شعار سال: عبدالمحمود ضرابی مدیرعامل بیمه کارآفرین است. او نقش کلیدی در تاسیس بیمه کارآفرین داشت و از آن زمان تاکنون مدیریت این شرکت را برعهده دارد. یکی از ویژگیهای ضرابی این است که با بزرگان فن بیمه کار میکند به طوریکه کارآفرین لقب سرزمین ژنرالها گرفت. ضرابی تجربه معاون مالی و اداری و معاون طرح و برنامه شرکت سهامی بیمه ایران را درکارنامه خود دارد . ضرابی درخصوص ضرورت فرهنگ بیمه در کشور میگوید: توسعه فرهنگ بیمه در ابعاد مختلف سبب اطمینان و آرامش و در نتیجه تسهیل و تسریع در امرسرمایه گذاری میشود. مشروح گفتوگوی دنیای اقتصاد با مدیرعامل بیمه کارآفرین در ادامه میآید:
به خاطر ماهیت شرکتهای بیمه، مدیریت ریسک از اصول اولیه است. چون اساسا نقش بیمه، قبول ریسک مشتریان است. یعنی بیمه گزار با خرید بیمه نامه در واقع ریسک خود را به شرکت بیمه منتقل میکند. شرکت بیمه باید کنترل دقیق تری در رابطه با انتخاب ریسک داشته باشد. در نتیجه در زمان انتخاب و بررسی ریسک، تصمیمگیری آگاهانه تر ، برنامه ریزی منسجم و استفاده بهتر از منابع در مدیریت ریسک ضروری است. شیوههای مدیریت ریسک باید سازمان یافته و ساختار مند باشد و بر اساس آخرین و کاملترین اطلاعات مبتنی بر فرایند تصمیمگیری و تصمیمسازی بسیار موثر و کارآمدی باشد. انتخاب ریسک در واقع بخشی از رفتار سازمانی یک شرکت بیمه است. در مدیریت ریسک بایدخلاقیتو نوآوری را تشویق و گسترش داد و مولفههای انسانی هم مدنظر قرار گیرد.
شرکتهای بیمه پیوسته با ریسکهای جدیدی مواجهاند که با توجه به ماهیت پیچیده و نوظهورشان شناسایی آنها سخت است. مانند ریسک عدم کفایت ذخایر، ریسکهای عملیاتی، تخلفات کارکنان و مانند آن. این ریسکها در صنعت بیمه آنقدر اهمیت دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. شرکتهای بیمه باید خود را برای مدیریت و رویارویی با آنها آماده کنند. دستاندرکارانصنعتبیمه سعی میکنند مروج مدیریت ریسک و تقویت فرهنگدرمانریسک درجامعهباشند و با استفاده از الگوهای معتبر بینالمللی مدیریت ریسک، زمینه را برای بهرهمندی بیشتر مشتریان از مزایای بیمه فراهم سازند.
توسعه فرهنگ بیمه در ابعاد مختلف سبب اطمینان و آرامش و در نتیجه تسهیل و تسریع در امر سرمایهگذاری میشود. چون حق بیمه هزینه نیست بلکه نوعی سرمایهگذاری است و مردم باید از مزایای این نوع سرمایهگذاری آگاه شوند. باید در جهت درک ظرفیتهای فرهنگی و باورها تلاش کرد ارائه طرحها و پوششهای بیمهای با ویژگیهای جدید میتواند، بیمه را با ساختار فرهنگی جامعه هماهنگ کند. افزایش آگاهیهای عمومی که بخشی از آن درتبلیغاتانعکاس مییابد و تربیتنیروی انسانیماهر و متخصص در زمینه ارائه خدمات بیمهای نیز نباید فراموش شود. فرهنگسازی در بیمه فقط مشتریان را هدف قرار نمیدهد بلکه افراد دیگری را هم در بر میگیرد که در بخشهای مختلف شرکتهای بیمه مشغول به فعالیت هستند. برای ارتقا فرهنگ بیمه باید قیمت مناسب، خدمات مناسب و شبکه و اطلاعرسانی مناسب داشته باشیم.
برای توسعه بیمههای عمر باید : ۱- کلیه امور فنی و پشتیبانی بیمههای عمر را در یک مدیریت مستقل متمرکز کنیم.۲- شرکتهای تخصصی بیمه عمر را به عنوان زیر مجموعه شرکت بیمه کارآفرین تاسیس کنیم. ۳- روشهای جدید بازاریابی بیمه عمر را در دستور کار خود قرار دهیم. ۴- ترویج و تبلیغ بیمههای عمر با رعایت موازین تخصصی و فنی لازم
رتبهبندی توانگری مالی شرکتهای بیمه ای را در اجرای تعهدات و جایگاه سیاست گذاران و سهامداران شرکت نشان میدهد. رتبهبندی یک نظر کارشناسانه بسیار خوب در مورد احتمال اینکه شرکت بیمه در ایفای تعهدات خود نسبت به سهامداران خود کوتاهی نکند و یک نظر کلی درباره قدرت مالی، تداومکسب و کارو ریسک اعتباری شرکت بیمه از دید سرمایهگذاران و ناظران شرکتهای بیمه ارائه میدهد.
پیادهسازی این فرم استانداردها باید با توجه به الگوهای مناسب و بومیریسک در کشور صورت گیرد. فراموش نکنیم که اجرای استانداردهای جدید خود دارای ریسک است و دیگر آنکه پیاده سازی ناقص استانداردها ممکن است داشتههای قبلی را نیز با اختلال مواجه سازد. پس برای اجرای این نوعاستانداردسازیها نباید عجله کرد و باید زوایای مختلف آن را سنجید.
این آییننامه برای اطمینان از رعایتحقوقذینفعان صنعت بیمه، به خصوص بیمه گزاران تهیه شده است. طبعا هر چه از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامیایران ابلاغ شود برای شرکتهای بیمه لازمالاجراء خواهد بود.
مهمترین طرح جدید، اصلاح ساختار، بهبود فرآیندها و کسب رضایت بیشتر مشتریان است که یک فرایند دائمی است. اگر منظور ارائه پوشش مناسب برای ریسکهای جدید باشد ابتدا باید ریسک، تعریف و مشخص و سپسپوششمناسب با رعایت همه موازین قانونی و از جمله مصوبات مراجع ذیربط و در راس آن بیمه مرکزی طراحی و ابلاغ شود.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 25آذر 96، کدمطلب:۳۳۲۷۲۱۷، www.donya-e-eqtesad.com