پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
بیش از یک دهه از کلنگ زنی مترو اهواز می‌گذرد و امروز این پروژه با پیشرفت 28 درصدی در طول 13 سال، از یکسال گذشته به‌طور کامل متوقف شده است. مطالعات پروژه مترو یا قطار شهری اهواز در سال 80 و عملیات اجرایی آن 6 سال بعد شروع شد. زمانی که این پروژه کلنگ زنی شد؛ مجریان نوید روزهایی برای کاهش بار ترافیکی در شهر اهواز را دادند، اما تنها ثمره آن تاکنون فقط حفاری در نقاط مختلف شهر، هدر رفت سرمایه استان و بدهی و بیکاری کارگران فعال در این پروژه بوده است.

شعار سال«شهرام شاهین زاده»، مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص اظهار داشت: در صورت تأمین اعتبار، تکمیل فاز اول این پروژه در سال 98 محقق خواهد شد، تکمیل فاز دوم آن نیز در سال 99 و بهره‌برداری از کل طرح در سال 1404 خواهد بود. بر این اساس و طبق محاسبات، مردم کلانشهر اهواز بعد از گذشت 20 سال صاحب قطار شهری خواهند شد. وی عملیاتی نشدن فاینانس به‌دلیل تأخیرات به وجود آمده ناشی از شرایط ویژه بین‌المللی و محدودیت‌های داخلی، محدودیت‌های بانکی کشور در خصوص پذیرش عاملیت و فرآیند پیچیده و طولانی اخذ مجوزها و نهایی کردن فاینانس را از جمله دلایل تأخیر در اجرای این پروژه دانست.

شاهین‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به عملیاتی نشدن فاینانس، تناسب نداشتن اعتبارات تخصیصی با برنامه زمان‌بندی پروژه و کمبود تخصیص اعتبارات از ابتدای پروژه مطابق با برنامه زمان‌بندی طرح، از دیگر دلایل تأخیر در اجرای پیشرفت طرح قطار شهری اهواز بوده است. همچنین توانایی نداشتن شهرداری وامکان تخصیص نیافتن اعتبار از این محل موجب تأخیر در پیشرفت طرح بوده است. به گفته وی، ابلاغ نشدن بخش تجهیزات قرارداد به‌دلیل اجرایی نشدن فاینانس و تأمین ارز مورد نیاز، وجود مسائل و ابهامات حقوقی و قراردادی و زمان بر بودن بررسی فرآیند تجدید قرارداد، محدود شدن فعالیت‌های اجرایی از سال 94 تاکنون به‌دلیل کمبود اعتبارات، کاهش نقدینگی پروژه، توانایی نداشتن پیمانکار برای ادامه کار با توجه به مسائل مالی و ادعاهای مطرح شده نیز از دیگر دلایل تأخیر این طرح شهری بوده است.

اولویت در تکمیل عملیات اجرایی فازهای اول و دوم

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز درخصوص هزینه بر بودن این طرح، اظهار داشت: از ابتدای شروع پروژه تاکنون 600 میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده و از آنجا که درحال حاضر اولویت کاری طرح، تکمیل عملیات اجرایی در فازهای اول و دوم و شروع بهره‌برداری از آنها بوده، در مجموع پیشرفت این 2 فاز تاکنون 45 درصد بوده است. مبلغ مورد نیاز برای تکمیل این دو فاز هم 650 میلیارد تومان (با احتساب دلار به نرخ 4 هزار و200 تومان) بجز هزینه‌های تأمین ناوگان است.

تعداد کارگران شاغل در مترو به حداقل رسیده

وی وضعیت کارگران پروژه با تعطیل شدن آن را یادآور شد و افزود: با توجه به محدود شدن جبهه‌های کاری و تعطیل شدن طرح، تعداد کارگران شاغل در حداقل بوده که 50 درصد از این تعداد، پرسنل واحد حراست و مابقی در بخش نگهداری تأسیسات و تجهیزات منصوب فعالیت دارند.

کلنگ زنی قطار شهری اهواز همزمان با قطارشهری شیراز و اصفهان

«محمدرضا ایزدی»، رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز و عضو شورای اسلامی این شهر هم در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه قطار شهری اهواز همزمان با قطارشهری شیراز و اصفهان در سال 85-84 کلنگ زنی شد، افزود: قطارشهری شیراز در 2 فاز و قطار شهری اصفهان در 3 فاز هم‌اکنون در حال سرویس دهی به شهروندانشان است، در حالی که قطارشهری اهوازهمچنان نیمه کاره متوقف شده و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند به‌طور حتم سال‌های دیگر هم راه‌اندازی نخواهد شد.

پیمانکار10 ایستگاه را به‌طور نیمه کاره رها کرده

وی بی‌تدبیری مدیریت وقت یا زرنگی پیمانکار که از ناآگاهی یا تجربه نداشتن مدیران وقت سوءاستفاده کرده را از دلایل این همه تأخیر طی این سال‌ها برای راه‌اندازی مترو اهواز عنوان کرد و افزود: پیمانکار این پروژه یک شرکت ایرانی - چینی است که نزدیک به 10 ایستگاه را به‌ طور نیمه کاره رها کرده و این ایستگاه‌ها با گذشت این سال‌ها بین 10 تا 50 درصد پیشرفت داشته است. ایزدی اظهار داشت: ایستگاه‌هایی که روزهای اول شروع به‌کار، ایجاد شده اکنون به مرور زمان استهلاک پیدا کرده و چون به‌طور مناسب از آنها نگهداری نشده نیاز به رسیدگی و تعمیر دارد تا به شکل روز اول درآیند و این کار نیز هزینه بر است. رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه شرکت مربوطه به قدری آگاهانه کار را شروع کرده و تمام ایستگاه‌ها را به قولی زخمی کرده که شرکت یا پیمانکار دیگری نتواند کار را ادامه دهد و تنها خودش کار را به اتمام برساند، ادامه داد: متأسفانه تاکنون نسبت به هزینه‌هایی هم که شده بهره‌برداری صورت نگرفته است.

سهم اعتبار مترو اهواز از سوی دولت پرداخت نشده

وی خاطرنشان کرد: از سالی که دولت تدبیر و امید شروع به کار کرده تاکنون یک ریال هم به این طرح اختصاص داده نشده، در صورتی که طبق قانون باید 50 درصد منابع مالی کلانشهرها را شهرداری تعیین کند و 50 درصد دیگر نیز از سوی دولت تأمین اعتبار شود که متأسفانه این اعتبار از سهم دولت تاکنون به قطار شهری اهواز اختصاص داده نشده و این موضوع موجب شده تا طرح به‌طور کامل بخوابد. این عضو شورای شهر اهواز به اقدامات شهرداری درخصوص کارهایی که برای پیشرفت طرح از سهم خود انجام داده اشاره کرد و یادآور شد: از سال گذشته که شورای شهر اهواز در دوره پنجم کارش را با شهردار جدید شروع کرد، اقدام به 3 کیلومتر ریل‌گذاری شد و برای این کار هم 60 میلیارد تومان هزینه شد که البته این اعتبار را خود شهرداری متقبل شد تا امیدی در دل شهروندان ایجاد شود اما تأخیر سهم دولت برای پرداخت این اعتبار طی 5 تا 6 سال گذشته موجب شده طرح به‌طور کامل متوقف و به‌دنبال آن نیز کارگران بیکار شوند.

ادعای خسارت 400 میلیارد تومانی پیمانکار

ایزدی با بیان اینکه پیمانکار اکنون ادعای خسارت 400 میلیارد تومانی کرده وعلت آن هم کوتاهی از سوی دولت برای پرداخت 50 درصد سهمی است که باید می‌داد و تاکنون پرداخت نکرده، خاطرنشان کرد: به‌دنبال این ادعا، جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت مربوطه و شخص شهردار و اعضای شورای شهر برگزار و قضاوت آن به شورای عالی فنی که تنها مرجع رسیدگی به اختلافات بین کارفرما و پیمانکار است، واگذار شد. گزارش این موضوع به تهران ارسال شده تا مبلغی که پیمانکار طرح مدعی خسارت شده بررسی و مقدار آن مشخص شود. وی با اشاره به قرارداد امضا شده این طرح، گفت: قرارداد این طرح به گونه‌ای یک طرفه امضا شده که برای پیگیری و تشکیل دادگاه برای آن باید به کشور فرانسه رفت.طبق اصل 39 قانون اساسی اگر طرفین دعوا ایرانی بودند، دادگاه رسیدگی به پرونده باید در ایران برگزار شود، اما چون پیمانکار این پروژه یک شرکت ایرانی- چینی است، طرفین به توافق رسیده‌اند دادگاه رسیدگی به این پرونده در اتاق بازرگانی کشور فرانسه برگزار شود.

تغییرات خارج از نقشه‌های اولیه از سوی پیمانکار

به‌گفته رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز، شهرداری این شهرهم ایرادهایی را به برخی از کارهای پیمانکار گرفته که تغییرات خارج از نقشه‌های اولیه در طرح قطار شهری از آن جمله است. پیمانکار در تونل‌ها و ایستگاه‌ها تغییراتی را انجام داده که در برنامه‌ها و نقشه‌های اولیه به آن اشاره نشده بود و این کار هزینه این طرح را برای شهرداری بالا برده است.

وی درباره وضعیت کارگران طرح قطار شهری اهواز که حدود 2 هزار نفر بودند، گفت: اکنون با متوقف شدن طرح، تعداد کارگران به 170تا 180 نفر کاهش پیدا کرده است. این تعداد کارگری هم که باقی مانده‌اند، در ایستگاه‌های نیمه کاره رها شده مشغول نگهبانی هستند؛ ضمن اینکه پرداخت حقوقشان نیز بموقع انجام نمی‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه ایران تاریخ انتشار 19 آذر 97، کدخبر: 492740، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین