پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۹۸۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مدیرعامل بیمه تعاون یکی از مدیران جوان صنعت بیمه است و اخذ نخستین رتبه اعتباری از موسسه بین‌المللی Capital intelligence (اتحادیه اروپا) برای یکی از شرکت‌های بیمه کشور را درکارنامه خود دارد.

شعار سال: مدیرعامل بیمه تعاون یکی از مدیران جوان صنعت بیمه است و اخذ نخستین رتبه اعتباری از موسسه بین‌المللی Capital intelligence (اتحادیه اروپا) برای یکی از شرکت‌های بیمه کشور را درکارنامه خود دارد. او معمولا یکی از سخنرانان اصلی همایش‌های بین المللی خارج از کشوربا حضور بازرگانان و فعالان اقتصادی است و در آخرین سفر خود به اروپا حامل پیام رییس کل بیمه مرکزی ایران مبنی بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط اقتصادی به خصوص روابط بیمه ای بر اساس حفظ منافع متقابل بود. مظلومی‌در گفت و گو با دنیای اقتصاد افق جدیدی برای ادامه فعالیت‌های بیمه تعاون ترسیم کرد.او می‌گوید بیمه تعاون مسیر توسعه را با استراتژی «اقیانوس آبی» طی می‌کند. استراتژی اقیانوس آبی نتیجه دو دهه تحقیق و مطالعه بر روی بیش از ۱۵۰ حرکت استراتژیک دنیا در بیش از ۳۰ صنعت متفاوت طی ۱۰۰ سال گذشته است، این رویکرد به کارگیری، پیروی همزمان از دو نوع استراتژی تمایز و استراتژی کاهش هزینه است. در عین حال مجموعه‌ای از متدولوژِها و ابزارهای مدیریتی برای ایجاد یک فضای بازار جدید و بی رقیب را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. پارادایم رقابت در فضای کسب و کار، بر ذهن بسیاری از مدیران امروز جهان سیطره دارد، مدیران تنها راه پیروزی و موفقیت سازمان خود را در پیشی گرفتن از رقبا و گرفتن سهم بیشتر از بازار تقاضای موجود می‌دانند. آزاد شدن ذهن مدیران از این پارادایم نیازمند دیگر گونه نگریستن به مفهوم استراتژی است. راهبرد اقیانوس آبی معتقد است که تنها راه پیروزی در رقابت توقف تلاش برای پیروزی در رقابت است و به جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوس‌های آبی شد و دست به خلق تقاضا زد. بازاری که در آن هنوز قواعد بازی مشخص نشده است و فرصتی برای رشد بسیار سودآور وجود دارد. در یک کلام به جای گرفتن سهم بیشتر از کیک باید به دنبال بزرگتر کردن کیک بود. در ادامه گفت و گوی دنیای اقتصاد با مدیرعامل بیمه تعاون می‌آید:

همانطور که می‌دانید موضوع بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه «مدیریت ریسک و بیمه» بود. لطفا ابتدا در باره شیوه‌های مدیریت ریسک درشرکت تحت مدیریت خود توضیح دهید؟

موضوع مدیریت ریسک در شرکت‌های بیمه اهمیت مضاعفی دارد چرا که شرکت‌های بیمه علاوه بر آنکه باید ریسک‌های خود را به درستی مدیریت کنند خود نیز، ابزاری هستند برای مدیریت ریسک سایر افراد و سازمان‌ها وچنانچه بیمه‌گذارانی که برای مدیریت ریسک‌هایی که با آن مواجه هستند و آن ریسک‌ها را به شرکت بیمه منتقل کرده‌اند که در زمان بروز وقایع نا مطلوب از آن شرکت بیمه بهره ببرند، در زمان لازم متوجه شوند که شرکت بیمه خود نتوانسته ریسک‌های فردی را مدیریت کند و توان لازم برای جبران خسارت‌های وارد شده به بیمه‌گذاران را ندارد، باعث از بین رفتن اعتماد مردم به شرکت‌های بیمه و از سوی دیگر باعث عدم تعادل اقتصادی درجامعهخواهد شد.

آیا برنامه‌ای برای شناسایی ریسک‌های نوظهور در کسب و کارها دارید؟

ریسک‌ها در شرکت‌های بیمه نیز مانند سایر سازمان‌ها مرتب در حال تغییر هستند. اهمیت ریسک‌ها ، احتمال وقوع آنها و میزان شدت خساراتی که می‌توانند به بار بیاورند تغییر می‌کنند همچنین بر اساس مقتضیاتزمان و مکانممکن است ریسک‌های جدید به ریسک‌های محتمل سازمان‌ها اضافه شوند بنابراین بسیار مهم است که سازمان‌ها پیوسته در دوره‌های زمانی مشخصی فرایند شناسایی ریسک‌ها را انجام داده و برای مدیریت آنها اقدام کنند.

طبق برنامه ششم توسعه سهم بیمه‌های عمر باید درکشور افزایش یابد. رویکرد شما نسبت به توسعه بیمه‌های عمر چیست؟

موضوع بیمه‌های عمر در شرکت‌های بیمه در حال حاضر با مخاطراتی همراه است. در حال حاضر بر اساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی بیمه ، در بیمه‌های عمر شرکت‌های بیمه برای دوسال اول ۱۶درصد و برای دوسال بعد ۱۳درصد و برای سال‌های بعدی ۱۰ درصد سود را تضمین می‌کنند. از سوی دیگر بسیاری از این بیمه نامه‌ها بلند مدت هستند و در صورتی کهاقتصادملی به سمتی حرکت کند که بازده حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها مولد چنین سودهای تضمین شده‌ای نباشد، شرکت‌های بیمه را در آینده با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد. بنابراین رویکرد ما در بیمه تعاون به سمتی است که بتوانیم محصولات بیمه‌ای جدید که در آنها موضوع خطر، فوت و پررنگ تر باشد حرکت کنیم و بیمه‌های زندگی را با تکیه بر گسترش محصولاتی که جنبه خطرفوتدر آنها نسبت به بخشسرمایه گذاریاهمیت بیشتری داشته باشد توسعه دهیم.

شرکت‌های بیمه ای برایسرمایهگذاری استراتژی مدونی دارند که مطابق آیین‌نامه سرمایه‌گذاری موسسات بیمه عمل می‌شود، از دیدگاه شما این چارچوب قانونی چه معایب و مزایایی دارد؟ استراتژی کلی شما برای سرمایه‌گذاری چیست؟

آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری موسسات بیمه تاکید بیشتر بر انواعی از سرمایه‌گذاری‌ها دارد که نقدشوندگی بالایی داشته باشند به گونه‌ای که حداقل ۳۰درصد منابع سرمایه‌گذاری باید به صورت سپرده‌های بانکی باشد. هر چند تاکید این آیین‌نامه‌ها به موضوع نقدشوندگی بسیار با اهمیت است، اما به نظر می‌رسد در این آیین‌نامه‌ها به ریسک تجمیع سپرده‌ها در همان بانکی که سهامدار شرکت بیمه بوده و باعث مضاعف شدن ریسک بیمه گذاران می‌شود توجهی نشده است.

رییس کل بیمه مرکزیایرانپس از اخذ رتبه اعتباری توسط یکی از بیمه‌های خصوصی از سایرشرکت‌های بیمه خواست تا برای گرفتن آن اقدام کنند. آیا شما دراین خصوص اقدام کرده‌اید؟ تاثیر این رتبه بر عملکرد شرکت‌ها چیست؟

اینجانب زمانی که مدیرعامل یکی از شرکت‌های بیمه بودم برای اولین بار اقدام به اخذ رتبه اعتباری از یکی از موسسات رتبه‌بندی (rating) کرده و موفق به دریافت گزارش نسبتا مناسبی شدیم. اخذ رتبه اعتباری باعث شفاف‌سازی موقعیت مالی شرکت بیمه یا هر موسسه مالی می‌شود و بیمه‌گذاران می‌توانند در خصوص انتخاب بیمه‌گر مناسب خود، راحت تر تصمیم بگیرند. در بیمه تعاون نیز قصد دریافت رتبه اعتباری داریم که بعد از انجام افزایش سرمایه نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام خواهد شد.

گفته می‌شود،صنعتبیمه کشور به دنبال اجرای ۲۰۱۷ IFRS است. آیا این امر شدنی است ؟ تاثیر آن بر عملکرد بیمه‌ها و صورت‌های مالی چیست ؟

پیاده‌سازی ۲۰۱۷ IFRS در صنعت بیمه هر چند سخت و مشکل است اما از آن جمله اقداماتی است که به مثابهجراحیبرای معالجه بیماری مزمن عمل خواهد کرد. در شرکت بیمه تعاون بر آن هستیم تا به صورت داوطلبانه وقبل از اجباری شدن آن صورت‌های مالی خودمان را با IFRS تطبیق دهیم. در این زمینه با یکی از موسسات مطرح بین‌المللی در حال مذاکره هستیم و به محض توافق نتایج آن اعلام خواهد شد.

آیین‌نامه حاکمیت شرکتی به زودی از سوی بیمه مرکزی ایران ابلاغ می‌شود. آیا شما آمادگی اجرای کامل آن را دارید ؟

از آنجا ‌که شرکت بیمه تعاون دارای ساختار عریض و طویل و بوروکراتیک نیست، از سوی دیگر با رفعمشکلاتسنوات در این شرکت هیات مدیره و سهامداران کاملا با الزامات شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی ایران همراه هستند در صورت تصویب نهایی و ابلاغ مواد آیین‌نامه به خصوص اساسنامهمدنظر شورای عالی بیمه خود را با آن تطبیق خواهیم داد.

یکی از خواسته‌های مردم عرضه بیمه‌نامه نوین به بازار است . آیا طرح‌های جدیدی برای ارائه به بازار دارید ؟

در حال طراحی چند محصول جدید هستیم، این محصولات از آن‌گونه بیمه نامه‌هایی هستند که در بازار ارائه نمی‌شوند. با توجه به ماهیت شرکت بیمه تعاون ناگزیر هستیم که از استراتژیاقیانوسآبی برای توسعه بازار خودمان استفاده کنیم بنابراین با اجرای این راهبرد ناگزیر هستیم که محصولاتی را ارائه کنیم که شرکت‌های موجود در آن بخش از پوشش‌های بیمه‌ای فعالیت نمی‌کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 25آذر 96، کدمطلب:۳۳۲۷۲۱۱، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین