پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۶۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کارگردان پیشکسوت سینما و عضو شورای سینمای وزارت ارشاد با بیان آنکه هنر هفتم در ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی بیشترین تاثیرگذاری و جریان‌سازی را در حوزه اجتماعی داراست، گفت: سینمای کودک در ترویج فرهنگ «وحدت» می‌تواند پرچمدار باشد.

شعار سال: حجت الله سیفی روز یکشنبه با بیان آنکه حضرت محمد(ص) به عنوان خاتم رسولان و پیامبر مسلمانان، پیامبری است که در آغازین روزهای رسالتشان توجه ویژه‌ای به نقش و اهمیت توجه به کودکان و نوجوان داشتند گفت: در دوران جاهلیت، زمانی که کودکان را زنده به گور می‌کردند، حضرت محمد(ص) ابتدا به دفاع از حقوق کودکان پرداخت و بعد دامنه رسالت خود را نزد بزرگسالان گسترش داد، به واسطه چنین رویکردی است که نقش و اهمیت کودک در دین ما بسیار مهم و با ارزش است.

وی ادامه داد: در دوران حاضر که سینما ابزاری است برای حرکت‌های فرهنگی و نقش‌آفرینی در زندگی انسان‌ها، سینمای ما به ویژه سینمای کودک و نوجوان در استفاده از این ابزار برای فرهنگ‌سازی مفاهیم بنیادینی مانند ترویج فرهنگ وحدت و مبانی اسلام محمدی، کمتر به این مهم توجه داشته است.

کارگردان آثاری چون «بچه‌های جسور» و «سهم من از زندگی» با بیان آنکه پرداخت به حوزه کودک و نوجوان در محصولات فرهنگی و هنری در کشور ما بسیار مهجور است، گفت: هر چند اعتقاد دارم کودک در خیل آثار هنری در جهان نیز مهجور است؛ در حالی که در تمام جهان درباره حقوق بشر و حقوق کودک صحبت می‌شود اما کمتر به آن توجه شده است.

وی افزود: در کشور ما نهادهای مختلفی برای تولید محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان وجود دارد و جشنواره‌های مختلفی نیز در این راستا برگزار می‌شود اما حرکت بنیادینی که به واسطه آن بتوانیم به شایستگی از امکانات سینما برای پرورش کودکان و آموزش افکار نوین و آینده‌سازان کشورمان بهره‌برداری کنیم وجود ندارد. هر چند در این میان آموزش و پرورش جشنواره‌ای مانند «فیلم رشد» را برگزار می‌کند اما این جشنواره اگرچه قدمت بسیاری دارد اما نمی‌توانیم تاثیر آن را به شکل یک جریان‌سازی فرهنگی بین کودکان و نوجوانان ایران شاهد باشیم.

کارگردان آثاری چون «به خاطر خواهرم» و «محکومین بهشت» با بیان آنکه امروز معضلات مهمی جامعه ما را فرا گرفته است که باید در مسیر جلوگیری از انتقال این آسیب‌ها به کودکان‌مان از تمامی ابزارهای آموزشی و پرورشی بهره ببریم، یادآور شد: ابزار سینما در این میان می‌تواند به گونه‌ای به کار گرفته شود که کودکان‌مان را به وسیله آن آگاه کنیم، تولید مستمر و اکران فیلم‌های آموزشی در زمینه‌های ارزشی، فرهنگی و همچنین علوم پایه برای دانش‌آموزان می‌تواند مفید باشد.

مدیرعامل سینمای جوان ایران ادامه داد: به جای آنکه از امکانات رسانه‌ای برای غنی‌سازی اندیشه کودکان و نوجوانان استفاده کنیم در تولید همان آثار محدود سینمای کودک در کشورمان تنها به جنبه سرگرم‌کنندگی آن ها توجه داریم و تاکیدی بر وجود نگاه بنیادین در مسیر آموزش کودکان و نوجوانان را در آن دسته از آثار سینمایی نمی‌بینیم.

وی افزود: صادقانه باید بگویم که پاسخی برای این سوال ندارم که چرا هر جشنواره‌ای در حوزه کودک و نوجوان که در کشورمان برگزار می‌شود کمتر به مساله و نگاه‌های بنیادین برای تربیت نسل آینده‌ساز ایران که باید از اصول فعالیت آن رخدادهای فرهنگی باشد، در آنها وجود ندارد.

به گفته سیفی نباید فراموش کنیم که جایزه دادن به فیلم‌ها جریان ایجاد نمی‌کند؛ بلکه تولید، ارائه و اکران آثار ارزشی و بهره بردن از مفاهیم بنیادین به کودکان است که می‌تواند ما را به اهداف کلان خود در تحقق فرهنگ وحدت و انتشار مبانی و شعایر دینی و اسلامی نزدیک‌تر کند.

این عضو شورای سینمای وزارت ارشاد با اشاره به اینکه به عنوان مثال جشنواره فیلم «وحدت» امسال برای نخستین بار بخشی را به سینمای کودک و نوجوان اختصاص داده بود، خاطرنشان کرد: آسیب مهم در مسیر تولید آثار سینمایی برای این گروه مخاطبان متوجه این نکته است که در سینمای کودک و نوجوان ما کمتر به مساله پژوهش توجه می‌شود و اینگونه سینمایی بدون و هدف‌گذاری و ریل‌گذاری مشخصی به حیات خود ادامه می‌دهد.

به گفته کارگردان آثاری چون «کیلومتر پنج» و «خانه‌ای مثل شهر»، وقتی سینمای خود را با سینمای غرب قیاس می‌کنیم متوجه می‌شویم که آن ها پیش از تولید آثار سینمای کودک و نوجوان‌شان، هدف، پژوهش و نگاه تحقیقاتی مشخصی را مدنظر دارند و برای تأثیرگذاری بر کودکان تمامی جوانب را سنجیده‌اند، به همین دلیل تمام جهان از آثار آن ها استفاده می‌کنند؛ اما آثار سینمای کودک و نوجوان ما به دلیل همان ضعف در نگاه پژوهشی و هدفمند در ارائه سوژه و محتوا، مجالی برای عرضه و معرفی به آنها پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که ممکن است برخی از آثار سینمای کودک و نوجوان ما با رویکرد مفاهیم وحدت‌آفرین بتواند در سینمای جهان برای مخاطبان بین‌المللی به اکران درآید؛ اما چون در ایده‌پردازی دچار آسیب هستیم و نمی‌دانیم باید چه خوراکی به کودکان‌مان بدهیم، در انجام این مهم توفیق چندانی به سدت نیاورده‌ایم.

این عضو شورای طرح و برنامه بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر آنکه برای برطرف کردن نیاز فکری کودکان و نوجوانان‌مان و آشنایی هر چه بیشتر آن ها با مفاهیم میان جهان اسلام و مسائل فرهنگی مهم آن مانند مقوله «وحدت» نیازمند برنامه‌های اصولی و بنیادین هستیم، گفت: وقتی قرار است فیلم ارزشی و دینی بسازیم در حقیقت مقوله وحدت در همان نگاه ارزشی و دینی ما مستتر است، چرا که فیلمی که توسط هنرمندان مسلمان سینماگر ایرانی ساخته می‌شود نمی‌تواند چیزی جدا از ایجاد تفکر در حوزه مسائل اسلامی از جمله مقوله وحدت میان مسلمانان باشد.

سیفی در پایان به ساخت فیلم «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی به عنوان اثری ارزشمند در جریان سینمای متعهد ایران یاد کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که «با یک گل بهار نمی‌شود» و برای رسیدن به آرمان‌های متعالی خود در زمینه تبلیغ و ترویج مبانی دین محمدی (ص) نیازمند کار مستمر در تمامی حوزه‌های فرهنگی از جمله سینما هستیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 4 آذر 97، کد مطلب: 83111663، www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
م.آ75
با توجه به اینکه سینمای کودکان امروز ابزار مهمی برای بیان فرهنگ جامعه هستش میت ونه=یم از این ظرفیت استفاده کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین