پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۳۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
شرکت برلیانس که هم پیمان شرکت سایپا ایران است ۲۰ سال تلاش کرد تا بالاخره توانست قرارداد همکاری با BMW را در سال ۲۰۱۴ با حضور مرکل صدر اعظم آلمان امضاء کند،‌ قراردادی که چینی‌ها به آن خیلی افتخار می‌کنند.

شعارسال : به گزارش خبرنگار اعزامی به چین، زمانی که هواپیمای ایرباس A340 تیم 8 نفره رسانه‌های ایران را 7 هزار کیلومتر آن طرف‌تر به سرزمین اژدها می‌برد تا از شرکت برلیانس به عنوان شریک سایپا بازدید کند خبری از سفر ترامپ رئیس جمهور پرسروصدا و غیرقابل پیش‌بینی آمریکا نبود تا اینکه توئیت کوتاه وی در صفحه شخصی‌اش پرده از آن برمی‌دارد که «ترامپ تا سه روز دیگر به چین می‌رود». به هرحال این سفر همزمان می‌شود با سفر ترامپ و دخترش به چین که شاید فرصتی باشد برای خبرنگاران که علاوه بر بازدید از شرکت‌ها خودرویی، ابعاد دیگری از شخصیت‌ ترامپ را از نگاه رسانه‌ها چینی و مردم این کشور بررسی کنند.

برلیانس ششمین شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو در چین، 4 سال پیش قراردادی با شرکت سایپا ایران منعقد کرده تا قطعات 5 مدل H230، H320، H330، H220 و C3 به ایران بیاید و مونتاژ شود. شاید برای بسیاری جالب است که بدانند این شرکت چینی چطور شرکتی است؟

در گزارش سفر 7 روزه به چین تلاش می‌شود که تصویر از وضعیت صنعت خودروی این کشور و به ویژه برلیانس که به قول خودشان هم‌پیمان اصلی شرکت سایپا است، ارائه شود.

پرواز 7 ساعته به مقصد شانگهای به پایان می‌رسد و هواپیما در فرودگاه «پودونگ» به زمین می‌نشیند. پس از استقبال گرم از سوی میزبانان چینی‌ به «مترو هتل» شانگهای می‌رویم تا برای نشست بعدازظهر آماده شویم. نشستی با مسئولان شرکت «شینهوا» از شرکت‌های تابعه برلیانس. این شرکت در بُرج 26 طبقه شانگهای و مقابل رودخانه بزرگ کوانهو قرار دارد.

شن‌یی قائم‌مقام این شرکت ابتدا از برلیانس می‌گوید اینکه در حوزه تولید، مونتاژ، خدمات پس از فروش و انرژی‌های نو و هسته‌ای کار می‌کند و مونتاژ محصولات سدان، هاچ‌بک و کراس‌اور و تولید 5 محصول BMW را بر عهده دارد و توانسته نام خود را در سال‌های اخیر به عنوان یکی از برترین خودروسازان جهان مطرح کند. همچنین نمایندگی فروش جگوار، مرسدس، بنز، لندرور، پورشه، مازراتی، رولز رویس، بنتلی و تویوتا را در اختیار دارد.

به گفته وی، برلیانس در حال حاضر یک و نیم میلیون دستگاه خودرو تولید و عرضه می‌کند که قرار است تا سال 2020 این رقم را به سه برابر برساند.

*تسهیلات با نرخ 6 درصد برای خرید خودرو در چین

«شن‌یی» همچنین از نحوه خرید آسان خودرو در چین خبر می‌دهد و می‌گوید شرکت‌های چینی قبلاً با بانک‌ها کار می‌کردند و اکنون حوزه همکاری آنها به مؤسسات مالی هم کشیده شده است. این مؤسسات تسهیلات خودرویی با نرخ 4 تا 6 درصد می‌دهند و حتی حاضرند تمام قیمت خودرو را با همین نرخ بهره تسهیلات بپردازند.

قائم مقام شینهوا با بیان اینکه این شرکت علاوه بر خودرو در حوزه انرژی هسته‌ای و انرژی‌های نو نیز فعالیت دارد، گفت: تحقیق و پژوهش از رموز موفقیت این شرکت است و جوانان خلاق و مستعدی را برای این کار استخدام کرده‌ایم و برای هرکاری که آنها انجام می‌دهند مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند.

این شرکت همچنین در بخش اجاره خودرو هم فعالیت می‌کند و سالانه 9 هزار دستگاه در کل جهان خودرو اجاره می‌دهند که بخش عمده آنها از نوع برلیانس است.

به گفته وی چین اقدام جدی برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های نو را از سال 2007 آغاز کرده و شرکت شینهوا هم 3 میلیارد یوان در انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری کرده است.

وی می‌گوید شرکت شینهوا جزو 8 شرکت برتر شانگهای است و در 80 کشور نمایندگی دارد.

این دیدار دست‌گرمی بود برای کنفرانس مطبوعاتی با مسئولان برلیانس و بازدید از کارخانه‌های تولید برلیانس و BMW که قرار است فردا در شن‌یانگ برگزار شود. این شهر صنعتی 8 میلیون نفر جمعیت دارد و بخش بزرگی از صنایع چین در این شهر متمرکز شده است. فاصله شن‌یانگ با شانگهای 2 هزار کیلومتر است.

*20 سال انتظار برای بستن قرارداد با BMW

مسیر دو ساعته با هواپیما پس از طی 2 هزار کیلومتر ما را به شن‌یانگ می‌رساند و در هتل «ویستا ویندا» مستقر می‌شویم.

صبح روز بعد به محل کنفرانس مطبوعاتی می‌رویم و ابتدا از نمایشگاهی بازدید می‌کنیم که درزمینه تاریخچه برلیانس و کارهایی که تاکنون انجام داده و قراردادهایی منعقده است.

از ۲۰ سال تلاش برای بستن قرارداد با BMW تا خودروهایی که فقط برای صادرات تولید می‌شوند

نمایشگاهی از فعالیت‌ شرکت برلیانس در چین

فرش قرمزی پهن کرده‌اند و تابلوهایی منظم چیده‌اند برای هر قسمتی یک خانم مجرب و آموزش دیده‌ گذاشته‌اند تا توضیح دهد که مثلاً برلیانس در چه سالی و با چه کسی قرارداد بسته و تولیدش چگونه بوده و الان به کجا رسیده است. اما بین این همه آن طور که از لحن و بیان آنها معلوم است قرارداد با BMW که در سال 2014 منعقد شده است برای آنها فوق‌العاده اهمیت دارد چرا که می‌گویند 20 سال منتظر قرارداد با BMW بوده‌اند.

برای امضای این قرارداد آن طور که در تابلوها مشخص است مرکل صدراعظم آلمان حضور پیدا کرده است. در حال حاضر برلیانس 5 مدل BMW را در این کشور تولید می‌کند و جایگاه خاصی را در بین مردم چین باز کرده است.

بخش نمایشگاهی سایپا در برلیانس هم در قسمت انتهایی قرار دارد و تابلوهای آن از قراردادهایی که بین نمایندگان دو شرکت انجام شده حکایت دارد.

در حاشیه این نمایشگاه مدیرکل ارتباطات پارس‌خودرو نماد نمایندگی ایران را در نقشه‌ نمایندگی‌های برلیانس اضافه می‌کند و ایران هفتمین نماینده برلیانس می‌شود. اگر چه این قرارداد قبلاً انجام شده بود اما تشریفات صوری آن در این سفر انجام شد.

از ۲۰ سال تلاش برای بستن قرارداد با BMW تا خودروهایی که فقط برای صادرات تولید می‌شوند

نصب نماد نمایندگی ایران برای شرکت برلیانس

*ایران هفتمین نماینده برلیانس

برلیانس علاوه بر ایران نمایندگی کشورهای ژاپن، روسیه، عربستان، مصر، شیلی و کنگو را دارد. پس از آن میهمانان و نمایندگان رسانه‌های ایرانی به کنفرانس مطبوعاتی هدایت می‌شوند که حدود 10 رسانه مختلف ژاپن نیز به آن دعوت شده‌اند. در این میان یک رسانه چینی است که خودروها را از نگاه بانوان بررسی می‌کند.

کنفرانس مطبوعاتی آغاز می‌شود و دور میز بیضی شکل را ایرانی‌ها و طرف دیگر را مسئولان برلیانس پر می‌کنند و نمایندگان رسانه‌های ژاپنی در صندلی های دور این میز بیضی شکل جایی ندارند. روی میز اسامی همه افراد نوشته شده و هر کسی روی صندلی خود می‌نشیند.

از ۲۰ سال تلاش برای بستن قرارداد با BMW تا خودروهایی که فقط برای صادرات تولید می‌شوند

کنفرانس مطبوعاتی مسئولان برلیانس با رسانه‌های ایران

در این نشست از «کی‌یومین» مدیرعامل برلیانس خبری نیست و سه نفر از معاونان و دستیاران و نیز مدیر ارتباطات رسانه‌ای را به این نشست فرستاده است.

از ۲۰ سال تلاش برای بستن قرارداد با BMW تا خودروهایی که فقط برای صادرات تولید می‌شوند

نمایندگان شرکت برلیانس در کنفرانس خبری با رسانه‌های ایران

ابتدا شین‌روفی (Xing rufei) معاون مدیرعامل ضمن خوش‌آمدگویی موفقیت شرکت برلیانس را در تولید محصولات کیفی و مشتری‌مداری عنوان می‌کند که توانسته توجه کشورها از جمله ایران را جلب کند.

رسانه‌های دو کشور به طور کامل معرفی می‌شوند و خبرگزاری فارس به عنوان تنها خبرگزاری مستقل ایران معرفی می‌شود که به 4 زبان زنده دنیا اخبار مهم سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل و غیره را منتشر می‌کند و رنکینگ مناسبی در الکسا دارد.

در ادامه دنگ‌فنگ (Dong feng) معاون مدیرعامل در بخش مشاور حقوقی برلیانس شرکت برلیانس را تشریح می‌کند که این گروه خودروسازی در جولای 2002 تأسیس شده و از شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شود. 100 شرکت در سرتاسر جهان با بیش از 50 هزار کارمند مشغول به کار هستند و تخصص اصلی آنها تولید، تحقیق، توسعه، طراحی و خدمات پس از فروش است که در طول این مدت پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

همچنین این شرکت در حوزه انرژی‌های نو هم فعالیت عمده‌ای دارد یکی از مهمترین اهداف این شرکت راضی نگه داشتن مشتریان است و می‌گویند که توانسته‌اند در این زمینه موفق عمل کنند.

به گفته معاون برلیانس، ارزش دارایی‌های این شرکت 140 میلیارد یوان برابر 90 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. این ارقام نشان می‌دهد که این شرکت جزو 100 شرکت برتر چین است و به عنوان تنها شریک کمپانی آلمانی BMW در جهان شناخته می‌شود.

سود خالص آن به 2 میلیارد یوان یا حدود 1300 میلیارد تومان می‌رسد اما این خودروساز دولتی چین همه این موفقیت‌ها را طی 15 سال گذشته کسب کرده است.

بسیاری معتقدند که ماندگاری مدیران شرکت‌های چینی رمز موفقیت آنها بوده به طوری که مدیرعامل شرکت برلیانس 10 سال است در این سمت فعالیت می‌کند. برلیانس اگر چه یک شرکت دولتی است اما سهم دولت بیشتر از مالیات 20 درصدی سود سالانه نیست.

فنگ دنگ نقش تحقیق و توسعه را در پیشرفت شرکت برلیانس بسیار حائز اهمیت می‌داند که افراد جوان و هوش بالا و نیز با خلاقیت بالا برای طراحی‌های مختلف و تحقیق و توسعه استخدام شده‌اند. دولت از آنها حمایت می‌کند و برای همه کارهایی که آنها ارائه می‌دهند تشویقی‌هایی در نظر می‌گیرد.

معاون مدیرعامل شرکت برلیانس این اقدامات را در راستای «طرح یک کمربند یک جاده» عنوان می‌کند که جزو برنامه‌های جاده ابریشم است و به دستور رئیس جمهور این کشور اجرا می‌شود.

*برنامه برلیانس به افزایش تولید خودرو در ایران به 300 هزار دستگاه

فنگ‌دنگ با اقرار به اینکه بازار ایران درآمدزایی خوبی برای صنعت خودروی چین دارد می‌گوید برلیانس می‌خواهد میزان فروش محصولات خود را در بازار ایران امسال از مرز 100 هزار دستگاه عبور دهد و تا سال 2019 این رقم را به 300 هزار دستگاه برساند.

برلیانس روی تولید مدل برقی H230 با قابلیت پیمایش 300 کیلومتر با هر بار شارژ کار می‌کند و می‌خواهد میانگین مصرف سوخت محصولاتش را تا سال 2021 کاهش دهد.

برنامه‌ریزی در بین مدیران شرکت‌های چینی موج می‌زند و آنها برنامه‌های طولانی‌مدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدتی برای کارهای خود دارند. آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا سال 2025 برنامه تولید پیشرانه‌هایی را که با سوخت هیدروژن کار می‌کند را عملیاتی کنند.

برلیانس برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود دانشکده‌هایی تأسیس کرده که تاکنون 30 هزار دانشجو از آن فارغ‌التحصیل و 80 درصد وارد بازار کار شده‌اند. این دانشکده قرار است از سایپا نیز دانشجوی بورسیه بپذیرد.

مدیران شرکت‌ برلیانس می‌گویند 342 سایت فروش برای عرضه محصولات این شرکت در چین فعالند.

*چینی‌ها خودشان خودروهای خارجی استفاده می‌کنند

این شرکت همچنین به فکر تولید 5 میلیون دستگاه خودرو در سال است که بخش عمده‌آن با هدف صادرات انجام می‌شود. آنچه جالب است اینکه چینی‌ها امروزه بیشتر خودروهای خارجی را به منظور مصرف داخلی مونتاژ می‌کنند و محصولات تولید داخل خود را صادر می‌کنند.

پس از پایان نشست نوبت به بازدید از شرکت‌های تولید خودرو می‌رسد. بازدید از BMW شروع می‌شود و می‌گویند فیلمبرداری و عکسبرداری از سالن‌های تولید شرکت ممنوع است.

قرارداد شرکت برلیانس با BMW در سال 2014 با حضور صدراعظم‌آلمان منعقد شد و در حال حاضر 5 محصول شرکت BMW در شرکت برلیانس تولید و عرضه می‌شود. البته شرکت برلیانس در سال‌های اخیر توانسته شرکت‌های صاحب نامی مانند تویوتا و میتسوبیشی و دیگر شرکت‌های صاحب‌نام خودروساز جهان را هم به پای میز مذاکره بنشاند.

*موتور پادشاه اژدهای آلمان روی خودروهای چینی

قرار است موتور جدید آلمانی موسوم به N20 که به پادشاه اژدها معروف است تا سال 2018 وارد شود و چینی‌ها آن را در خودروهای V7 سوار کنند که می‌تواند قدرت و شتاب خودروهای را بسیار افزایش دهد.

بازدید از بخش مونتاژ BMW در شرکت برلیانس آغاز می‌شود. مساحت برخی از سالن‌های مونتاژ به 7 هکتار هم می‌رسد. آنچه که بیش از همه نظرها را جلب می‌کند وجود کارگران بسیار اندک در این مکان است اکثر دستگاه‌ها با ربات کار می‌کنند و ارتفاع برخی از سالن‌ها به اندازه یک ساختمان 10 طبقه است.

*کاهش 50 کیلویی وزن خودروهای جدید BMW

آنها با استفاده از آلیاژ آلومینیوم وزن بدنه را 50 کیلوگرم کاهش داده‌اند و هر کدام از درهای خودروها نیز 8 کیلوگرم کاهش وزن داشته‌اند اما در عین حال مقاومت آنها نسبت به قبل افزایش بیشتری داشته است.

همه قسمت‌ها بلافاصله پس از تولید تست می‌شوند و در صورت وجود نقص برطرف می‌شود. پس از تولید با عکس‌های 3D مقایسه می‌شود تا مشکلات آنها برطرف شود. میزان حساسیت جوشکاری‌هایی که با ربات انجام می‌شود به اندازه تار مو رسیده است.

از ۲۰ سال تلاش برای بستن قرارداد با BMW تا خودروهایی که فقط برای صادرات تولید می‌شوند

کارخانه برلیانس

در این کارخانه بزرگ علی‌رغم اینکه در بخش‌های تولید اکثراً ربات استفاده می‌شوند ولی 3 هزار نفر پرسنل کار می‌کنند. البته کارخانه دیگری هم وجود دارد که بزرگتر از این است و در مجموع در کارخانه‌های تولید BMW در شرکت برلیانس 10 هزار پرسنل مشغول هستند.

در بخش‌های رنگ هم تمام بخش‌های رنگ‌آمیزی با سیستم دستگاه‌های هوشمند انجام می‌شود. آن طور که توضیح می‌دهند در این بخش فقط رنگ استفاده می‌شود و به هیچ عنوان با آب مخلوط نمی‌گردد و این مسأله به حفظ محیط زیست کمک بیشتری می‌کند. این کارخانه دو شیفته کار می‌کند.

از ۲۰ سال تلاش برای بستن قرارداد با BMW تا خودروهایی که فقط برای صادرات تولید می‌شوند

کارخانه برلیانس

*تولید BMW در چین ارزانتر از آلمان

آن گونه که کارشناسان این کارخانه می‌گویند تولید BMW در چین ارزان‌تر از آلمان تمام می‌شود. 95 درصد قسمت بدنه و صد درصد بخش رنگ در کارخانه BMW با ربات صورت می‌گیرد.

*75 درصد فعالیت کارخانه با ربات انجام می‌شود

پس از آن نوبت به بازدید از شرکت برلیانس می‌رسد. در مساحت 25 هزار مترمربع قرار گرفته که 4 مدل معروف در این کارخانه تولید می‌شود. 75 درصد کار این کارخانه توسط ربات و سیستم‌های هوشمند انجام می‌شود.

تنها 155 ربات در 40 بخش جوشکاری این کارخانه کار می‌کند. مسئولان شرکت می‌گویند به واسطه همین ربات‌ها شرکت برلیانس توانسته هر ساعت 30 خودرو بسازد و نیز کیفیت خودرو را افزایش دهد و امیدوار هستند در ایران هم سیستم تولید با ربات را راه‌اندازی کنند.

نکته جالبی در کار ربات‌ها وجود دارد. زمانی که رباتی می‌بیند ربات کناری کار خود را به کندی انجام می‌دهد بوق اخطار می‌زند و اگر کار خودش را زودتر تمام کرده باشد آهنگ شادی می‌زند که در صورت نیاز به کمک ربات کناری برود.

*معرفی خبرگزاری فارس در شبکه تلویزیونی چین

در حاشیه بازدید از شرکت تولیدی برلیانس، شبکه تلویزیونی شین‌هوا با خبرنگار فارس مصاحبه کرد، در این گفت‌وگو خبرگزاری فارس به مخاطبان این شبکه معرفی شد.

*نگاه‌ بدبینانه نسبت به سفر ترامپ به منطقه

اما نکات جالب دیگری هم در این سفر به چشم می‌آمدند. نخست اینکه رسانه‌ها چینی نگاه خوشبینانه‌ای به سفر ترامپ به منطقه،‌نداشتند.

روزنامه معتبر «شانگهای دیلی» نوشته بود که ترامپ در سفر خود به ژاپن که قبل از سفرچین انجام شد بازهم به دنبال کاسبی است و به ژاپنی‌ها تاکید کرده برای اینکه از تهدیدهای کره شمالی در امان بمانند باید سلاح بیشتر از آمریکا بخرند.

همچنین تعدادی از مردم این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گفتند که آمریکا مانع پیشرفت دیگر کشورها است و دلیل مخالفتش با ایران رشد بیش از پیش این کشور است.

*رفع معضل ترافیک با برقی‌سازی خودروها و زیرساخت‌ جاده‌ها

چینی‌ها با گرایش به سمت خودروهای برقی و اصلاح زیرساخت‌های جاده‌ای توانسته‌اند معضل ترافیک جاده‌ها و داخل شهر را تا حدود زیادی برطرف کنند،‌ آنها تقریبا همه دوچرخه‌ها و موتورها حتی اسکوترها را برقی کرده‌اند و نزدیک به 20 درصد خودروهایی که در داخل شهر تردد می‌شود برقی هستند مثلا در شانگهای که 24 میلیون جمعیت دارد ترافیک بسیار روان بود و جای پارک برای خودروها هم در اکثر جاها وجودداشت در شهر شن‌یانگ هم که 8 میلیون نفر جمعیت دارد اثری از ترافیک دیده نمی‌شد. در شهرهای بزرگ چین قانونی درباره ممنوعیت ورود خودروهای جدید به محدوده شهری وجود دارد و بدون خارج کردن خودرو، امکان ورود خودروی جدید به شهرهای بزرگ چین وجود ندارد.

*درختکاری به جای چمن‌کاری راهکار مقابله با آلودگی‌ در چین

مسئله دیگر روی آوردن چینی‌ها به درختکاری برای مقابله با آلودگی‌ هوا است. از هر فضای خالی برای در ختکاری استفاده کرده‌اند و با بستن داربست‌ها مختلف تلاش می‌کنند که همه درخت‌ها به طرز مناسبی رشد کنند. در مقابل کاشت چمن که بسیار آب‌بر است دیده نمی‌شود.

چینی‌ها برای کاشت درختان از همه فضاها و امکانات به طور کامل استفاده کرده‌اند. چنانکه در مسیر شن‌یانگ به شانگهای که مسیر 2 هزار کیلومتری است هیچ فضای خالی و پرتی دیده نمی‌شود، یا ساختمان‌های بلند ساخته‌اند یا کشاورزی می‌کنند یا درخت کاشته‌اند.

به هر حال سفر 7 روزه به چین تمام شد اما تقریبا پاسخ به این سوال که چرا این کشور در مدت بسیار کم به چنین پیشرفت اقتصادی رسیده که حتی می‌تواند آمریکا را کنار بزند و آیا می‌توان از این کشورها الگو گرفت کمی روشن‌تر می‌شود. مدیریت اصولی،‌ تلاش، پشتکار و داشتن برنامه‌های طولانی مدت شاید بخشی از مهم ترین دلایل پیشرفت سریع چینی‌ها است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 22 آبان 1396، کدخبر: 13960822000322، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین