پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۷۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
عضو هیات‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: از دی‌ماه امسال در محور اهواز به تهران و برعکس قطار چهار تخته جایگزین قطارهای عادی می‌شود. سعید رسولی افزود: قطار پنج‌ستاره فدک هفته‌ای یکبار مسافران محور اهواز-تهران را جابه‌جا می‌کند و در صورت استقبال این سفر یک روز در میان خواهد شد.

شعار سالعضو هیات‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: از دی‌ماه امسال در محور اهواز به تهران و برعکس قطار چهار تخته جایگزین قطارهای عادی می‌شود. سعید رسولی افزود: قطار پنج‌ستاره فدک هفته‌ای یکبار مسافران محور اهواز-تهران را جابه‌جا می‌کند و در صورت استقبال این سفر یک روز در میان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در خوزستان ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: تعداد بالای کارخانه‌های عظیم فولادی نیاز به سیستم حمل‌ونقل برای جابه‌جایی مواد اولیه را دو چندان می‌کند. رسولی ادامه داد: بیشتر محورهای ریلی در خوزستان ۲خطه هستند و از این منظر مشکل عمده‌ای برای جابه‌جایی بار و مسافر وجود ندارد. وی درخصوص راه‌اندازی قطار برقی اظهار کرد: اکنون ساخت قطار برقی در محور گرمسار-اینچه برون درحال انجام است. در محور جنوب نیز به‌دلیل افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر به دنبال ایجاد فاینانس برای راه‌اندازی قطار برقی هستیم. وی خاطر نشان کرد: در مسیر جنوب-شمال در حد فاصل اندیمشک به دورود تنگناهای ظرفیتی وجود دارد که ناشی از عدم بازسازی اساسی این شبکه ظرف ۶۰ سال گذشته بوده است. عضو هیات‌مدیره راه‌آهنجمهوری اسلامیبا بیان اینکه در این محور با کاهش ظرفیت و سرعت مواجه بودیم، گفت: بازسازی این محور از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته و تلاش می‌شود که تا پایان سال کل این محور بازسازی شود.

اتصال خطوط ریلی به مراکز عمده بار

وی تصریح کرد: اکنون روزانه ۵ هزار تن شمش فولاد ازفولادخوزستان به بندر امام خمینی(ره)، ۵ هزار تن سنگ‌آهن از بندر امام خمینی(ره) بهفولاد خوزستانو حدود ۵ هزار تن ماده اولیه از معادن چادرملو به فولاد از طریق خطوط ریلی جابه‌جا می‌شود. رسولی دربارهمشکلاتپیرامون اقتصادی کردن طرح‌های حمل‌ونقل ریلی افزود: در طرح‌های اولیه توجیهات اقتصادی هر طرح در نظر گرفته می‌شود، اما عمدتا در مرحله اجرا به مشکل برمی‌خوریم.

ساخت ۲۰۰ کیلومتر خطوط فرعی

عضو هیات‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: طبققانونزیرسازی خطوط ریلی به‌عهده مراکز عمده بار و اقدامات روبنایی برعهدهراه آهناست. ضمن آنکه هزینه‌هایی که کارخانه‌ها درخصوص زیرسازی انجام می‌دهند طی چند سال از محل تخفیف حق دسترسی که برای آنها منظور می‌شود جبران خواهد شد.رسولی با بیان اینکه تا پایان سال ۲۰۰کیلومتر خطوط فرعی ریلی ساخته می‌شود، افزود: در این صورت ظرفیت جابه‌جایی بار دوبرابر می‌شود. وی با انتقاد از حجم بالای جابه‌جایی بار در شبکه جاده‌ای یادآورشد: برخی کارخانه‌ها ۸۰۰ کیلومتر بار خود را با استفاده از کامیون‌ها جابه‌جا می‌کنند درحالی‌که این موضوع سبب افزایش تلفات جاده‌ای،آلودگی هواو هدررفت سوخت می‌شود. عضو هیات‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته جلسات متعددی با کارخانه‌های بزرگی همچون گروه ملی و فولاد کاویان برای همکاری داشته‌ایم که تاکنون به سرانجام نرسیده است، اما با ورود استاندار به این مساله امیدواریم بار این دو شرکت نیز وارد خطوط ریلی شود.

سهم ۳۰ درصدی خطوط در جابه‌جایی بار

وی به سهم حمل‌ونقل ریلی در برنامه ششم توسعه اشاره و خاطرنشان کرد: در این برنامه سهم ۲۰درصدی حمل مسافر و ۳۰درصدی حمل بار برای راه‌آهن در نظر گرفته شده است.رسولی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه راه‌آهن جنوب برای توسعه خطوط ریلی در مرز چزابه گفت: یکی از اهداف راه‌آهن جمهوری اسلامی توسعه مسیرهای زیارتی است. جابه‌جایی مسافر در خطوط ریلی از طریق شرکت‌های غیردولتی صورت می‌گیرد از همین رو برای احداث خط ریلی در مسیر چزابه یا باید توجیه اقتصادی وجود داشته باشد یایارانهقیمت به آنها پرداخت شود.

جابه‌جایی ۱۵ میلیون مسافر

همچنینمعاونمسافری راه‌آهن درخصوص جابه‌جایی زائران با خطوط ریلی در اربعین امسال گفت: ۲۲۱هزار نفر صندلی برای جابه‌جاییمسافراناختصاص یافت که نسبت به سال گذشته ۲۱درصد رشد داشته است.میرحسن موسوی افزود: در مسیر خرمشهر-شلمچه قطار فوق‌العاده به‌صورت ۲۴ ساعته مشغول جابه‌جایی زائران بود. همچنین ۴۵قطار فوق‌العاده برای ایام اربعین پیش‌بینی شده بود. وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۵ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شده است، یادآور شد: در سال ۹۵ حدود ۳۵۰ واگن فرسوده با عمر بالای ۴۵ سال از رده خارج شد که تنها تعداد کمی از آنها جایگزین شدند با وجود این شاهدرشد۴/ ۴ درصدی در حمل مسافر بودیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار آذر 96، کدمطلب:۳۳۱۸۷۴۴، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین