پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه صبح روز جمعه همه را شگفت زده کرد زمانی که در ترسیم نشانه ها و ظواهر مرحله جدید و جنگ های آن در سخنرانی ای در شهر «مانیسا» تعجیل و تسریع کرد.

شعارسال : «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی در این روزنامه نوشت: با بازپس گیری شهر«القائم» و تکمیل آزادی کامل شهر «دیرالزور» زمان دولت«خلافت اسلامی»(گروه تروریستی داعش) به لحاظ جغرافیایی به پایان می رسد و مرحله جدیدی آغاز می شود که در آن مفاهیم و موازین با هم تغییر می کند و ائتلاف های«فوری» به پایان می رسد به جای آنها ائتلاف های نظامی و سیاسی قدیمی احیا می شود تا با «تروریسم قدیمی نو شده» بر اساس ادبیات کشورهای منطقه رویارویی شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه صبح روز جمعه همه را شگفت زده کرد زمانی که در ترسیم نشانه ها و ظواهر مرحله جدید و جنگ های آن در سخنرانی ای در شهر «مانیسا» تعجیل و تسریع کرد. سخنرانی ای که تلویزیون آن را پخش کرد. اردوغان در این سخنرانی گفت:« تروریست ها را در سوریه و عراق بدون اجازه گرفتن از کسی هدف قرار می دهیم و همه پایگاه ها و مراکز تروریسم را در هم می کوبیم».

تروریسمی که اردوغان منظورش است و می خواهد نابودش کند «تروریسم» دولت اسلامی یا همان داعش بر اساس توصیف های آمریکایی نیست و حتی تروریسم جبهه النصره هم نیست بلکه «تروریسم» کردی (از نظر اردوغان) و به طور مشخص در شمال غرب سوریه و در شمال عراق و جنوب شرق ترکیه است.

ترکیه «سلیمان دمیرل» توافقنامه هایی با «صدام حسین» رئیس جمهور وقت عراق(معدوم|) در سال 1955 امضا کرد که بر اساس آنها نیروهای ترکیه می توانند تا نزدیک به 15 کیلومتر برای تعقیب نیروهای پ.ک.ک وارد عراق شوند وپایگاه های آن را بدون درنگ بمباران کنند و اکنون اردوغان می خواهد همان ماموریت را بدون تمدید این توافقنامه ها یا جایگزین کردن شان با توافقنامه های دیگری انجام دهد و یقین دارد که هیچ گونه مخالفتی از دولت های سوریه و عراق را نخواهد دید.

مساله جدید در این زمینه این است که رئیس جمهور ترکیه می خواهد این توافقنامه ها و شق عراقی که گمان می رود هر سال تمدید شود را به شکل یکطرفه توسعه دهد به طوری که شمال سوریه را نیز شامل شود که اردوغان آن را امتداد نظامی پ.ک.ک و نیز شاخه نظامی آن در سوریه می داند. این همان چیزی است که اعتراضش به حضور نمایندگانی از آنها در کنفرانس «سوچی» برای گفت و گوی ملی سوریه را تفسیر می کند؛ کنفرانسی که دولت روسیه با حضور 33 گروه و تشکیلات و حزب درروز 18 ماه جاری میلادی دعوت به برگزاری آن کرد.

خطرناک ترین چیزی که اردوغان در سخنرانی اش که در بالا ذکر شد، گفت این گفته اش است:«هر کسی که در کنار تروریست ها بایستد را تروریست به شمار می آوریم» و این یعنی بمباران «بسترهای» کردی غیرنظامی هر گونه شبه نظامیان کرد است که ترکیه آنها را در فهرست تروریسم قرار داده است و آنها را برای امنیت خود خطر می داند به ویژه در شمال سوریه و عراق.

ما بر این باور نیستیم که اردوغان این سخنان و این موضع گیری را بدون هماهنگی سابق با طرف های سوری و عراقی یا بدون اینکه مطمئن باشد که از وی در این جنگ ترکیه علیه کردها که در روزهای آینده به احتمال زیاد شعله ور شود،حمایت می کنند، بر زبان بیاورد.

اردوغان می خواهد از شکست کردها در شمال عراق پس از همه پرسی جدایی و کنترل گذرگاه های مرزی با ترکیه پس از کنترل«کرکوک» و «سنجار» توسط نیروهای عراقی بهره برداری کند. ترکیه سه پایگاه نظامی در «گیریلوک» 40 کیلومتری شمال« العمادیه»،«کانیماس» 115 کیلومتری شمال«دهوک» و «سیرسی» در 30 کیلومتری شمال«زاخو» در مرزهای ترکیه و عراق دارد. این علاوه بر پایگاه نظامی «بعشیقه» در نزدیکی موصل است که بیش از هزار نظامی ترک با ادوات سنگین شان است و این پایگاه ها چه بسا تبدیل به نقطه آغاز هر گونه جنگی در آینده شود که اردوغان علیه آن چه تروریسم کردی می نامند به راه اندازد.

ما در انتظار واکنش های رسمی سوریه و عراق به این سخنان اردوغان هستیم ولی می توانیم گمانه زنی کنیم که در برابر معادله های سیاسی و نظامی جدید هستیم که ائتلاف های جدیدی زاد و ولد می کنند لیکن سکوت نشانه رضایت است یا اجتناب از اتخاذ موضع گیری ها قبل از آن که گرد و خاک پایان جنگ علیه داعش بخوابد.

پرسش مهم تر که منتظر پاسخ آن هستیم موضع گیری آمریکاست که به کردها را به عنوان همپیمان استراتژیک خود تکیه کرد و آنها مجهز به هزاران تن سلاح و تجهیزات سنگین پیشرفته کرد به ویژه نیروهای دموکراتیک سوریه که شهر «الرقه» را در سوریه به کنترل خود در آوردند وبه مخالفت های اردوغانی سخت با این اقدام هیچ وقعی ننهاد، آیا دولت آمریکا به حمایت از کردها ادامه می دهد و از آنها به عنوان برگه برنده فشار سیاسی و نظامی بر ایران و عراق و سوریه استفاده می کند؟ از سوی دیگر، واکنش روسیه چیست؟

بی تردید کردها هر جا که باشند هدفی در آینده هستند و جنگ آینده علیه آنهاست تا خلأ جنگی که تقریبا با پایان دولت خلافت پس از کمتر از سه سال از اعلام آن را پر کنند و به نظر می رسد که آقای «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق این سناریو را پیش بینی کرد زمانی که در پیام استعفایش به ادامه پوشیدن لباس نیروهای پیشمرگه و عزمش برای بازگشت به کوه ها اشاره کرد...و خدا بهتر می داند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری جماران، تاریخ انتشار: 13 آبان 1396، کدخبر: 782012 ، www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین