پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
با استانداردهای ایزو بیشتر آشنا شوید.

شعار سال: استانداردهای ایزو هر پنج سال یک بار جهت اطمینان از مناسب و به روز بودن بازنگری می شوند. ویرایش جدید ایزو 9001 یعتی استاندارد ایزو 9001:2015 نسبت به نسخه قبلی از ساختار بهتری برخوردار بوده و به منظور تسهیل بیشتر استفاده از آن در ارتباط با سایر استانداردهای سیستم مدیریتی مورد بازنگری قرار گرفته است. برخی از تغییرات حاصل در ویرایش جدید ایزو 9001 یعنی ایزو 9001:2015 بدین شرح می باشد:

1- تغییرات تعاریف در متن: وارد کردن، حذف یا تغییر تعاریف از جمله تغییراتی است که در ویرایش جدید حاصل شده است. به طور مثال واژه محصول به سه بخش: خروجی، محصول و خدمات تقسیم شده است.

2- تغییر ساختار: شاید یکی از بزرگترین تفاوت های بین این دو ویرایش ساختار آن ها باشد. نسخه جدید به 10 بند افزایش پیدا کرده است:

۱ - دامنه کاربرد

۲- استانداردهای مرجع

۳- واژگان و تعاریف

۴- زمینه کاری سازمان

۵- رهبری

۶- طرح ریزی

۷ - پشتیبانی

۸- عملیات

۹- ارزیابی عملکرد

۱۰- بهبود

در ادامه هر یک از بندهای استاندارد ایزو 9001:2015 توضیح مختصری داده شده است:

بند 4- محیط سازمان:

جهت شناخت محیط سازمان، عوامل داخلی و خارجی مرتبط با اهداف و استراتژی سازمان و تاثیرات آن¬ها بر سیستم مدیریت کیفیت باید مورد توجه قرار گیرند.

بند 5- رهبری:

این بند به الزامات مرتبط با مدیریت ارشد، که می تواند یک شخص یا گروهی از افراد کنترل کننده سازمان باشد، می پردازد.

بند 6- طرح ریزی:

بخش اول این بند مربوط به شناسایی ریسک هایی است که می تواند بر توانایی سازمان برای تولید محصول و ارائه خدمات قابل قبول تاثیر بگذارد. سازمان باید اقداماتی را جهت کنترل ریسک ها و فرصت ها طرح ریزی کند.

بند 7- پشتیبانی:

این بند شامل الزامات تعیین شده توسط سازمان، تامین منابع مورد نیاز برای استقرار، اجرا، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت کیفیت، می باشد.

بند 8- عملیات:

سازمان باید طرح ها و فرآیندهایی را جهت برآورده ساختن الزامات مشتری و طراحی محصول و خدمات، ایجاد کند. بند هفت ویرایش 2008 معادل بند هشت این ویرایش می باشد.

بند 9- ارزیابی عملکرد:

این بند مربوط به الزامات پایش، اندازه گیری، تحلیل و ارزیابی می باشد.

بند 10- بهبود:

عدم انطباق های موجود یا آن دسته از عدم انطباق هایی که می تواند به وجود آید، باید شناسایی شده و با استفاده از اقدامات اصلاحی، تحت کنترل قرار گیرند. در این ویرایش بندی در خصوص اقدام پیشگیرانه وجود ندارد. الزامات مورد نیاز برای بهبود سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی آن، نیز می بایست توسعه داده شود.

تغییرات ایزو 9001:2015 نسبت به ایزو 9001:2008 :

اضافه شدن دو بند جدید در ایزو 9001:2015 به بند محیط سازمان:

این دو بند سازمان را ملزم به تعیین الزاماتی می کند که می تواند بر روی طرح ریزی سیستم مدیریت کیفیت و ارتقای سیستم تاثیر بگذارد.

4-1- شناخت سازمان و زمینه آن

4-2- شناخت نیازها و انتظارات طرف های ذینفع

تغییر در مستند سازی اطلاعات:

در ویرایش جدید بیشتر تاکید بر مستندسازی اطلاعات حیاتی و قابل استفاده در سازمان نسبت به روش های اجرایی و دستورالعمل ها شده است. واژه اطلاعات مستند جایگزین واژه های مستندات و سوابق شده است.

رهبری در سازمان

در ویرایش جدید استاندارد 9001 یعنی ایزو 9001:2015 تاکید زیادی بر رهبری و همسو کردن اهداف شده است و مدیریت ارشد نقش بیشتری در سیستم مدیریت خواهد داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مدیریت سرآمد ایرانیان، تاریخ انتشار 14 شهریور 94، کد مطلب: - ، www. msi.co.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین