پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
سفر وزیر امور خارجه به عمان و قطر به عنوان اولین مقصد سفر وی در دولت دوازدهم، می‌تواند نشانه این راهبرد باشد که همسایگان همچنان در «اولویت سیاست خارجی» ایران قرار دارند.

شعار سال: در سال های اخیر همواره شاهد بروز یا گسترش نا آرامی، جنگ و بی ثباتی در کشورهای مختلف منطقه غرب آسیا بوده ایم که از جمله آنها می توان به بحران های سوریه، عراق، یمن، فلسطین و بحرین اشاره کرد. آتش این ناآرامی ها توسط برخی از دولت های کوته بین در منطقه دامن زده می شود وبر کسی پوشیده نیست که عربستان سعودی در رأس آن دولت ها قرار دارد و برای اثبات این مدعا هم ادله فراوان از سوی کارشناسان و مقامات عربی و غربی وجود دارد.

بحران یمن و همچنین بحران اخیر در قطر از جمله تازه ترین دستارودهای دولت ماجراجوی سعودی و رهبران جوان و تازه وارد آنهاست که موج جدیدی از نا امنی و بی ثباتی را در منطقه بوجود آوردهاند.

از نیمه خرداد سال جاری بود که چهار دولت عربی مصر، عربستان، امارات و بحرین اعلام کردند که کشور قطر را به دلیل آنچه که آنان حمایت دولت قطر از تروریست ها و همچنین تامین امنیت ملی خود نامیده اند، تحریم کرده و مرزهای خود را به روی آن کشور حاشیه خلیج فارس بستند. هر چند کماکان قطر از توان بازدارندگی بالایی برخوردار است و مولفه های قدرت خود از جمله شبکه الجزیره، ارتباط و دوستی با اخوان المسلمین و حماس، حسن رابطه با ترکیه و ایران به عنوان قدرت های منطقه ای را حفظ کرده و احتمالا گسترش می دهد.

قطر شاید در همان ابتدای آغاز بحران و بسته شدن مرزها به روی خود، شاهد اثر کردن سریع تحریم ها بود؛ به نحوی که مردم آن کشور از ترس نبود کالا و مایحتاج روزمره به فروشگاه های آن کشور هجوم بردند، به طوری که وضعیت مناسبی در قطر حکمفرما نبود. اماایران به عنوان یکی از همسایگان این کشور از همان آغاز بحران مرزهای هوایی خود را به روی قطر گشود تا این کشور راه تنفسی داشته باشد و بتواند مایحتاج خود را از این طریق جبران کند.

در این مساله نیز همچون دیگر موضوعات، برخی کشورهای منطقه ای و بین المللی تاثیرگذار و فعال هستندو بهدو جبهه موافق و مخالف تحریم قطر تقسیم می شوند، به طور مثالایران و ترکیه از جملهحامیان قطر به شمار می آیند و از طرفی قدرت های بین المللی همچون آمریکا موافق ادامه این کشمکش میان کشورهای عربی هستند و البته در این میان، به فکر تامین منافع خود از تنش بوجود آمده نیز هستند که عقد قرارداد میلیارد دلاری با قطر از جانب آمریکا نشانی از این مساله است.

محمد بن زاید، فرد پشت پرده بحران قطر

در خصوص علل بوجود آمدن بحران قطر دلایل مختلفی ذکر شده است؛ از جمله آنکه، پشت پرده شکل گیری این مساله، سفر ترامپ به عربستان بود که از زوایای مختلفی قابل بررسی و تفسیر است و از جمله اینکهاولین مرتبه در تاریخ روابط میان این دو کشور است که رئیس جمهور آمریکا،ریاض را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود انتخاب می کند و از آن کشور با جهان اسلام صحبت می کند.

درباره این سفر گفته شده که خاندان بن زاید (خاندان سلطنتی امارات) به دلیل روابط حسنه ای که با آمریکایی ها دارند، این سفر را برای آنها تدارک دیده اند و از طرفی با چراغ سبز کاخ سفید و جلو فرستادن ریاض، قطر وجه المصالحه میان امارات و عربستان شد، یعنی شکل گیری بحران قطر به جهت خصومت های شخصی و دیرینه میان خاندان های سلطنتی امارات و قطر در ازای تدارک سفر ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان.

لذا بر خلاف برخی تصورات مبنی بر اینکه در بحران قطر همچون بحرین،یمن، سوریه و عراق، این آل سعود است که پیشقراول شده، باید گفت که این بار محمد بن زاید و خاندان سلطنتی امارات هستند که در رأس تنش آفرینی در منطقه قرار گرفته اند، اما به دلیل برخورداری عربستان از ظرفیت اجماع سازی میان کشورهای عربی، ریاض به ظاهر رهبری ائتلاف میان چهار کشور تحریم کننده قطر را بر عهده دارد.

عمان و قطر، اولین مقصد سفرهایخارجی ظریف

هفته گذشته شاهد اولین سفر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه دولت دوزادهم بودیم که بار دیگر از منطقه و کشورهای همسایه آغاز شد و این بار دو کشورحاشیه خلیج فارس، عمان و قطر مقصد اولین سفر ظریف بودند.

ظریف در این دو کشور به صورت جداگانه با همتایان عمانی و قطری خود و نیز با سلطان قابوس پادشاه عمان و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی دیدار و گفتگو کرد.

محورهای گفتگوهای میانهیات ایرانی با طرف های عمانیو قطری، روابط دو جانبه و توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف به خصوص تعاملات بیشتر تجاری و بانکی، برجام و اعلام مجدد مواضع و دیدگاه های یکدیگر در خصوص توافق هسته ای، مهمترین مسایل و تحولات منطقه ای از جمله بحران یمن و لزوم توقف هر چه سریعتر کشتار مردم آن کشور توسط سعودی ها و همچنین ضرورت انتقال سریع کمک های بشردوستانه به مردم بی پناه یمن، بحران قطر و لزوم گفتگو طرف های درگیر در این مساله، موضوع همه پرسی کردستان عراق و ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی میان گروه ها و اقوام عراقی و همینطور حفظ تمامیت ارضیعراق، پرونده سوریه و لزوم آتش بس در مناطق مختلف سوریه و ادامه مذاکرات آستانه و نیز جلوگیری از تداوم جنگ در سوریه که به آسیب بیشتر به آن کشور و به تبع آن کشورهای منطقه منجر می شود، ضرورت همگرایی بیشتر درمبارزه با گروه های تروریستی و تکفیری و برخی مسایل بین المللی بود.

از ابتدای این سفر برخی رسانه های منطقه ای شروع به سمپاشی و فضاسازی علیه هیات ایرانی کردند و هدف ایران و شخص ظریف را ائتلاف سازی میان چند کشور دوست ایران از جمله عمان، قطر، کویت، ترکیه، عراق و سوریه ارزیابی کرده و بار دیگر ایران را به اتهام دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم و تهران را به عنوان کشور تنش آفرین در منطقه معرفی کردند.

ایران لنگرگاه ثبات و امنیت منطقه

با وجود اتهام زنی های رسانه ای به ایران در سال های اخیر، بر همگان روشن است که ایران به درخواست رسمی کشورهای سوریه و عراق به عنوان دو کشوری که در خط مقدم مبارزه با تروریست ها قرار داشته و دارند، به کمک آنها شتافته و با کمک های مستشاری که ارائه کرده موفق شده خدمات بسیاری در این راستا انجام دهد و همواره در کنار تامین حداکثری منافع و امنیت ملی و حفظ آرامش مرزهای خود، در پی تامین آرامش، ثبات و امنیت در کل منطقه بوده و در تمام دیدارها و کنفرانس های بین المللی هم بر این موضوع اصرار دارد و این سیاست را راهبرد نظام در سیاست خارجی خود می داند که با تغییر این دولت و یا روی کارآمدن دولت دیگر دچار تغییر و تحول نخواهد شد.

این جمله را بارها تحلیلگران غربی و اندیشکده های معتبر آنها گفته اند که ایران جزیره ای با ثبات در منطقه ای بی ثبات است، این مساله را دوست و دشمن معترف هستند که ایران لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه محسوب می شود و تاکنون هم برای ایجاد وگسترش ثبات و امنیت در منطقه هزینه های بسیاری داده است.

پیام های سفر ظریف به دو کشور عمان و قطر

_ اهمیت بالای کشورهای منطقه برای ایران و آنگونه که گفته شده اولویت دار بودن کشورهای همسایه برای سیاست خارجی ایران

_ گسترش تعامل، همکاریو اتحاد بیشتر با کشورهایی که قصد افزایش سطح روابط خود با ایران را در حوزه های مختلفدارند

_ همگرایی بیشتر در جهت تامین امنیت هر چه بیشتر منطقه و مبارزه تمام قد با تروریسم و افراط گرایی

_ همکاری و تعامل بیشتربا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، علی رغم تمامی سمپاشی ها و ایران هراسی که برخی تعمداً و البتهبه اشتباه در منطقه شایع کرده اند

_ تاکید و پیگیری ایران بر سیاست کنترل و کاهش تنش های منطقه، دعوت به آرامش و گفتگو طرف های درگیر در تنش ها و نا آرامی ها و حمایت ایران از ثبات و امنیت منطقه

_ لزوم جلوگیری از توطئه جدید قدرت های بین المللی در منطقه مبنی بر تجزیه کشورها و تعمیق اختلافات از جمله همه پرسی شمال عراق و نظر سه کشور در مخالفت با آن.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 15 مهر 1396، کد مطلب:4105235 : www.mehrnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین