پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۴۶۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
حسین قناعت از دهه 80 به بعد جزو کارگردان‌های مهم و تأثیرگذار در حوزه فیلم‌های کودکانه است. وی در این سال‌ها جزو سینماگران وفادار به سینمای کودک بوده است که در این دو دهه به‌رغم چالش‌هایی که سینمای کودک با آن روبه رو بوده است هیچگاه ژانر محبوبش را ترک نکرده است.

شعار سال: در کارنامه فیملسازی قناعت که با بزرگانی نظیر رسول ملا قلی‌پور و محمد علی طالبی و شهرام اسدی همکاری داشته است، فیلم‌هایی نظیر «من و نگین دات کام» ۱۳۸۲، «ماجراهای اینترنتی ۱۳۸۳»، «زخم شانه حوا ۱۳۸۸»، «دزد و پری ۱۳۹۳»، «دو دزد و دو پری ۱۳۹۴» دیده می‌شود. با حسین قناعت درباره ساختار فیلمش و کسب جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم.

در فیلم‌های شما همیشه یکسری موتیف و ویژگی‌ها وجود دارد که کارهای‌تان را صاحب امضا می‌کند؟
در فیلم‌هایم حال و هوای مفرح و شاد، طنز و سرگرمی با آموزش نکات مثبت و تنوع و تعدد لوکیشن به‌عنوان تم‌های ثابت همیشه وجود دارد. در فیلم در ضمن به الگوها و فرمول‌های رایج در سینمای کودک وفادار بوده‌ام. به‌طور مثال آدم بزرگ‌های فیلم شخصیت آدم‌های خاکستری و بد قصه را بازی می‌کنند و قرار نیست میزان خشونتشان به اندازه فیلم‌های بزرگسالانه باشد. بزرگسالانی که در فیلم انتخاب شدند از جنس بچه‌ها هستند کودک درون قوی دارند.

با توجه به رشد تکنولوژی و در دسترس بودن اغلب فیلم‌های روز کودکانه جلب نظر مخاطب کودک کار سختی است؟
شرایط نسبت به دهه 70 تغییراتی زیادی دارد. در این شرایط اگر بتوانیم بچه‌ها و خانواده‌ها را به سینما بکشانیم و فیلم مورد علاقه‌شان را تهیه کنیم کار بسیار سخت و بزرگی انجام شده است. از این جهت وقتی از سینمای کودک در شرایط امروز صحبت می‌کنیم باید بسیار گسترده و همه جانبه به شرایط آن نگاه کنیم و دنیای امروز آنقدر با سرعت در حال حرکت است که با جرأت می‌گویم کودکانی که امروز به دنیا می‌آیند با کودکان پنج سال قبل خود بسیار متفاوت هستند در نتیجه نمی‌توانیم بدون آنکه خودمان را به روز کنیم بچه‌های امروز را به سالن سینما بکشانیم و علاقه‌مند فیلم‌های کودکانه کنیم.

آیا مخاطبان فیلم «قهرمانان کوچک» فقط نوجوانان هستند؟
نه، مخاطب اصلی این فیلم کودکان نیستند. البته دیدن فیلم برای کودکان لذتبخش خواهد بود و مخاطب اصلی فیلم نوجوانان 10 سال به بالا هستند. این فیلم با فضای فانتزی و در قالب طنزضمن فرهنگ‌سازی حمایت از تولید ملی، مستقیم به سراغ نسل کودک و نوجوان رفته است چرا که این نسل آینده‌ساز کشور خواهد بود. در اصل «قهرمانان کوچک» یک فیلم بزرگسال نوجوان است و نخستین اثر کمدی رزمی سینمای کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

ایده شکل‌گیری فیلم چگونه به وجود آمد؟
سال قبل فیلمنامه‌ای درباره چاقی نوجوانان نوشته بودم و درباره آن با فرشته طائر‌پور صحبت می‌کردم و ایشان گفتند موضوع خوبی است و در دنیا تبدیل به یک معضل شده است. بعدها به این نتیجه رسیدم که اگر فیلمی با همین تم و موضوعات رزمی بسازم جذابیت‌های زیادی خواهد داشت. مدتی بعد با سرمایه‌گذاری درباره تولید فیلم صحبت کردم و از این موضوع استقبال کرد و مقدمات تولید فیلم رقم خورد.

در «قهرمانان کوچک» هم سوای طرح داستانی جذاب به موضوعات روز اجتماعی هم پرداخته‌اید؟
بله، در این اثر موضوعی ملی را مورد توجه قرار دادیم و به مشکلات توجه نکردن به کالای ملی اشاره کرده‌ایم. قهرمانان کوچک در راستای حمایت از تولید داخلی، خانواده‌های ایرانی بویژه نوجوانان را مخاطب خود قرار می‌دهد و با هدف فرهنگ‌سازی در بین نوجوانان تلاش دارد با زبانی بسیار ساده حمایت از تولید ملی را به آنان آموزش دهد در این فیلم تلاش کرده‌ایم اهمیت توجه به کالای ملی را از طریق سینما به تصویر بکشیم.

در فیلم‌های اخیرتان و همین «قهرمانان کوچک» از بازیگران ثابت مطرح کودک و نوجوان و بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون مثل برزو ارجمند، بیژن بنفشه خواه، بهنوش بختیاری و نادر سلیمانی استفاده کردید چطور به این ترکیب بازیگری رسیدید؟
بازیگران فیلم قهرمانان کوچک نیز همان کودکانی هستند که در آثار قبلی خود با آنها کار کرده‌ام که شامل یاس نوروزی، پارسیا شکوری و عرفان برزین می‌شود. همیشه با بازیگران کودک ارتباط خوبی دارم و بر اساس شخصیت‌های آنها فیلمنامه را می‌نویسم. پارسیا و یاس دو بازیگر کودک در «دزد و پری» بازی داشتند و در این فیلم هم بازی کردند و تمام خصوصیات اخلاقی و رفتاریشان را می‌شناسم و می‌دانم که چگونه از آنها بازی بگیرم. در فیلم بچه‌ها به‌عنوان موتور درام داستان به‌دنبال قاچاقچی‌هایی هستند که پدران آنها را بیکار کرده‌اند. قبل از نوشتن نهایی فیلمنامه تصمیم گرفتم ازعناصر رزمی استفاده کنم. در فیلم دو نوجوان بازیگر بازی دارند و دارای کمربند مشکی کاراته هستند و مدت‌ها به باشگاه‌های مختلف رزمی رفتم تا توانستم این دو نوجوان را انتخاب کنم. بازیگران بزرگسال فیلم هم از قبیل نادر سلیمانی، برزو ارجمند و بهنوش بختیاری بازیگرانی هستند که ضمن داشتن قابلیت بازی طنز در سینمای کودک و نوجوان سوابق زیادی دارند. نادر سلیمانی در سه فیلم آخرم نقش مردان نظامی را به شایستگی و شیرینی بازی کرد. بواسطه شیرینی بازی‌اش طوری نقش پلیس را بازی کرد که کودکان از او نترسند و با او احساس نزدیکی داشته باشند. به نظرم این فیلم کامل‌ترین اثرم تا به حال محسوب می‌شود.
در جشنواره کودک و نوجوان امسال با اعلام نام فیلم‌های بخش مسابقه به نظر رسید که توجه به فیلم جذاب و سرگرم‌کننده کودک و نوجوان در توجه مدیران و سیاستگذاران جشنواره بود و مخاطبان هم از فیلم‌های

جشنواره استقبال خوبی انجام داد
در دوره‌های گذشته برگزاری جشنواره، کمتر توجهی به فیلم‌هایی درباره کودک با نگاه سرگرم‌کننده می‌شد و اولویت اصلی به فیلم‌های خاص و درباره کودک و نوجوان بود که بعد از نمایش در جشنواره مجال اکران را پیدا نمی‌کردند. فیلم‌هایی که فقط به درد حضور در جشنواره و بردن جایزه می‌خوردند و در ادامه راه بایگانی می‌شدند. امسال با حضور نام‌های متفاوت و کاربلد در شورای سیاستگذاری جشنواره، هیأت انتخاب و مدیریت جشنواره به اتفاقات خوب و مؤثر برای سینمای کودک خوشبین هستم.
دوستانی در این جمع هستند که برای سینمای کودک سرگرم‌کننده و جذاب اهمیت قائل می‌شوند، هرچند که سینمای کودک در کشور ما همواره با مشکلات متعددی دست به گریبان است اما من فضای سینمای کودک را بشدت دوست دارم و با روحیه‌ام همخوانی بسیار زیادی دارد؛ دنیای کودکان دنیای بسیار ساده، پاک و بی‌آلایشی است که مرا بشدت شیفته خود کرده است و آرامش خاصی را در زندگی‌ام به وجود می‌آورد که به همین دلیل با وجود تمام سختی‌ها و مصائبی که در این حوزه وجود دارد مایل هستم همچنان برای کودکان کار کنم. درکلیت در شرایط اقتصادی فعلی سینمای ایران بهترین فرمول برای آنکه هم فیلمساز بتواند فیلم بسازد و هم سرمایه‌گذار به نتیجه‌ دلخواهش برسد و سرمایه‌اش بازگشت داشته باشد ساخت فیلم‌های ارزان است. ارزان بودن فیلم به معنی کم شدن کیفیت کار نیست. فیلم کم هزینه و ارزان ساختن ریسک بازگشت سرمایه را کمتر می‌کند و فیلمساز می‌تواند در کارش تداوم داشته باشد و فیلم‌های بعدی‌اش را بسازد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 7 آبان 96، شماره: 205810


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین