پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه نتیجه دادگاه دوم شکایت ترکیه از ایران مشخص شد، گفت: بر این اساس قرار است قیمت گاز ایران بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از سال ۲۰۱۱ به مدت ۴ سال کاهش و جریمه آن به ترکیه پرداخت شود.

شعارسال : حمیدرضا عراقی در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت صادرات گاز ایران به پاکستان پس از لغو تحریم‌ها چه خواهد شد، گفت: قرارداد پاکستان جاری است و در دولت قبل برای کمک به پاکستانی‌ها به منظور صادرات گاز به این کشور داده شد اما هرگز عملیاتی نشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: پاکستانی‌ها نیز در این مدت به بهانه‌های مختلفی از جمله اینکه در شرایط تحریم نمی‌توانند به این قرارداد عمل کنند، اظهار کرد: اخیرا شنیده‌ام که گفته شده ما به گاز ایران نیاز داریم و قرار است یک خط لوله LNG احداث کنیم که فاصله این خط لوله تا مرز ایران بین ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر است و قرار است این خط لوله را به مرز ایران برسانند، از طرفی نیز ما باید خط لوله خود را تا مرز احداث کنیم و در صورت آمادگی صادرات گاز ما به پاکستان نیز صورت خواهد گرفت.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت صادرات گاز ایران به عراق تصریح کرد: ما قرارداد خود را با معاون وزیر نیروی عراق به منظور صادرات گاز به بصره منعقد کردیم و هم اکنون دو قرارداد صادرات گاز به عراق داریم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: امسال مشعل این خط لوله در شهر نفت‌شهر روشن می‌شود و از اردیبهشت یا خرداد سال آینده بخش اول این قرارداد که صادرات ۷ میلیون متر مکعبی گاز در مدت ۹ ماه است اجرایی می‌شود.

عراقی با اشاره به جزییات صادرات گاز ایران به عراق گفت: در سال دوم قرارداد باید ۱۴ میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر و در ۱۲ ماه بعدی نیز صادرات گاز به ۲۵ میلیون متر مکعب می‌رسد که از همان سال صادرات گاز در زمستان ۲۵ میلیون و در تابستان ۳۵ میلیون متر مکعب خواهد بود.

وی ادامه داد: این قرارداد ۶ ساله است و همان طور که گفتم حاضر هستیم، در سال ۹۵ این قرارداد را اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به صادرات گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: ما مذاکراتی نیز با این کشورها داشتیم، اما به دلیل تحریم اجرایی نشد که امیدواریم در دوران پساتحریم با توجه به اینکه صادرات به کشورهای همسایه مزیت دارد، بتوانیم این کار را انجام دهیم.

عراقی همچنین با اشاره به صادرات گاز به ترکیه گفت: سه روز قبل در اوج سرما این کشور از ایران درخواست افزایش صادرات گاز کرد که با اجازه شرکت ملی گاز ۲ میلیون متر مکعب گاز به صادرات خود اضافه کردیم که البته این کار فقط برای یک روز صورت گرفت و آنها نیز ۳۱ میلیون متر مکعب از ایران برداشت کردند.

وی درباره شکایت گازی ترکیه علیه ایران گفت: نتیجه این شکایت مشخص شد که باید ایران قیمت گاز خود را از سال ۲۰۱۱ به مدت ۴ سال بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

عراقی گفت: هنوز رقم مشخصی تعیین نشده و ما نیز به دنبال رایزنی با ترکیه هستیم تا این رقم مشخص شود.

وی گفت: ترکیه علیه ایران دو شکایت گازی مطرح کرد که شکایت اول درمورد عدم پایداری صادرات گاز به ترکیه بود که با استدلال‌های بسیار خوب توانستیم در این دادگاه پیروز شویم، اما در دادگاه دوم که به دلیل شکایت قیمت گاز صادراتی ایران مطرح شد، نتوانستیم در این دادگاه پیروز شویم، زیرا آنها استدلال می‌کردند اولا قیمت صادرات گاز به ترکیه از کشورهای دیگر پایین است در ثانی نیز قیمت گاز جهانی نیز کاهش پیدا کرده به همین دلیل ما در این دادگاه شکست خوردیم.

عراقی در ادامه با اشاره به مصرف گاز ۴۳ میلیون متر مکعبی روزانه مجتمع‌های پتروشیمی گفت: امسال ۳ میلیون متر مکعب گاز بیشتر به پتروشیمی‌ها دادیم که قیمت آن در سال ۹۴ در مورد خوراک ۳۳۴ تومان و سوخت نیز ۱۳۰ تومان بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: اما بر اساس فرمول جدیدی که توسط آقای جهانگیری ابلاغ شده است، قیمت گاز در سال ۹۵ برای مجتمع‌های پتروشیمی تغییر می‌کند، ولی هنوز رقم قطعی آن مشخص نیست که معاونت وزارت نفت در حال بررسی رقم قطعی خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمی است.

وی همچنین با اشاره به قیمت گاز نیروگاه‌ها گفت: قیمت گاز این بخش نیز ثابت و ۸۰ تومان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره وضعیت ساخت واحدهای مینی ال ان جی در کشور اظهار کرد: ساخت واحد مینی ال ان جی دو بخش عملیات اجرای و دانش فنی دارد که شرکت گاز در رابطه با دانش فنی با دانشگاه تهران انیستیتوی مینی ال ان جی را تشکیل داده و در آن هم از اساتید دانشگاه و هم از دانشجویان دوره‌های مختلف در آن استفاده کرده است که این به منظور بومی کردن فرایندهای دانش فنی بوده است.

عراقی ادامه داد: مینی ال ان جی فرایندهایی دارد که فقط مختص مینی ال ان جی نیست؛ مثلاً در این فرایندها بعضی تاسیسات است که اگر ساخت آن در ایران اتفاق بیافتد در پالایشگاه‌ها نیز قابل استفاده است.
وی با تاکید بر اینکه "شرکت ملی گاز از سرمایه‌گذاری در این پروژه پشیمان نشده است"، گفت: ما در این رابطه آگهی و فراخوان زده‌ایم و یک سری اعم از شرکت‌های خارجی و ایرانی آمده‌اند و ارزیابی اقتصادی شده‌اند و محل و زمان مشخص شده است. شرکت ملی گازی محلی را برای سرمایه‌گذاری به آن‌ها می‌دهد و در این پروژه هم شرکت‌های داخلی و هم خارجی می‌توانند حضور داشته باشند اما پیمانکار پروژه مشخص نشده است.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز، محل احداث این واحد در یکی از روستاهای شمالی کشور خواهد بود.
عراقی افزود: شرکت ملی گاز فعلا روی یک واحد LNG تمرکز کرده است و برای آن به دنبال سرمایه‌گذار است؛ با این حال کار پیچیدگی خاص خود را دارد، چراکه مصرف زمستان و تابستان خیلی متفاوت است و این طرح نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی دارد.

وی در ادامه درباره قطعی گازرسانی به برخی واحدهای پتروشیمی اظهار کرد: پتروشیمی‌هایی که پول شرکت ملی گاز را ندهند، گازشان قطع خواهد شد؛ چراکه شرکت این پول را می‌گیرد و به سازمان هدفمندی می‌دهد و این سازمان نیز از شرکت ملی گاز پولش را طلب می‌کند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز افزود: البته یک ابهامی در یک دوره از زمان در رابطه با بخشنامه‌ای برای پتروشیمی‌ ها پیش آمده بود که ما آن را در نظر نمی‌گیریم؛ با این حال پتروشیمی‌ها دارند به این موضوع که باید بدهی‌هایشان را پرداخت کنند، عادت می‌کنند.

عراقی همچنین در مورد درآمد سالیانه شرکت ملی گاز از محل فروش گاز عنوان کرد: شرکت گاز سالانه ۱۷۰ میلیارد متر مکعب در داخل کشور به ازای هر متر مکعب ۱۲۰ تومان گاز می‌فروشد که از این میزان از هر متر مکعب ۲۳ تومان آن به خود شرکت می‌رسد و بقیه متعلق به سازمان امور مالیاتی یا سازمان هدفمندی یارانه یا صندوق توسعه است و ما از محل مترمکعبی ۲۳ تومان هزینه‌های جاری خود را پرداخت می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه "مجموع درآمد شرکت ملی گاز از فروش در سال به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد"، افزود: از این میان حدود ۹ هزار میلیارد تومان آن متعلق به سازمان و سه هزار ملیارد تومان متعلق به سازمان مالیاتی و صندوق ملی توسعه است و در نهایت حدود پنج یا شش هزار میلیارد تومان به شرکت ملی گاز می‌رسد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز در ادامه درباره توافقات بین‌المللی این شرکت اظهار کرد: روسیه در ارتباط با صادرات گاز به ترکیه با شرکت گاز صحبتی نداشته است.

عراقی از امضای قرارداد همکاری با گازپروم خبرداد و گفت: ما با گازپروم یک قرارداد همکاری داریم، همانطور که با یکی از شرکت‌های فرانسوی در حال آماده کردن چنین قراردادی هستیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ گازی یک سری دانش دارند که می‌توانند آن را مبادله کنند؛ به این ترتیب موافقتنامه با گاز پروم در پنج کمیته کاری شامل سرمایه‌گذاری، تعمیرات، نگهداری، ذخیره‌سازی و پالایشگاهی به امضا رسیده است که هر کدام از این کمیته‌ها ۳۰ تا ۴۰ سرفصل دارند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی گاز پروم و ما این است که گازی را که در کشور داریم با بهترین روش اداره کنیم و با تکنولوژی جدید مدیریت خود را به‌روز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه "در تفاهم با گازپروم، بحث تشکیل شرکت مشترک مطرح نیست"، تصریح کرد: شرکت ملی گاز حق ایجاد شرکت مشترک ندارد مگر با مصوبه مجلس. این یک توافقنامه برای تبادل تجربیات است.
مدیر عامل شرکت ملی گاز همچنین درباره وضعیت خط نهم سراسری در کشور، اظهار کرد: در این زمینه جوادی - مدیرعامل شرکت ملی نفت - یک توافقنامه از طرف شرکت ملی گاز با سایپم ایتالیا امضا کرده است و این شرکت که خط دوم سراسری گاز در ایران را نیز کشیده، علاقه‌مند است وارد این طرح شود.
عراقی درباره شروط این توافقنامه نیز گفت: شروط قید شده در جزئیات این توافقنامه، استفاده از پیمانکاران ایرانی است و همچنین اینکه ما در ایران به توربوکمپروسور احتیاج نداریم و آن را در داخل تولید می‌کنیم. در واقع این شرکت باید آنچه که ما نداشته و به آن نیاز داریم را وارد کند.

وی در پایان درباره برنامه ورود به بازارهای اروپایی خاطرنشان کرد: مسأله ورود به بازار اروپا باید مورد بحث قرار گیرد. با شرایط فعلی ما هیچ راهی جز بالا بردن دانش فنی و تولید و صادرات نداریم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از تبریز بیدار ، تاریخ انتشار سه شنبه 13 بهمن 1394 ، کد مطلب : 1054478: www.tabrizebidar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین