پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۳۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
وزیر امور خارجه ایران در حالی به تاجیکستان سفر می‌کند که روابط تهران و دوشنبه طی سال‌های اخیر به دلیل وجود برخی سوءتفاهم‌ها، پایین‌ترین سطح خود را تجربه کرده است.

شعارسال: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز صبح (17 آبان ماه 96) تهران را به مقصد دوشنبه، پایتخت تاجیکستان ترک کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که تقریباً سه سال گذشته سطح مناسبات ایران و تاجیکستان، به واسطه برخی اختلافات مانند مسئله به اصطلاح پول گمشده بابک زنجانی و عدم پرداخت برخی هزینه‌های عمرانی ایران در تاجیکستان توسط دولت این کشور، تا حد زیادی کاهش یافته است.

البته پایین‌ بودن سطح مناسبات دو طرف طی سه سال گذشته مربوط به سفر رهبر نهضت اسلامی تاجیکستان به ایران است که به گفته مقامات دولت دوشنبه "فعالیت این حزب اپوزیسیون در تاجیکستان ممنوع است و ایران با میزبانی از رهبر آن در واقع از حزب مخالف دولت تاجیکستان حمایت کرده است". در حالیکه این ماجرا دلایل دیگری دارد و رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان هم مهمان کنفرانس وحدت اسلامی بوده است.

حتی برخی اتهامات، توسط شبکه تلویزیونی دولتی تاجیکستان مبنی بر حمایت ایران از کشتارهای صورت گرفته در جریان جنگ داخلی در این کشور پس از فروپاشی شوروی نیز از مواردی بود که به افزایش سوء تفاهم‌ها و بدتر شدن روابط کمک می‌کرد.

با این حال، جمهوری اسلامی ایران جدای از تنش زایی برخی کشورها در منطقه آسیای مرکزی مانند عربستان، همواره تلاش کرده بر مبنای پیشینه مشترک تاریخی و فرهنگی با دولت و ملت تاجیکستان ارتباطات سودمند و گسترده‌ای داشته باشد و تنها هدف تهران، توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی این کشور است.

بنابراین سفر ظریف به تاجیکستان می‌تواند نقطه شروع دیگری برای رفع سوء تفاهم‌ها و ایجاد روابط مناسب باشد. بر اساس آخرین گزارش‌ها از منابع مختلف تاجیکی، وزیر امور خارجه ایران طی سفر خود به تاجیکستان قرار است در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت ایران در دوشنبه شرکت کند.

تاجیکستان قصد دارد ساختمان جدید پارلمانی خود را احداث کند که طبق طراحی آن، بخشی از ساختمان پارلمان محل سفارت ایران در دوشنبه را نیز شامل می‌شود و بدین ترتیب ایران باید این محل را تخلیه می‌کرد. ابتدا قرار بود عربستان هزینه ساخت پارلمان جدید را پرداخت کند که با انصراف این کشور، چین عملیات احداث آن را به عهده گرفته است.

افزون بر آن قرار است که محمد جواد ظریف با امامعلی رحمان، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. البته تا به حال سایت رسمی ریاست جمهوری تاجیکستان خبری را در این مورد منتشر نکرده است.

این سفر می‌تواند به افزایش مناسبات ایران و تاجیکستان کمک کند، به شرط آنکه مواضع واقع گرایانه و صریح دولت تاجیکستان با آن همراه شده و این دعوت دولت تاجیکستان تنها بر پایه حفظ مواضع گذشته و سوءتفاهم‌های ایجاد شده نباشد.

در پایان لازم به ذکر است که طی سفری که وزیر امور خارجه ایران در اواسط بهار سال جاری به کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز مانند ترکمنستان، قرقیزستان و گرجستان داشت، سفر به تاجیکستان انجام نشد و دلایل آن هم به همان سردی روابط دو طرف بر اثر موارد گفته شده در ابتدای گزارش باز می‌گردد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 17 آبان 1396 ، کدخبر: 1568233 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین