پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۹۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: آموزش و پرورش بیشترین تاثیر را در فرهنگسازی و فرهنگ سوزی می‌تواند داشته باشد و باید تقویت شود.

شعارسال: برنامه گفتگو ویژه خبری با موضوع راهکارها و چگونگی ارتقای فرهنگ عمومی با حضور سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی، جمشید جعفر پور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و محمد ابن الدین عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) انجام شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: بحث فرهنگ عمومی یک مقوله پذیرفته شده است، شناسنامه فرهنگی یک جامعه و مختصات فکری آن، یک جامعه را از جامعه‌ای دیگر متمایز می‌کند.

وی افزود: مولفه‌های مثبت فرهنگی زیادی داریم و آسیب‌هایی هم وارد شده است اما همیشه از شرایط موجود به سمت مطلوب می‌رسیم.

جعفر پور رئیس کمسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: بحث مهندسی فرهنگی در شورای انقلاب فرهنگی صورت گرفته است.

وی افزود:اگر چه مهندسی فرهنگی انجام گرفته، اما در مرحله عمل توفیق نداشته ایم و هم پوشانی وجود دارد، اعمال مهندسی فرهنگی کامل نیست.

جعفر پور بیان داشت: ما باید به اجماع برسیم و شاخص فرهنگی داشته باشیم هرچند در مسائل کیفی شاخص نداریم هیچ جا به معنای کامل اقدامی انجام نشده است، تلاش‌هایی هم صورت گرفته که ناکافی است.

ابن الدین عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین گفت: فرهنگ هویت ملی ماست، اما اکنون این هویت مورد تهاجم قرار گرفته و مردم باید بین فرهنگ غرب و فرهنگ ایدئولوژیک دینی انتخاب کنند.

وی افزود: رسانه ملی، نظام آموزشی، گروه‌های رسمی و غیر رسمی و خانواده عوامل تاثیر گذار فرهنگ هستند که برای مهندسی فرهنگی باید مدیریت انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین تصریح کرد:ما مورد آماج تهاجم فرهنگی قرار گرفتیم، هر چقدر از انقلاب فاصله می‌گیریم فرزندان ما کمتر از پدران خود الگو می‌گیرند.

موالی زاده در ادامه گفت: ما وجوه مثبتی در فرهنگمان داریم، موضوع اربعین را داریم که در فرهنگ عمومی ما نهادینه شده و هم اکنون تبدیل به یک مولفه مثبت شده یا بحث شهادت طلبی مانند تشییع پیکر شهید حججی یا مشارکت در انتخابات، فرهنگ روزه داری، ولایت مداری، زیر بار زور نرفتن جز مولفه‌های مثبت فرهنگی ماست.

وی یاداور شد: در کنار این‌ها یک نگاه واقع بینانه وجود دارد، خانواده قدری دچار مشکل شده، شکل بسیار خوب خانواده آن است که متعالی و متعادل باشند، امروز ازدواج با مشکلاتی روبرو است.

موالی زاده تصریح کرد: موضوع ازدواج آسان قدری سخت شده و طلاق رواج یافته که با فرهنگ عمومی ما در تضاد است، بحث کار جمعی موضوع دیگری است اگر می‌خواهیم اقتصاد موقتی را محقق کنیم نیاز به کار سخت داریم بنابراین فقط یک عامل را در مورد مشکلات فرهنگی نمی‌توانیم نام ببریم.

جعفر پور بیان داشت: آموزش و پرورش بیشترین تاثیر را در فرهنگسازی و فرهنگ سوزی می‌تواند داشته باشد، آموزش پرورش باید تقویت شود، بیشترین تاثیر گذاری را هم در جوان و جامعه خواهد داشت، اگر نتوانیم با خانواده هماهنگ شویم دچار شکست جدی می‌شویم، هنوز نقطه قوت جامعه ایرانی خانواده است.

وی گفت: اگر توانستیم در کودکی توسط خانواده کاری کنیم فرهنگ درست را منتقل کرده ایم دیگر نیازی به کار فلان وزارت خانه و فلان نهاد و سازمان نیست.

محمد رضا ابن الدین عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه خانواده نقش کلیدی در تربیت دارد، گفت: بين آموزه های مدرسه، رسانه و گروه‌های اجتماعی تغایر وجود دارد ،لذا بحران هویت ناشی از تغایر در آموزه‌ها است.

این عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین با بیان اینکه جامعه مدرن انسان ها را به سمت تنها شدن سوق داده است، افزود: ساختار اقتصادی، سیاسی و دینی در کشور ما بر فرهنگ اثر می‌گذارد.

جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ حوزه بخشنامه و فرمایش نیست، اظهار داشت: نقطه شروع و بنیادین تغییر شرایط در آموزش و پرورش و خانواده است به طوری که باید ريشه افراد را در نظام تعلیم و تربیت جستجو کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: فرهنگ ملی برگرفته از اسلامیت و ایرانیت و فرهنگ عمومی تابع شرایط زمانی، مکانی، سیاسی و اقتصادی است.

موالی زاده در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه واژه زرنگی دچار تحول مفهوم در جامعه شده است، ادامه داد: ظرفیت عظیمی را در میان جوانان کشور داریم و اگر برای این ظرفیت به خوبی برنامه ریزی شود ، جوانان می توانند بسترساز رشد توسعه پایدار در کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه برنامه جدید شورای فرهنگ عمومی در چهار سال آینده یک برنامه جامع نگر و جامع محور خواهد بود، افزود: فرهنگ عمومی حوزه باورها و فرهنگ مردم است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه این شورا به صورت مويرگی در گستره کشور وجود دارد، در رویکرد جدید شورای فرهنگ عمومی به این نتیجه رسیده‌ایم که بر اساس مشکلاتی که در جامعه وجود دارد پیش‌نویس برنامه ها را تهیه کنیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظرمان دست یابیم لذا به طور مثال گفته شده که وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی چگونه می‌تواند به ما در رابطه با تقویت فرهنگ کار، سخت کوشی و فرهنگ تعاون همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در نظام ارزشی ما برای سخت‌کوشی ارزش فوق العاده ای در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: فرهنگ کار جمعی در جامعه باید شکل بگیرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 14آبان1396، کدخبر: 6310497 : www.yjc.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
کاملا امری واضح و مبرهمه و بسیار در این شرایط تهاجم فرهنگی حائض اهمیت است
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین