پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام باید در اقتصاد کشور، اشتغالزایی و زندگی مردم لمس شود، گفت: آنچه می توانیم با اطمینان به مردم بگوییم این است که به تدریج آثار مثبت لغو تحریم های ظالمانه در اقتصاد کشور مشاهده خواهد شد و با فعال شدن بخش تولید و سرمایه گذاری، مشکل اشتغال کشور نیز به مرور مرتفع خواهد شد.

شعار سال: اسحاق جهانگیری پیش از ظهر دوشنبه در نشست مدیران ارشد صنعت نفت که با محوریت اقتصاد مقاومتی برگزار شد، اظهار داشت: وزارت نفت بیشترین فشارها را در دوران تحریم تحمل کرد و خوشبختانه توانست با سربلندی از این دوران سخت عبور کرده و کارهای بزرگی برای توسعه ی صنعت نفت کشور انجام دهد.

وی ادامه داد: وزارت نفت باید پس از لغو تحریم ها و در دوران جدید خود را آماده ی کارهای مهم و بزرگ کند و برنامه های خود را برای سرمایه گذاری جهت توسعه ی صنعت نفت و گاز کشور به اجرا برساند.

معاون اول رییس جمهور از توافق هسته ای و برجام بعنوان دستاوردی بزرگ و یکی از مهمترین وعده های رییس جمهور به ملت یاد کرد و افزود: علی رغم همه ی بدبینی های داخلی و خارجی و با وجود کارشکنی های دشمنان ملت ایران، با ، حمایت های کامل رهبر معظم انقلاب، مدیریت شجاعانه و مدبرانه رییس جمهور، همت تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌ای و استقامت ملت ایران، سرانجام توافق هسته ای به نتیجه رسید و برجام وارد مرحله ی اجرا شد.

جهانگیری افزود: بسیاری افراد با وجود برجام، در اجرای این توافق تردید ایجاد می کردند و معتقد بودند که امکان ندارد برجام به مرحله ی اجرا برسد اما امروز باید به ملت ایران برای این اتفاق مهم تبریک بگوییم چرا که این اتفاق نتیجه ی صبوری ملت ایران در مقابل فشارها و سختی هایی بود که تحمل کرد.

وی با بیان اینکه صنعت نفت کشور فقط تامین کننده ی منابع مالی نیست، گفت: بخش نفت در حقیقت محور اصلی توسعه ی کشور است و اگر تاکنون توسعه ی اقتصادی کشور نتوانسته حول محور نفت شکل بگیرد به دلیل ضعف در برنامه ریزی ها بوده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: در برنامه ی ششم توسعه برای سرمایه گذاری در صنعت نفت، برنامه ریزی وسیعی انجام شده و این یعنی همه ی فعالان اقتصادی و صنعتی و شرکت های بزرگ، فرصتی طلایی پیش روی خود دارند تا بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

جهانگیری با اشاره به جایگاه پراهمیت صنعت نفت در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: اهمیت این حوزه به اندازه ای است که هرگاه دشمنان قصد داشتند کشور را تحت فشار قرار دهند، یکی از بخش هایی که مورد هدف قرار داده اند، صنعت نفت کشور بوده است.

وی مجموعه ی مدیران صنعت نفت را مدیرانی توانمند و با تجربه توصیف کرد و اظهار داشت: مهندس زنگنه مدیری است که سابقه ای دیرینه در مدیریت اقتصادی کشور دارد و امروز سرمایه ای بی بدیل برای اقتصاد کشور و به خصوص صنعت نفت کشور محسوب می شود.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: متاسفانه برخی مخالفین، آگاهانه یا ناآگاهانه تلاش می کنند با ایجاد تردید در برنامه های وزارت نفت، مدیران این بخش را از تصمیم گیری های بزرگ باز دارند اما انتظاری که از مدیران صنعت نفت کشور داریم این است که بدون توجه به تردید افکنی برخی افراد، در دوره ی جدید تصمیمات مهم و جدی اتخاذ کنند.

جهانگیری ادامه داد: البته طی کردن این مسیر بسیار دشوار است و کارهای بزرگ همواره نیازمند مدیران بزرگ است و خوشبختانه مدیران صنعت نفت کشور از این ویژگی برخوردار هستند.

وی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه پیرامون وضعیت پارس جنوبی تصریح کرد: وقتی مدیران کشور کاری انجام می دهند و یا تصمیم مهمی اتخاذ می کند، منتقدان زیادی پیدا می شوند و ایراداتی نسبت به کارهای انجام شده وارد می کنند اما متاسفانه هیچگاه کسانی که در دوره ی مدیریتی خود تصمیمات و کارهای لازم را انجام ندادند که باعث وارد شدن خسارت های زیادی به صنعت نفت کشور شده است، مورد بازخواست قرار نمی گیرند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در سالهای 83 و 84 فاصله ی ایران با قطر در برداشت از میادین مشترک گازی پارس جنوبی فاصله ای اندک بود، گفت: سال 92 و هنگامی که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، این فاصله افزایش زیادی یافته بود و میزان برداشت ایران 280 میلیون متر مکعب و کشور قطر حدود 580 میلیون متر مکعب گاز بود اما هیچکس در قبال این کوتاهی و منابع فراوانی که از دست ملت ایران رفته، مسئول و پاسخگو نیست.

جهانگیری ادامه داد: این موضوع در خصوص میدان گازی سلمان نیز صادق است و عده ای به دلایلی مانع فعال شدن این میدان شدند و نتیجه این شد که گاز این میدان به سمت کشور دیگر رفت و یا اینکه خارج شد و سوخت.

وی افزود: براساس گزارشات ارائه شده میزان گازی که در دولت گذشته به دلیل عدم فعالیت و مدیریت مناسب بر میادین گازی، از دست ملت ایران خارج شد حدود 7.5 میلیارد دلار است اما هیچ گاه راجع به این خسارت که به دلیل کوتاهی و عدم اقدام مناسب مدیران وقت به وجود آمده سوالی پرسیده نشده و کسی مورد بازخواست قرار نگرفته است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در دوران تحریم فقط موضوع فشار اقتصادی و عدم توسعه ی کشور مطرح نبود، گفت: برخی اتفاقات داخلی در دوران تحریم باعث وارد شدن فشارهای جدی به بخش های مهمی مثل بخش نفت شد. چه کسی تصور می کرد که فرد جوانی میلیاردها دلار پول نفت کشور را در اختیار بگیرد و یا وزارتخانه ی مهمی مثل نفت رقم بزرگی از منابع مالی خود را در قالب پول نقد به فردی بدهد تا در میان پیمانکاران توزیع کند و آن فرد نیز این منابع را با خود ببرد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در دوره ی گذشته عده ای مدعی شدند که می توانند در شرایط تحریم نفت را بفروشند و با این ادعا نفت زیادی دریافت کردند و یک دلار هم برنگرداندند. این کار چه آنجا که توسط فرد و چه آنجا که توسط یک نهاد انجام شد، آسیب زیادی به بخش نفت کشور وارد کرد و پاسخ نهاد مورد نظر این بود که چون خودمان به منابع مالی نیاز داشتیم، آن را هزینه کردیم و این در حالی است که هیچکس و حتی بالاترین مقام اجرایی کشور حق ندارد خارج از قانون حتی یک ریال هزینه کند.

وی در ادامه با اشاره به قراردادهای جدید نفتی که ازسوی وزارت نفت تدوین شده و در جلسه ی هیات وزیران به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: پیش نویس این قراردادها با درنظر گرفتن تجربیات گذشته و با توجه به نقاط ضعف و قوت و تجربیات سالهای قبل توسط وزارت نفت تدوین شد و پس از آن چندین مرحله کار کارشناسی انجام شد و دستگاه های مختلف نیز نظرات اصلاحی خود را مطرح کردند و سرانجام پس از بررسی های فراوان، این قراردادها در دولت به تصویب رسید.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته ممکن است هنوز هم نظرات و انتقاداتی نسبت به این قراردادها وجود داشته باشد که از همین جا اعلام می شود کسانی که نسبت به بندهای این قرارداد نظرات کارشناسی و منتقدانه ی سازنده دارند می توانند نظرات خود را به دولت ارسال کنند تا چنانچه این نظرات از نظر کارشناسان درست باشد، در قراردادهای مذکور لحاظ شود.

جهانگیری اضافه کرد: متاسفانه عده ای انگار نمی خواهند در این کشور کاری انجام شود و با الفاظ تند و انتقادهای نادرست راجع به مسئولین و مدیران بخش نفت کشور اظهار نظر می کنند که البته این رفتار بسیار ظالمانه است زیرا هنوز هیچ قراردادی منعقد نشده است و تازه دولت آن را تصویب کرده و قرار است به مجلس شورای اسلامی فرستاده شود تا بند بند آن با قوانین مطابقت داده شود.

وی خاطرنشان کرد: البته قراردادهای بخش نفت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و ملت ایران نیز نسبت به این موضوع حساسیت دارند اما با این وجود به دلیل اینکه عده ای می خواهند در هر شرایط نظرات مخالف داشته باشند، نباید کارهای مهم کشور را متوقف کنیم.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: اینکه دولت نجابت می کند و مسائل گذشته را بازگو نمی کند نباید باعث سوءاستفاده ی برخی افراد شود. البته برخی مسائل مربوط به دولت گذشته را که مطرح می کنیم مسائلی است که ابعاد تخلف آن بسیار گسترده است وگرنه موارد فراوان دیگر نیز وجود دارد که تاکنون مطرح نشده اما در زمان لازم به آن پرداخته خواهد شد.

جهانگیری گفت: در خصوص دکل های نفتی برای اینکه ضعف مدیریتی و عملکرد نامناسب خود را توجیه کنند، می گویند فلان کس که با عضو دولت اصلاحات نسبت دارد نیز در این جریان نقش داشته است اما این افراد باید به یاد داشته باشند که دولت همواره اعلام کرده است که هیچ خط قرمزی در برخورد با تخلفات وجود ندارد و از ابتدا اعلام کرده ایم که با هرگونه تخلف توسط هر کس که انجام شده باشد، برخورد خواهیم کرد. این افراد به جای اینکه از ملت عذرخواهی کنند تلاش می کنند با فشار بر مدیران کشور بر تخلفات خود سرپوش بگذارند.

وی با تاکید براینکه دولت از برنامه های وزارت نفت به طور جدی حمایت می کند، گفت: برنامه های این وزارتخانه بسیار پراهمیت است و قطعاً مقام معظم رهبری نیز با این برنامه ها موافق هستند البته مسئولان دولت خود پاسخگوی تصمیماتی هستند که اتخاذ می کنند و هیچگاه قصد ندارند بار این تصمیمات را بر دوش مقام بالاتر قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه ی سخنان خود با اشاره به اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی حتماً در دوران پساتحریم نیز در دستور کار دولت خواهد بود، تصریح کرد: دولت تلاش کرد برنامه ی ششم توسعه حتی الامکان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد و این در حالی است که می دانستیم تحریم ها در برنامه ی ششم لغو خواهد شد.

جهانگیری درون زایی و برون گرایی را از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: این دو رویکرد می تواند به طور کامل در بخش نفت متبلور شود بدین معنا که ظرفیت های مهندسی و صنعتی کشور در اختیار توسعه ی صنعت نفت قرار گیرد و فناوری های روز دنیا در بخش نفت نیز در توسعه ی صنعت نفت کشور به کار گرفته شود.

وی عدالت محوری را از دیگر رویکردهای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: براساس برنامه ی وزارت نفت تمامی روستاهای کشور تا پایان دولت تحت پوشش گاز رسانی قرار خواهند گرفت و علاوه بر این در بخش مردمی کردن اقتصاد نیز وزارت نفت آمادگی دارد آحاد مردم را در صنایع پایین دستی نفت مشارکت دهد.

معاون اول رییس جمهور یکی از تنگناهای مهم صنعت نفت کشور را تامین منابع مالی و محدودیت های بودجه ای عنوان و خاطرنشان کرد: بخش نفت کشور با 52 میلیارد دلار بدهی داخلی و سالانه 33 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه ی نقدی مواجه است و این یعنی شرکت های نفت و گاز که باید با نشاط و انرژی فعالیت کنند، ناچار هستند بخش زیادی از درآمدهای خود را برای این مطالبات پرداخت کنند و متاسفانه برخی از حساب های این وزارتخانه به دلیل این گونه بدهی های معوق از سالهای گذشته مسدود شده است.

جهانگیری خواستار تشکیل کمیته ای برای بررسی نحوه ی بازپرداخت 52 میلیارد دلار بدهی وزارت نفت شد و گفت: البته برای مجموعه ی صنعت نفت کشور پرداخت این بدهی در سالهای آینده کار سختی نیست اما در این شرایط که وزارت نفت برنامه های متعددی برای توسعه ی طرح های خود در دست اجرا دارد، این میزان بدهی می تواند مشکل ساز شود.

وی با تاکید براینکه فاز های مختلف پارس جنوبی باید تا پایان این دولت تکمیل شود، گفت: البته باید کمک کنیم تا منابع مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ی بزرگ ملی تامین شود.

معاون اول رییس جمهور در ادامه به صنعت پتروشیمی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی که یکی از مهمترین بخش های صنعتی کشور است نباید به بهانه ی خصوصی سازی دچار آسیب شود و اگرچه خصوصی سازی یک اصل مهم محسوب می شود که موظف بر اجرای درست آن هستیم اما اگر صنعت پتروشیمی کشور آسیب ببیند، این صنعت قادر نخواهد بود توسعه پیدا کند.

دکتر جهانگیری افزود: یکی از مهمترین محورها و اهداف اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی اقتصاد کشور در مقابل تکانه های خارجی است و در این میان جلوگیری از خام فروشی نقش مهمی دارد و صنعت پتروشیمی صنعتی است که می تواند مهمترین مواد معدنی کشور یعنی نفت و گاز را به محصول تبدیل کند.

وی ادامه داد: اگر صادرات ده میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در دوران تحریم نبود، وضعیت ارزی کشور با مشکلات زیادی مواجه می شد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به آزاد سازی بخشی از منابع بانک مرکزی ظرف هفته ی آینده گفت: بخشی از این منابع در اختیار صندوق توسعه ی ملی قرار خواهد گرفت و این صندوق باید با توجه به اولویت های خود، بخشی از این منابع را برای طرح های وزارت نفت اختصاص دهد چرا که شیرینی لغو تحریم ها در کارهای بزرگ وزارت نفت منعکس خواهد شد.

در این جلسه وزیر نفت نیز با تبریک عملیاتی شدن برجام و لغو تحریم های ستمگرانه علیه ملت ایران گفت: در دوران جدید بار سنگینی بر دوش وزارت نفت است و باید کارهای مهمی در این مقطع انجام دهد.

مهندس زنگنه در ادامه به گزارشی از برنامه های وزارت نفت برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه کرد و به تشریح روند گذشته و برنامه ی آتی توسعه ی بالادستی بخش نفت و نیازهای سرمایه گذاری در صنعت نفت کشور پرداخت.

در ادامه ی این نشست برخی از معاونین و مدیران ارشد وزارت نفت گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های این وزارتخانه در حوزه ی مسئولیت خود را ارائه کردند که فعالیت های توسعه ای با رویکرد اقتصاد مقاومتی، چشم انداز صنعت پتروشیمی در سالهای آینده، وضعیت پالایشگاه های نفتی و گازی کشور بخشی از این گزارش ها بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار 28 دي 1394 ، کد مطلب: 94102816665: www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین