پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت:«از لحاظ منطقه ای، آسیا بزرگترین تولید کننده خوراک دام و چین بزرگترین تولید کننده خوراک دام در جهان باقی مانده است.»

شعار سال: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: متاسفانه امروز در کشور بیش از 60 درصد تولید خوراک دام در واحدهای پرورش و غیراستاندارد تولید می شود، موضوعی که بیش از 40 سال است که در دنیا منسوخ شده و ما اصرار زیادی به ادامه این روش تولید و تجارت داریم، که این امر علاوه بر کاهش بهره وری در ادامه باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی می شود.

وی ادامه داد: روند تولید در کارخانجات خوراک دام در طول 5 سال گذشته صعودی بوده و 64 درصد افزایش تولید داشتیم، اما در حد انتظار نبوده است. به گونه ای که در سال های 90 تا 94 جمعا به ترتیب 5011، 5367، 5750، 6921، 7750 هزار تن خوراک دام و طیور تولید شده است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: برنامه ریزی های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه به گونه ای است که در افق سال 1400 به میزان یک میلیون تن و به ارزش حدود 600 میلیون دلار صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان به 20 کشور دنیا داشته باشیم.

موافق قدیری با بیان اینکه تعداد کارخانه های تولید خوراک دام صنعتی در دنیا 7 درصد کاهش یافته است، گفت: اما مقدار خوراک دام تولید شده در سال 2016 افزایش یافته و برای اولین بار به یک میلیارد تن رسیده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تولید کلی خوراک دام صنعتی از 995 میلیون تن در سال 2015، به 1.032 میلیارد تن در سال 2016 رسیده است که از سال 2012 به طور متوسط هر سال 1.6 درصد رشد داشته است.

موافق قدیری تصریح کرد: تخمین زده شده که ارزش صنعت خوراک دام جهان در حدود 469 میلیارد دلار باشد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تاکید کرد: علاوه بر افزایش کلی تولید جهانی، گزارشهای امسال نیز حاوی یکسری روند رو به رشد است مانند رشد تولید در آفریقا و یا ترکیب کارخانجات خوراک دام که گواه افزایش تولید خوراک آبزیان است.

موافق قدیری ادامه داد: اعتقاد داریم بازار آفریقا به شدت در حال رشد است، آبزی پروری در حال رشد است، امریکای لاتین همچنان به رشد ادامه می دهد و بسیاری از کشورهای مطرح و رقیب کشورمان که در جنوب شرقی آسیا وجود دارد که همگی نشان از رشد و افزایش تولید خوراک دارند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: گزارشات نشان داده که 30 کشور در جهان، 82٪ کارخانه های تولید خوراک دام را دارند و حدود 86٪ خوراک دام دنیا را در سال تولید می کنند و 111 کشور دیگر تنها 14٪ خوراک جهانی را تولید می کنند.

بنا بر اعلام قدیری، 10 کشور از جمله چین، ایالات متحده، مکزیک، اسپانیا، آلمان، هند، فرانسه، روسیه، ژاپن و برزیل، مسئول 56 درصد از کارخانه های تولید خوراک و 60 درصد خوراک تولید شده است.

با این حال، قدیری گفت: چین و ایالات متحده تولید یک سوم خوراک جهانی را برعهده دارند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تاکید کرد: انتظار می رود که روند رشد تولید خوراک دام ادامه خواهد داشت حتی اگر روند آن در سطح جهانی کمی آهسته شده باشد.

به گفته موافق قدیری، رشد 3.4٪ که ما در این سال دیدیم کمی بیشتر از مقدار همیشگی بود، اما در بلند مدت می توان گفت رشد 2 درصدی در سطح جهانی طبیعی خواهد بود. که این رشد تولید بخاطرگسترش علاقه به تولید و مصرف پروتئین های حیوانی نشات گرفته است. از این رو افرادی که گوشت میخورند قرار نیست سراغ خوردن برنج و لوبیا بروند و یا گیاهخوار شوند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران اعلام کرد، از لحاظ منطقه ای، آسیا بزرگترین تولید کننده خوراک دام و چین بزرگترین تولید کننده خوراک دام در جهان باقی مانده است. با این حال، چند کشور در آن منطقه از جمله ویتنام، پاکستان، هند و ژاپن نیز افزایش تولید خوراک دام را داشتند.

علاوه بر این، چندین کشور آفریقایی تولید خوراک خود را از سال 2015 تا 2016 افزایش داده اند.

به طور کلی، این قاره شاهد افزایش 13 درصدی تولید خوراک بوده است، در حالی که چند کشور مستقل مانند نیجریه، الجزایر، تونس، کنیا و زامبیا شاهد رشد تولید خوراک در حدود 30 درصد بوده اند.

به گفته موافق قدیری کشورهایی که دارای رشد جمعیت است تمایل به افزایش تولید دارند. اگرجمعیت مردم نیجریه تا سال 2050 به 500 میلیون نفر برسد، در اینصورت سومین کشور بزرگ جهان می شود و در این صورت تولید خوراک دام در نیجریه، که صنعت توسعه یافته ای نیست باید رشد فوق العاده زیادی داشته باشد تا با جمعیت این کشور برابری داشته باشد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تاکید کرد: چندین کشور اروپایی از سال 2015 تا سال 2016 شاهد کاهش تولید خوراک بودند. این کشورها شامل آلمان، فرانسه، هلند و ترکیه است. با این حال، اسپانیا رشد 8 درصدی در تولید خوراک دام صنعتی را تجربه کرده است.

همچنین این فعال اقتصادی اعلام کرد، برزیل همچنان به عنوان بزرگترین تولید کننده خوراک در آمریکای لاتین است. اما با این حال، مکزیک شاهد افزایش در مقدار خوراک دام تولید شده اش بود و توانایی تولید این کشور به مقدار نصف تولید برزیل نزدیک شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 25 بهمن95، کدمطلب:635151، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین