پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۲۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تمدید خرید جریمه غیبت سربازی دربودجه ۹۷ به نظر ستادکل نیروهای مسلح و دولت در خصوص تاثیر آن در تقویت بنیه دفاعی بستگی دارد.

شعار سال: محمد مهدی مفتح درباره وضعیت جریمه خرید غیبت خدمت سربازی در بودجه 97 و احتمال تمدید آن گفت: چهار سال قبل پیشنهادی در بودجه آمد مبنی براینکه کسانی که غیبت زیادی در سربازی داشته اند، می توانند با پرداخت مبلغی به عنوان جریمه کارت معافیت از خدمت دریافت کنند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در همان زمان این موضوع موافقان و مخالفان زیادی داشت افزود: عده ای می گفتند که این افراد تخلف کرده اند و چرا باید به تعبیری به آن ها جایزه ای داده شود حتی اگر پول پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: با نظرمخالفان، شرطی برای این مشمولان به تصویب رسید و در نهایت مقرر شد که این افراد کارت پایان خدمت گرفته اما از برخی مزایای اجتماعی همچون ثبت نام در انتخابات شوراها محروم شوند که امسال نیز این شرط برداشته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی گفت: اصل استدلال برای موافقت با خرید جریمه غیبت سربازی این بود افرادی که مدت زیادی از خدمت سربازی آن ها گذشته و غیبت داشته اند، سن آن ها بالا رفته و به آن شکل که یک سرباز می تواند خدمت کند، نمی توانند خدمتی به عنوان سرباز داشته باشند از این رو جریمه ای برای غیبت از آن ها اخذ شده و به خزانه واریز شود که این اقدام در سال 96 نیز ادامه یافت.

مفتح با بیان اینکه امسال معلوم نیست دولت در لایحه بودجه سال 97 موضوع خرید سربازی را بیاورد و زمزمه هایی شنیده می شود که ممکن است این بند در بودجه 97گنجانده نشود تصریح کرد: باید تا زمان تقدیم بودجه به مجلس منتظر ماند و دید دولت در لایحه بودجه ای که تقدیم مجلس می کند برای این موضوع چه پیش بینی و تمهیداتی در نظر گرفته است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اضافه شدن غایبان کمتر از هشت سال به مصوبه جریمه مشمولان غایب خدمت سربازی گفت: باید دید موضوع چه تاثیری در تقویت بنیه دفاعی خواهد داشت و کارشناسان مربوطه باید در این باره نظر بدهند که اگر بخواهد این موضوع منجر به ضعف بنیه دفاعی و خالی شدن سربازخانه ها شود طبیعتا با آن موافقت نخواهد شد اما ولی به هر حال، باید در خصوص موضوعات مربوط به سربازی، معافبت ها و خرید جریمه خدمت ستادکل نیروهای مسلح و دولت در خصوص رابطه پیشنهادات خود را به مجلس ارائه کنند.

گفتنی است؛ در بند ب تبصره 11 لایحه بودجه 96 آمده است به دولت اجازه داده می‌شود تمامی مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، به‌صورت نقد و اقساط تا پایان 1396 معاف کند.

در این تبصره، میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه حداقل 10 میلیون تومان و حداکثر 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. به‌طوری‌که برای افراد دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم و فوق‌دیپلم به ترتیب 10 میلیون تومان، 15 میلیون تومان و 20 میلیون تومان و برای افراد دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس 25 میلیون و 30 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است. همچنین افرادی که دارای مدرک دکترای پزشکی و دکترای غیرپزشکی هستند و پزشکان متخصص و بالاتر نیز برای دریافت کارت معافیت نظام وظیفه خود باید جریمه 35، 40 و 50 میلیون تومانی بپردازند.

علاوه براین در مفاد این تبصره آمده است که به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، 10 درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه شده و مدت غیبت بیش از شش ماه نیز یکسال محسوب می‌شود؛ درحالی‌که برای مشمولان متاهل تخفیف 5 درصدی و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند پنج درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر خواهد شد. نکته مهم این بند این است که در لایحه بودجه 96، سقف درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان 15 هزار میلیارد ریال ذکر شده که نسبت به سال گذشته کاهش 50 درصدی داشته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار 22 مهر 96، کد مطلب: -، www.icana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین