پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۸۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶
یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است در حالی که دولت می تواند یارانه ثروتمندان را قطع کند و بر یارانه فقرا اضافه کند در انجام این کار کوتاهی کرده است.

شعارسال : ضرورت قطع یارانه ثروتمندان و افزایش یارانه فقراعلی سرزعیم، اقتصاددان در گفت و گو با فرارو می گوید: پرداخت یارانه ها باید به صورت هدفمند انجام شود. اما به دلیل ناتوانی در انجام این کار دولت به پرداخت یارانه فراگیر رسیده است.

نویسنده کتاب پوپولیسم ایرانی اضافه می کند: اصل کاری که محمود احمدی نژاد انجام داده صحیح بوده است اما نحوه اجرای آن اشکال داشت. بعد از آنکه پرداخت یارانه ها آغاز شد باید هدفمندی در پرداخت آن صورت می گرفت.

او ادامه می دهد: دولت باید یارانه ثروتمندان را کاهش می داد و بر میزان یارانه فقرا می افزود. هم اکنون دهک های خیلی فقیر کشور شناسایی شده اند و تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار دارند. مابقی دهک ها را هم می توان با انجام یک آزمون وسع سنجید. کمیته امداد هم بارها اعلام کرده که می تواند شناسایی دیگر دهک ها را بر عهده بگیرد.

این اقتصاددان معتقد است دولت روحانی در انجام این کار کوتاهی کرده است. اصل پیشنهاد کمیته امداد هدفمندی یارانه است. کمیته امداد می گوید دولت پرداخت یارانه ها را قطع کند تا کمیته بتواند یارانه ها را هدفمند کند که این حرف درست است.

سرزعیم با اشاره به وعده دولت در انتخابات مبنی بر افزایش یارانه فقرا می گوید: آنچه صورت گرفته این است که از ابتدای امسال مستمری ها به سه برابر افزایش پیدا کرده اند.

او اضافه می کند یارانه ها باید افزایش پیدا کند که البته دولت در پرداخت آن ناتوان است. اما اگر دولت ناتوان است به راحتی می تواند یارانه ثروتمندان را قطع کند و آن را به فقرا اختصاص دهد.

این اقتصاددان معتقد است قطع یارانه ها کوچک‌ترین تبعات اقتصادی نخواهد داشت. او می گوید: نه تنها این اقدام هیچ تبعات منفی ندارد بلکه اتفاقا تبعات مثبتی خواهد داشت. به اعتقاد او اقشار ضعیف یارانه خود را مصرف می کنند و این باعث افزایش تقاضا می شود.

این اقتصاددان با تاکید بر مفهوم عدالت می گوید: اینکه عده ای در برابر دیگران در جامعه نابود شوند با هیچ منطقی قابل توجیه نیست.

سرزعیم می گوید: این اقدام بر شاخص های اقتصادی مانند تورم، نقدینگی و یا رشد اقتصادی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها شجاعت زیادی نمی خواهد ادامه می دهد: این یک توهم است که قطع 45 هزار تومان مخالفت شدید ایجاد می کند. به نظر من قطع یارانه نه تنها سر و صدایی ایجاد نمی کند بلکه حمایت فقرا آنقدر زیاد خواهد بود که پشتوانه ای برای دولت خواهد بود.

او می گوید: برای قشر متوسط  هم این 45 هزار تومان خیلی اهمیت و تاثیرگذاری ندارد. تنها ممکن است یک یا دو دهک با مشکل رو به رو شوند که آن را هم می توان با آزمون وسعی که کمیته امداد می گیرد این دهک ها شناسایی می شوند. الان وزارت رفاه سامانه ای دارد که می تواند درآمد خانوارها را تشخیص دهد. اگر دولت تشخیص دهد که بعضی دهک ها با قطع یارانه شان دچار مشکل می شوند می تواند این دهک ها را هم تحت پوشش کمیته امداد درآورد.

او علت هدفمند نشدن یارانه ها را یک ترس موهوم می داند و می گوید: اینکه تا به حال این طرح اجرا نشده به خاطر این ترس بوده که طبقات متوسط، متوسط به پایین و حتی متوسط به بالا از این موضوع شاکی شوند. در حالی که اتفاقا منافع سیاسی این طرح بیشتر از هزینه های سیاسی آن خواهد بود. چرا که این طرح نشان می دهد دولت به فقرا توجه نشان می دهد و شجاعت دارد.

شعارسال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد ایران آنلاین ، تاریخ انتشار: 3 آبان 96، کد خبر: 326598،www.eghtesadeiranonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین