پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
رسول جعفریان در خصوص نحوه ارائه آموزه های دینی توسط روحانیون به مردم گفت: تربیت دینی مردم نباید با آموزه‌های شعاری و صوری همراه باشد زیرا باورهای دینی؛ باورهایی هستند که باید با تعقل پذیرفته شوند.

شعار سال: رسول جعفریان در خصوص نحوه ارائه آموزه های دینی توسط روحانیون به مردم گفت: تربیت دینی مردم نباید با آموزه‌های شعاری و صوری همراه باشد زیرا باورهای دینی؛ باورهایی هستند که باید با تعقل پذیرفته شوند.

دکتر رسول جعفریان با حضور در غرفه شفقنا با توجه به نقش روحانیت، عنوان کرد: مهمترین نقش روحانیت، تربیت معقول مردم در داشتن باورهای دینی و پرهیز دادن آنها از برخوردهای شعاری و احساسی و تربیت صوری صرف است. به عبارت دیگر وظیفه روحانیون این است که یک دین معقول را به مردم عرضه کنند تا در نتیجه آن یک حیات معقول داشته باشند. روحانیون نباید در ارائه دین احساساتی شوند و نگره‌های احساساتی و صرفا شعاری را به مردم عرضه کنند.
این استاد تاریخ دانشگاه تهران درباره پذیرش باورهای دینی توسط مردم، توضیح داد: روحانیون و تمام مبلغین دینی می بایست تا سر حد امکان با پیروی از روش قرآن، به مردم آموزش دهند تا اهل تعقل و تامل باشند و به مردم بگویند که باورهای دینی، باورهایی هستند که باید با تعقل پذیرفت. به نظرم، د رحال حاضر، مشکل جامعه ما این است که تربیت دینی مردم تحت تاثیر مسایل احساساتی و شعاری و صوری است. موج‌هایی در جامعه ایجاد می‌شود و عده ای فکر می کنند راه هدایت و تربیت مردم، ایجاد این قبیل موج هاست.
او ادامه داد: این افراد نمی دانند که این موج‌ها، هم طور که می تواند مردم را به سمت دین بکشاند و می تواند از دین باز بدارد، چرا که اگر کسان دیگری قادر شوند تا موج های مخالف ایجاد، کنند، مردم باز دنبال آنها خواهند رفت. اما اگر ما به مردم آموزش دهیم که با استدلال سخن بگویند، باورهای منطقی داشته باشند و بینش متفکرانه داشته باشند، آن وقت باورهای مردم و انتخاب‌های آنها انتخاب‌های درستی است.
جعفریان در خصوص مسیر و اندیشه بزرگان دین گفت: این راه یعنی ارائه دین معقول به مردم، راهی است که علامه طباطبایی و شهید مطهری رفته اند. ما باید راه شهید مطهری و علامه طباطبایی را برویم؛ ما باید راه شیخ طوسی، شیخ مفید و سید مرتضی را به مردم نشان دهیم؛ اینها افراد معقول در میان رهبران شیعه هستند. ما نباید دنبال کسانی برویم که اهل خواب و داستان و قصه گویی هستند و روش های عوامانه دارند. شما می دانید که شهید مطهری از روحانیون عوام زده انتقاد می کند. متاسفانه یکی دو دهه است که جامعه ما، گرفتار روش های عوامانه در دینداری شده و امکانات هم غالب در اختیار آنهاست. این موضوع به دین و حکومت دینی آسیب می زند. ممکن است در کوتاه مدت موجی ایجاد کند، اما قابل دوام نیست. همان طور که گفتم ما باید مردم را از سطحی نگری دور کنیم، اگر سطحی نگر شدند، امروز طرفدار ما و فردا طرفدار دیگران خواهند بود.
او با توجه به مضرات تربیت جامعه احساساتی، بیان کرد: اگر ما مردم را معقول بار نیاوریم و آنها احساساتی باشند، اگر کسی دیگری هم بتوانند احساسات آنها را تحریک کند مردم به سمت آنها هم گرایش پیدا می کنند. این مسایل این روزها جامعه ما را به شدت تهدید می‌کند

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شفقنا، تاریخ انتشار آبان 96، کدمطلب:472209،www.fa.shafaqna.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین