولت بر اساس این تفاهمات اقداماتش را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های دولت را درک می‌کنیم، گفت: بودجه دانشگاه‌ها که مستقیما خدمات را ارائه می‌دهند به صورت 100 درصد تخصیص داده شده؛ یعنی دولت 9 دوازدهم بودجه آنها را داده است. همچنین در برخی ردیف‌ها از 90 درصد تا 85 درصد تخصیص وجود دارد. دانشگاه‌های ما تا آخر آذرماه 70 درصد اعتبارات‌شان را دریافت کرده بودند. البته تخصیص بودجه‌های عمرانی خوب نیست.

وی با بیان اینکه تخصیص بودجه هدفمندی کمتر بوده است، گفت: در این زمینه دولت به طور موقت از سایر بودجه‌ها و منابع کمک کرده است و امیدواریم با توجه به تاکیدات رئیس جمهور این تخصیص‌ها طی دو ماه آینده انجام شود.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت درمان بعد از تحریم‌ها گفت: ما معتقدیم که با بهبود شرایط اقتصادی دولت و ملت فضای مالی بهتری ایجاد می‌شود. البته سیاست دولت و وزارت بهداشت کاهش پرداخت از جیب مردم است، اما این به معنای ارزان شدن خدمات نیست. بلکه باید قیمت تمام شده لحاظ شود تا واحد تولید کننده خدمت بتواند اقتصادی کار کند و در عین حال پرداختی از جیب مردم نیز کاهش یابد.

*اتفاقات جدید در درمان مصدومان حوادث ترافیکی

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت پوشش خدمات درمانی به حوادث ترافیکی گفت: برای حوادث ترافیکی سیستم جدیدی ایجاد کرده‌ایم و دو اتفاق مهم در این زمینه رخ داد؛ اول اینکه در گذشته بودجه حوادث ترافیکی مستقیما وارد وزارت بهداشت نمی‌شد و به سازمان‌های بیمه گر می‌رفت، اما با مصوبه‌ای که انجام شد از این پس این بودجه جدا می‌شود و آنچه که ما برای بیمارستان‌های تحت پوشش خودمان انجام می‌دهیم، روش شبه بیمه‌ای است که به محض وصول مبالغ این رسیدگی انجام می‌شود. البته نکته مهم این است که بودجه حوادث ترافیکی دچار کمبود جدی نیست.

*مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار درباره آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا گفت: ارتباط میان آلودگی و میزان مرگ و میر بحث پیچیده‌ای است اما کسی که بر اثر آلودگی هوا بستری می‌شود، ویژگی‌های دیگری چون سن بالا یا سن خیلی پایین یا بیماری زمینه‌ای دارد. آنچه که در این موارد استفاده می‌شود، سری زمانی است. ما امسال نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته با افزایش مراجعه و مرگ و میر مواجه نبوده‌ایم. اما امیدواریم یک عزم ملی برای کاهش آلودگی هوا ایجاد شود.

*هزینه‌های دندانپزشکی مردم را تحت فشار قرار داده است

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت خدمات دندانپزشکی و هزینه‌های آن در کشور گفت: واقعیت این است که موضوع دندانپزشکی از مسائلی است که مردم را از نظر مالی تحت فشار قرار داده است. در حال حاضر در شهرهای بزرگ کشور 25 درصد از هزینه‌های مردم در حوزه سلامت برای خدمات دندانپزشکی صرف می‌شود و 75 درصد آن در سایر بخش‌ها. ضمن اینکه ما در افراد بالغ نیز می‌بینیم که شاخص تعداد دندان‌های پوسیده، کشیده شده و پر شده از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. متاسفانه تعرفه مناسبی هم در این زمینه وجود ندارد و ارائه خدمت توسط بخش عمومی نیز بسیار محدود است.

وی با بیان اینکه برای حل این معضل دو روش را به کار می‌بریم، گفت: روش اول بحث پیشگیری و بهداشت است؛ زیرا دندان در بیش از 90 درصد موارد با رعایت بهداشت قابل پیشگیری است. در این زمینه قدم مهمی برداشتیم؛ به طوری که تا پایان سال کل دانش آموزان ابتدایی را تحت پوشش ارائه خدمات بهداشتی قرار می‌دهیم.

وی افزود: در عین حال تعدادی از مردم اکنون مشکل دندان دارند و دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند. بر همین اساس بسته‌ای چند لایه طراحی شده است. به این صورت که اول بخش دولتی یونیت‌های دندانپزشکی در حوزه بهداشت را در بسته‌های هزارتایی وارد مدار کند و همچنین در دانشکده‌های دندانپزشکی و تعدادی از بیمارستان‌های دولتی نیز خدمات دندانپزشکی ارائه شود. البته نگاه ما این است که 50 درصد خدمات دندانپزشکی با قیمت خصوصی و 50 درصد آن با قیمت تعرفه دولتی ارائه شود. مثلا ممکن است بخشی از خدمات بخش خصوصی را برای بخش دولتی به صورت خرید خدمت دریافت کنیم. یعنی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بخش دولتی خدمات را با قیمت دولتی و با ارائه سوبسید تنظیم کنیم.

حریرچی از اعلام تعرفه خدمات دندانپزشکی و ارزش‌های نسبی آن برای بخش خصوصی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امیدواریم با همکاری خود دندانپزشکان بتوانیم به وسیله این بسته‌ها خدماتی را در شان مردم ارائه دهیم.

*منع توزیع یک داروی خاص آرژانتینی در کشور

قائم مقام وزیر بهداشت در پایان درباره وجود یک داروی آرژانتینی با برچسب ایرانی در بازار گفت: موضوع این دارو این است که این یک داروی خاص برای یک بیماری خاص است و حدود شش الی هفت سال قبل مجوز ورود به آن داده شده، البته مجوز واردات آن مشروط بر تولید این دارو در داخل بوده است که شرکت مورد نظر نتوانسته در موعد مقرر تولید داخل دارو را انجام دهد، بنابراین توزیع این دارو منع شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار 28 دي 1394 ، کد مطلب: 94102816646: www. isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین