پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۵۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
رئیس هیات مدیره شرکت زیست تخمیر و مدیرعامل شرکت بنیان سلامت کسری با اشاره به معضل جهانی مقاومت آنتی بیوتیکی گفت: فراورده‌های پروبیوتیک در مواردی امکان جایگزینی با آنتی بیوتیک‌ها را دارند.

شعار سالمحمدرضا فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار فانا با اشاره به اینکه تعداد آنتی بیوتیک‌های موجود در دنیا محدود است، افزود: به این علت که کشف یک آنتی بیوتیک جدید زمان‌بر و پرهزینه است شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان دیگر تمایل زیادی به فعالیت در این حوزه ندارند و به جای آن به سمت تولید داروهای نسل جدید و منوکلونال آنتی بادی رفته‌اند که به نسبت تولید آنها به زمان و هزینه کمتری نیاز دارد و در عین حال ارزش افزوده آنها نیز بالاست.

وی افزود: در عین حال بحران مقاومت آنتی بیوتیکی نیز در دنیا گسترش یافته است که یکی از علل آن مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها است که متاسفانه در ایران نیز با آن مواجهیم. این وضعیت باعث شده در مواردی که مصرف آنتی بیوتیک حیاتی است، آنتی بیوتیک روی فرد اثری نداشته باشد و به مرگ فرد منجر شود. هم‌اکنون سویه‌هایی از میکروب‌ها را داریم که همه آنتی بیوتیک‌های موجود نیز روی آنها بی‌تاثیر هستند و عملا سلاح انسان در مقابل چنین میکروب‌هایی خنثی شده است.

فاضلی در پاسخ به سوال خبرنگار فانا مبنی بر اینکه آیا فراورده‌های پروبیوتیک قابلیت جایگزینی با آنتی بیوتیک‌ها را دارند، توضیح داد: در برخی موارد این جایگزینی امکان‌پذیر است اما در مورد هر عفونتی نمی‌شود با پروبیوتیک به آن پاسخ داد. پروبیوتیک‌ها می‌توانند در موارد زیادی عوارض آنتی بیوتیک‌ها را پوشش دهند. به عنوان مثال یکی از عوارض مصرف آنتی بیوتیک، اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع‌الطیف است. آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌های مفید روده را از بین می‌برند. باکتری کلستریدیوم دیفیسیل در روده افراد زیادی اما به تعداد کم وجود دارد. وقتی آنتی بیوتیک زیاد مصرف می‌شود، این باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها شده و شروع به رشد می‌کند و باعث ایجاد التهابی به نام کولیت با غشاء کاذب که می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد. داروی انتخابی برای درمان این بیماری این داروی انتخابی آن ونکومایسین است. گزارش شده بود یک خانم آمریکایی ۶۰ ساله دچار همین بیماری شده بود و چندین بار بعد از تجویز ۲۰۰۰ دلار ونکومایسین و بهبودی مجدد، بیماری او بازگشته بود. تا اینکه پزشک تصمیم گرفت فلور روده بیمار را تعویض کند و از محتویات روده شوهر آن خانم تهیه کرده و بعد از تنقیه به آن خانم بهبودی حاصل شد. این نشان می‌دهد یک فکر ساده می‌تواند جلوی هزینه گزاف درمانی را بگیرد.

رئیس هیات مدیره شرکت زیست تخمیر و مدیرعامل شرکت بنیان سلامت کسری ادامه داد: در برخی عفونت‌های گاستروآنتریت می‌شود پروبیوتیک را جایگزین آنتی بیوتیک‌ها کرد. مثلا فراورده‌هایی داریم برای اطفال و نوزادان به ویژه زیر یک سال که مستعد ابتلا به عفونت‌های اسهالی هستند و بیش از ۵۰ درصد این عفونت‌ها ناشی از روتاویروس است و هر ساله حدود ۵۰۰ هزار طفل بر اثر روتاویروس جان خود را از دست می‌دهند که هیچ آنتی بیوتیکی هم روی آن اثر ندارد اما بچه‌هایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، چون شیر مادر موادی را به همراه دارد که پری‌بایوتیک است و نوزاد وقتی شیر مادر می‌خورد، فلور روده‌اش از باکتری به نام بیفیدوباکتر غنی می‌شود که اثر محافظتی دارد و می‌تواند روتاویروس را از بین ببرد. در این زمینه فراورده‌های پروبیوتیکی که باکتری بیفیدوباکتر را دارند، می‎توانند کارساز باشد.

وی عنوان کرد: در برخی موارد اصلا نمی‌توانیم آنتی بیوتیک استفاده کنیم اگر استفاده هم بکنیم مثلا برای یک بیماری گوارشی ویروسی هیچ تاثیری ندارد و حتی فلور روده را هم به هم می‌ریزد و اسهال را هم تشدید می‌کند و با پروبیتیک که باکتری‌های مفید بدن هستند، می‌توان این وضعیت را مدیریت کرد بدون اینکه هیچ عارضه‌ای هم داشته باشد.

به گزارش فانا، حد فاصل بین 13 تا 19 نوامبر 2017 که دیروز به پایان رسید، هفته آگاهی‌بخشی درباره آنتی بیوتیک‌ها بود که در این هفته سازمان بهداشت جهانی به شیوه‌های مختلف بار دیگر خطر روزافزون مقاومت آنتی بیوتیکی را به همگان گوشزد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دارو و سلامت ، تاریخ انتشار 29 آبان96، کدمطلب:۱۰۵۸۷، www.phana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین