پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۳۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
ستاد تنظیم بازار مدتی قبل با نرخ نه هزار و 250 تومان برای هرکیلو مرغ موافقت کرده بود و فعالان این بخش منتظر ابلاغ این نرخ بودند، اما این ستاد چند روز پیش نرخ هشت‌هزار و 175 تومان را ابلاغ کرد.

شعار سال: در حالی که مرغداران افزایش قیمت خوراک مرغ را عامل گرانی گوشت مرغ می‌دانند و قیمت این محصول را تا ۱۱ هزار تومان پیش برده‌اند، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام این موضوع را رد کرد و گفت: خوراک دام و طیور گران نشده، لذا فروش مرغ با نرخ بیش از هشت‌هزار و 200 تومان مصوب، تخلف است و در راستای کاهش قیمت، مرغ تازه و منجمد به قیمت دولتی عرضه می‌کنیم. در حالی که بیش از ۱۱۰ شرکت خصوصی و دولتی از ارز دولتی با یارانه برای واردات خوراک دام و طیور استفاده کردند تا قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ تغییر چندانی پیدا نکند، این اتفاق نیفتاد و بازار شاهد قیمت‌های دیگری بود، چرا که براساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته قیمت گوشت مرغ از ۱۱ هزار تومان نیز گذشت. حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، در این باره گفت: متوسط قیمت گوشت مرغ در استان تهران حدود 9هزار و 500 تومان بوده و با افزایش قیمت‌های غیرقانونی برخورد می‌شود و اگر چنین مسأله‌ای صحت داشته باشد که اتحادیه قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را تعیین کرده باشد، تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌شود. وی همچنین در پاسخ به این سوال که مرغداران نسبت به بالابودن قیمت نهاده‌های تولیدشان گلایه دارند و آن را عامل افزایش قیمت‌ها می‌دانند، اظهار کرد: این مسأله به هیچ‌وجه تایید نمی‌شود، چرا که واردات خوراک دام و طیور با ارز سه هزار و 800 تومانی انجام شده است و هم‌اکنون هیچ مشکلی در قیمت و بازار این محصولات اساسی وجود ندارد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: قیمت نهاده‌ها در مقطعی افزایش داشت و با مشکل مواجه شده بود، اما طی دو ماه گذشته این کالاهای اساسی را با قیمت مناسب در بازار عرضه کردیم؛ به‌گونه‌ای که کنجاله سویا با قیمتی کیلویی یک‌هزار و 950 تومان در استان‌ها و ذرت را با کیلویی یک‌هزار و 100 تومان عرضه کردیم و فقط در دوماه گذشته ۳۰۰ هزار تن ذرت عرضه و همین عامل سبب شد هم‌اکنون قیمت کنجاله سویا به دوهزار و 200 تومان و قیمت ذرت به یک‌هزار و 30 تومان کاهش پیدا کند. ورناصری اظهار کرد: گرچه قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کرده است، اما هم‌اکنون با توجه به نرخ‌های جهانی و ارزی که در اختیار واردکنندگان قرار گرفته، قیمت نهاده‌های تولید در بازار مناسب است و کارگروه تنظیم بازار نرخ‌های مصوب را برای فروش این محصولات اعلام کرده؛ بنابراین هر تولیدکننده‌ای که احساس می‌کند نهاده‌ها را گران می‌خرد، باید به دستگاه‌های نظارتی آن را اعلام کند و مسلماً قابلیت پیگیری و برخورد دارد. وی تصریح کرد: هم‌اکنون اکثر مرغداران با شرایطی بسیار خوب و منطقی محصول خود را می‌فروشند و متوسط قیمت گوشت مرغ در سطح تهران نه هزار و 500 تومان است، اما با توجه به این‌که این قیمت بالاتر ازنرخ مصوببوده، به وفور گوشت مرغ گرم و منجمد در بازار عرضه می‌شود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان‌های میوه و تره‌بار شش‌هزار و 750 تومان بوده و هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم و تازه در این نقاط هفت‌هزار و 990 تا هشت‌هزار و 100 تومان عرضه می‌شود و از مردم می‌خواهیم هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی را به دستگاه‌های نظارتی اعلام کنند. وی اظهار کرد: هم‌اکنون هیچ مشکلی در تأمین، توزیع و بازار گوشت مرغ وجود ندارد و سیستم‌های نظارتی قطعاً با متخلفان و گران‌فروشان برخورد می‌کنند.

مبنای قیمت‌گذاری هشت هزار و 175 تومانی گوشت مرغ اشتباه است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور نیز گفت: قیمت دستوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گویا بدون توافق همه اعضای کارگروه ستاد تنظیم بازار ابلاغ شده و غیرکارشناسی است و به‌طور حتم بر صنعت تولید مرغ گوشتی کشور پیامدهای نامطلوبی دارد. برومند چهارآیین افزود: ممکن است این تصمیم در ابتدا به نفع مصرف‌کنندگان باشد، اما به‌طور قطع تیر خلاص به صنعت طیور کشور است و ادامه چنین روندی ورشکستگی واحدهای تولیدی در پی دارد. در نهایت این مصرف‌کننده است که متضرر می‌شود. چهارآیین اضافه کرد: برای هر کیلوگرم مرغ قیمت کارشناسی شده و پیشنهادی تشکل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی به ستاد تنظیم بازار نه هزار و 600 تومان با 12 درصد رشد بود و در نهایت روی نرخ نه هزار و 250 تومان یعنی رشد هشت درصدی توافق شد. در این شرایط باید هر کیلوگرم مرغ زنده شش هزار و 800 تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شد. این مسئول صنفی مبنای قیمت‌گذاری گوشت مرغ از سوی وزارت صنعت و کارگروه ستاد تنظیم بازار را اشتباه عنوان کرد و گفت: با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار، تولیدکنندگان برای هر کیلوگرم گوشت مرغ، یک هزار و 600 تومان ضرر می‌کنند. وی ادعا کرد: وزارت جهاد کشاورزی مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره قیمت دستوری وزارت صنعت را امضاء نکرد و از این رو، اتحادیه مرغداران در نامه‌ای به نهاد ریاست‌جمهوری بازنگری در قیمت مصوبه این محصول را خواستار شد. کاهش قیمت توافقی با حذف حاشیه سود صنعت طیور همراه است، اما باید نرخ تورم و هزینه‌های تمام شده تولید پنج سال را در نظر می‌گرفتند که این اقدام صورت نگرفت.

قیمت 10 هزار تومانی برای برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان منصفانه است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور یادآوری کرد: 70 درصد هزینه‌های صنعت طیور کشور را دان تشکیل می‌دهد و در یک سال گذشته قیمت کنجاله سویا و ذرت به ترتیب 60 و 40 درصد افزایش یافت.به گفته چهار آیین، نرخ 10 هزار تا 11 هزار تومانی مرغ، قیمتی منصفانه برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. وی افزود: در صورتی که دولت بخواهد در صنعت طیور قیمت‌گذاری دستوری خود را ادامه دهد، به‌طور قطع باید منتظر ورشکستگی شمار قابل توجهی از واحدهای تولیدی باشیم و در نهایت علاوه بر واردات گوشت مرغ، مصرف‌کنندگان ناچار می‌شوند هر کیلوگرم مرغ را با قیمتی بیش از 20 هزار تومان بخرند. به گفته وی، صنعت طیور یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور است که سرمایه ثابت آن بیش از 40 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

قیمت هشت هزار و 175 تومانی مورد اعتراض تولیدکنندگان و فعالان صنعت قرار گرفته است

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتیهمبا بیان این‌که ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ برای مصرف‌کننده راهشت‌هزار و 175 تومان ابلاغ کرده است، اظهارداشت: این قیمت مورد اعتراض تولیدکنندگان و فعالان صنعت قرار گرفته است. وی با اشاره به این‌که پیشنهاد ما برای قیمت مرغ نه هزار و 500 تومان بوده است، افزود: دولت قیمت را مانند سال گذشته، نه درصد افزایش داده، در حالی که نرخ نهاده‌ها حداقل ۶۰ درصد افزایش یافته است. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره دلایل افزایش قیمت مرغ طی هفته‌های اخیر در بازار نیز گفت: قیمت تمام شده تولید مرغ افزایش زیادی داشته، ضمن این‌که گرما مقداری بر تولید مرغ تأثیر گذاشته و سبب ایجاد چنین نوساناتی شده است. یوسفی با بیان این‌که میزان تولید کاهش نیافته است، افزود: در ماه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه وارد مرغداری‌ها می‌شود و تغییری در این زمینه ایجاد نشده است. وی درباره وضعیت قیمت مرغ طی روزهای آینده نیز گفت: فکر نمی‌کنم قیمت از میزان فعلی بالاتر برود.

به گزارش «سبزینه» براساس آمارهای موجود، سالانه بیش از دو میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود، در حالی که از ظرفیت تولید سه میلیون تنی برخورداریم. طبق آمارها سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور 25 کیلوگرم است و 24هزار واحد به تولید مرغ گوشتی مشغولند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار -، شماره: 52508


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
0
0
ا.ف75
خیلی از مرغ فروشی ها روی برد خودشون قیمت هارو پاک کردن! چون میگم ساعتی شده قیمت مرغ:))
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین