پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۳۰۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
وزیر بهداشت گفت: هیچ عقل سلیمی انتزاع آموزش پزشکی از وزارت بهداشت را نمی پذیرد. بعضی بیکارند و از این حرف ها می زنند.

شعار سال: دکتر سید حسن هاشمی در جمع معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: برخی از دوستان ما در وزارت علوم نسنجیده صحبت هایی می کنند که عاری از حقیقت و صحت است.

وی افزود: ربع قرن از جدا شدن آموزش پزشکی از آموزش عالی گذشته و هر چه بوده، گذشته است .

وزیر ارتباطات گفت: اکنون ما اسناد بالادستی داریم و در سیاست های کلی نظام سلامت که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده اند این موضوع نهایی شده است.

وی ادامه داد: اینقدر هزینه برای این موضوع پرداخت شده است که هیچ عقل سلیمی باور نمی‌کند که این موضوع تغییر کند و شما معاونان آموزشی گوش تان به این حرف ها بدهکار نباشد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این موضوع که بحث‌های سیاسی در حوزه ادغام آموزش عالی و آموزش پزشکی مطرح شده، اظهار داشت: بحث سیاسی نیست، بعضی‌ها بیکارند و این حرف‌ها را می‌زنند.

وی ادامه داد: به نظر من اینها بحث‌های انحرافی بوده، زیرا موضوع آموزش پزشکی در سیاست‌های کلی آموزش عالی و نظام سلامت تائید شده است. به نظر می‌رسد آنها مشکلاتی در حوزه خودشان دارند که می‌خواهند از آنها چشم بپوشند، ذهن را منحرف کرده و فرافکنی کنند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: ربع قرن پیش، انتزاع آموزش پزشکی از آموزش عالی درست یا غلط صورت گرفته است و دیگر امکان بازگشت این مسئله وجود ندارد و توصیه می‌کنم رسانه‌ها نیز به این موضوع توجه نکنند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: اصل موضوع، خروجی دانشگاه‌ها است که باید در خدمت مردم باشد، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، باید در مسیر پیشرفت کشور قرار گیرند و آینده نیز این مسیر را به ما نشان می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: نباید مسیر آینده خودمان را در بحث‌های حاشیه‌ای گم کنیم زیرا این موضوع فرار از مسئولیت اصلی‌مان است. آنچه که مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران از ما انتظار دارند، کسب افتخار است و باید با سعی و تلاش، آن را به دست بیاوریم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تصمیمی برای تفکیک مراکز آموزشی از مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی گرفته می‌شود، گفت: متأسفانه به زیرساخت‌ها توجه نکرده‌ایم و با وجود اینکه طول عمر مردم بالا رفته و روش‌های پیشرفته پزشکی زیادی توسعه پیدا کرده اما در مقابل بیمارستان‌ها توسعه پیدا نکرده‌ و مراکز آموزشی به درمانی تبدیل شده‌اند که این موضوع زحمت زیادی را برای اساتید دانشگاه‌ها ایجاد کرد.

وزیر بهداشت گفت: در نظر داریم مراکزی را ویژه آموزش در اختیار بگیریم و ۲۰ هزار تخت بیمارستانی آموزشی مدرن ویژه رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی و پیشرفته پژوهشی ایجاد کنیم که در این صورت، کارنامه اساتید ما بسیار درخشان‌تر خواهد بود.

به گفته قاضی‌زاده هاشمی، این موضوع نیاز به توجه و زمان و همچنین سیاستگذاری دارد.

وی درباره بحث بودجه آموزشی این وزارتخانه گفت: اگر علم، آگاهی و دانش برایمان مهم هست باید بدانیم که پیشرفتمان از این مسیر رقم می‌خورد، باید همانند ممالک پیشرفته، در عمل هم این موضوع را نشان دهیم.

وزیر بهداشت افزود: بودجه بخش آموزش باید متناسب با جایگاه و اهمیتش در نظام بودجه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد؛ همانطور که در دنیا از بودجه عمومی و ناخالص خود به بحث آموزش و پژوهش اختصاص می‌دهند که ما حتی یک صدم آن را هم اگر بتوانیم اختصاص دهیم، بسیار کار بزرگی است. اکنون این اتفاق رخ نمی‌دهد اما شاهدیم که این همه ایثار، تلاش و افتخار از سوی محققان و اساتید ما صورت می‌گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: علوم پزشکی اکنون در خارج از مرزها محک می‌خورد و افتخارآفرین است اما هر آنچه که بوده، به دلیل همت شخصی افراد بوده و به نظر می‌رسد که دولتمردان باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

وی در مورد توجه به بحث آموزش گفت: هیچ انسانی نمی‌تواند از آموزش غافل شود و در حوزه پزشکی نیز تلاش زیادی شده است؛ ما اکنون هیچ نیازی به اعزام بیمار به خارج نداریم و بهترین آموزش‌ها و روش‌های درمانی را در کشور ارائه می‌دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که محصولاتمان که همان نیروی انسانی متخصص هستند، بتوانند رفاه بیشتری را برای مردم فراهم کنند.

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: با وجود اینکه سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظام آموزش عالی کشور تنها چهار درصد است اما بیشتر از ۳۰ درصد تولید علم را در اختیار دارد، ولی پیشرفت بیشتر در گروی توجه دولت و مجلس است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 21 آبان 96، کد مطلب: 4141552: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین