پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
طی ماه‌های اخیر و در پی نوسانات بازار ارز، برخی محصولات اساسی مانند مرغ و گوشت قرمز با افزایش قیمت مواجه شده‌اند که مرغداران و دامداران دلیل آن را افزایش قیمت خوراک دام و طیور عنوان می‌کنند.

شعار سال: طی ماه‌های اخیر و در پی نوسانات بازار ارز، برخی محصولات اساسی مانند مرغ و گوشت قرمز با افزایش قیمت مواجه شده‌اند که مرغداران و دامداران دلیل آن را افزایش قیمت خوراک دام و طیور عنوان می‌کنند؛ البته مسئولان از تخصیص دلار چهار هزار و 200 تومانی و پرداخت مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی برای واردات محصولات اساسی از جمله خوراک دام و طیور خبر می‌دهند. در همین راستا رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی اعلام کرد: به دلیل افزایش قیمت خوراک مرغ، قیمت تمام شده گوشت مرغ بالا رفته و شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار هستیم. گفتنی است بازار گوشت مرغ طی ماه‌های گذشته با نوسانات متعددی روبه‌رو شده و شاهد افزایش نسبی قیمت این محصول در بازار هستیم، چراکه هر کیلوگرم گوشت مرغ بین هشت تا نه هزار تومان است؛ البته مرغداران علت این مسأله را افزایش قیمت نهاده‌های تولید برای گوشت مرغ ناشی از نوسان نرخ ارز می‌دانند که البته مسئولان دولتی از جمله معاون اول رئیس‌جمهور و معاونان وزیر جهاد کشاورزی بارها اعلام کردند که ارز چهار هزار و 200 تومانی و مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی برای واردات این کالای اساسی اختصاص می‌یابد تا قیمت آن تغییر نکند؛ اما به نظر می‌رسد قیمت خوراک مرغ در بازار همچنان بالا بوده و کاهش پیدا نکرده و خود به عاملی برای افزایش قیمت گوشت مرغ تبدیل شده است.

در همین راستا محمدعلی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی، اعلام کرد هیچ تغییری در بازار خوراک دام و طیور ایجاد نشده و وضعیت بازار از نظر قیمتی چندان تفاوتی با گذشته ندارد، چراکه به عنوان مثال هر کیلوگرم کنجاله سویا دو هزار و 500 تومان فروخته می‌شود که تغییری نسبت به گذشته نداشته است و ذرت نیز با وجود افزایش موجودی و ذخایر داخلی از کیلویی یک‌هزار و 200 به کیلویی یک‌هزار و 140 تومان رسیده است که تفاوت چندانی را نسبت به گذشته نشان نمی‌دهد. حالا پس از گذشت حدود یک ماه از اظهارات مسئولان درباره واردات خوراک دام و طیور و دیگر کالاهای اساسی با دلار چهار هزار و تومانی و پرداخت مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی، قیمت گوشت مرغ در آستانه ماه رمضان همچنان رو به افزایش است، چرا که به گفته مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، قیمت گوشت مرغ کشتارشده تهران کیلویی هشت‌هزار و 150 تومان بوده و هر کیلوگرم مرغ کشتار شده شهرستان در پایتخت نیز هفت‌هزار و 650 تومان فروخته می‌شود که با توجه به وضعیت کنونی و کاهش پیدا نکردن قیمت نهاده‌های تولیدی که به دلیل افزایش نرخ ارز گران شده بودند، می‌توان گفت گوشت مرغ در بازار گران نیست و قیمت آن برای تولیدکنندگان گران تمام می‌شود.

اما و اگرهای دلار دولتی و قیمت مرغ

وی با بیان این‌که در ماه رمضان با توجه به افزایش تقاضای مردم برای خرید مصرف گوشت مرغ احتمال افزایش قیمت آن نیز وجود دارد، افزود: اگر اقشار پایین جامعه در افزایش قیمت محصولات پروتئینی به ویژه گوشت مرغ به عنوان یک پروتئین ارزان‌قیمت متضرر می‌شوند و آسیب می‌بینند، این مسئولان هستند که باید فکری به حال بازار کنند، چرا که اگر دلار دولتی چهار هزار و 200 تومانی و مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی به تاجران و واردکنندگان نهاده‌های تولید و خوراک دام طیور داده شده است، باید از طریق دستگاه‌های نظارتی علت افزایش قیمت این محصول اساسی را جویا شد و با متخلفان که احتمالاً ارز تخصیصی خود را در جای دیگری خرج می‌کنند، برخورد کرد؛ اما اگر دلاری به آن‌ها اختصاص داده نشده و تاجران مابه‌التفاوتی دریافت نکرده‌اند، دیگر نباید پرسید که چرا گوشت مرغ گران شده است.

یوسف‌خانی گفت: در همه صنف‌ها از جمله فروشندگان گوشت مرغ، ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای صنفی در کشور غیرمجاز هستند. برای ساماندهی آن‌ها باید دستگاه‌های نظارتی مانند اماکن همکاری کنند که البته طی دو سال گذشته این اتفاق نمی‌افتاد، چراکه اداره اماکن و وزارت صنعت، معدن و تجارت با یکدیگر اختلاف داشتند. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی اضافه کرد: به هیچ‌وجه گران‌فروشی در واحدهای صنفی عرضه‌کننده گوشت مرغ صورت نمی‌گیرد، چراکه آن‌قدر فضا رقابتی است و به اصطلاح دست در این بازار زیاد شده که امکان گران‌فروشی ندارد و اعضای این اتحادیه با وجود این‌که بر اساس قانون می‌توانند تا ۱۰ درصد سود منطقی را برای خود در نظر بگیرند، با پنج درصد محصولشان را عرضه می‌کنند تا بتوانند با دیگران رقابت بیش‌تری داشته باشند.

کم‌فروشی تخلف رایج در مرغ‌فروشی‌های غیرمجاز

وی اعلام کرد: در واحدهای صنفی بدون پروانه تخلفی مانند کم‌فروشی وجود دارد؛ یعنی با دستکاری ترازو یا بالا بردن وزن گوشت مرغ مرتکب تخلف می‌شوند؛ اما در این زمینه باید دستگاه‌های نظارتی و مردم به اتحادیه کمک کنند و در ماه رمضان اگر مشکلی برای بازار به وجود بیاید، با متخلفان در هر جایی که باشند، برخورد می‌کنیم.

وارد‌کنندگان هر روز قیمت خوراک را با وجود کاهش قیمت جهانی افزایش می‌دهند

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز گفت: با آن‌که گفته می‌شود کنجاله سویا و ذرت ارز یارانه‌ای می‌گیرد؛ اما وارد‌کنندگان این محصول، هر روز قیمت این دو نهاده را با وجود کاهش قیمت جهانی افزایش می‌دهند. احمد مقدسی با انتقاد از افزایش قیمت و کمبود کنجاله سویا و ذرت به عنوان دو نهاده اصلی دامداران خاطرنشان کرد: تعجب ما در این است که چگونه دولت با آن‌که ارز یارانه‌ای سه هزار و 800 تومانی را به واردکنندگان می‌دهد؛ اما قیمت کنجاله سویا و ذرت روند افزایشی پیدا کرده است که این مسأله دو معنی بیش‌تر ندارد؛ یا به واردکننده ارز یارانه‌ای نمی‌دهند یا توان برخورد با تجار و واردکنندگان این محصول که هر قیمتی که دلشان می‌خواهد کالا را عرضه می‌کنند، ندارند. وی تصریح کرد: جالب این‌جاست که نرخ جهانی سویا هم کاهش پیدا کرده؛ اما وارد‌کنندگان قیمت کنجاله سویا را بر مبنای ارز آزاد چهار هزار و 200 تومان به دامداران می‌فروشند و این سوال مطرح است که مگر محموله‌های موجود در بازار مربوط به خریدهای دو یا سه ماه پیش که اصلاً قیمت ارز نوسان این چنینی نداشته نیست؟ پس چرا قیمت را بالا برده‌اند؟ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های نظارتی دولت گفت: از آن طرف مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در مصاحبه‌هایش حرف‌های قشنگی می‌زند، ولی حرفی که در عمل به شکل دیگری باشد فایده ندارد و ضررش را دامدار باید بدهد. مضاف بر آن‌که مگر قرار نبود نظارت بر قیمت‌ها تشدید شود؟ پس چرا چنین اتفاقی نیفتاده است؟ مقدسی به قیمت کنجاله سویا و ذرت در بازار اشاره کرد و گفت: هر کیلوگرم کنجاله سویا بین دو هزار و 500 تا دو هزار و 600 تومان و هر کیلوگرم ذرت یک‌هزار و 180 تومان در بازار عرضه می‌شود و جای تعجب دارد که چرا شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار، ذرت و کنجاله توزیع نمی‌کند. اگر عرضه در بازار زیاد شود، قطعاً قیمت‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. وی در ادامه گفت: از پنجم اردیبهشت تاکنون درخواست خرید 10 هزار تن کنجاله سویا به شرکت پشتیبانی امور دام داده‌ام؛ اما تا به امروز حتی جوابی بابت این‌که چنین محصولی را موجود دارند، می‌فروشند یا ندارند و نمی‌فروشند، نداده‌اند؛ با این شرایط چگونه دامدار می‌تواند برای تهیه نهاده خود روی شرکت‌های دولتی حساب کند.

دلار دولتی برای خوراک دام و طیور داده‌ایم

اما مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان دقیق پرداخت دلار دولتی برای واردات خوراک دام و طیور و شرکت‌های واردکننده کالا مشخص است؛ بنابراین هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت یا کمبود قابل پذیرش نیست و واردات نهاده‌ها به اندازه کافی انجام شده است. علی‌اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی، از واردات حدود دو میلیون تنی کالاهای اساسی مورد نیاز برای تولید مرغ و گوشت قرمز با دلار سه هزار و 800 تومانی در هفته‌های گذشته خبر داد و گفت به‌زودی بازار این محصولات پروتئینی آرام می‌شود؛ اما دستگاه‌های نظارتی باید دقت بیش‌تری روی بازار داشته باشند و با گران‌فروشان و متخلفان در این زمینه برخورد کنند.

به گفته وی، طبق مصوبه دولت و سیاست‌گذاری جدید در زمینه بازار ارز مقرر شده دلار چهار هزار و 200 تومانی به تولیدکنندگان، واردکنندگان و همه‌ نیازمندان به ارز داده شود و برای واردات کالاهای اساسی مانند نهاده‌های اساسی مورد نیاز برای تولید مرغ و گوشت قرمز مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی نیز به واردکنندگان اختصاص داده شود تا ارز مورد نیاز آن‌ها به نرخ سه هزار و 800 تومان برسد. با وجود تسهیلات در نظر گرفته شده برای واردات این محصولات، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و مرغداران و دامداران بر این مسأله تأکید دارند که قیمت نهاده‌های اساسی مورد نیاز تولیدشان همچنان با نرخ ارز غیردولتی به دستشان می‌رسد و اتفاقی در بازار خوراک دام و طیور نیفتاده است؛ البته تولیدکنندگان این محصولات پروتئینی معتقدند شاید تاجران درست می‌گویند و هنوز به آن‌ها دلار چهار هزار و 200تومانی و مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی داده نشده است.

دو میلیون تن خوراک دام و طیور با تأمین ارز دولتی به کشور وارد و ترخیص شده است

مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام، هم در این باره گفت: نهاده‌های مورد نیاز برای تولید محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز و مرغ شامل ذرت، کنجاله سویا و جو به میزان دو میلیون تن با تأمین ارز دولتی به کشور وارد و ترخیص شده است و باید بازار به تدریج رنگ آرامش به خود بگیرد؛ البته طی هفته‌های گذشته حباب قیمتی‌ای در بازار مرغ و گوشت قرمز به وجود آمد که مورد اعتراض همه قرار گرفت که با توجه به وارد شدن خوراک دام و طیور و تأمین شدن نیاز دامداران و مرغداران برای ادامه تولید نباید شاهد سودجویی و گران‌فروشی این محصولات و کالاهای اساسی از سوی برخی از تجار باشیم و دستگاه‌های نظارتی باید دقت بیش‌تری در حوزه نظارت داشته باشند.

مسعود بصیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، نیز گفت: بارها از سوی دستگاه‌های متولی و نظارتی مانند بانک مرکزی اعلام شده که ارز مورد نیاز یعنی همان دلار چهار هزار و 200تومانی و مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی برای واردات محصولات اساسی پیش‌بینی شده از جمله خوراک دام و طیور داده شده و تاجران آن را دریافت کرده‌اند.

یکی از عوامل گرانی مرغ و گوشت سودجویی برخی تجار است

وی افزود: طی روزهای گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولان دستگاه‌های نظارتی برگزار شد و آنالیز قیمت این کالاهای اساسی (خوراک دام و طیور) و مصادیق آن را نیز اعلام کرده‌ایم که مسلماً دستگاه‌های نظارتی نیز بر اساس قانون با متخلفان برخورد خواهند کرد و مردم نیز باید در این زمینه مشارکت و کمک کنند، چراکه یکی از عوامل گرانی گوشت مرغ و گوشت قرمز سودجویی برخی واردکنندگان و تاجران نهاده‌های تولید است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: آمار دقیق پرداخت ارز از نظر میزان تخصیص و محل تخصیص (شرکت واردکننده کالا) مشخص است. بر این اساس نیز آمار همه دریافت‌کنندگان ارز دولتی و مابه‌التفاوت در نظر گرفته شده برای واردات خوراک دام و طیور به دستگاه نظارتی ارسال شده است؛ بنابراین هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت آن یا کمبود قابل پذیرش نیست، چراکه انواع دانه‌های روغنی، ذرت، کنجاله سویا و... به اندازه کافی در کشور وجود دارد و تعداد واردکنندگان نیز افزایش پیدا کرده است. بصیری تأکید کرد: هیچ مشکلی از نظر موجودی خوراک دام و طیور در کشور وجود ندارد، چرا که به اندازه کافی این محصولات به کشور وارد شده و در استان‌های مختلف وجود دارد. شاید افزایش دستمزد کارگران یا دیگر پارامترهای تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز قدری نسبت به سال گذشته تغییر کرده باشد؛ اما افزایش قیمت محصولات پروتئینی معمولاً به بالا بودن قیمت‌ نهاده‌های تولید و خوراک دام طیور برمی‌گردد که برخی واردکنندگان از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 97، کد مطلب: 44132، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین