پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۷۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: نحوه بودجه‌ریزی منجر به بزرگ‌تر شدن دولت و تنگ شدن فضا برای بخش خصوصی شده است که در صورتی که برای کوچک‌ شدن دولت اقدامی صورت نگیرد دولت در سالهای آینده با بحران بدهی روبه‌رو خواهد شد.

شعارسال: غلامحسین شافعی امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: واکنش بازار ایران به فرهنگ عربده‌کشی ترامپ در ایران و آن سوی ایران را شاهد بودید و دیدید که جامعه بین‌المللی نشان داد که با رفتار قلدرمآبانه نمی‌شود کسی را مجاب نمود.

وی افزود: بخش خصوصی این رفتار ابلهانه را محکوم می‌نماید و نام خلیج فارس را در جان خویش محفوظ می‌نماید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تدابیر امنیتی، نظامی و انتظامی سپاه پاسداران را که با دقت خاصی برای حفاظت از کیان انقلاب اسلامی به دوش می‌کشد، سپاسگزاریم و هرگونه تعرض به حریم شریف آنها را محکوم می‌کنیم.

شافعی گفت: بخشنامه بودجه سال 97 ابلاغ شده و به‌زودی به مجلس می‌رود اما در بودجه‌های سنواتی همواره معایب و کاستی‌هایی را شاهد بودیم که عدم توجه به آنها کشور را با مشکلات اساسی روبه‌رو ساخته است.

بحران بدهی در انتظار اقتصاد ایران

وی گفت: نحوه بودجه‌ریزی فعلی منجر به بزرگ‌تر شدن دولت و تنگ شدن فضا برای بخش خصوصی شده است که در صورتی که برای کوچک‌سازی دولت اقدام و برنامه‌ریزی لازم صورت نگیرد در سالهای آینده با بحران بدهی روبه‌رو خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت باید از تنظیم بودجه‌های غیرواقعی جلوگیری و مسائل بودجه را از منابعی قابل حصول و واقعی تنظیم کند.

شافعی یادآور شد که در تأمین بودجه‌ای که در 19 سال گذشته انجام شده است 97 درصد بودجه‌های جاری تخصیص یافته اما در بخش بودجه‌های عمرانی تنها 67 درصد آن محقق شده که در بودجه سال 97 باید به بودجه‌های عمرانی توجه بیشتری از بودجه‌های جاری داشت، همچنین هماهنگی بین بودجه با برنامه‌های توسعه و اقتصاد مقاومتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

دولت برای پوشش هزینه‌های غیرمتعارف خود اوراق منتشر می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از روند انتشار اوراق بدهی در دولت گفت: دولت برای پوشش هزینه‌های غیرمتعارف خود از طریق انتشار اوراق مشارکت که بیش از اندازه نیز منتشر می‌کند تبعاتی را برای سالهای آینده کشور به‌همراه می‌آورد و موجب بحران بدهی طی سالهای آینده می‌شود.

شافعی گفت: در بودجه 97 از گسترش بدهی‌های آتی توسط دولت و شرکت‌های دولتی باید جلوگیری شود تا به این شکل از حجم بدهی‌های آتی کاسته شود.

دولت مراقب بدهکاربودن به سایر کشورها در سالهای آینده باشد

وی با اشاره به دریافت فاینانس‌های خارجی در کشور گفت: برای تأمین مالی طرح‌ها از خارج از کشور نیز باید محتاطانه به این نحوه تأمین نگاه شود. نحوه تأمین مالی از طریق فاینانس با ریسک بالایی همراه است زیرا در صورت عدم پرداخت اصل و فرع این بدهی‌ها این دولت گرفتار بدهی‌هایی در سالهای آینده به دیگر کشورها خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: تأمین مالی از طریق جذب سرمایه‌گذاریهای خارجی به‌جای اخذ فاینانس برای اقتصاد کشورمان بسیار مفیدتر خواهد بود.

شافعی گفت: در بودجه 96 شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی 70 درصد از بودجه کشور را تشکیل می‌دهند که این درصد همواره در سالهای گذشته افزایشی بوده که در سال آینده باید به این موضوع توجه داشت.

وی درباره افزایش درآمدهای دولت از طریق درآمدهای مالیاتی گفت: اگر قرار است ــ چون کسب درآمدهای مالیاتی شفاف راحت است ــ هرساله به میزان آن افزوده شود و واحدهایی که دارای شناسنامه و کار مشخص نیستند از آنها مالیات اخذ نشود جای نگرانی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران  افزود: اگر قرار باشد نظام تشخیص و وصول تغییر کند و این منابع (مالیات)‌ از محل فرارهای مالیاتی یا معافیت‌های مالیاتی تأمین شود بحث دیگری است.

شافعی افزود: اتاق بازرگانی ایران نهادی را برای ارائه نظرات بخش خصوصی تشکیل داده تا نظر این بخش را بعد از جمع‌آوری در قالب یک نظر واحد به دولت ارائه دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 30 مهرماه 96، کد خبر: 1552656 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین