پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۸۸۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران: حدود ۹۰ درصد ساختمان‌ها در استان تهران و کشور را افراد فاقد صلاحیت ساخته اند.

شعار سال: حسن قربانخانی در نشست خبری مشترک با مدیرکل استاندارد استان تهران با بیان اینکه در چنین شرایطی نمی توان رعایت استاندارد و کیفیت را در این ساخت و سازها تایید کرد ، افزود : براساس الزام قانونی همه ساختمان ها باید شناسنامه فنی و ملکی داشته باشد و شهرداری ها باید کارفرماها را برای دریافت این شناسنامه به سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان متولی صدور شناسنامه فنی و ملکی هدایت کنند که متاسفانه رعایت نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته فقط برای 67 ساختمان در استان تهران شناسنامه فنی صادر شده است، گفت : این درحالی است که در این مدت چندهزار ساخت و ساز در استان تهران انجام شده است و ساختمانها علاوه بر شناسنامه فنی و ملکی از داشتن بیمه تضمین کیفیت که حداقل حقوق خریداران و بهره برداران از ساختمان است ، بی بهره اند و شهرداری ها به وظایف خود در این حوزه عمل نمی کنند.

قربانخانی، ایمنی و سلامت جان انسانها را از هر اولویتی بالاتر دانست و افزود : فاصله هزینه ساخت و سازهای استاندارد با ساخت وسازهای غیر استاندارد به اندازه جان ساکنان ساختمان ها نیست و ما مکلف به رعایت ضوابط ساخت و ساز در اجرای ساختمان ها هستیم .

وی گفت : خسارت وارده به هزاران ساختمانی که تخریب شدند در صورت داشتن بیمه تضمین کیفیت و شناسنامه فنی و ملکی جبران می شد و بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران سالانه هزاران بار از شهرداری ها درخواست توقف ساخت و ساز دارند ولی شهرداری ها رعایت نمی کنند .

قربانخانی با تاکید بر رعایت الزامات کیفیت و استاندارد افزود : کسانی که ضوابط ساخت و ساز را رعایت نمی کنند بر این باورند که به نفع مردم کار می کنند و هزینه ها را کاهش می دهند در حالی که خسارت و آسیب های ناشی از ساخت و سازهای بی کیفیت و فاقد استاندارد نتیجه همین اقدامات غلط است.

وی گفت : در چهار سال گذشته 32 هزار فقره بازرسی از طرح های گودبرداری داشتیم ، گودبرداری های پرخطر و رهاشده را شناسایی و به شهرداری ها اعلام کردیم ، حتی برای رسیدگی به نهادها و دستگاههای قضایی ارجاع دادیم.

قربانخانی افزود : ضوابط ساخت و ساز در بسیاری از ساختمان های تهران رعایت نشده است یا تراکم کمتر داشته یا تخلفات دیگری که با جریمه مشکل رفع می شود ، اگر اینها خلاف مصالح مردم است نباید از تخلفات گذشت ولی متاسفانه درآمد شهرداریها از محل فروش تراکم و تخلفات است.

وی گفت : مساحت 68 درصد از ساختمان های تهران کمتر از 1500 متر است و ما برای این ساختمانها به اندازه کافی مهندس ناظر نداریم.

قربانخانی درخصوص نظارت بر طرح های مسکن مهر افزود : مسکن مهر خارج از نظارت سازمان نظام مهندسی و ساختمان بوده و چون اجرای این طرح از مسیر ما طی نشده است ، نمی دانیم چه کسانی این مسکن ها را تولید کرده اند و نمی توانیم در این خصوص اظهار نظر کنیم.

وی با بیان اینکه باید از حوادثی که در کشور اتفاق می افتد ، درس بگیریم ، گفت : نظام ساخت و ساز در کشور نیازمند تغییرات اساسی است و همه دستگاه های مرتبط باید نسبت به بروز رسانی خود اقدام کنند چرا که در غیر اینصورت باید منتظر آسیب های به مراتب جدی تری باشیم .

100 استاندارد اجباری در مصالح ساختمان داریم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت : حدود 100 استاندارد اجباری در مصالح ساختمان داریم و کنترل استاندارد و کیفیت همه مصالح را از سال گذشته شروع کردیم.

حسن قربانخانی در نشست خبری مشترک با مدیرکل استاندارد استان تهران افزود : ما امسال هشت هزار فقره بازدید از ساختمان ها ، 700 فقره بازدید از مصالح ساختمانی و، 76 مورد مکاتبه با شهرداری ها برای توقف ساخت و سازها داشتیم که بسیاری از آن ها متوقف و برخی اصلاح شده است.

وی گفت : بررسی ها نشان می دهد کیفیت تیرچه های پاشنه بتنی که از مصالح پرمصرف در سازه هاست در یک سال اخیر 40 درصد افزایش یافته است ضمن اینکه در این مدت 10 دوره آموزشی با هدف ارتقاء استاندارد مصالح ساختمانی برگزار شده است و 1500 نفر آموزش های لازم برای کنترل استاندارد در مصالح ساختمانی را گذراندند.

قربانخانی با بیان اینکه کسانی می توانند مصالح استاندارد تولید کنند که صلاحیت فنی لازم را داشته باشند ، افزود: بسیاری از ساخت و سازها در تهران را افراد فاقد صلاحیت انجام می دهند ومشخص نیست که از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار است یا نه.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار 24 آبان 96، کد مطلب: 1900305، www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین