پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۱
قرارداد‌ها با شرکت‌های رنو و پژو مساله‌ای است که می‌تواند صنعت خودروسازی کشور بیشتر به سمت مونتاژ سوق دهد.

شعارسال : گزارش خودرویی گزارش دوم پیک بامدادی امروز رادیو ایران بود که در ادامه می‌آید:

ورود مجلس به نحوه اجرای قراردادهای خارجی موضوعی است که این قرارداد‌ها را بر سر زبان انداخت. برخی معتقدند قراردهای خارجی خودروسازان باعث پیشرفت صنعت خودرو شده و برخی دیگر این قرارداد‌ها را مونتاژکاری صرف و از بین بردن تولید ملی ارزیابی می‌کنند.

اما چرا باید این قرارداد‌ها مهر محرمانه بخورد و حتی نمایندگان مجلس نتوانند آن را خوانده و از مفاد آن مطلع باشند؟


معظمی معاون وزیر صنعت چند ماه پیش تاکید کرده بود هر زمان نمایندگان بخواهند این قرارداد‌ها در اختیارشان قرار خواهد گرفت، ولی این قرارداد نباید منتشر شود. یکی از نمایندگان مجلس در این باره گفت: ایدرو این قرارداد‌ها را به نمایندگان نشان نداده است.

مهمترین عاملی که مخالفان این قرارداد‌ها می‌گویند عملکرد سیاه شرکت‌های خودروساز رنو و پژو در سالهای اخیر است مانند صادراتی که در کاغذ ماند و محصولاتی که بعد از
۱۵ سال هنوز به روز نشده اند و سهم داخلی سازی خودرو در لابه لای واردات گسترده گم شده است.

قراردادهای محرمانه‌ای که نمایندگان مجلس هم نمی‌توانند آن را ببینند/ وقتی رنو خودروی ۱۵ سال پیش را به نام «به‌روز» به ایران می‌دهد!

کاکایی استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در این باره معتقد است: در قراردادی که به نام L۹۰ بود تبدیل به تندر شد رنو باید پلت فرم را به ایران تحویل داده و ایران سه مدل خودرو نظیر داستر و سیمبل را تولید کرده و این خودرو‌ها را صادر می‌کرد و تا این لحظه یک عدد خودرو به خارج صادر نکردیم و بیش از ۶۰ درصد هم این خودرو داخلی نشده است امروز شاهد هستیم که خودروهایی که باید باید ۱۵ سال پیش تولید می‌شدند الان به نام خودروی جدید به ایران می‌دهند.

معاون وزیر صنعت در این باره می‌گوید
۳۰ درصد محصول با مسئولیت رنو باید صادر شود این‌ها باید قطعه سازان داخلی را تقویت کنند که به بازار جهانی وصل شوند.

فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان در این باره گفت: متاسفانه قراردادهای رنو و پژو در حاشیه کم اطلاعی قرار دارد و تقاضای جلسه برای ارتباط با خودروسازان برای اطلاع از مفاد قرارداد را داده‌ایم که تاکنون جلسه‌ای برگزار نشده است.

مساله قراردادهای رنو و پژو نیست مساله مهم رویکرد صنعت کشور برای مونتاژکاری است که با اقتصاد مقاومتی نسبتی ندارد. چندین سال است تبدیل به واردکننده خط تولیدی شده‌ایم. به هیچ عنوان مرکز تحقیقات نداریم و پول‌های نفتی را می دهیم تا خطوط را وارد کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 5 آذر 1396، کدخبر: 648696 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین