پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
توافق هسته ای ایران و غرب موجب شد برخی این احتمال را مطرح کنند که چه بسا عرب های خلیج فارس که از این توافق ناراضی هستند به اسرائیل نزدیک شوند به ویژه اینکه ایران از این پس قوی تر از قبل ظاهر خواهد شد.

شعارسال: به نقل از روزنامه الیوم السابع، توافق هسته ای ایران و غرب و آغاز لغو تحریم ها علیه تهران، موجب شد برخی پیش بینی کنند که عرب های خلیج فارس و اسرائیل در دشمنی مشترک با ایران به یکدیگر نزدیک شوند به ویژه اینکه ایران در سایه تحریم های شدید نیز توانست به خوبی در منطقه حضور خود را حفظ کند.

*پس از توافق ایران و غرب منطقه به چه سمتی می‌رود؟

با آغاز اجرای توافق هسته ای بین ایران و شش کشور بزرگ جهان که به موجب آن تحریم های ایران لغو می شود، این سوال مهم مطرح است: اوضاع منطقه چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد؟ و چگونه با ایران جدید تعامل خواهیم داشت؟

سوال دیگر اینکه آیا در مقابل کاهش روز افزون نقش کشورهای عربی به دنبال بزرگنمایی نقش ایران هستیم؟

این سوال ها ذهن کسانی را مشغول کرده است که در نظر دارند با چشمانی باز وارد آینده شوند و به خوبی می دانند که روزهای آینده به هیچ وجه مانند گذشته نخواهد بود.

*ادامه دشمنی غرب با ایران

به عبارت دیگر اعتقاد به اینکه غرب همچنان مانند روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 دشمن ایران باقی خواهد ماند، توهم بزرگی خواهد بود.

اکنون غرب و ایران بر اساس مجموعه منافع متقابل به یکدیگر نیاز دارند به اضافه اینکه تهران توانست در سال های گذشته موجودیت منطقه ای خود را از طریق حضور در عراق، لبنان و سوریه و نیز یمن به اثبات برساند.

*ایران پس از لغو تحریم ها قدرت بیشتری می گیرد

نکته قابل ملاحظه اینکه اگر ایران توانست در اوج تحریم های بین المللی مانند بافنده ماهر فرش که هر گره را در پس گره ای دیگر رج می زند چنین حضوری را برای خود به اثبات برساند، تصور کنید پس از لغو تحریم ها و آزاد شدن دهها میلیارد دلار بلوکه شده چه خواهد کرد زیرا بی تردید این وضعیت با شکوفایی اقتصادی آن همراه خواهد شد.

*احتمال عقب گرد غرب در روابط خود با عرب های خلیج فارس

برداشت برخی کارشناسان از این وضعیت و تحولات جاری این است که روزهای آینده با عقب گرد غرب در قبال کشورهای عربی خلیج فارس همراه خواهد بود و این پیش بینی بر این اساس است که این کشورها به مثابه اهرم قوی غرب در برخورد تند آن با ایران بودند و این اهرم امروز با یک ابزار دیگر که همان اسرائیل است همراه شده است بنابراین دشمنی غرب با ایران در گروی اراده عربهای خلیج فارس و اسرائیل قرار دارد.

این برداشت می تواند این تفسیر را به دنبال داشته باشد که لغو تحریم های ضد ایرانی بدون موافقت کشورهای عربی خلیج فارس و اسرائیل به این معنی است که غرب در مسیر جایگزین کردن متحدان خود در منطقه قرار گرفته است.

*تعامل غرب و ایران با در نظر گرفتن مصالح خود

البته چه بسا این برداشت شتاب زده باشد زیرا غرب از عرب های خلیج فارس دست برنخواهد داشت و ناگفته پیداست که اسرائیل را نیز رها نخواهد کرد، بنابراین می توان گفت که غرب به ایران و به طور کلی منطقه از زاویه منافع خاص خود می نگرد همانطور که سمت و سوی نگاه ایران نیز با در نظر گرفتن از منافع خاص خود تعیین می شود.

*رقابت غربی ها برای عقد قراردادهای تجاری با ایران

شاید پیگیری سفر مسئولان اقتصادی آلمان، انگلیس و فرانسه و سایر کشورهای غربی به ایران مهر تاییدی بر نظر بالا باشد زیرا هر یک از این کشورها برای عقد قراردادهای تجاری و صنتعی و نیز سرمایه گذاری در ایران با یکدیگر رقابت دارند تا به محض لغو تحریم ها این قراردادها را اجرایی کنند.

در این شرایط سوال های دیگری نیز مطرح است و پیش از همه اینکه: آیا کشورهای عربی و قبل از همه مصر آماده مرحله جدید هستند؟

پاسخ ما به این سوال مهم چیست؟ آیا باید اجازه دهیم غرب به تنهایی از اوضاع کنونی بهره مند شود؟

اکنون نمی توان به یقین گفت که چه بسا روابط عرب ها با ایران به طور فراگیر نزدیک شود. علاوه بر این چیزی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان گفت پرونده های داغ و پرتنش منطقه در سوریه، عراق، لبنان، یمن و لیبی بر اساس توافق بین المللی و منطقه ای با حضور ایران در مسیر حل و فصل قرار گرفته است.

به عبارت دیگر تمام آنچه در این خصوص شاهدیم اینکه روند امور درچارچوب غالب و مغلوب در حرکت است از همین رو اوضاع همچنان متشنج بوده و تنش نیز به حال خود باقی است و در هر حال این غرب و اسرائیل هستند که اوضاع را به نفع خود پیش می برند.

*سناریوی سیاه نزدیک شدن روابط عرب ها و اسرائیل

بدترین سناریوها در وضعیت جدید باور واعتقاد برخی به این است که نگرانی عرب های خلیج فارس از نزدیک شدن روابط غرب و ایران چه بسا موجب شود این کشورها به اسرائیل نزدیک شوند.

این باور برگرفته از این اصل است که هر دو طرف در دیدگاه خصمانه علیه ایران با یکدیگر متفق هستند هر چند میزان دشمنی هر یک از آنان در قبال ایران متفاوت است. در نهایت سوال آخر این است که آیا روابط عرب های خلیج فارس و اسرائیل به هم نزدیک خواهد شد؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 30دی1394، کدخبر: 976135: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین