پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد دنیاست و مقاومت دارویی نتیجه خودسرانه استفاده از آنتی بیوتیک‌هاست که به‌دنبال آن روند درمان طولانی‌تر و هزینه‌های درمان افزایش می‌یابد.

شعار سال: «دکتر سید مهدی طباطبایی» در نشست خبری با اصحاب رسانه در هفته اطلاع رسانی آنتی بیوتیک‌ها اظهار کرد: با توجه به اینکه مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها سبب مقاوم شدن بیماری‌ها در انسان و دام در مقابل این دارو شده است، عمر آنتی بیوتیک‌ها در حال پایان یافتن است.

وی ادامه داد: براساس هشدار سازمان جهانی بهداشت سالیانه۷۰۰هزار نفر به دلیل ابتلا به عفونت‌ها و میکروب‌های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک جان خود را از دست می‌دهند و اگر مسئولان بهداشتی درمانی چاره‌ای نیندیشند تا سال۲۰۵۰این مرگ و میر به بیش از۱۰میلیون نفر می‌رسد که از مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها بیشتر خواهد بود .

طباطبایی تصریح کرد: مردم هیچ کشوری در جهان به اندازه ایران، آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کنند و این مصرف بی رویه و خودسرانه موجب بروز مقاومت‌های میکروبی و عفونت‌های بیمارستانی شده است .

وی یادآور شد: ایرانی‌ها بی رویه آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند و حتی برای بیماری‌های ویروسی و سرماخوردگی در زمان مراجعه به مراکز درمانی و مطب‌ها از پزشکان درخواست تجویز آنتی بیوتیک می‌کنند و از سوی دیگر با بیماری‌های نوپدید روبه‌رو هستیم که در همه جهان نیز اتفاق می‌افتد .

طباطبایی گفت: امسال وزارت بهداشت برنامه‌هایی را برای مقاومت میکروب‌ها در مقابل آنتی بیوتیک‌ها در نظر گرفته که با همکاری رسانه‌ها تلاش داریم مضرات مصرف زیاد آنتی بیوتیک‌ها را به مردم اطلاع رسانی کنیم .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان خاطرنشان کرد: با توجه به وجود بیماران مبتلا به سل و مالاریا در استان سیستان وبلوچستان مقاوم شدن بیماری‌های عفونی در مقابل آنتی بیوتیک زنگ خطری برای مردم این استان است .

وی آموزش پزشکان و دامپزشکان برای تجویز اصولی آنتی بیوتیک ها، اطلاع رسانی از مضرات مصرف آنتی بیوتیک ها به مردم و بررسی وضعیت میکروبی بیماری ها با رشد و توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی را مهمترین گامها برای پیشگیری از افزایش مقاومت بیماری ها در مقابل آنتی بیوتیک برشمرد.

فرزانه فرجیان، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: سال۹۱در حدود ۶۵درصد نسخه های پزشکان سیستان و بلوچستان داروهای آنتی بیوتیک مشاهده می‌شد که هم اینک این آمار به۵۱درصد کاهش یافته است .

وی رعایت نکردن دُز درمانی، دستور دارویی و کامل نکردن دوره درمان از سوی بیماران، فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک ها از سوی داروخانه ها، تجویز غیر اصولی توسط پزشکان، استفاده از آنتی بیوتیک‌های انسانی در دامداری‌ها به ویژه برای پیشگیری توسط دامپزشکان و تشویق داروخانه داران به خرید داروها با شرایط ویژه توسط شرکت های دارویی را از مهمترین عوامل شکل گیری چالش امروز در مصرف آنتی بیوتیک‌ها ذکر کرد .

فرجیان تصریح کرد: مراجعه بیمار به بیمارستان و درمانگاه، انتقال باکتری مقاوم به دارو به بیماران دیگر به دلیل فقر بهداشتی و نبود نظافت محیط، گسترش باکتری مقاوم در کل جمعیت و استفاده از آنتی بیوتیک ها در تولید غذای دام و محصولات زراعی، ایجاد باکتری مقاوم به دارو در روده حیوان و انتقال باکتری مقاوم به دارو به انسان از طریق غذا و محیط و تماس مستقیم با حیوان از جمله علل گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی است .

گفتنی است، به مناسبت هفته اطلاع رسانی آنتی بیوتیک ها (یکم تا هفتم آذر) نشست خبری با حضور اعضای هیات رئیسه دانشگاه و اصحاب رسانه استان در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی حکیم مهر، تاریخ انتشار 5 آذر 96، کد مطلب: ۳۸۵۴۵، www.hakimemehr.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین