پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۵۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
۱۰ تن از وزرای کابینه دوازدهم به مناطق زلزله زده سفر کردند و تنها ۴ نفر از آنها برای بازسازی این مناطق و رونق دوباره آنها قول دادند و بقیه فقط آمدند که آمده باشند.

شعارسال: 16 روز از زلزله بزرگ ۷.۳ ریشتری غرب ایران گذشت و در این مدت مردم داغدیده و مصیبت زده این مناطق چشمشان برای اولین بار به جمال برخی از آقایان وزرایی روشن شد که تا قبل از این زحمت آمدن به این مناطق را به خودشان نداده بودند تا امورات وزارتخانه متبوعشان را از نزدیک بررسی کنند.

هرچند حضور در چنین شرایطی چندان به مذاق کسی خوش نیامد، اما همین آمدن و از نزدیک دیدن عمق فاجعه می تواند مبنایی باشد برای تصمیم گیری‌های بهتر در آینده و درس عبرتی برای آنها که خود را به خواب زده اند.

از ۱۸ وزیر کابینه دولت ۱۰ نفر از جمله وزرای کشور، بهداشت، راه و شهرسازی، نیرو، صنعت و معدن، ورزش و جوانان، کشاورزی، آموزش و پرورش، کار و امور اجتماعی و نفت در این مدت به مناطق زلزله زده سفر کردند و به بازدید از آوار به جا مانده پرداختند.

بماند که بعضی از این وزرا هم صرفا حضوری نمایشی داشتند و آمدند که آمده باشند و جای گله نماند، مثل وزیر هم استانی نفت که یکبار برای همراهی رئیس جمهور و در معیت هیئت محافظانشان دو روز بعد از زلزله با اعلام قبلی با دست های خالی از وعده و امید به مناطق زلزله زده تشریف فرما شدند، یا مثل وزیر صنعت و معدن که ۱۱ روز بعد از حادثه آمد و به یک عذرخواهی بابت دیر رسیدن کمک ها بسنده کرد در حالی که بخش صنعت در مناطق زلزله زده به شدت آسیب دیده است و چشم به راه توجه و برنامه، یا مثل وزیر ورزش و جوانان که صرفا مشرف فرمودند.

دولتمردانی که برای خود در هلیکوپتری که عازم مناطق زلزله است فرش قرمز پهن می کنند و یا با دید از بالا به پایین همیشگیشان به مردم با کفش به عیادت مصدومان در زیر چادرها می روند معلوم است حضورشان فرمایشی است و از سر رفع تکلیف به این مناطق سفر می کنند.

وزرایی که زلزله ۷ ریشتری هم تکانشان نداد

اما مدیریت پشت میزنشین حاکم بر کشور و بالاخص در کابینه دولت ماندن در پایتخت را به حضور در مناطق زلزله زده ترجیح داد و ۸ وزیر دولت غایبان زلزله اخیر بودند، همچون وزیر اقتصاد که حضورش می توانست دلگرمی برای رونق کسب و کار در این مناطق باشد، وزیر ارتباطات، وزیر علوم، وزیر دادگستری، وزیر فرهنگ، وزیر امور خارجه و وزیر دفاع که البته وزارت دفاع به فرستادن نماینده وزیر اکتفا کرد.

این موضوع در حالی است که زیرساختهای مناطق زلزله زده در حوزه کاری وزرای غایب و یا مشکلاتی که در زمینه کاری آنها برای زلزله زدگان ایجاد شده و یا بعد از این ایجاد می شود می توانست حداقل بهانه ای برای حضور آنها و پیگیری مشکلات باشد که نشد.

واکنش وزیر توئیتری دولت به زلزله کرمانشاه

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیپلماسی توئیتری همیشگی اش را در قبال این فاجعه بزرگ در پیش گرفت و در توئیترش نوشت: «تصاویر دلخراشی از خسارات زلزله و کشته‌شدن افراد در کرمانشاه و عراق را دیدم. از جامعه‌بین‌الملل به خاطر ابراز همدردی‌ها و پیشنهاد کمک‌شان ممنونیم. در حال حاضر کشورمان توانایی مدیریت بحران را به وسیله منابع داخلی‌ دارد. بابت تمام پیشنهادهای کمک بسیار متشکریم و شما را در جریان اخبار مربوطه قرار می‌دهیم».

قول هایی که به زلزله زدگان داده شد

اما معاون اول دولت که دوبار در این مدت به کرمانشاه سفر کرده قول داده که اگر وام ۲۵ میلیون تومانی کافی نباشد دوباره در دولت تصمیم گیری می کنند! و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی سال جاری استان کرمانشاه، ۴۰۰ میلیارد تومان ظرفیت پرداخت تسهیلات برای تولید و اشتغال زایی با سود ۴ درصد و افتتاح راه آهن تا یک ماه آینده را وعده کرده است.

ریاست جمهور اما با دست های خالی از پیشنهاد و برنامه آمدند و بدون دیدن کوه مشکلات متعدد مردم زلزله زده، وعده دادند که مقصران تخریب مسکن مهرهای سرپل ذهاب را به مردم معرفی کنند، همین!

اعطای وام بلاعوض به زلزله زدگان در حوزه کشاورزی

محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی بعد از ۱۰ روز از وقوع زلزله به بازدید از این مناطق پرداخت و صرفا قول داد که به زلزله زدگان خسارت دیده در حوزه کشاورزی وام های بلاعوض تعلق می گیرد.

بخش کشاورزی بنابر اظهارنظر مسئولان سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در این زلزله متحمل ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت شد که باید دید آیا تناسبی بین میزان تسهیلات بلاعوض که وزیر جهادکشاورزی هیچ اشاره ای به آن نکرد با حداقل میزان خسارت وجود خواهد داشت یا خیر.

احداث ۵۰ مدرسه در مناطق زلزله زده

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش هم که دوبار به این مناطق سفر کرده است از احداث ۵۰ مدرسه در مناطق زلزله زده به کمک خیران خبر داد و گفت: ۵۰ مدرسه با ۴۲۰ کلاس درس در سرپل ذهاب دیگر قابل استفاده نیست.

افزایش ۳۰ درصدی سهم شهرستان های زلزله زده از تسهیلات اشتغال زایی

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در سفر خود به استان کرمانشاه وعده داد که سهم شهرستان های زلزله زده استان کرمانشاه از تسهیلات اشتغال زایی ۳۰ درصد افزایش یابد.

ساخت ۲ درمانگاه مجهز، یک مرکز توانبخشی و نگهداری کودکان بی سرپرست و اختصاص ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به یک هزار و ۳۰۰ خانه تخریب شده مددجویان زلزله زده از دیگر وعده های ربیعی بود.

بازسازی خانه‌های بهداشت تخریب شده ظرف مدت کمتر از یکسال

سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اما فعال ترین نماینده دولت در این حادثه بود که بارها به این مناطق سفر کرد و با اشاره به آسیب جدی به ۱۴۰ خانه بهداشت در این مناطق قول داد که ظرف کمتر از یکسال کار بازسازی و نوسازی این خانه ها به اتمام برسد.

به گزارش مهر، برخی از وزرا که نیامدند و برخی هم که آمدند و کاری نکردند، وزرایی هم که انتظار بیشتری از آنها می رفت نه تنها وعده ای ندادند، بلکه کمک هایشان را هم به پای بدهی هایمان گذاشتند!

آقای استاندار، نماینده عالی دولت در استان! یادمان هست اوایل حضورتان در کرمانشاه ما را محکوم به فقر فرهنگ مطالبه گری کردید، حالا اما هنگامه مطالبه گری است، این گوی و این میدان شما مطالبه کنید وعده ها را، چون ما هم حتما از شما مطالبه خواهیم کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 8 آذر 1396 ، کدخبر: 4157639 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین